Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
-
- Berichten: 1467
- Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16
Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Bron autoweek.nl
De twee ultieme hot hatches van dit moment zijn toch wel de Ford Focus RS en de Renault Mégane R26.R.
De vraag die veel liefhebbers stelden was: kan de Focus de Mégane van de troon stoten als snelste hot hatch op de Nordschleife?
Het voorlopige antwoord is: nee.
Sport Auto nam als eerste een Ford Focus RS mee naar de Nordschleife om een officiële rondetijd neer te zetten.
Testrijder Horst von Saurna schopte het tot een indrukwekkende 8:26 minuten.
Dat is echter een volle negen seconden langzamer dan de Mégane R26.R, die volgens Renault een tijd van 8:17 minuten in ‘de Groene Hel’ heeft neergezet.
Daarmee is de R26 zelfs de snelste voorwielaangedreven productieauto op de Nordschleife ooit.
De Ford Focus RS heeft een 2,5-liter turbomotor onder de kap met een vermogen van 305 pk.
De Mégane R26.R moet het doen met ‘slechts’ 230 pk, maar is een stuk lichter dan de Focus.
Die weegt 1.468 kilogram, de R26.R legt dankzij een streng dieet slechts 1207 kilogram in de weegschaal.
Ford laat het hier ongetwijfeld niet bij, dus laat die snelle RS-rondjes maar komen!
Renault gaat lekker
De twee ultieme hot hatches van dit moment zijn toch wel de Ford Focus RS en de Renault Mégane R26.R.
De vraag die veel liefhebbers stelden was: kan de Focus de Mégane van de troon stoten als snelste hot hatch op de Nordschleife?
Het voorlopige antwoord is: nee.
Sport Auto nam als eerste een Ford Focus RS mee naar de Nordschleife om een officiële rondetijd neer te zetten.
Testrijder Horst von Saurna schopte het tot een indrukwekkende 8:26 minuten.
Dat is echter een volle negen seconden langzamer dan de Mégane R26.R, die volgens Renault een tijd van 8:17 minuten in ‘de Groene Hel’ heeft neergezet.
Daarmee is de R26 zelfs de snelste voorwielaangedreven productieauto op de Nordschleife ooit.
De Ford Focus RS heeft een 2,5-liter turbomotor onder de kap met een vermogen van 305 pk.
De Mégane R26.R moet het doen met ‘slechts’ 230 pk, maar is een stuk lichter dan de Focus.
Die weegt 1.468 kilogram, de R26.R legt dankzij een streng dieet slechts 1207 kilogram in de weegschaal.
Ford laat het hier ongetwijfeld niet bij, dus laat die snelle RS-rondjes maar komen!
Renault gaat lekker
-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Lekker subjectief, je eigen testrijder meenemen voor de Focus, en dan wel de tijd van Renault gebruiken om hem te vergelijken
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Al een tijdje worden de Ford en de Renault met elkaar vergeleken.
Naar wat je zelf ook schrijf en wat mijn eigen mening ook is.
De Renault is een compromislozere auto t.o.v. de Ford.
De Ford is een auto die je in feite ook als daily kan gebruiken en de Renault door zijn afslankkuur praktisch gezien niet.
Dus laat Ford een Focus RS CSL maken en zet die auto naast de Megans R26 R en dan praat ik pas verder....
Naar wat je zelf ook schrijf en wat mijn eigen mening ook is.
De Renault is een compromislozere auto t.o.v. de Ford.
De Ford is een auto die je in feite ook als daily kan gebruiken en de Renault door zijn afslankkuur praktisch gezien niet.
Dus laat Ford een Focus RS CSL maken en zet die auto naast de Megans R26 R en dan praat ik pas verder....
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Christoph schreef:Lekker subjectief, je eigen testrijder meenemen voor de Focus, en dan wel de tijd van Renault gebruiken om hem te vergelijken
? Bedoel je Horst ? Want die is testredacteur voor Sportauto.
- Kasteel
- Berichten: 5294
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Die dan nog eens weer €10k meer kost, verschil wordt dan alleen maar groter .XR5Turbo schreef: Dus laat Ford een Focus RS CSL maken en zet die auto naast de Megans R26 R en dan praat ik pas verder....
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Jammer, dat ze niet zelf een R26.R hebben getest met straatbanden. Ondertussen had een of ander autoblad dat allang kunnen doen. De EVO magzine R26.R (duurtester) rijdt ondertussen op straatbanden. Ik ben benieuwd naar het echte verschil. Niet omdat ik een voorkeur voor een of ander merk heb, maar daadwerkelijk wil weten wat de snellere auto is.
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Kijk maar eens naar het rubber verschil in beide testen
-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
ja, Horst meenemen voor de Focus, en dan de tijd van Renault gebruiken ipv zelf ook die Renault over de baan zwieren.Rico schreef:Christoph schreef:Lekker subjectief, je eigen testrijder meenemen voor de Focus, en dan wel de tijd van Renault gebruiken om hem te vergelijken
? Bedoel je Horst ? Want die is testredacteur voor Sportauto.
-
- Berichten: 21774
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Keer op keer valt die Focus RS door de mand (al ben ik het in dit geval wel met Christoph eens), maar de Ford mannen blijven em verdedigen. Lijken wel BMW fanboys
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Christoph schreef:ja, Horst meenemen voor de Focus, en dan de tijd van Renault gebruiken ipv zelf ook die Renault over de baan zwieren.Rico schreef:Christoph schreef:Lekker subjectief, je eigen testrijder meenemen voor de Focus, en dan wel de tijd van Renault gebruiken om hem te vergelijken
? Bedoel je Horst ? Want die is testredacteur voor Sportauto.
Ah oke, dan had ik je zin verkeerd geïnterpreteerd
-
OnlineHielke
- Berichten: 11450
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Christoph, Horst heeft al in de Focus gereden.
De tijd die Renault claimt is een eigen "Renault" tijd.
Testers kunnen soms zo dom doen. Kind kan begrijpen dat een vergelijk tussen normale straatbanden en semi-slicks niet kan. Als objectieve testers rondetijden in lijstjes willen opnemen, laat ze er dan voor zorgen dat de fabrikanten die auto's met normale straatbanden aanleveren.
De tijd die Renault claimt is een eigen "Renault" tijd.
Testers kunnen soms zo dom doen. Kind kan begrijpen dat een vergelijk tussen normale straatbanden en semi-slicks niet kan. Als objectieve testers rondetijden in lijstjes willen opnemen, laat ze er dan voor zorgen dat de fabrikanten die auto's met normale straatbanden aanleveren.
-
- Berichten: 1659
- Lid geworden op: 01 nov 2006, 16:43
- Locatie: SF
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Okee, blijkbaar schrijf ik het echt heel erg debiel op ofzo? Ik zeg al ja leuk dat Horst in die Focus heeft gereden, maar om te vergelijken had HIJ dat ook moeten doen in de Renault.Hielke schreef:Christoph, Horst heeft al in de Focus gereden.
De tijd die Renault claimt is een eigen "Renault" tijd.
Testers kunnen soms zo dom doen. Kind kan begrijpen dat een vergelijk tussen normale straatbanden en semi-slicks niet kan. Als objectieve testers rondetijden in lijstjes willen opnemen, laat ze er dan voor zorgen dat de fabrikanten die auto's met normale straatbanden aanleveren.
-
- Berichten: 9082
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Toch zijn ze ook niet geheel vergelijkbaar. Heb toevallig op dit moment een Focus RS tot mijn beschikking en da's buiten de prestaties gewoon een praktische auto. Ik rij straks naar huis en zet dan het kinderzitje achterin, kan m'n dochtertje ook mee. Perfect dagelijks inzetbaar dus ook, enorm allround. Da's bij de Megane wel wat anders, tenzij je van een klimrek achterin houdt.
Denk dat het uitgangspunt ook compleet anders was, tussen de Focus en de Megane. Het is voor Ford ook niet zo moeilijk om zo'n auto 200 kg te strippen maar dan ben je gelijk de dagelijkse inzetbaarheid ook kwijt. Daar heeft Renault wel voor gekozen. Zeer cool maar niet handig elke dag.
Overigens diep respect voor beide fabrikanten, dat ze in deze CO2 zeiktijd het lef hebben zulke kanonnen op de weg te zetten.
Denk dat het uitgangspunt ook compleet anders was, tussen de Focus en de Megane. Het is voor Ford ook niet zo moeilijk om zo'n auto 200 kg te strippen maar dan ben je gelijk de dagelijkse inzetbaarheid ook kwijt. Daar heeft Renault wel voor gekozen. Zeer cool maar niet handig elke dag.
Overigens diep respect voor beide fabrikanten, dat ze in deze CO2 zeiktijd het lef hebben zulke kanonnen op de weg te zetten.
-
- Berichten: 18536
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
@ Wouter; Jij heb wel heel vaak auto's mee naar huis zeg!
Doe je dat voor de lol, of is de RS naast de GTI en SUPERB een serieuze concurrent?
Doe je dat voor de lol, of is de RS naast de GTI en SUPERB een serieuze concurrent?
-
- Berichten: 1934
- Lid geworden op: 18 mar 2006, 17:27
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
De R26.R staat op Toyo R888 semi-slicks. Natuurlijk is dat ding sneller....
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
De Focus RS werd in SportAuto's Supertest TWEE keer gemeten op ALLE onderdelen, een keer met de OEM banden - ik meen Conti Sportcontacts, en een keer met, jawel, Toyo 888's juist om de vergelijking met de R26R te maken.Casper schreef:De R26.R staat op Toyo R888 semi-slicks. Natuurlijk is dat ding sneller....
Interessant was dat de semi-slicks op de Ring slechts één seconde opleverden (8:25 ipv 8:26) terwijl op Hockenheim het verschil wél substantieel was (1.6 seconden op een circuit dat bijna tien keer korter is dan de Ring) in het voordeel van de Toyo's.
De RS is een mooie auto voor de straat - bruikbaar voor alledag, de R26R is een echte circuit-auto. Het is maar wat je van een auto verlangt, een gespecialiseerde one trick pony, of een allround jack of all trades/master of none.
Ik? Een R26R graag.
- buks
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 25 mei 2008, 00:04
- Locatie: Twente
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Dan ben ik benieuwd of de beste man wel het maximale uit de auto heeft gehaald.tuurgtt schreef:Interessant was dat de semi-slicks op de Ring slechts één seconde opleverden (8:25 ipv 8:26) terwijl op Hockenheim het verschil wél substantieel was (1.6 seconden op een circuit dat bijna tien keer korter is dan de Ring) in het voordeel van de Toyo's.
8.25 wordt ook door een bmw 525 gereden.. Om 8.25 voor een focus rs indrukwekkend te noemen...
- Joost H.
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
- Locatie: Rosmalen
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Het gaat hier om een volledige ronde he, niet BTGbuks schreef:Dan ben ik benieuwd of de beste man wel het maximale uit de auto heeft gehaald.tuurgtt schreef:Interessant was dat de semi-slicks op de Ring slechts één seconde opleverden (8:25 ipv 8:26) terwijl op Hockenheim het verschil wél substantieel was (1.6 seconden op een circuit dat bijna tien keer korter is dan de Ring) in het voordeel van de Toyo's.
8.25 wordt ook door een bmw 525 gereden.. Om 8.25 voor een focus rs indrukwekkend te noemen...
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Standaard 525i rijd zeker geen 8.25.. Een E46 M3 doet er 8.22 over.buks schreef: 8.25 wordt ook door een bmw 525 gereden.. Om 8.25 voor een focus rs indrukwekkend te noemen...
- buks
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 25 mei 2008, 00:04
- Locatie: Twente
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Scherp, was ik even uit het oog verloren ! Dat maakt idd een goot verschil..Joost Hermens schreef:Het gaat hier om een volledige ronde he, niet BTG
Maar met of zonder semi's maar 1sec verschil ? Klinkt vreemd, maar goed ben ook geen profi
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
1sec verschil tussen OEM banden en R888's. No offence, maar daar geloof ik echt geen klote van. Of een incompetente bestuurder, of weer een autoblaadje dat gebukt gaat onder de grote invloeden van autofabrikanten...tuurgtt schreef:De Focus RS werd in SportAuto's Supertest TWEE keer gemeten op ALLE onderdelen, een keer met de OEM banden - ik meen Conti Sportcontacts, en een keer met, jawel, Toyo 888's juist om de vergelijking met de R26R te maken.Casper schreef:De R26.R staat op Toyo R888 semi-slicks. Natuurlijk is dat ding sneller....
Interessant was dat de semi-slicks op de Ring slechts één seconde opleverden (8:25 ipv 8:26) terwijl op Hockenheim het verschil wél substantieel was (1.6 seconden op een circuit dat bijna tien keer korter is dan de Ring) in het voordeel van de Toyo's.
De RS is een mooie auto voor de straat - bruikbaar voor alledag, de R26R is een echte circuit-auto. Het is maar wat je van een auto verlangt, een gespecialiseerde one trick pony, of een allround jack of all trades/master of none.
Ik? Een R26R graag.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Incompetente bestuurder? Iedereen die iets van de Nurburgring afweet, weet dat Hoofdredacteur Horst von Saurma-Jeltsch een Ringmeister is met duizenden competitieve ronden op de Nordschleife, en dat SportAuto al sinds 1997 een naam heeft opgebouwd met de op de Nordschleife gecentreerde Supertest.Casper schreef: Of een incompetente bestuurder, of weer een autoblaadje dat gebukt gaat onder de grote invloeden van autofabrikanten...
Dit is niet even het eerste beste autoblaadje zoals we dit in Nederland gewend zijn, met clubjes als Auto-kampioen -week en -visie die zich meer interesseren voor het aantal bekerhouders in de Hyundai Oeagadoegoe dan hoe een bepaalde auto stuurt.
Die Toyo's komen OF gewoon niet tot hun recht onder de Focus, OF is gewoon geen goede band.
En over de invloed van autofabrikanten: Reken maar dat Porsche nadat ze met veel bombarie hadden verklaard dat hun snelste testrijders (lees: W. Rohrl) niet onder de 7:54 konden met een gekochte Nissan GT-R, wel even met der Horst hebben gebeld om hem op het hart te drukken het met de GT-R in de Supertest vooral lekker rustig aan te doen.
Tuurlijk, zei Horst, en reed een 7:38. En trok de Porsche-broeken compleet op de enkels.
- Niels
- Berichten: 22278
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
Misschien is de RS te zwaar voor de 888's : Ik had begrepen dat ze dan niet ideaal zijn namelijk maar misschien vergis ik me.
Feit blijft dat Renault gewoon een ontzettend snelle hatch heeft neer gezet waar de concurrentie maar moeilijk bij in de buurt komt. Een RS is de meest extreme Focus die je kunt kopen en die redt het dus niet! Hoe praktisch een auto is blijft natuurlijk een keuze die de fabrikant maakt. Natuurlijk kan Ford een auto bouwen die net zo hard rond gaat maar vooralsnog gaat Renault dus wel even harder rond
Heb wel liever een Focus trouwens
Feit blijft dat Renault gewoon een ontzettend snelle hatch heeft neer gezet waar de concurrentie maar moeilijk bij in de buurt komt. Een RS is de meest extreme Focus die je kunt kopen en die redt het dus niet! Hoe praktisch een auto is blijft natuurlijk een keuze die de fabrikant maakt. Natuurlijk kan Ford een auto bouwen die net zo hard rond gaat maar vooralsnog gaat Renault dus wel even harder rond
Heb wel liever een Focus trouwens
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Focus RS bijt in ‘t stof tegen Mégane R26.R
De Focus ST is toch de snelle Ford voor de daily gebruiker?XR5Turbo schreef:Al een tijdje worden de Ford en de Renault met elkaar vergeleken.
Naar wat je zelf ook schrijf en wat mijn eigen mening ook is.
De Renault is een compromislozere auto t.o.v. de Ford.
De Ford is een auto die je in feite ook als daily kan gebruiken en de Renault door zijn afslankkuur praktisch gezien niet.
Dus laat Ford een Focus RS CSL maken en zet die auto naast de Megans R26 R en dan praat ik pas verder....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten