Remmen op losse ondergrond
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Remmen op losse ondergrond
Je ziet rallyrijders op zand zigzaggend aanremmen omdat als de auto dwars gaat dit meer afremd in het zand dan wanneer deze recht aanremt.
Maar wat is de techniek achter dit remmen?
Pompend remmen en van links naar rechts sturen?
Maar wat is de techniek achter dit remmen?
Pompend remmen en van links naar rechts sturen?
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Ligt er een beetje aan hoe hard je wilt remmen. Je kunt je rem volledig vasthouden en doormiddel van sturen de auto laten kwispelen, maar je kunt idd ook gebruik maken van de de lastwissels door pompend te remmen. Zodra je de rem lostlaat (lees: minder hard indrukt) dan wil de auto al weer recht komen. Door op het moment voor het rechtkomen weer te remmen krijg je de kont de andere kant op.
Vergeet niet dat rallyrijders de remdruk op dit soort ondergronden vaak meer op de achterwielen zetten.
Handrem erbij kan soms ook. Shift lock ook.
Lekker proberen op een grasveld zou ik zeggen:
http://video.google.com/videoplay?docid ... =cavallino
Vergeet niet dat rallyrijders de remdruk op dit soort ondergronden vaak meer op de achterwielen zetten.
Handrem erbij kan soms ook. Shift lock ook.
Lekker proberen op een grasveld zou ik zeggen:
http://video.google.com/videoplay?docid ... =cavallino
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Ja dat vond ik ook gaaf toen ik 16 was en een keer in een Celica GT turbo 4x4 mocht rijden in de sneeuw. Ik gooide mijn stuur om, om te gaan 'flicken' zoals ik dat die lui op tv ook had zien doen. En ik vloog zo rechtdoor het weiland in.
Ik was dus vergeten te remmen tijdens dat sturen. Dat is gewoon de hele crux. Je wilt die neus op tijd naar binnen krijgen en niet rechtdoor glijden. Dus de snelheid moet eruit. maar als rallyrijder wil je dat zo laat mogelijk. Dan is dit een hele goede techniek.
Ik was dus vergeten te remmen tijdens dat sturen. Dat is gewoon de hele crux. Je wilt die neus op tijd naar binnen krijgen en niet rechtdoor glijden. Dus de snelheid moet eruit. maar als rallyrijder wil je dat zo laat mogelijk. Dan is dit een hele goede techniek.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 23:20
Voor mij is het ook een stukje controle....
Zeker op de gravel/zand ondergronden wisselt de grip van de auto vrij regelmatig (modder/los/spoorvorming etc.), en door hem aan het glijden te houden voor de bocht, weet je hoeveel grip er is (ervaring leert dat vanzelf), zo kan je dan ook de V Max zo goed mogelijk benaderen (en zeker zorgen dat je er niet overheen gaat), een glijdende auto kan je, op dit soort ondergrond, makkelijker "sturen naar waar je wilt" als een statische auto...
Zeker op de gravel/zand ondergronden wisselt de grip van de auto vrij regelmatig (modder/los/spoorvorming etc.), en door hem aan het glijden te houden voor de bocht, weet je hoeveel grip er is (ervaring leert dat vanzelf), zo kan je dan ook de V Max zo goed mogelijk benaderen (en zeker zorgen dat je er niet overheen gaat), een glijdende auto kan je, op dit soort ondergrond, makkelijker "sturen naar waar je wilt" als een statische auto...
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten