Mijn rit in de HB Special!

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Wim te Riet » 15 apr 2009, 23:33

Op maandag 13 april (tweede paasdag) had ik het genoegen het prototype van de HB Special te mogen besturen. Deze op Le Mans-racewagens uit de jaren '50 geïnspireerde auto is door de broers Paul en Tino Huet bedacht én gebouwd. Beide heren zijn opgegroeid tussen Bugatti's en zeldzame auto's, maar die zijn dermate kostbaar dat slechts een zeer selecte groep mensen daar in kan rijden. Om het pure rijgenot toch beschikbaar te maken voor een grotere groep zullen in de nabije toekomst twaalf van deze auto's gebouwd gaan worden om ingezet te worden tijdens ritten door de meest fantastische landschappen.

Het complete verslag is hier te lezen: http://www.klassiekerrally.nl/index.php?page=hb-special" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door RutgerK » 15 apr 2009, 23:46

Mooi, mooi, mooi en gelijk een vraagteken bij mij ingevuld.

Ik wist wel dat deze Nederlandse auto bestond maar niet dat de oorsprong in Oegstgeest ligt. Vorig weekend zag ik deze auto namelijk onderaan een afrit van de A44 voor een verkeerslicht staan en ik vroeg mij al of ik dat moment de HB Special zag. Ja dus! In werkelijkheid vind ik de auto nog mooier dan op foto's. :thumbup:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Joop » 15 apr 2009, 23:48

Lekker weglezend verhaal heb je geschreven...

...duidelijk oog voor detail geweest bij de bouw van deze auto zo te zien. Erg prachtig afgewerkt. :clap:

Als ik het goed begrijp ligt hier dus het TR6 motorblok in het vooronder of niet? :hmmm:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Joop » 15 apr 2009, 23:53

Heb overigens de verkoopfolder gevonden bij de heren:HB Special Production Series

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Wim te Riet » 15 apr 2009, 23:54

Klopt inderdaad: een opgeboord en getuned TR6 blok. Sleurt geweldig!

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Joop » 15 apr 2009, 23:57

Kan ik me goed voorstellen met 180PK bij 750kg wagengewicht...

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Wim te Riet » 15 apr 2009, 23:59

RutgerK schreef:Mooi, mooi, mooi en gelijk een vraagteken bij mij ingevuld.

Ik wist wel dat deze Nederlandse auto bestond maar niet dat de oorsprong in Oegstgeest ligt. Vorig weekend zag ik deze auto namelijk onderaan een afrit van de A44 voor een verkeerslicht staan en ik vroeg mij al of ik dat moment de HB Special zag. Ja dus! In werkelijkheid vind ik de auto nog mooier dan op foto's. :thumbup:
Op maandagmiddag toevallig, bij de McDonalds? Grote kans dat ik toen achter 't stuur zat :df:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Mark Nauta » 16 apr 2009, 00:48

Heerlijk verhaal Wim!! Genieten geblazen!!

Prachtig, deze foto ;):
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Wim te Riet » 16 apr 2009, 07:19

:shithappens: :mrgreen:

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door RutgerK » 16 apr 2009, 07:49

Wim te Riet schreef:
RutgerK schreef:Mooi, mooi, mooi en gelijk een vraagteken bij mij ingevuld.

Ik wist wel dat deze Nederlandse auto bestond maar niet dat de oorsprong in Oegstgeest ligt. Vorig weekend zag ik deze auto namelijk onderaan een afrit van de A44 voor een verkeerslicht staan en ik vroeg mij al of ik dat moment de HB Special zag. Ja dus! In werkelijkheid vind ik de auto nog mooier dan op foto's. :thumbup:
Op maandagmiddag toevallig, bij de McDonalds? Grote kans dat ik toen achter 't stuur zat :df:
Nee, het was volgens mij voor het paasweekend. Er zaten twee man in de auto in 'tenue'.

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Wim te Riet » 16 apr 2009, 07:54

Dan was ik 't inderdaad niet :)
Dat 'tenue' vind ik overigens wel wat toevoegen. Afgezien van dat het er fraai uitziet is de overall mooi winddicht. De helm zit -ondanks al z'n eenvoud- niet eens slecht en beschermt goed genoeg tegen het geweld van de rijwind.
Had wel tranen in m'n ogen, maar dat kan ook de hooikoorts geweest zijn :'(

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Michel P » 16 apr 2009, 08:15

Gaaf erg gaaf project dit, super verslag, wat heerlijk is geschreven. Ik denk dat je nog wel eens met een smile op je gezicht terug zult denken aan deze dag.

Michel

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Dennis Cavallino » 16 apr 2009, 09:43

Heej Wim, erg leuk artikel! Wat is 'ie mooi man.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door GTRene » 16 apr 2009, 09:46

Mooi verhaal Wim :thumbup: gave auto, je past er mooi in met die outfit :clap: back in time :mrgreen:

trouwens misschien dat ... de autovisie testrijders zag in de HB? daar komt geloof ik een artikel over de volgende uitgave van autovisie als ik het goed heb :hmmm:

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Wim te Riet » 16 apr 2009, 09:56

GTRene schreef:Mooi verhaal Wim :thumbup: gave auto, je past er mooi in met die outfit :clap: back in time :mrgreen:

trouwens misschien dat ... de autovisie testrijders zag in de HB? daar komt geloof ik een artikel over de volgende uitgave van autovisie als ik het goed heb :hmmm:
Ha! Dan ben ik ze mooi voor :hosanna:

Wel grappig dat jullie het verhaal lekker leesbaar vinden. Zelf ben ik er niet zo tevreden over en zou het 't liefst nog even dunnetjes overdoen. Maar doordat ik thuis (veel zelf) aan het verbouwen ben, ontbreekt het me aan tijd :(

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door GTRene » 16 apr 2009, 10:50

Wim te Riet schreef:
GTRene schreef:Mooi verhaal Wim :thumbup: gave auto, je past er mooi in met die outfit :clap: back in time :mrgreen:

trouwens misschien dat ... de autovisie testrijders zag in de HB? daar komt geloof ik een artikel over de volgende uitgave van autovisie als ik het goed heb :hmmm:
Ha! Dan ben ik ze mooi voor :hosanna:

Wel grappig dat jullie het verhaal lekker leesbaar vinden. Zelf ben ik er niet zo tevreden over en zou het 't liefst nog even dunnetjes overdoen. Maar doordat ik thuis (veel zelf) aan het verbouwen ben, ontbreekt het me aan tijd :(
Ik vind het leuk geschreven, maar je hebt ook wel weer gelijk als je zegt bv voor een autoblad kan het beter, het zou mooier vloeiender kunnen, je leest het niet aan 1 teug door, alhoewel er wel zulke stukken tussen zitten,
Maar toch leuk gedaan en begrijpend qua drukte wat je om je heen hebt, een verhaal echt als een spannend boek te lezen schrijvend kan veel tijd kosten en woorden weg halen en zinnen opnieuw lezen en wat kleine dingen veranderen om de zin meer als een adem te lezen zeg maar.
Ik heb ze inderdaad wel eens wat meer als een boek gelezen van je 8)

Trouwens deze foto komt zo uit le mans steve mcqueen :hosanna: de coureur bij z'n winnende auto :wink:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Dutch » 16 apr 2009, 11:01

Wat ik zo leuk aan deze auto vind, is dat hij niet retro is, maar echt period. Het stikt natuurlijk van de gejatte styling cues, maar juist daardoor zou hij zomaar tussen een veld van fifties sportscars kunnen staan zonder dat een leek de moderne auto eruit pikt. (Even afgezien van het iets te nieuwe interieur dan...)

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Wim te Riet » 16 apr 2009, 11:06

Ik denk dat ik de tekst toch maar ga redigeren. Er moet een betere volgorde in komen. Ik laat me natuurlijk niet overtroeven door het journaille van AutoVisie! :nana:

@ Dutch: wat bedoel je met het 'te nieuwe interieur'? Zelf vind ik dat behoorlijk period lijken...

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Dennis Cavallino » 16 apr 2009, 11:39

Vind ik ook, maakten ze nog maar zulke dashboards!

Niets meer aan doen, more is less.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Niels » 16 apr 2009, 11:54

Fantastische ervaring moet dat zijn geweest :clap: Geweldig!

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Dutch » 16 apr 2009, 12:56

Wim te Riet schreef:@ Dutch: wat bedoel je met het 'te nieuwe interieur'? Zelf vind ik dat behoorlijk period lijken...
Ik doel niet op het design zelf, ik bedoelde alleen maar dat er nog wat meer gebruikssporen op mogen. Met een strakke (of strak gerestaureerde) buitenkant heb ik minder moeite, maar zo'n interieur waar het fabricagejaar 2008 van afstraalt...

Gebruikersavatar
Wim te Riet
Berichten: 1628
Lid geworden op: 21 feb 2007, 22:04
Auto: Saab 9-3
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Wim te Riet » 16 apr 2009, 13:03

Dutch schreef:
Wim te Riet schreef:@ Dutch: wat bedoel je met het 'te nieuwe interieur'? Zelf vind ik dat behoorlijk period lijken...
Ik doel niet op het design zelf, ik bedoelde alleen maar dat er nog wat meer gebruikssporen op mogen. Met een strakke (of strak gerestaureerde) buitenkant heb ik minder moeite, maar zo'n interieur waar het fabricagejaar 2008 van afstraalt...
Patina is lastig aan te brengen zonder dat het kunstmatig gaat lijken. Dat heeft dus gewoon tijd nodig...

Gebruikersavatar
Kevin20v
Berichten: 599
Lid geworden op: 05 nov 2008, 20:48
Contacteer:

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Kevin20v » 16 apr 2009, 13:14

Wat een geweldige auto :shock: Prachtige looks met toch modern technisch vernuft!

Ik ben erg benieuwd naar de wijze waarop zij het carbon zonder autoclaaf toch op sterkte kunnen krijgen?? Gebruiken ze wel een oven maar dan zonder druk? (werkt dat wel? en is het dan beter dan gewoon laten drogen?) of is het gewoon puur versterken met poly vacuümtrekken en dan laten drogen?

In ieder geval een projekt naar m'n hart!! :D

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Dutch » 16 apr 2009, 13:57

Wim te Riet schreef:Patina is lastig aan te brengen zonder dat het kunstmatig gaat lijken. Dat heeft dus gewoon tijd nodig...
Is ook zo. Maar op een rijtje met period rivalen valt-ie daardoor wel door de mand, dat was het enige wat ik ermee wilde zeggen.

Van de buitenkant kan-ie er zo tussen staan en da's knap.

Gebruikersavatar
Pescatore
Berichten: 1336
Lid geworden op: 28 jan 2007, 16:39
Locatie: 053

Re: Mijn rit in de HB Special!

Bericht door Pescatore » 16 apr 2009, 15:21

Leuke review, ben benieuwd naar de verbeteringen.

Uit de catalogus, onder het vakje 'special extras':
Dog gears - if you need to ask you don’t need them
:clap:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten