Dit!
Lotus Exige én Elise
- Jan Terwolde
- Berichten: 2853
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
- Locatie: Gelderland
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
En rijden er veel rond op Zandvoort met dit soort auto's? Zie er op de trackdays eigenlijk bijna nooit bij DF
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lotus Exige én Elise
De meeste lotus track rijders vindt je hier:
https://www.lotus-on-track.com/lotshop
Die doen ongeveer 2x cpz, 2-3x SPA en 1-2x Zolder per jaar.
Die rijden wel volgens de Engelse regels (Alleen inhalen op rechte stukken, altijd links en alleen als de ander aangegeven heeft je gezien te hebben)
Dat is niet voor iedereen geschikt, maar als je daarmee kunt leven is het vrij risicoloos rijden.
https://www.lotus-on-track.com/lotshop
Die doen ongeveer 2x cpz, 2-3x SPA en 1-2x Zolder per jaar.
Die rijden wel volgens de Engelse regels (Alleen inhalen op rechte stukken, altijd links en alleen als de ander aangegeven heeft je gezien te hebben)
Dat is niet voor iedereen geschikt, maar als je daarmee kunt leven is het vrij risicoloos rijden.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
aah dus dat bestaat ook! Ja als je nog weinig op circuit hebt gereden is zoiets misschien wel leuk en voel je je misschien beter op je gemak. Laatste 1,5 jaar heel veel trackdays gedaan en zag pas een filmpje van een Cayman die achter me zat en denk niet dat zo'n trackday wat voor mij zou zijn met die regels..... Maar voor de beginner leuk denk ik maar niet veel keus kwa aanbieders die zoiets bieden.
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Exige én Elise
Origineel is leuk maar sommige dingen moeten wel echt beter, oa de koeling van koelvloeistof en olie.
PRRT, laminova warmtewisselaar, secundaire elektrische waterpomp, etc.
Maakt de auto stuk betrouwbaarder.
Moet de eerste Honda nog tegenkomen die geen problemen heeft met aandrijfassen.
PRRT, laminova warmtewisselaar, secundaire elektrische waterpomp, etc.
Maakt de auto stuk betrouwbaarder.
Lekker aandrijfassen opvreten
Moet de eerste Honda nog tegenkomen die geen problemen heeft met aandrijfassen.
Vergis je niet, naast het gemoedelijke karakter word er wel hard gereden. Het is leuk voor beginners maar ook voor gevorderden en kans op ongeval met een ander is gewoon kleiner.coolfan schreef: ↑26 aug 2021, 13:32 aah dus dat bestaat ook! Ja als je nog weinig op circuit hebt gereden is zoiets misschien wel leuk en voel je je misschien beter op je gemak. Laatste 1,5 jaar heel veel trackdays gedaan en zag pas een filmpje van een Cayman die achter me zat en denk niet dat zo'n trackday wat voor mij zou zijn met die regels..... Maar voor de beginner leuk denk ik maar niet veel keus kwa aanbieders die zoiets bieden.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
ah misschien dan leuk keertje te gaan kijken daar, leuk om te orienteren en te luisteren hoe ze klinken. En hoe rijdt een standaard Elise op circuit? denk rechte stuk kom je te kort maar bochten maak je genoeg goed en lekker open geeft ook weer extra dimensie
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lotus Exige én Elise
90% komt met een straatauto opdagen. Soms uit Duitsland, Belgie, Frankrijk en Engeland.
Dat moet ook allemaal weer het liefst heel naar huis einde dag. Vandaar de strenge regels.
Dat moet ook allemaal weer het liefst heel naar huis einde dag. Vandaar de strenge regels.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
behalve de kans op mechanische malaise en hoe je dan thuiskomt..... Maar op zich leuke formule lijkt me
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Exige én Elise
Ik deed de auto om die reden, net als veel andere, op ambulance zetten.
Wil je rijders ervaring en genieten dan is een Elise/Exige leuk. Wil je rondetijden, dan koop maar iets anders.
Std elise is vlot maar niet snel. Kemmel op Spa valt die dood en is je topsnelheid niet zo hoog. Zolder rem je er veel auto’s uit
Naast betrouwbaarheid is er een reden dat mensen een honda/duratec/audi erin leggen. Rond de 200pk is het een leuke auto. 300pk Honda met supercharger of audi turbo is echt wel snel.
Wel diepe zakken nodig of zelf kunnen sleutelen om het betrouwbaar te maken.
160pk met short ratio bak & sper op semi slicks is het dikke fun wel. Zeker als je potje kan sturen.
Je hebt altijd vermogen te kort op het circuit.
Wil je rijders ervaring en genieten dan is een Elise/Exige leuk. Wil je rondetijden, dan koop maar iets anders.
Std elise is vlot maar niet snel. Kemmel op Spa valt die dood en is je topsnelheid niet zo hoog. Zolder rem je er veel auto’s uit
Naast betrouwbaarheid is er een reden dat mensen een honda/duratec/audi erin leggen. Rond de 200pk is het een leuke auto. 300pk Honda met supercharger of audi turbo is echt wel snel.
Wel diepe zakken nodig of zelf kunnen sleutelen om het betrouwbaar te maken.
160pk met short ratio bak & sper op semi slicks is het dikke fun wel. Zeker als je potje kan sturen.
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lotus Exige én Elise
Op CPZ is Jan van de Kooij aanwezig voor technische ondersteuning, en op Zolder/SPA is dat Lotus Verhiest.
Uit mijn hoofd is dit gratis (behalve materiaal natuurlijk).
Ze komen ook met een lege trailer voor een worst case scenario.
Met een 118pk S1 zul je het van de bochten moeten hebben ja.
Ik denk dat 99% getuned is op LOT dagen.
S3 Exiges met 460 komotec kits, en Speedsters die tot 400 pk gaan.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
denk dat voor mij de wat gekietelde versie met een sper toch wel de ultieme is. Voor de snelheid op rechte stuk is hij niet bedoeld; fun bij lage snelheden. Merk dat nu juist bij mn GT3; wordt echt leuke bij bizarre snelheden en zoek dat juist ook bij lagere snelheden en denk dat dan zo rond de 150 pk met sper is wat ik zoek. Sturen en remmen werd ik erg blij van. Begrijp me goed de GT3 is een cupauto en een beest maar dit lijkt me toch ook wel erg leuk.
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lotus Exige én Elise
Het zijn vooral de running costs die leuk zijn.
Als je pk's en onderstel eenmaal is hoe je wilt, is het alleen nog maar benzine, remblokken, schijven en banden.
Ik doe rustig 5-6 trackdagen met een setje RC6's, de schijven 1-2 jaar en de banden 1 seizoen.
Maar de discussie verschuift nu van een cleane originele S1 naar een trackauto.
Weet je ongeveer wat je wilt? Een leuke toerauto met af en toe een trackdag, waarbij rondetijden niet interessant zijn, of een snelle trackauto waarmee je ook nog redelijk kunt toeren?
Als je pk's en onderstel eenmaal is hoe je wilt, is het alleen nog maar benzine, remblokken, schijven en banden.
Ik doe rustig 5-6 trackdagen met een setje RC6's, de schijven 1-2 jaar en de banden 1 seizoen.
Maar de discussie verschuift nu van een cleane originele S1 naar een trackauto.
Weet je ongeveer wat je wilt? Een leuke toerauto met af en toe een trackdag, waarbij rondetijden niet interessant zijn, of een snelle trackauto waarmee je ook nog redelijk kunt toeren?
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
ja dat wordt wel even iets. Denk eerst een redelijk originele om gewoon nog dat gevoel van een redelijk maagdelijke Elise te proberen en daarna blokje wel oppeppen maar de looks enzo gewoon standaard laten.
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Lotus Exige én Elise
Het is een lastige, en wat de Engelsen noemen een "slippery slope".
Bij een originele elise zou ik het onderstel upgraden van de eibachs naar Nitrons of Gaz mono's.
In de originele stoelen (vaak leer) glij je nogal makkelijk, en heb je geen 100% feeling met de auto.
Dan ga je naar een 4 punts harnas en harnas bar. Dan moet je kiezen of je in je stoelen wilt snijden voor de doorvoer, of er andere stoelen in gaat zetten met de gaten er al in.
Als je voor semi slicks gaat, moet je zorgen voor geupgrade toe-links omdat de kracht op het onderstel flink omhoog gaat.
En zo heb je 4 mille uitgegeven zonder ook maar 1 pk erbij.
Op dat punt zou je kunnen gaan kijken naar een niet zo originele, maar 1 waar al mee getracked is, en de kosten door de vorige eigenaar gepakt zijn.
Tenzij het upgraden deel van de hobby is natuurlijk.
Bij een originele elise zou ik het onderstel upgraden van de eibachs naar Nitrons of Gaz mono's.
In de originele stoelen (vaak leer) glij je nogal makkelijk, en heb je geen 100% feeling met de auto.
Dan ga je naar een 4 punts harnas en harnas bar. Dan moet je kiezen of je in je stoelen wilt snijden voor de doorvoer, of er andere stoelen in gaat zetten met de gaten er al in.
Als je voor semi slicks gaat, moet je zorgen voor geupgrade toe-links omdat de kracht op het onderstel flink omhoog gaat.
En zo heb je 4 mille uitgegeven zonder ook maar 1 pk erbij.
Op dat punt zou je kunnen gaan kijken naar een niet zo originele, maar 1 waar al mee getracked is, en de kosten door de vorige eigenaar gepakt zijn.
Tenzij het upgraden deel van de hobby is natuurlijk.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
yep klopt! altijd hellend vlak! meeste hebben wel Nitrons en upgrade stoelen En dan misschien de motor nog en ligt wel de grens. Dat is dan wel het voordeel van de GT3; out of the box al onwijs goed. Maar ja net wat ik al zei; de snelheden waarbij je lol hebt liggen wel heel hoog.
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Lotus Exige én Elise
Plaatje voor de sfeer!
- Booooh
- Berichten: 3425
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Lotus Exige én Elise
Mooie cleane garage ook
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
Gave kar en mooie garage
- Emiel
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Lotus Exige én Elise
ErikS heeft creme de la creme. Persoonlijk de beste S1 die je kan kopen.
Coolfan, ik zou geen originele kopen als je er geen garage queen van maakt. Fijn iemand anders laten betalen voor de upgrades. Stoelen van Tillet 2k, goede nitrons of quantums 2k, toelinks 500, je stopt er zo de waarde van de auto in.
Plaatjes voor de sfeer
toen de dynamo overleed vorig jaar. Wat een lol
En dan krijg je dit, dynamo stuk, nieuw motorblok …
Coolfan, ik zou geen originele kopen als je er geen garage queen van maakt. Fijn iemand anders laten betalen voor de upgrades. Stoelen van Tillet 2k, goede nitrons of quantums 2k, toelinks 500, je stopt er zo de waarde van de auto in.
Plaatjes voor de sfeer
toen de dynamo overleed vorig jaar. Wat een lol
En dan krijg je dit, dynamo stuk, nieuw motorblok …
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
wordt zeker geen garagequeen en zou best weleens een poosje buiten moeten staan. En af een toe een dagje op het circuit. maar dat zijn wel de serieuze projecten zeg! Gaaf!!!
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Lotus Exige én Elise
De mijne is wel een garage bitch.
Gebruik hem genoeg hoor, maar hoop volgend jaar wat meer tijd te hebben voor leuke dingen en tourtjes.
Garage inderdaad alleen nog plinten zetten, maar alles is nu clean, strak afgewerkt & mooi wit.
-
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 14 feb 2021, 22:11
- Auto: M135i/ 997.2 GT3
Re: Lotus Exige én Elise
Dit is echt een garage waarbij je een krukje neerzet en even lekker naar die mooie Eilise ga kijken!! mooi gedaan!
-
- Berichten: 4647
- Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43
Re: Lotus Exige én Elise
Zat even te kijken naar Elises die te koop staan op mobile.de. Alles met Toyota motor vanaf 45k tot 70k
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten