RS4 (B5)
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
RS4 (B5)
Eindelijk een langere tijd met de RS4 kunnen rijden, met Pasen in Winterberg en omgeving geweest. Wat een verschil met de S4 qua rijden (reizen) en handling.
Ik moet eerlijk zeggen dat de S4 comfortabeler is om lange afstanden te reizen, die is minder stug geveerd. Maar dat wordt goedgemaakt zodra je van de snelweg afgaat, de heerlijke wegen van het Sauerland in. Veel en veel minder onderstuur dan met de S4, en het stuurt op de één of andere manier ook een stuk directer.
Motorisch begint de RS4 te gaan lopen, waar de S4 ermee ophoudt. Het is dus wel anders, meer toerengeörienteerd, rijden met de RS4. In de praktijk hoef je op de snelweg nog steeds niet te schakelen om vlot met het overige verkeer mee te rijden, hoewel het bij "legale" snelheden wat trager gaat dan met de S4.
Het enige waar ik af en toe (als het nat is of in krappe bochten) nog aan moet wennen, is het ESP. Dat had ik op de S4 niet (was een optie) en dat is toch mijn voorkeur bij bewuste situaties. Gelukkig weet ik al hoe je het ESP echt (100%) uit kunt schakelen (als je dat met de standaard knop doet, gaat het ESP bij remmen of bij overschrijding van bepaalde waarden weer in werking), dus daar maak ik nog wat voor.
Qua performance geef ik verder nog even geen oordeel, omdat ik op een "spaarmodus" van REVO bleek te rijden Ach ja, nieuwe auto hé. Ik heb nu een andere stand geselecteerd en dat lijkt er alweer meer op. Komt goed, wordt vervolgd.
P.S. De titel gewijzigd, want het is geen AUDI maar een QUATTRO als fabrikant
Ik moet eerlijk zeggen dat de S4 comfortabeler is om lange afstanden te reizen, die is minder stug geveerd. Maar dat wordt goedgemaakt zodra je van de snelweg afgaat, de heerlijke wegen van het Sauerland in. Veel en veel minder onderstuur dan met de S4, en het stuurt op de één of andere manier ook een stuk directer.
Motorisch begint de RS4 te gaan lopen, waar de S4 ermee ophoudt. Het is dus wel anders, meer toerengeörienteerd, rijden met de RS4. In de praktijk hoef je op de snelweg nog steeds niet te schakelen om vlot met het overige verkeer mee te rijden, hoewel het bij "legale" snelheden wat trager gaat dan met de S4.
Het enige waar ik af en toe (als het nat is of in krappe bochten) nog aan moet wennen, is het ESP. Dat had ik op de S4 niet (was een optie) en dat is toch mijn voorkeur bij bewuste situaties. Gelukkig weet ik al hoe je het ESP echt (100%) uit kunt schakelen (als je dat met de standaard knop doet, gaat het ESP bij remmen of bij overschrijding van bepaalde waarden weer in werking), dus daar maak ik nog wat voor.
Qua performance geef ik verder nog even geen oordeel, omdat ik op een "spaarmodus" van REVO bleek te rijden Ach ja, nieuwe auto hé. Ik heb nu een andere stand geselecteerd en dat lijkt er alweer meer op. Komt goed, wordt vervolgd.
P.S. De titel gewijzigd, want het is geen AUDI maar een QUATTRO als fabrikant
Laatst gewijzigd door wjn op 05 feb 2011, 19:48, 7 keer totaal gewijzigd.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Wolfgang's Audi RS4 (B5)
En een paar dingen besteld voor de RS4:
Cruise Control setje
Comfortblinker
Cruise Control setje
Comfortblinker
-
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Wolfgang's Audi RS4 (B5)
Leuk om te lezen dat de RS jouw enorm bevalt!
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Wolfgang's Audi RS4 (B5)
Goed bezig Wolfgang!
BTW excuses voor de late reactie omtrent de spullen (mega druk met verbouwing op de zaak) maar dat komt zeker goed.
Ben blij dat je tevreden bent met de wagen.
BTW excuses voor de late reactie omtrent de spullen (mega druk met verbouwing op de zaak) maar dat komt zeker goed.
Ben blij dat je tevreden bent met de wagen.
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Wolfgang's Audi RS4 (B5)
Enig idee wat nou het volle vermogen/koppel is?
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Wolfgang's Audi RS4 (B5)
Dat zou om-en-nabij het vermogen van Fluim (paul) zijn RS4 moeten liggen....535pk en 630Nm dus.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Wolfgang's Audi RS4 (B5)
Ik ga eerst nog even spelen met de instellingen van REVO en zelf wat meten, daarna ga ik wel weer naar JD op de rollenbank. Dat wordt dan waarschijnlijk pas in het najaar, het heeft voor een trubo auto niet zoveel nut om met hoge temperaturen op een rollenbank te staan. Veels te weinig koeling.
(Het leuke is dat JD alle metingen bewaard en ze over elkaar heen kan leggen, hebben ze ook voor me gedaan met de S4 en de RS4. En uiteraard dat het steeds dezelfde bank is en steeds in dezelfde versnelling gemeten wordt.)
(Het leuke is dat JD alle metingen bewaard en ze over elkaar heen kan leggen, hebben ze ook voor me gedaan met de S4 en de RS4. En uiteraard dat het steeds dezelfde bank is en steeds in dezelfde versnelling gemeten wordt.)
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Wolfgang's Audi RS4 (B5)
OK keep us posted
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Vind dit toch wel de mooiste Audi die er ooit is gemaakt.
Op de parking van de Euroborg stond vanmiddag een zwarte B5 RS4 8)
Op de parking van de Euroborg stond vanmiddag een zwarte B5 RS4 8)
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Kleine update:
- Cruise Control zit erin. Ik ben zoiets gewend, en dan mis je het wel. Werkt als af fabriek.
- Voorkant is gespoten. Ik was met mn stomme kop met uitparkeren tegen een paaltje aan gereden. Die "vinnen" aan de zijkant kunnen ook nergens tegen, de bumper was niet te "lassen" en moest vervangen worden. Steenslag is weer helemaal weg, grille is netjes matzwart en de kentekenplaat is gelijmd.
To do (over een week of 2):
- Comfort knippers.
- Radio interface vernieuwen.
- H&R Stabilisatoren
- Wagner Tuning (grotere) intercoolers. De oppervlakte is 46% groter en het volume is 89% groter dan de originele.
Update vs serie:
Wordt vervolgd...
- Cruise Control zit erin. Ik ben zoiets gewend, en dan mis je het wel. Werkt als af fabriek.
- Voorkant is gespoten. Ik was met mn stomme kop met uitparkeren tegen een paaltje aan gereden. Die "vinnen" aan de zijkant kunnen ook nergens tegen, de bumper was niet te "lassen" en moest vervangen worden. Steenslag is weer helemaal weg, grille is netjes matzwart en de kentekenplaat is gelijmd.
To do (over een week of 2):
- Comfort knippers.
- Radio interface vernieuwen.
- H&R Stabilisatoren
- Wagner Tuning (grotere) intercoolers. De oppervlakte is 46% groter en het volume is 89% groter dan de originele.
Update vs serie:
Wordt vervolgd...
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 26 nov 2006, 20:33
- Locatie: NL
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Goed bezig.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Nice! 8)
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Nice hij wordt nog steeds mooier!
-
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 16 jun 2009, 10:10
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Gave auto!
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
OEHHHH....die IC's
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Overigens besef Ik dat het een slecht geïllustreerd topic is, wat de wagen zelf betreft.
Komt goed...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
het kenteken van die audi op de brug....the Devil R 666
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
De spullen zijn deze week afgeleverd, maar ik ben nog 1,5 week in het buitenland
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Wat is precies het nut van van die grotere intercoolers ?
(ben een nitwit op dit gebied)
(ben een nitwit op dit gebied)
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
- Betere koeling. Gecomprimeerde lucht is vrij warm en voornamelijk 's zomers is dat te merken. Lagere aanzuigtemperatuur is beter voor de "vulling".Rico schreef:Wat is precies het nut van van die grotere intercoolers ?
(ben een nitwit op dit gebied)
- Minder drukverlies. De IC's zijn niet alleen groter, maar hebben ook meer "rijen" waar de lucht doorheen stroomt. Turbo's hoeven minder hard te "werken" om de gewenste druk te leveren of er komt meer druk in de motor.
Eigenlijk onder de streep minder stress / belasting voor de motor.
En in de praktijk, kan het zelf niet goed verklaren, wordt het brandstofverbruik ook minder (zie mijn S4, van S4 naar RS4 IC's). Hoe dat met de RS4 zal worden, zal de praktijk uitwijzen.
Er bestaan trouwens ook FMIC's (Front Mounted) voor de RS4, maar de meeste zijn behalve imposant niet erg bruikbaar, om twee redenen:
1. Een S4/RS4 motor is thermisch kritisch, en dan ga je je radiateur achter een andere intercooler stoppen. Dus in totaal minder koeling/koele lucht naar de motorruimte.
2. Er moeten 2 turbo's/luchtstromen gekoeld worden. Dat betekent dat de interkoeler smaller wordt (minder rijen per turbo) en langer. Dat wederom betekent meer drukverlies, en dat wil je dus niet.
Daarnaast moet je ook je bumper verbouwen en eigenlijk je kentekenplaat ergens anders monteren en daar een gat zagen, voor voldoende koellucht.
Beetje duidelijk zo?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
ja duidelijk verhaal Het is dus zoals ik het goed begrijp vooral in het belang van techniek.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Nog steeds weinig nieuws te melden qua acties aan de RS4. Die stond lekker warm binnen, terwijl ik de S4 als "winterauto" gebruikte. Aangezien die nu is verkocht, ben ik weer lekker met de RS4 aan het rijden.
Het enige wat gewijzigd is tot nu toe, is de cruise control die ingebouwd is (help enorm bij het aanhouden van de maximale snelheden) en een andere adapter voor de RNS-E navigatie (met de vorige werd de accu steeds leeggetrokken, dat is nu opgelost).
Vandaag wel eens gekeken wat er mbv. VAG-COM aan vermogen te meten is. Geen slecht resultaat al zeg ik het zelf, alhoewel dit soort cijfers slechts indicatief zijn. Maar ik wil het gelogd hebben, voordat de andere intercoolers ingebouwd worden. Met name de LMM (luchtmassa) waarden zijn dan interessant, liggen nu max. rond de 365g/s.
Het resultaat dus, ca. 360kW ~ 491pk:
Het enige wat gewijzigd is tot nu toe, is de cruise control die ingebouwd is (help enorm bij het aanhouden van de maximale snelheden) en een andere adapter voor de RNS-E navigatie (met de vorige werd de accu steeds leeggetrokken, dat is nu opgelost).
Vandaag wel eens gekeken wat er mbv. VAG-COM aan vermogen te meten is. Geen slecht resultaat al zeg ik het zelf, alhoewel dit soort cijfers slechts indicatief zijn. Maar ik wil het gelogd hebben, voordat de andere intercoolers ingebouwd worden. Met name de LMM (luchtmassa) waarden zijn dan interessant, liggen nu max. rond de 365g/s.
Het resultaat dus, ca. 360kW ~ 491pk:
- Bijlagen
-
- 2009-11-01.JPG (77.49 KiB) 7599 keer bekeken
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Net vermogen , maar hoe moet ik me deze meting voorstellen?wjn schreef: Vandaag wel eens gekeken wat er mbv. VAG-COM aan vermogen te meten is. Geen slecht resultaat al zeg ik het zelf, alhoewel dit soort cijfers slechts indicatief zijn. Maar ik wil het gelogd hebben, voordat de andere intercoolers ingebouwd worden. Met name de LMM (luchtmassa) waarden zijn dan interessant, liggen nu max. rond de 365g/s.
Het resultaat dus, ca. 360kW ~ 491pk:
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Werkt net zoals andere performance boxen, alleen dan met de gegevens van de auto zelf ipv. met gps. En onderdeel van de meetprocedure is het uitrollen, zodat de verliesweerstand wordt gemeten. Uiteraard moet je ook het (geschatte) gewicht van de auto, luchtdruk en dat soort dingen ingeven.
De procedure is simpel:
- Start log met VAG-COM
- Trek in 3e of 4e versnelling op tot max. toerental.
- Laat uitrollen tot ca. 70 km/u.
- Lees de logfile in in het programma.
Je hebt natuurlijk wel invloed van de wind en de weg (omhoog/omlaag) waar je rekening mee moet houden. Maar desnoods kun je in 2 richtingen meten en dan middelen.
De procedure is simpel:
- Start log met VAG-COM
- Trek in 3e of 4e versnelling op tot max. toerental.
- Laat uitrollen tot ca. 70 km/u.
- Lees de logfile in in het programma.
Je hebt natuurlijk wel invloed van de wind en de weg (omhoog/omlaag) waar je rekening mee moet houden. Maar desnoods kun je in 2 richtingen meten en dan middelen.
Re: Wolfgang's Quattro RS4 (B5)
Mooi, maar voor zulk soort metinkjes moet je altijd minimaal 5 runs doen en daar het gemiddelde van nemen lijkt me....
Maak s wat fotos van de buitenkant
Maak s wat fotos van de buitenkant
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 150 gasten