Circuitdag Assen maandag 13 juli 2009

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Luco

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Luco » 15 jul 2009, 15:53

indobesar schreef:Luco, het is jammer dat je er niet bij kon zijn, want volgens mij leek het je wel tof.
De reacties gaan verder nergens over. Erg kinderachtig imho.
Sorry Indosebar.
Zal het niet meer doen, en onder andere omstandigheden had ik er graag bij geweest.
Maakt me ook niks uit of ik verlies, maar dan wel zo eerlijk mogelijk.
Maar Zolder schijnt weer tever weg te zijn.
Friezen hoeven geen water bij de wijn te doen blijkbaar :mrgreen:

@Hielke nog 1 keer dan een 1.53 op de zachtste michelins die te krijgen zijn met een kort diff en een NIET standaard 130i KAN je niet vergelijken met een ook niet standaard 130i zonder kort diff en met kneiterharde dunlops.
Net wat ik net al zei, je kan alles in je voordeel uitleggen, daar zijn jullie wel sterk in, dat moet ik toegeven. :thumbup:
politiek niks voor jullie of is Den haag ook tever rijden :hmmm:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Knot » 15 jul 2009, 15:54

Gezellig forum he... dat Driving-fun?? 8)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door GTRene » 15 jul 2009, 16:51

indobesar schreef:Luco, het is jammer dat je er niet bij kon zijn, want volgens mij leek het je wel tof.
De reacties gaan verder nergens over. Erg kinderachtig imho.
ben ik met je eens :thumbup: Luco is misschien wel de snelste, alleen niet van begrip :wink: kom op jongens.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Andre » 15 jul 2009, 17:51

Zelfs op die pirelli meuk van de cup reed ik al een 1.54.6.
Kort diff? ja die downforce 130i heeft een kort diff. Ik rijdt met cup spec diff das een 3.46 overbrenging. Standaard dus. Allemaal fabels. Dat ik mijn auto goed voorelkaar heb qua balans en wegligging dat komt omdat ik daar veel tijd en energie in steek en ook leuk vindt om te doen. Heb wel M3 draagarmen overigens:) Maar dit alles maakt niet uit. 1 challenge dat betekend altijd gelijkwaardig materiaal 1 auto verschillende rijders.

Tis zoals hielke zegt als je met je staart tussen de benen afhaakt dan heb je geen reden tot praten.

Hielke s qoute is --> Laat maar zien.

En zolang als je niet meedoet met laat maar zien dan is het volgens de meester allemaal leuk kroegpraat.

Ik denk dat veel mensen afhaken om mee te doen omdat ze bang zijn voor gezichtsverlies als ze wel sec s verliezen. Dat is inderdaad het risico wat je neemt. Dit keer pakt het goed uit voor mij de volgende keer misschien wel niet. Nou who cares op 37 jaar zit een F1 contract er voor mij niet meer in. Autosport is voor mij hobby maar wel competitie zien waar je staat tov anderen.

En om dit te laten zien in 1 auto met verschillende rijders is een prachtig initiatief. Weet ook zeker dat er veel racers van cpz dsc etc hier niet aan mee zullen doen puur alleen voor het aanzien van hun zelf en naar sponsers toe.

Als je in een oplopende race loopbaan zit van formule ford formule f3 naar F1 dan is het heel risico vol om aan zo n challenge mee te doen. Er zijn vele coureurs gehyped met illigale spullen en zijn zo naar de top gebracht. Met zo n challenge val je keihard door de mand.

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contacteer:

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Laurens » 15 jul 2009, 18:56

Toch ook maar even hier reageren.

Over wie er nou uiteindelijk het snelste is is leuk, maar wanneer gaat het nou om 1 snel rondje ??
Als je een uur moet racen moet je een uur lang rondetijden kunnen rijden die binnen een seconde van elkaar liggen. Natuurlijk zal dat niet elk rondje gaan want je zit met verkeer gele vlag etc. Maar dat is dan op de data weer terug te zien.
Echt kunnen meten van wie er nou de "beste" is is onmogelijk je zit met vele factoren waardoor het nooit precies gelijk is. En de 1 kan een snel rondje neerzetten de ander gaat 0,3 sec per rondje langzamer maar houdt dat dan wel een uur lang vol.
Maar mocht een eventuele volgende datum mij uitkomen dan doe ik graag mee, paar rondjes rijden is altijd leuk.

Luco

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Luco » 15 jul 2009, 19:04

Tis zoals hielke zegt als je met je staart tussen de benen afhaakt dan heb je geen reden tot praten.

Hielke s qoute is --> Laat maar zien.

En zolang als je niet meedoet met laat maar zien dan is het volgens de meester allemaal leuk kroegpraat
:roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol: :roflol:
En waar doet Hielke dan aan mee??????
Juist die doet nergens aan mee :thumbup:

Gebruikersavatar
Hubert D
Berichten: 665
Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Hubert D » 15 jul 2009, 19:04

Michel P schreef:En voor het respect hoef je niet eens sneller te zijn!
Mijn idee!
Respect moet je langzaam verdienen en kun je snel verspelen (hint) :wink:

Dat Hielke snel was wist ik al, zelfs met een joystick kon hij snel gamen, dan lukt het met een echt stuur en pedalen ook :df:

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Andre » 15 jul 2009, 19:23

nou luco volgens mij was hielke er wel bij. Je ziet hem niet zomaar over het hoofd:)

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Shakes » 15 jul 2009, 19:24

2:05 Dre?!

Sympathiek dat je de handrem hebt laten zitten :P

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Hielke » 15 jul 2009, 19:48

Een rondje met Joost en de brakke camerabevestiging:


Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door duifjes.com » 15 jul 2009, 21:41

Ahhh was dat de 13e...damnnn helaas vergeten anders had ik wel ff. een snelle ronde neergezet 8)
















































kommaarkommaarkommaar :hosanna:

Gebruikersavatar
RJay
Berichten: 3708
Lid geworden op: 11 nov 2008, 22:43
Locatie: Velserbroek

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door RJay » 16 jul 2009, 00:01

Jacco, dan kom ik ook, lol. (mits ik weer vrije dagen heb :bag: )
Toch gaaf om te zien dat zo'n initiatief zo uitgepakt heeft. Een nieuwe DF traditie is geboren?

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Shakes » 16 jul 2009, 00:04

Denk eerder een PH traditie.

:sealed:

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door duifjes.com » 16 jul 2009, 00:13

PH neutraal meeting dan maar :mrgreen:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Hielke » 16 jul 2009, 15:20

Alsnog mijn verslagje:

Assen DF 13 juli 2009

“Of het allemaal wel goed zou gaan” en “of de auto’s de mishandelingen van 7 “it’s a rental, don’t be gentle” gasten wel zouden kunnen doorstaan”. Dit waren vragen die me in de dagen vooraf aan maandagmiddag 13 juli vaak door het hoofd spookten. Ik had de laatste vraag eigenlijk ook al stiekem een beetje beantwoord. Nee, de kans dat de auto’s zouden blijven rijden was erg klein.

Richard, Andre met de autotrailer en ikzelf kwamen een uur voor de start van het evenement op het Assense circuit aan. De grote Koopman trailer stond er al. Daarop 3 strakke glanzend witte race E36’s. Na een korte inspectie van die auto’s direct al een teleurstelling. De bestelde semi slicks van Dunlop waren niet geleverd. In plaats daarvan normale straatbanden op alle 3 de auto’s. Mmm, met wat wij van plan waren zou dat niet goed komen. En wat duurde het lang eer de monteurs van Koopman eraan kwamen om de auto’s van de trailer te halen. Wisten wij veel dat er al 3 auto’s van de trailer waren gehaald en dat ze in een pitbox klaar werden gemaakt. Gestoken met semi slicks en raceremblokken en al. Pas om 12.30 begonnen we daarom met het monteren van de camera’s en de Performance Boxen. 12.40 moesten we al acte de presence geven om de verplichte instructie voor die dag te volgen. Voor mij achteraf veel te kort om de camera deugdelijk te kunnen bevestigen. Want eenmaal terug van de instructie was het al 13.05 en reden de eerste auto’s de baan op.

Elmar beet in auto 2 het spits af, ik zou daarna komen en dan Rody. Ons plan met het zwaaien van een kledingsstuk om daarmee de rijders van de baan te plukken lukte wonderwel. Niemand zag gedurende de dag het signaal over het hoofd. Sowieso konden we het schema prachtig blijven volgen want van baansluitingen of pauze’s is nooit sprake geweest. Tijdens de wissel kreeg ik van Elmar terloops maar overduidelijk zijn snelste rondetijd in die eerste stint toegespeeld. Een 2.13.1 Een tijd die ik in de eerste 5 ronden bij lange na niet wist te benaderen met een tweetal 2.15.9’s. Ok, zodra er verkeer achter me opdoemde liet ik gas los, en zodra ik een aantal bochten voor start/finish op iemand inliep ging ik ook van het gas om daarna de kans op een vrije snelle ronde te maximaliseren. Zo’n ronde was er nog niet geweest en dat verhipte circuit was ook vele malen moeilijker dan ik me vooraf had voorgesteld. Ik had een onboard opname van Andre in de 130i vooraf wel 10 keer bekeken maar de rempunten in die auto kwamen totaal niet overeen wat nu van me verlangd werd. Of lagen de grindbakken anders? Of de curbs? Hoe dan ook, het leek in die eerste stint nog helemaal nergens op. Ik remde te vroeg, kwam teveel ronden al bij het uitaccelereren van de bocht op max. toerental, kortom van een ritme was nog geen sprake. Dat auto 2 daarbij van voor Assen beroerde versnellingsbakverhoudingen was voorzien hielp ook. Evenals de motor die in bochten bij 6200 toeren al begon in te houden. Gelukkig kon ik de laatste 2 rondjes vrij goed doorkomen en ik was al redelijk tevreden met de 2.13.4 die de Performance Box toonde. Drijfnat van het zweet en licht verwilderd verliet ik de auto. M’n leeftijd in combinatie met een beroerde conditie en gruwelijk weinig circuitervaring over de laatste 10 jaar (4 keer in totaal tussen 2002 en 2009) hielpen niet.

Wat voor de gemoedsrust ook niet hielp was een opgetogen Andre die kwam melden dat hij in Auto 1 een 2.05.4 had genoteerd. Een wat? Een tweenulVIJFvier. Acht volle seconden sneller dan mij in Auto 2. Op zo’n moment spookt er bij mij dan van alles door het hoofd. Ben ik zo traag onderweg geweest? Nee, ik had de tijd van Elmar immers aardig weten te benaderen. Hij weet het gas goed te vinden. Zou dan auto 1 zoveel sneller dan auto 2 zijn? Zou Andre op zijn thuiscircuit zoveel beter dan ons zijn? Ik was ook al niet tevreden over die eerste stint. Veel te vroeg geremd, uitgangen van bochten slecht ingeschat, etc. Ik kon wel door blijven prakkiseren maar wachten tot ik m’n kans kreeg in auto 2 zou pas het antwoord geven.

Eenmaal met auto 1 onderweg wist ik direct dat dit de snellere auto was. Ditmaal normale (lange) versnellingsbakverhoudingen, een motor die gretig tot 6500 toeren doortrok en een racekoppeling die de schakeltijden kort hield. Heerlijk. Maar hoe hard ging ik nu eigenlijk? De rempunten lagen al later, de snelle chicane ging nu met wel 15 km/h sneller. Van een ritme was al enigermate sprake. Jammer dat de performance box in auto 1 met tape was vastgezet waardoor de rijders het display niet konden aflezen. Eenmaal terug in de pits, ditmaal veel minder bezweet omdat ik de knop voor de elektrische raambediening had weten te vinden, wist gast Arjan de data uit mijn geheugenkaartje snel te ontcijferen. Een 2.08.8 als snelste tijd. Kijk, dat ging er al op lijken. Maar er was nog veel te halen. Als nu die auto 1 maar goed bleef zat ik te bedenken. Auto 1 bleef goed in mijn laatste 3e stint. Jammer dat dit van de baan niet gezegd kon worden. Wel een uur lang bleefer , ook gedurende mijn hele 3e stint, een band van een aangereden bandenstapel de apex van bocht 2 verknoeien. Het zijn verschrikkelijk aardige mensen op Assen maar de scherpte van de baanmarshalls van Zandvoort hebben ze niet. En zo was het 20 jaar terug ook al. Tijdens die laatste stint heb ik ook nergens in het eerst nieuwe bochtengedeelte een marshall weten te bekennen. En veel kansen kreeg ik in die 3e stint ook al niet om m’n tijd te verbeteren. Vlak voor me was in rondje 3 een Endurance Golfje diesel met hoge snelheid de grindbak na de snelle chicane ingedoken. Het duurde wel 4 ronden voordat dit baanvak weer vrij werd gegeven. In mijn laatste snelle ronde wist ik er nog een 2.07.9 uit te peuren.

Wat een dag. En warempel, beide auto’s zijn de hele 4 lange uren mishandeling goed gebleven. Van slijtage van de semislicks heb ik niet eens iets kunnen merken. Dorstig waren de BMW’s wel. Tot tweemaal toe moesten de E36’s tussentijds naar de pomp worden gehaald om bijgevuld te worden. In totaal hebben we er die dag 235 liter benzine doorgejast. Een verbruik van iets van 1 op 3,5

Wat viel meer op, wat viel te verbeteren? Andre’s idioot snelle rondetijden en mijn gat van 2,5 seconde naar hem. Ik zal eerlijk bekennen dat ik vooraf van 1,5 seconde was uitgegaan. Tuurlijk heeft ie een voordeel met zijn zeer frequente bezoeken aan Assen, zijn race-ervaring, etc. etc. Maar ik heb altijd gezegd dat een goed coureur niet heel veel ronden nodig heeft om er vlot bij te zitten. Wat ging er bij mij dan mis? Behalve dat ik misschien helemaal niet zo’n goede rijder ben natuurlijk :? Het moderne Assen is vele malen technischer dan ik me vooraf had kunnen voorstellen. Het zoeken van de rempunten, het volgen van de optimale lijn door de bochten, het uitaccelereren over het kunstgras (of juist niet), allemaal details die ik nu na een 12-tal ongehinderd snelle ronden nog steeds niet 100% doorheb. En wat een geluk dat we de Performance Boxen hadden gemonteerd. Zonder die data had ik nog steeds in de veronderstelling kunnen zijn dat ik het in de snelle passages verloren zou hebben, terwijl onomstotelijk naar voren kwam dat ik vooral in het allerlangzaamste gedeelte en dan vooral in de knijper naar links die naar het achterste rechte stuk leidde, de meeste tijd verloor. Van de 2,5 seconde totaal was ik na 900 van de 4500 meter al 1,5 seconde kwijt. Jammer is dat door het gebrek aan goede video-opnamen ik nog steeds niet goed weet wat ik nou verkeerd doe in die trage linker. Misschien waren het de veelvuldige shiftlocks van 3 naar 2 die me onbewust te voorzichtig hebben gemaakt in die passage. Dat daar een volgende keer mijn focus ligt mag duidelijk zijn.

Ook valt mijn remgedrag nog te verbeteren. Te laat was ik me er pas weer van bewust dat je met een met ABS uitgeruste auto echt als een aap op de rem moet gaan staan om het optimaal late rempunt te benaderen. Voor sommige bochten is me dat al gelukt maar voor anderen rem ik 10-12 meter eerder dan Andre. Ook dat is natuurlijk funest voor een goede rondetijd. Een laatste element voor Assen is ervaring. Je moet daar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Zandvoort of Midland veel meer ronden gemaakt hebben om in de juiste flow te komen. Met de ervaring en de data die ik nu heb opgedaan moet het de volgende keer nog een stuk beter kunnen. En dat geldt ook voor de andere rijders die net als mij weinig tot geen ervaring met Assen hadden. Ik heb niet de illusie dat ik een volgende keer Andre’s tijden kan benaderen maar het zou me wel verbazen als ik het gat niet tot 1,5 seconde zou kunnen dichten.

Zei de man die afgelopen maandag al dacht sneller te kunnen zijn :roll:

Assen is een enorm uitdagend circuit waar ik mezelf nog veel kan verbeteren. Ik heb er nu al weer zin in.
Laatst gewijzigd door Hielke op 16 jul 2009, 16:15, 3 keer totaal gewijzigd.

Wouter81
Berichten: 9062
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Wouter81 » 16 jul 2009, 15:25

Mooi verslag Hielke, vind het toch een erg knappe tijd! :thumbup:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9348
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Bert ///M3 » 16 jul 2009, 15:31

Leuk verslag Hielke.

Die achteraf analyses zijn altijd leuk om te doen, kijken wat er verkeerd gaat en wat er de volgende keer anders moet. Helemaal als je een vergelijkende datafile van iemand anders hebt die sneller is :)

Volgens mij is het op vrij rijden middagen ook best wel lastig om steeds hele snelle tijden te blijven rijden. Als je een beetje het tempo van de rest van de deelnemers rijd dan valt het wel mee maar ga je veel sneller dan word je al veel opgehouden bijvoorbeeld. 2,08 is dan niet slecht, je moet er denk ik ook van uit gaan dat Andre door zijn race ervaring ook gemakkelijker om gaat met het inhalen van anderen, bijvoorbeeld vlak voor aanremmen als iemand te vroeg remt etc. Dat speelt ws ook mee, Andre verliest daar veel minder tijd mee.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Rupie » 16 jul 2009, 16:39

Respect Hielke, als ik 2.5 seconden achter Andre had gezeten, had ik het van de daken geschreeuwd! :)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door GTRene » 16 jul 2009, 17:08

Ruben schreef:Respect Hielke, als ik 2.5 seconden achter Andre had gezeten, had ik het van de daken geschreeuwd! :)
me too :banaan: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Niels » 16 jul 2009, 17:36

Leuke terugblik :thumbup: Die linker bocht is idd een köt bocht 1e klas :bag: Eeuwig zonde van de legendarische Strubben :hmmm:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door MX5T » 16 jul 2009, 19:48

Herkenbaar verhaal Hielke. Dat" analyseren" hoort bij de napret van zo'n evenement zolas het "stangen" bij de voorpret hoort. Helaas wordt dat analyseren door velen niet echt op zijn waarde geschat, of misschien juist wel want over het algemeen zijn de data voor velen vrij ontnuchterend :roll: en willen ze er niet teveel over spreken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Niels » 16 jul 2009, 20:00

Tijden tussen de 2.10 en 2.05 zijn imho buitengewoon netjes te noemen. Als je nagaat dat een zeer ervaren marshal op een standaard CBR600RR in de twee rond draait :thumbup:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Snipe » 16 jul 2009, 21:15

Hoewel je bent vergeten te vermelden dat Luco afwezig was: mooi verslag :thumbup:

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door L@urens » 16 jul 2009, 22:06

Leuk project, leuke discussie, soms wat persoonlijk :)

Ik ken de achtergrond van de 7 coureurs niet qua ervaring e.d. dus niet gehinderd door kennis en met een knipoog maar wel een kern van waarheid doe ik wat olie op 't vuur: het kan natuurlijk ook zijn dat een E36 gewoon een ERG makkelijke auto is om (vrij) had in te gaan, zeker als je eerst een rondje of wat naast bijv. Elmar mag zitten :)

:angel:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Circuitdag Assen maandag 13 juli

Bericht door Hielke » 16 jul 2009, 22:35

L@urens schreef:Ik ken de achtergrond van de 7 coureurs niet qua ervaring e.d. dus niet gehinderd door kennis
Je kent ze nu L@urens. Het is het soort dat niet vies is van een uitdaging.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten