Lotus Exige én Elise

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door ErikS » 26 nov 2023, 17:49

HJ2 schreef: 25 nov 2023, 22:55
ErikS schreef: 23 nov 2023, 10:19 Waar vind je nou eigenlijk de meeste Nederlandse Lotus rijders?
Er rijdt de laatste tijd een Lotus in de buurt, gisteren zelfs 2. Altijd leuk om zo iemand een keer te spreken.
Suggesties genoeg maar allemaal afgebrand (waarom?!)
En nu?!
Nee hoor, ondertussen aangemeld op Seloc & de rest bekeken?
Afgebrand? Zit er 'n scheetje dwars?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3567
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door HJ2 » 26 nov 2023, 18:02

Noh! Die laat ik altijd waaien :-)

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 08 dec 2023, 08:51

Nou de Honda conversie + Japanse K20 en Japanse versnellingsbak staat klaar om opgehaald te worden in de UK. Japanse k20 heeft iets betere nokkenassen, kortere versnellingsbak en er zit standaard een sper in. Torsen sper voor een FWD dus laat waarschijnlijk wel weer een sper maken door elite transmissions met platen en voor midengine rearwheel drive layout.

Mag ivm gezondheid komende 2 maanden nog niet intensief sleutelen maar alles schoonmaken en met een kameraad de rear clam verwijderen gaat wel lukken.
Aandrijfassen bestellen en custom uitlaat van cylinderkop tot uitlaat tip. Even nadenken of ik er 4-2-1 (atmosferisch) van maak of toch een 4-1 voor toekomst (supercharger+chargecooler)

Afbeelding

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door ErikS » 08 dec 2023, 09:05

Emiel schreef: 08 dec 2023, 08:51 Nou de Honda conversie + Japanse K20 en Japanse versnellingsbak staat klaar om opgehaald te worden in de UK. Japanse k20 heeft iets betere nokkenassen, kortere versnellingsbak en er zit standaard een sper in. Torsen sper voor een FWD dus laat waarschijnlijk wel weer een sper maken door elite transmissions met platen en voor midengine rearwheel drive layout.

Mag ivm gezondheid komende 2 maanden nog niet intensief sleutelen maar alles schoonmaken en met een kameraad de rear clam verwijderen gaat wel lukken.
Aandrijfassen bestellen en custom uitlaat van cylinderkop tot uitlaat tip. Even nadenken of ik er 4-2-1 (atmosferisch) van maak of toch een 4-1 voor toekomst (supercharger+chargecooler)

Afbeelding
Lekker hoor.
Wat heb je gehad qua gezondheid?

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Sabberjoch » 08 dec 2023, 09:16

Goeie keuze Emiel!
De k20a zoals jij hem daar hebt is inderdaad stukken leuker dan de "laffe" k20a2 die hier is geleverd.
Kortere bak maakt hem erg fijn. Heb zelf het standaard torsen sper er in, voor mijn gebruik prima, als je flink gaat boenderen op het circuit is een ander sper wellicht wel fijner.

welke conversie ga je voor? HPE?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 08 dec 2023, 09:30

ErikS schreef: 08 dec 2023, 09:05
Lekker hoor.
Wat heb je gehad qua gezondheid?
Ja wil rijden. Al 3 jaar geschorst.

Hernia operatie via PTED, door spierziekte aanval in 2017/2018 was operatie iets lastiger en herstel nu ook. Gelukkig altijd veel gesport en niet zeuren mentaliteit maar moet wel echt ff voorzichtig zijn en geen motorblok optillen :D
Sabberjoch schreef: 08 dec 2023, 09:16 Goeie keuze Emiel!
De k20a zoals jij hem daar hebt is inderdaad stukken leuker dan de "laffe" k20a2 die hier is geleverd.
Kortere bak maakt hem erg fijn. Heb zelf het standaard torsen sper er in, voor mijn gebruik prima, als je flink gaat boenderen op het circuit is een ander sper wellicht wel fijner.

welke conversie ga je voor? HPE?
Torsen sper is top hoor maar ben meer fan van platen. Torsen slipt toch nog door met curbs, wiel liften, gras, etc. Bak moet toch open voor controle en hopelijk levert japans torsen sper wat op.

Martyn Tinker kit, afgeleid van Link Up kit. Incl verstevigd subframe (en opnieuw gecoat)
Stalen steunen dus te lassen, is met dat prachtige aluminium van HPE wat lastiger. Mocht hij ooit stoppen zit ik met steunen waar ik niet meer aan kan komen :( want ze zijn echt mooi! Schakelmechanisme, aandrijfassen, uitlaat en wat mooi cnc spul komt wel van HPE.

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Tom » 08 dec 2023, 09:48

Gaaf project Emiel!

Gebruikersavatar
Sabberjoch
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 feb 2022, 11:40
Auto: Engelse badkuip
Locatie: Ter Apel

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Sabberjoch » 08 dec 2023, 10:02

Emiel schreef: 08 dec 2023, 09:30
Torsen sper is top hoor maar ben meer fan van platen. Torsen slipt toch nog door met curbs, wiel liften, gras, etc. Bak moet toch open voor controle en hopelijk levert japans torsen sper wat op.

Martyn Tinker kit, afgeleid van Link Up kit. Incl verstevigd subframe (en opnieuw gecoat)
Stalen steunen dus te lassen, is met dat prachtige aluminium van HPE wat lastiger. Mocht hij ooit stoppen zit ik met steunen waar ik niet meer aan kan komen :( want ze zijn echt mooi! Schakelmechanisme, aandrijfassen, uitlaat en wat mooi cnc spul komt wel van HPE.
Is ook een mooie kit inderdaad! Schakelmechanisme van HPE is erg fijn! mooi om te zien ook.
goeie overwegingen inderdaad voor de keuzes.

Veel plezier en succes met de conversie, en nog meer daarna natuurlijk :df:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door JP » 08 dec 2023, 10:32

Succes met je herstel en de transitie, Emiel :thumbup:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 08 dec 2023, 16:59

Dank heren. Heb er zin in. April hebben de buren 2 uurtjes op Zandvoort, zou mooie vuurdoop zijn.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 15 jan 2024, 12:43

Zo de spullen zijn binnen. Nog RRC intake manifold, aandrijf assen, custom uitlaat systeem laten maken en wat kleine frutsels en we kunnen beginnen.
Voorlopig atmosferisch.


Afbeelding

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Bokkepoot » 15 jan 2024, 13:32

Uiteindelijk gelukt achterin de touring dus?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 15 jan 2024, 14:26

Bokkepoot schreef: 15 jan 2024, 13:32 Uiteindelijk gelukt achterin de touring dus?
Geen commentaar :tooth:
Laatst gewijzigd door Emiel op 15 jan 2024, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9104
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door smiley » 15 jan 2024, 14:58

Emiel schreef: 15 jan 2024, 12:43 Voorlopig atmosferisch.
Dat zie ik zeker 3 weken geluk geven.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 15 jan 2024, 15:09

smiley schreef: 15 jan 2024, 14:58
Emiel schreef: 15 jan 2024, 12:43 Voorlopig atmosferisch.
Dat zie ik zeker 3 weken geluk geven.
:lollerdelol:

Koppeling en uitlaat wordt voorbereid op SC (rotrex)

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Gijzert » 15 jan 2024, 19:41

Dit is eigenlijk al teveel info op het www.
Laatst gewijzigd door Gijzert op 15 jan 2024, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 15 jan 2024, 19:48

Gijzert schreef: 15 jan 2024, 19:41
Emiel schreef: 15 jan 2024, 14:26
Bokkepoot schreef: 15 jan 2024, 13:32 Uiteindelijk gelukt achterin de touring dus?
Geen commentaar :tooth:
Dit is eigenlijk al teveel info op het www.
Ja ik weet het, als je het quote helpt het niet mee met verwijderen over paar uur ;)

Gijzert
Berichten: 5004
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Gijzert » 15 jan 2024, 20:00

Welke quote? :tooth:

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Nivek » 15 jan 2024, 21:42

Emiel schreef: 15 jan 2024, 15:09
Koppeling en uitlaat wordt voorbereid op SC (rotrex)
Waarom rotrex? Zou niet mijn persoonlijke voorkeur hebben.

En als ik wat voor je kant betekenen mbt een uitlaatje mag je altijd aan de bel trekken :blink:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 16 jan 2024, 06:20

Nivek schreef: 15 jan 2024, 21:42
Emiel schreef: 15 jan 2024, 15:09
Koppeling en uitlaat wordt voorbereid op SC (rotrex)
Waarom rotrex? Zou niet mijn persoonlijke voorkeur hebben.

En als ik wat voor je kant betekenen mbt een uitlaatje mag je altijd aan de bel trekken :blink:
Kan een JRSC kopen maar veel hitte en de winst is minder dan wat er geclaimd wordt her en der.

TVS is te ver weg met service. Rotrex zit in de UK een revisie man voor ( wat rotrex zelf niet doet)

Andere suggesties?

Maar uitlaatje? Tell me more. Wil er weer een over het subframe heen. Heb nu via HPE een optie en via 2Bular.

Gebruikersavatar
Nivek
Berichten: 204
Lid geworden op: 23 jul 2023, 13:14
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400
Contacteer:

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Nivek » 17 jan 2024, 21:24

Bij lotus heb ik die TVS setjes gemonteerd idd, meen van Merc racing. Deze heb je met charger cooler, of voorbereid voor chargecooler.

Zo'n rotrex loopt enorm te blazen tot dat je gas geeft, iets wat ik persoonlijk maar niks vind. Voor mij dus voorkeur naar een schroefcompressor of turbo :mrgreen:



Maar de uitlaat, als ik mij niet vergis is het subframe achter als een boog dus doorgaans zie je dat het spruitstuk onderlangs loopt. Tenzij je geen kofferbak hebt kun je er ook niet overheen. Ik weet niet waar de kop zit ten opzichte van het subframe en of je uberhaupt makkelijk bovenlangs kunt als je dat persee wilt, maar dan word het wel een custom uitlaat denk ik. Op zich kan ik daar wel wat mee maar een custom uitlaat is best aan de prijs.

Katalysator ook rekening mee houden, moet je wel makkelijk kunnen plaatsen anders word het weer gezellig met apk.


Oh en het oliefilter is vaak ellende. Tot nu toe zag ik ze steeds met een remote filter, maar die liepen erg makkelijk los en dan was het weer olie lekkage en je komt er kut bij. Moet vast een betere optie voor zijn

DFJEF
Berichten: 888
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door DFJEF » 15 feb 2024, 19:42


Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3869
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Emiel » 15 feb 2024, 20:32

Heb de auto bekeken, heb daar de motor conversie opgehaald. Fantastische werkplaats en zeer vriendelijke mensen.

Auto is gewoon zoals je hem wil. En zelf kan maken ook als je technisch bent en geld hebt.
Meeste van zijn auto’s gaan naar singapore,hongkong,US.

We hebben wat technische kennis over onderdelen gedeeld, was informatief voor beide. Goed dat hij meer exposure krijgt nu.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Elise » 17 feb 2024, 08:30

DFJEF schreef: 15 feb 2024, 19:42
Mooi, mooi, mooi :thumbup:

Gebruikersavatar
Alexsti
Berichten: 1063
Lid geworden op: 18 jan 2007, 19:14
Auto: Een Soebaroe en Lotus

Re: Lotus Exige én Elise

Bericht door Alexsti » 17 feb 2024, 10:17

Bedankt voor t filmpje, denk dat ik de Elise maar weer eens uit ga graven uit de garage dit weekend..... :tooth:

Is wel een mooie resto die Supersport en met 200-210 pk meer dan genoeg voor een auto van net 700kg, prijs is wel ff slikken dat wel.. :shock:
Maar daar heb je bijna weer een nieuwe Elise voor.
Voorlopig blijf ik de Elise wel houden zoals tie nu is, beter kan haast niet of je moet er bergen geld/tijd in steken.
Met ongeveer 130/135pk nu op net 700 kg is rap zat en de wegligging is met de Nitron onderstel ook perfect voor mij. :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten