Passat eruit, ID.4 erin.

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Passat: E46 M3 verkocht

Bericht door Martijn_bmw » 14 jan 2022, 21:26

Ik zou er zo eentje zelf kunnen kopen, echt fraai!

Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2024
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Passat: E46 M3 verkocht

Bericht door Godspeed » 14 jan 2022, 21:34

Dit model Passat (en het vorige model) zijn simpelweg hele fraaie auto’s. Setje goede wielen erbij maakt het helemaal af :thumbup:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Passat: E46 M3 verkocht

Bericht door JP » 15 jan 2022, 10:17

Joy schreef: 14 jan 2022, 15:22
Bram schreef: 11 jan 2022, 23:12 Hoeveel geld heb je er in al die jaren in gegooid? Niet te tellen?
Ik denk rond de 20 mille zonder de aanschaf. Dus die waardestijging is niet kostendekkend kan ik je melden. :whistle:

Passat had 2 versleten banden en 2 gecupte achterbanden, dus daar moest wat anders onder. Gelijk maar even nagedacht over een mooiere set wielen met nieuwe banden en zo gezocht zo gekocht. De nieuwe wielen rijden prima, weinig tot geen comfortverlies en een stuk meer stuurprecisie dan met de ContiEcoDrama ballonbanden.
Mooiste model Passat is de non-station :thumbup:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Joy » 03 feb 2024, 16:42

Na 4 jaar en 100.000 km op de klok erbij voor de Passat (210.000 op de klok nu) is het tijd voor iets anders.
De Passat heeft zich keurig gehouden. Naast een nieuwe koppeling verder geen afwijkende kosten gehad dan alleen oliebeurten en wat slijtdelen. Jammer dat het roetfilter niet goed meer werkt, geen enkele handelaar wil 'm hebben. Ik ga dus toch maar even kijken hoe we dat kunnen oplossen. Het is zonde van een verder foutloze prima rijdende auto.

In 1e instantie had ik het idee om een elektrische auto puur zakelijk te gaan rijden zonder bijtelling. Mijn dagelijkse ritten zijn goed voorspelbaar en dan heb je meer keuze in wat compactere auto's.
Maar goed, dat betekent ook nog een 2e auto erbij voor het gezin met bijbehorende kosten en heel veel stil staan. Voelt een beetje onzinnig.

Even gekeken naar gebruikte hybrides maar ook bijvoorbeeld een Mercedes EQC400 om privé met kmvergoeding te gaan rijden.
Maar om zulke auto's privé aan te schaffen voelde toch een beetje riskant.

Toen kwam Volkswagen met een dump van oude voorraad ID.4's en ID.5's. Tegen de prijs van een kale uitvoering kreeg je een full options model mee.

Flink wat uitspitwerk verder (in EU bashen ze de auto kapot, in US vinden ze 'm top) net voor kerst de stap gewaagd om ongereden en ongezien een voorraadauto helemaal in Groningen te reserveren en zakelijk te leasen. Daarmee geen zorgen over de accu en andere toestanden.
Laadpaal en meterkast voor die tijd al in orde laten maken.
20240203_133050.jpg
20240203_133050.jpg (847.68 KiB) 1494 keer bekeken
Vorige week werd de auto afgeleverd door een vriendelijke pensionado uit Groningen. Gelijk maar even aan de lader gezet voordat we ermee gingen rijden. Kleur bevalt in het echt goed. Ik was bang voor een soort vale vuilniszakkleur maar het past de auto eigenlijk wel. Even door de auto gekeken en rond de auto gelopen en ja het is prima allemaal. Nieuwste software erop waarmee de veel beschreven storingen ook verleden tijd zouden zijn. Tot zover blij mee.

Na het afzetten van de bezorger bij het busstation met de Passat, ben ik eerst even op m'n gemak een uur in de auto gaan zitten. Tjonge wat is er een hoop in te stellen in de computer. Eerste indrukken, lekker zittende stoelen, stoelen kunnen enorm diep, veel interieurruimte, stuurwielverwarming is hemels, fijn zo een glazen dak, touchknoppen minder irritant dan gedacht en prettig dat de auto bij het openen al de verwarming aan zet.
Na door alle menu's te zijn gegaan had ik vrijwel alles wel aardig ingesteld op mijn wensen. Er is misschien wel teveel in te stellen maar goed, beter wel dan helemaal niet.

Toen met het gezin voor het eerst een rondje gaan rijden. Wat een stilte, je kunt nu op de achterbank prima meeluisteren. Lekker direct oppakkende motor. Je rolt overal moeiteloos en traploos weg. Erg comfortabel. Onderstel ook prima, je voelt nog wel wat maar mooi op de achtergrond.
Bij veel tests krijgt de ID.4 kritiek op het te weinig afremmen op de motor in D en geen mogelijkheid tot one-pedal-drive. Maar ik snap nu goed waarom ze dat bij VW zo hebben gedaan. In de modus B remt de auto harder maar het is niet prettig dat de auto van acceleratie naar vrij stevig afremmen gaat. Krijgt iedereen aan boord al snel een misselijk gevoel van. In D zeilt de auto door, meer zoals een brandstofmotor dat doet in een hoge versnelling. Met het rempedaal bedien je in 1e instantie alleen de recuperatie van de elektromotor en pas bij steviger afremmen ook de remmen zelf. Zo heb je toch recuperatie maar niet op een vaste hoeveelheid wat veel soepeler rijdt.

Dan de hulpsystemen. Verkeersbordherkenning, voorspellend vermogen tot afremmen voor bochten etc, Travel Assist auto piloot, ACC, lane assist etc. etc. ik kan me voorstellen dat een wat ouder iemand hier echt een beetje overvoerd van kan raken. Er is zoveel mogelijk en er gebeurd potentieel zoveel dat dat best een klein cursusje waard zou zijn.
Lane assist is echt een butt-systeem. Vooral op landwegen waar je over de streep aan de rechterkant moet om tegenligger wat ruimte te geven is het gewoon bloedirritant dat het stuur tegenwerkt. Helaas staat het iedere start weer aan dus gelijk uitgeschakeld met OBD-eleven.

Travel Assist werkt mooi, het is toch verwonderlijk dat een auto dat tegenwoordig kan. Ik zou nog steeds geen krant gaan lezen maar het is fijn dat de auto zelf koers kan houden.

Automatisch inparkeren werkt ook verrassend goed maar lijkt me niet iets waar ik gebruik van ga maken.

Head-up display is een mooi systeem. Naast rijgegevens projecteert het navigatiepijlen op de ruit die groter worden naarmate je dichterbij komt, net als een racegame eigenlijk. Ook de baanprojectie en voorganger worden weergegeven. Niet onmisbaar maar wel grappig.

Het vermogen van de auto is op papier niet veel (204 pk op 2.100 kg) maar het is echt prima. Je komt niks tekort.

Het verbruik zit met voorverwarmen (zonder stekker) en beetje uitproberen van wat de auto kan rond de 19,5 Kwh per 100 km. Valt me nog mee gezien ik m'n best niet heb gedaan om zuinig te rijden.
Vannacht thuis opgeladen voor 19 cent per Kwh. Tegenover de Passat denk ik dat de ID.4 de helft kost aan 'brandstof'. Openbaar laden en snelladen is een stuk duurder, ik denk dat de Passat daarvan zou winnen.

Minpunten tot nu toe: vlek en krasgevoelige harde kunststoffen interieur, onverlichte bedieningsknoppen verwarming, activeren spraaktoets stuur bij draaien stuurwiel, vrij luide piepjes parkeersensoren en geen sigarettenaansteker meer waardoor je apparaten alleen nog langzaam kunt opladen via USB (wel draadloos vak voor GSM).

Al met al hebben we voor het gevoel een prima wagen voor de deur. Goed geschikt voor het gezin en mijn dagelijkse rit. Comfortabel, vriendelijk in de omgang en gewoon no-nonsense.

Ik zal naarmate de kilometers vorderen hier wat ervaringen noteren.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Martijn_bmw » 03 feb 2024, 17:27

Leuke eerste review en herken veel uit wat je schrijft voor onze Cupra Born (id3 met ander uiterlijk) voor mdv. Auto bevalt prima en het bashen is vooral iets van elkaar napraten de software is stabieler dan in mijn EQE en de auto rijdt echt heel goed, bediening is prima enige waar ik mij in de algemene kritiek in kan vinden zijn op sommige plekken de wat harde karige materialen daar hadden ze best iets meer kwaliteit in kunnen stoppen.

Veel rijplezier ermee gewenst!

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4535
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Eeuwe » 03 feb 2024, 18:10

Mooie review, komende uit een Passat verwachtte ik dat de IDx behoorlijk tegen zou vallen qua interieur(afwerking), hoe ervaar je dit?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Joy » 03 feb 2024, 18:24

Bedankt Martijn. Bovenkant dashboard is goed, stoelen en armleuningen voelen goed aan, stuurwiel ook, onderkant en deuren is van hetzelfde harde kunststof wat in de Basic modellen gebruikt werd zoals een Polo of een Transporter. Daar hadden ze wel wat meer softtouch mogen gebruiken. Verkeerde besparing geweest.
De Passat is daar gewoon beter in. Bakjes zijn in de Passat voorzien van vilt wat rammelen tegen gaat, dat soort details.
Het voelt in de ID.4 verder allemaal wel degelijk aan, hoe deuren sluiten en wat je vast pakt is geen slappe hap. Het is alleen niet het meest fraaie materiaal.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Niels » 03 feb 2024, 19:04

Smoelt goed Joy en het lijkt me echt perfect om van a naar b te komen 👍

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door JP » 03 feb 2024, 20:31

Niks mis mee, mooie stille betrouwbare familiecruiser :thumbup:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Spijkerhard » 08 feb 2024, 21:33

Gefeliciteerd met je ID.4. We hebben er nu 3 jaar (122 dkm) een, en bevalt ook uitstekend. Allemansvriendje.

Je one pedal drive opmerking: ook in D recupereert de ID.4. Laat tijdig je "gas" los en de auto komt op nagenoeg de juiste snelheid bij een rotonde of T-splitsing aan. Als ik er alleen in zit is het de juiste snelheid, passagiers vinden het wat te gortig (dan gebruik ik alsnog de B). Ook anticipeert hij op de snelheid van je voorganger, ook als de ACC niet aan staat.

Lane-assist is wel redelijk comfortabel als je over de snelweg cruiset, en de "correctie" op de wegen zoals jij noemt vind ik redelijk subtiel. Maarja, ik kwam uit een Tesla, daar waren de correctie ruig en bijna gevaarlijk te noemen.
Die lane-assist is ook wel nuttig, want als je lange stukken cruiset, zit ik wel eens wat te dicht tegen de witte lijnen aan...

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Joy » 10 feb 2024, 22:58

Ja het intelligente afremmen dmv radar en GPS werkt goed. Remt vanzelf voor rotondes, bochten en toegestane snelheden. Mooi systeem.

Lane assist laat ik uit staan, Travel Assist neemt het over. Erg prettig op winderige dagen, de auto blijft netjes in het spoor zonder input van mijzelf. Zit de auto voor je gevoel teveel naar links of rechts dan kun je het stuur een tikje geven en dan volgt ie dat nieuwe spoor.

Vandaag een langer stuk gereden, het verbruik is goed te doen. Heerlijk ontspannen wagen, ik rij er vanzelf relaxter door. Kachel altijd op 21, stoel- en stuurverwarming aan. In de Passat was het de 1e 10 minuten nog wel eens kou lijden door het langzame opwarmen van de dieselmotor. Daar ben ik nu mooi vanaf.
20240210_191719.jpg
20240210_191719.jpg (474.75 KiB) 930 keer bekeken

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door JP » 11 feb 2024, 10:49

Hoeveel kWh heeft het/de batterypack, is dat 52 of 77 ? Voor 19 cent laden 's nachts is wel een lekker tarief :hungry:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Joy » 11 feb 2024, 11:07

77 kwh. Gemiddeld in de nacht 20 cent. € 16,00 voor een volle accu met wat laadverliezen. 400 km bereik.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door JP » 11 feb 2024, 12:27

Dat is dan echt niet duur. Kan hier alleen op straat laden en dat kost €0,57 maar dan nog. Had gisteren na 400km 33 liter benzine (à 1.77) nodig. Scheelt toch elke week een €12-15 :hmmm:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26729
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Martijn_bmw » 11 feb 2024, 15:25

Ik laadt ook alleen thuis wel met een vast contract van 32cnt per kWh maar gemiddeld in het jaar is dat dus maar 6eur per 100km (winter iets meer zomer iets minder)

Dat laden op straat is trouwens afhankelijk van je pas /provider wat het kost JP.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Reind » 13 feb 2024, 16:14

Ik rij inmiddels ook 2,5jaar (zakelijk) elektrisch en nog geen moment spijt van gehad. Ik zit er zelfs over te denken om privé ook elektrisch te gaan rijden. Met een laadpaal thuis nog maar weinig laadstress gehad. Ik snap dat het voor sommige mensen een NOGO is maar vind ook dat veel mensen ongegronde redenen hebben. Ga het eens ervaren en vooral eens uitrekenen wat een EV kost per maand.

Met 20 panelen op mijn dak en het goede nieuws over de saldering vandaag is het voor mij financieel een extra aantrekkelijke keuze. Wegenbelasting is komende jaren ook nog voordeliger, daarna wordt het wel duurder maar de Kwh/prijs maakt dat ruimschoots goed. Verder is het onderhoud van onze zakelijke ID3's (5 stuks) een lachertje gebleken. Paar bandjes, ruitenvloeistof, ruitenwisserbladen etc.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4046
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Spijkerhard » 13 feb 2024, 16:19

^dit.
Idd als je thuis kunt laden is het een inkoppertje qua kosten. Met 0,20 per KW rijdt ik ongeveer 4ct/km.
We gaan het over anderhalve week meemaken, in de ID.4 naar Gerlos...

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27892
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Passat eruit, ID.4 erin.

Bericht door Luco » 13 feb 2024, 18:31

mooi nieuws van de saldering, zelfs met de ev hou ik nog stroom over, en gaat de prijs omhoog met het nieuwe contract maakt het lekker niks uit., gewoon de goedkoopste gasleverancier uitkiezen nu, maakt het een stuk eenvoudiger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], EvdP, Haantje, jvb, MartijnGizmo en 6 gasten