WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door RutgerK » 18 aug 2009, 01:20

Ik had onder andere een bijbaantje bij Europcar en reed vrij vaak auto's tussen verschillende vestigingen heen en weer. De klussen die het minst aantrekkelijk waren was het rijden in huurauto's met buitenlands kenteken en vooral Franse kentekens. Ritten tussen Rotterdam en Parijs deden we liever niet en Franse auto's probeerden we zoveel mogelijk op een autotrailer te krijgen voor transport naar Parijs.

Die R32's zijn vaak gekloonde auto's of vroeger op naam van een 'katvanger'/junk. Die snelle auto's worden beschikbaar gesteld aan de rummers door de grote baas die deze auto's regelt.

Stéphane schreef:
Klinkt raar, maar ik zie in Rotterdam echt heel veel van die Noord-Afrikaanse types in Golf V/VI R32s rijden op de een of andere manier. Lijkt wel alsof ze een trucje hebben gevonden om aan die auto's te komen. En dan heb ik het echt over een stuk of 10 van die dingen, niet over 1 of 2.

Tom
Berichten: 21763
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Tom » 18 aug 2009, 01:20

Natuurlijk is het goed dat ze erop controleren. Het is ook taak van politie om criminelen op te pakken. Maar de insteek is dat een burger op basis van vermoedens anderen al verdacht kan maken, en dat de bewijslast vervolgens bij een verdachte (allemaal omdat een burger dat denkt!) ligt is compleet van de pot gerukt.

De gemiddelde burger heeft er de ballen verstand van. Kijk eens wat je gebruikt voor 25-30k (natuurlijk best wat geld, maar ook niet gigantisch) kunt kopen. Ook patserige Mercedessen, een X5 (die 4.6 in te koop forum bijvoorbeeld) en andere "aso bakken". De meeste burgers denken gerust dat zo'n auto een ton kost terwijl het niet meer kost dan een nieuw Golfje.
Ik heb deze week vakantie en geniet ook lekker van het weertje. Ben ook een jonge vent. Wat als een buurtbewoner denkt 'goh die jongen rijd hier al de hele week met die dikke BMW cabrio rond, kan niet kloppen'. Vervolgens zetten ze mij aan de kant en moet ik een hoop gekke toeren uithalen om het te bewijzen.

Dat ze het moeten aanpakken ben ik het helemaal mee eens. Maar dan moeten ze vooraf onderzoek doen naar zo iemand (of diegene al in aanraking is geweest met justitie, inkomsten natrekken bij de belastingdienst enzovoort). En dat mag ook best n.a.v. een tip van een burger. Alleen niet op voorhand auto's innemen. Idioten.
Laatst gewijzigd door Tom op 18 aug 2009, 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Hans » 18 aug 2009, 07:27

Twee dingen uit dat bericht bevallen me niet zo.
De politie gaat voortaan vaker de omgekeerde bewijslast toepassen.
De politie wil inspelen op de onderbuikgevoelens van burgers,
Er word hier steeds meer bewijslast omgedraait, en uit de onderbuik van een gemiddelde burger is nog nooit iets goeds gekomen.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door wjn » 18 aug 2009, 07:49

RutgerK schreef:De wet hoeft niet aangepast te worden want de politie Amsterdam-Amstelland heeft met de Cabrio-methode een werkwijze uitgedacht die juridisch goed in elkaar steekt. Het gaat ook niet om grensgevallen maar bijvoorbeeld jongeren die de hele dag in een dure auto rijden. Met een beetje gezond verstand weet je dat die geen reguliere baan kunnen hebben en zeker zo'n auto niet met legaal verkregen geld kunnen kopen. Het gaat om mensen die dure auto's rijden maar wel een uitkering trekken. Of bijvoorbeeld ondernemers met een 'zonnebankstudio' met twee oude zonnebanken en nauwelijks klanten die toch een Merc van 120.000 euro kunnen aanschaffen. In Amsterdam rijden tientallen patserbakken en bijna zonder uitzondering met een rijgedrag die alleen al om celstraf vraagt.
Dat bedoel ik nou, er hoeft niets gewijzigd te worden, als men (lees: overheid/politie) aan het werk gaat met dit soort gevallen.

RutgerK schreef:Ik heb zelf eens een SL gezien die ontnomen was en na een paar weken weer op een depot stond. De eigenaar, formeel zonder inkomsten, had met tienduizenden euro's contant geld zijn auto bij de Domeinen weer terug gekocht en reed er vrolijk weer mee rondt
Dat bedoel ik nou #2. Hoe kun je in hemelsnaam dan die auto weer terug laten kopen?

Oh ja, er wordt geld betaald, de rest interesseert niet.

Dat is de werkelijke reden en ook de overheid doet er gewoon aan mee.

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Tommy » 18 aug 2009, 07:59

ach het geld van de opbrengst van die SL ging weer op aan een nieuwe multanova :)

Roy
Berichten: 4242
Lid geworden op: 18 dec 2006, 16:02

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Roy » 18 aug 2009, 09:41

Nou, land moet niet gekker worden.

Nemen ze dus waarschijnlijk eerst je auto in, dan moet jij alles gaan aantonen. Reken er maar op dat je je autootje niet binnen 1 dag terug hebt.

Mensen zijn hier al zo ongelooflijk jaloers, weet ik alles van met mijn auto helaas. Ze kunnen hier bijvoorbeeld nooit eens naar de specs vragen van je auto ofzo.. het eerste is altijd "Goh.. wat kost dit nou?".

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Snipe » 18 aug 2009, 09:52

RutgerK schreef:Ik vind het prima om de financieel rechercheurs op een spoor te zetten.
Ik hou niet van mensen die hun buren aangeven.
"Bijna iedereen kent in zijn of haar omgeving wel mensen die in een auto rondrijden die ze onmogelijk kunnen betalen. Dat soort vermoedens willen we hebben'', zei een woordvoerder."

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door RutgerK » 18 aug 2009, 09:53

Heren,

Waar staat dat de bewijslast wordt omgedraaid? De Cabrio-methode is helemaal geen omkering van de bewijslast en ook niet een onderzoekje dat een week duurt.

Op basis van gerede twijfel wordt een onderzoek ingesteld naar de inkomsten van een bestuurder van een patserbak. Dat start vaak met een check bij de RDW, Belastingdienst, de KvK en het Kadaster. Als daar uitkomt dat je nul inkomen hebt maar wel een erg dure auto rijdt dan kan zo'n recherche team besluiten verder onderzoek te doen.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Maus335i » 18 aug 2009, 10:37

RutgerK schreef:Ik had onder andere een bijbaantje bij Europcar en reed vrij vaak auto's tussen verschillende vestigingen heen en weer.
Maat van mij doet het ook. Die haalt voor zn baas auto's op uit Duitsland zodat ze hier in Nederland verkocht kunnen worden. Klanten zijn een aantal bekende dealers. Met enige regelmaat beestjes als een R8, RS6, Bentley flying spur, M3 etc.. en dat terwijl hij 21 is. Het is gewoon zijn werk.

Overigens rij ik voor mijn leeftijd ook niet bepaald een doorsnee auto. Maar sinds de komst van de ICT zijn er veel jongelui die het goed voor elkaar hebben of zelfs al miljonair zijn. Gewoon legitieme business, maar in het "oude straatbeeld" past dit niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39858
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Arthur » 18 aug 2009, 10:42

Dan heb je toch ook geen probleem, Maurice? En die maat van je evenmin. Apart is het wel maar het lijkt mij niet zo dat ze na 1 belletje de hap op komen halen.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door wjn » 18 aug 2009, 11:07

RutgerK schreef:Waar staat dat de bewijslast wordt omgedraaid? .
In het artikel waarnaar verwezen wordt in de OP.

Toevallig een leuk stukje op NOVA (pas op autohandelaren).
Zaak "TomPoes".
Wordt in een proces verbaal (van een tap) ipv. S400 gewoon XTC neergezet.
Gevolg: Arrestatie (XTC valt onder harddrugs), 1,5 jaar bezig, advocatenkosten, miljoenen (onderzoeks) geld verspilt aan één zaak.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door RutgerK » 18 aug 2009, 11:35

Okee, niet gelezen. De uitleg van de Cabrio methode klopt dan niet. Het gaat niet om ongekeerde bewijslast maar 'omgekeerd' rechercheren. Het voornaamste punt is dat de criminele activiteit waarmee het geld is verworven niet aangetoond/bewezeb hoeft te worden.

Als iemand geen regulier inkomen heeft maar wel inkomsten uit bijvoorbeeld illegale wietteelt en daarvan een M5 koopt, dan hoeft de recherche niet eerst aan te tonen dat de verdachte de eigenaar is van de plantage en daadwerkelijk in wiet handelt op grote schaal. De Cabrio-methode houdt in dat het eigendom van de M5 niet verklaard kan worden uit de legale inkomsten van de verdachten.

Hoewel onderstaande link niet over auto's gaat geeft het misschien iets meer inzicht. http://www.ciroc.nl/presentaties/2008de ... IO-METHODE




wjn schreef:
RutgerK schreef:Waar staat dat de bewijslast wordt omgedraaid? .
In het artikel waarnaar verwezen wordt in de OP.

Toevallig een leuk stukje op NOVA (pas op autohandelaren).
Zaak "TomPoes".
Wordt in een proces verbaal (van een tap) ipv. S400 gewoon XTC neergezet.
Gevolg: Arrestatie (XTC valt onder harddrugs), 1,5 jaar bezig, advocatenkosten, miljoenen (onderzoeks) geld verspilt aan één zaak.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31385
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door JP » 02 sep 2023, 19:11


Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4558
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Eeuwe » 02 sep 2023, 21:19

Niets mis mee. Bijzondere locatie maar verder prima.

Online
Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1512
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Baboulah » 04 sep 2023, 08:46

Harrie schreef: 17 aug 2009, 21:23 Ik denk dat iedere hardwerkende burger, die z'n dikke bak netjes betaald heeft, er ook geen probleem mee heeft.
Niks te verbergen, maar ben het er zeker niet mee eens! laat de politie maar zelf onderzoek verrichten ipv op een paar nsb-ers uit gaan. word wel lekker makkelijk om iemand/buurman een oor aan te naaien zo

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4558
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Eeuwe » 04 sep 2023, 09:02

^ Waar maak jij je druk om? Als alles klopt, is er niets aan de hand, toch? Iemand die 'geen inkomen' heeft maar wel een dure auto rijdt, pak maar aan hoor. Kan mij niet voorstellen dat je hier geen voorstander van kunt wezen, dit komt echt als een onnozele schreeuw om niets over

Online
Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1512
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Baboulah » 04 sep 2023, 09:13

Omdat we allemaal weten dat ze niet alleen die lui er mee zullen aanpakken, maar ook mensen die het wel op een eerlijke en normale manier hebben gedaan worden hier ook de dupe van, dat is waarom ik anti dit soort dingen ben. Het is al snel dat je als jong iemand in een dikke auto uberhaupt aan de kant gezet word, die kans hoeft niet nog hoger te worden dan dat ie al is in mijn ogen.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4558
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Eeuwe » 04 sep 2023, 09:19

Baboulah schreef: 04 sep 2023, 09:13 Omdat we allemaal weten dat ze niet alleen die lui er mee zullen aanpakken, maar ook mensen die het wel op een eerlijke en normale manier hebben gedaan worden hier ook de dupe van, dat is waarom ik anti dit soort dingen ben. Het is al snel dat je als jong iemand in een dikke auto uberhaupt aan de kant gezet word, die kans hoeft niet nog hoger te worden dan dat ie al is in mijn ogen.
:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:

Denk nou toch eens na voordat je iets zegt. Het gaat hier om inbeslagname van auto's welke niet bij een bedrag van inkomen horen. Alsof ze een modale fabrieksmedewerker (inkomen ca. €35.000,-- per jaar) zijn Opel Astra uit 2003 (dagwaarde €1.500) af zouden pakken. My god :verveeld:

Online
Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1512
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Baboulah » 04 sep 2023, 09:22

FF naar mijn situatie kijkend, ik verdien nog lang geen 50K bruto per jaar, maar rijdt wel een Ferrari (en staat ook op mijn naam), zal in de meeste ogen ook niet kloppen maar het kan wel als je maar graag genoeg wilt en je prioriteiten blijft stellen, jaren lang niet op vakantie, elke euro sparen om dit te doen, geen trackdays meer al jaren want dat kan voor de auto gebruikt worden etc. Ik kan het ook gewoon aantonen, maar het feit dat je dit eventueel zou moeten aantonen aan iemand vind ik al vd zotte

Online
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 335
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Sabberjoch » 04 sep 2023, 09:25

Als je gewoon netjes het geld hebt overgemaakt bij aanschaf kunnen ze de geldstroom zien. Dan ga je hier echt geen problemen mee krijgen. Zodra je contant auto's van 100k aan het aftikken bent vinden ze het wel spannend ja, maar daar had de verkoper dan ook al melding van moeten maken.

Dus hier wordt echt niemand de dupe van die met eerlijk geld een auto heeft aangeschaft, of dat nou een cuore of een bentley is.

Online
Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 335
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Sabberjoch » 04 sep 2023, 09:30

Baboulah schreef: 04 sep 2023, 09:22 FF naar mijn situatie kijkend, ik verdien nog lang geen 50K bruto per jaar, maar rijdt wel een Ferrari (en staat ook op mijn naam), z
Los van wat de politie hiervan zou kunnen vinden. Zou ik persoonlijk een Ferrari rijden met zo'n inkomen wel spannend vinden. reparaties gaan dan toch snel over meerdere maandlonen :bag:

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4558
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Eeuwe » 04 sep 2023, 09:41

^ en de daarbij behorende brandstofkosten. :bag: :hot:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31385
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door JP » 04 sep 2023, 09:44

Tegenwoordig je auto volgooien aan de pomp kun je ook al zien als patsen :df:

Online
Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1512
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Baboulah » 04 sep 2023, 10:15

Sabberjoch schreef: 04 sep 2023, 09:30
Baboulah schreef: 04 sep 2023, 09:22 FF naar mijn situatie kijkend, ik verdien nog lang geen 50K bruto per jaar, maar rijdt wel een Ferrari (en staat ook op mijn naam), z
Los van wat de politie hiervan zou kunnen vinden. Zou ik persoonlijk een Ferrari rijden met zo'n inkomen wel spannend vinden. reparaties gaan dan toch snel over meerdere maandlonen :bag:
Tja de een geeft de een groot deel van zn netto loon uit aan huur/hypotheek of vakanties ofzo, ik steek liever 90% van mn loon in mn autos :) sure is het spannend, maar ik spendeer nu voor het eerst in mn leven mn geld aan iets dat ik ook echt daadwerkelijk wil hebben, en niet erg vind om geld aan uit te geven. Doe dat liever dan aan mn huis of aan vakanties of wat dan ook.

Online
Wimo
Berichten: 2076
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: WTF: Politie wil hulp van burger bij afpakken patserbakken

Bericht door Wimo » 04 sep 2023, 12:20

Projecteer niet teveel op jezelf. Het gaat om 20 jaar oude jongens in rs6jes. Niet om 'jongeren' in 20 jaar oude autos. Als het geld van je pa geen gekke herkomst heeft is er niks mis.

De echte slimmerts pakken ze overigens toch niet..die huren gewoon bij neefjes in Duitsland.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joost H., SlowCo, SvB, Ti-Tourist (Erik) en 1 gast