(Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 25 mar 2009, 16:07

Zo....heb de Hazet maar besteld :mrgreen: Werkt de kleine compressor niet naar het zin dan moet er maar eens een ding van 100 liter komen. Kost ook niet de wereld en dan kan ik ook nog eens een straalcabine-tje aanschaffen :banaan:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door SteV6 » 25 mar 2009, 17:26

Dat is ook de reden waarom ik de grotere compressorroute ben ingegaan. In de loop van de tijd gewoon meer luchtgereedschap aanschaffen :hosanna:


Stephan

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door NSXRS » 25 mar 2009, 20:29

Als je redelijke compressor en grote buffertank heb aangeschaft, dan zal het wel gaan werken, maar.....

Dan moet je wel alvorens je "even" één of meerdere wielen kan wisselen eerst een aantal minuten voorbereidingen gaan treffen: de compressor opstarten die dan zo'n 5 min met veel herrie staat te stampen alvorens de tank op druk is, stugge luchtslang pakken en uitrollen, luchtsleutel pakken.
Ik werd daar dus een tikkie geirriteerd door: hoop herrie en minutenlang moeten wachten alvorens te kunnen werken.

Met mijn accu sleutel loop ik naar de auto en kan direct aan de gang, wanneer die het niet aankan, rol ik kabelhaspeltje uit, pak de 220v slagmoersleutel en kan gelijk aan de gang. Ik kan dit allemaal gemakkelijk overal mee naartoe nemen, dit in tegensteling tot de luchtspullen/compressor.
Natuurlijk ben je bij alles boven de ca 300Nm aangewezen op luchtgereedschap, maar hoe vaak heb je dat in de praktijk ook nodig??

Het moge duidelijk zijn dat ik door ervaring elektriche slagmoersleutels veel handiger vind.
In een werkplaats waar de boel de gehele dag standby staat is lucht natuurlijk veer beter/sterker, maar voor mij als hobbyist dus absoluut niet handig.

Ik gebruik mijn compressor voor bandenpomp, luchtblazen en stift/haaks slijpertje, maar niet meer voor slaggereedschap

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels v D » 25 mar 2009, 20:36

ik heb een Compressor met een kraantje, na gebruik zet ik de kraan dicht en paar dagen later heb ik nog steeds een volle tank..

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 26 mar 2009, 17:38

NSXRS schreef:Als je redelijke compressor en grote buffertank heb aangeschaft, dan zal het wel gaan werken, maar.....

Dan moet je wel alvorens je "even" één of meerdere wielen kan wisselen eerst een aantal minuten voorbereidingen gaan treffen: de compressor opstarten die dan zo'n 5 min met veel herrie staat te stampen alvorens de tank op druk is, stugge luchtslang pakken en uitrollen, luchtsleutel pakken.
Ik werd daar dus een tikkie geirriteerd door: hoop herrie en minutenlang moeten wachten alvorens te kunnen werken.

Met mijn accu sleutel loop ik naar de auto en kan direct aan de gang, wanneer die het niet aankan, rol ik kabelhaspeltje uit, pak de 220v slagmoersleutel en kan gelijk aan de gang. Ik kan dit allemaal gemakkelijk overal mee naartoe nemen, dit in tegensteling tot de luchtspullen/compressor.
Natuurlijk ben je bij alles boven de ca 300Nm aangewezen op luchtgereedschap, maar hoe vaak heb je dat in de praktijk ook nodig??

Het moge duidelijk zijn dat ik door ervaring elektriche slagmoersleutels veel handiger vind.
In een werkplaats waar de boel de gehele dag standby staat is lucht natuurlijk veer beter/sterker, maar voor mij als hobbyist dus absoluut niet handig.

Ik gebruik mijn compressor voor bandenpomp, luchtblazen en stift/haaks slijpertje, maar niet meer voor slaggereedschap
Ben ik wel met je eens hoor maar ik zit ook nog aan een straalcabine te denken om aan te schaffen. Kost ook de wereld niet meer en is ook altijd handig. Je hebt wel een hoop herrie aan je kop maar goed....so be it. Het liefste had ik ook een electrische slagmoersleutel gekocht maar voor hetzelfde geld koop je een grote compressor :wink: Verder schaf ik em niet aan om een paar wielbouten los te krijgen maar ook om vliegwiel bouten en bouten van de wiel ophanging e.d. Tenminste dat is de bedoeling :lol:

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door SteV6 » 26 mar 2009, 20:27

Een oliegesmeerde compressor maakt lang niet zoveel kabaal als die kleine olievrije compressors. Dat was voor mij een aangename verrassing :lol:


Stephan

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 26 mar 2009, 21:50

Goeie tip, die ik nu heb is wel zo'n olie vrije lawaaibak :wink:

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door NSXRS » 26 mar 2009, 23:55

SteV6 schreef:Een oliegesmeerde compressor maakt lang niet zoveel kabaal als die kleine olievrije compressors. Dat was voor mij een aangename verrassing :lol:


Stephan
Klopt, en neem dan een 2-cil

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 03 apr 2009, 22:39

Inmiddels de Hazet ontvangen en getest :D Het vliegwiel van de VR6 zat op 60nm + 90 graden vast en die kon ik zonder moeite en met een keer aanslaan van de compressor los krijgen :banaan: Het ding zuipt dus echt minder lucht dan m'n oude metabo.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door NSXRS » 06 apr 2009, 13:57

Onverwacht kon ik dit weekend "The mother of all wrenches" de sterkste accu slagmoersleutel ter wereld van Snapon kopen voor een interessante prijs (let wel, kostte nog een schep geld aangezien dat ding ca 900 E adviesprijs kost)

Daarom is nu mijn Ingersoll Rand 2530KE-2 19,2V accu slagmoersleutel te koop, is 1 van de sterkste profi accu slagmoersleutels
Nwpr was 499E ex, zie hier:
http://www.gami.nl/folders/actiekrant-feb2006.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

En een test beoordeling ervan hier:
http://www.search-autoparts.com/searcha ... ?id=323432" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor normaal demontage werk gebruik ik altijd mijn kleinere accusleutel, daarom is de Ingersoll maar ca 5x gebruikt voor wielen wisselen, dus nog als nieuw, alleen wat krassen van op straat neerleggen.

Elders Verkocht :banaan:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Maus335i » 09 apr 2009, 11:33

steve smith schreef:We hebben die Hitachi accutollen die zogenaamd 220NM :blabla: leveren. Laat ik het zo zeggen, een wiel wat met 110NM vast zit krijgen ze los, met moeite, als het niet te heet is. Tik meestal rondom alle moeren een halve slag los met de momentsleutel, en dan de rest met tol. Je kunt ze gewoon wel met de tol vastzetten, moet toch nog een volle slag verder met momentsleutel.
Verdomme!! Jammer dat ik dit topic nu pas zie. Dinsdag heb ik die Hitachi ook gehaald en hij krijgt ze inderdaad met flinke moeite los. Zojuist ingeruild en even kijken naar die DeWalt van 418nM.

http://www.gojow.nl/de-walt/152/Slagmoe ... s/DW059K2H" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor het huis-tuin en keuken gebruik kan je btw ook nog een slagmoersleutel krijgen op 12V bij de Makro. Kost 90 euro en sluit je aan op je 12V aansluiting in de auto. Hij kan tot max. 240nM leveren, het is bende, maar voor een keertje even velgen wisselen prima.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door NSXRS » 09 apr 2009, 14:53

Ha,

Eat your heart out :jenna: ; mijn vandaag of morgen bezorgde nieuwe gereedschapje :hosanna: :

Afbeelding

Snap-on CTU4850HO
Cordless, 18 Volt, Slide-on Battery, 1/2" Drive (United Kingdom)
Price** N/A
Square Drive, inches 1/2
Bolt Break Away Torque, N•m 840
Torque Output, N•m 475
Blows per Minute, BPM 2,100
Free Speed, RPM 1,900
Motor Size 48mm
Motor/Battery Voltage 18VDC
Battery Type 2.4 AHr (slide-on)
Charge Time Approx. 35 minutes
Battery CTB4185
Battery Charger CTCFU420
Length, inches (mm) 10.05 (253)
Height, inches (mm) 10 (254)
Width, inches (mm) 2.5 (70)
Weight, lbs. (kg) 7.6 (3.4) w/battery

Dat moet toch bijna alles los kunnen krijgen lijkt me...
Volgende week maar eens uitproberen, moet ik een paar met 400Nm aangedraaide centrale steekas moeren losmaken, ben benieuwd.. :hmmm:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Niels » 09 apr 2009, 21:54

Das mooi spul inderdaad :thumbup:

@Maurice: werkt zo'n ding op 12V dan? De meeste accu dingen zijn meer volt en lijken me dus sterker :hmmm:

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Maus335i » 10 apr 2009, 09:45

@NSXRS, mag ik vragen hoeveel je er voor betaalt hebt? Ik heb er ook naar staan kijken, maar vond hem vrij prijzig. Wel weer levenslange garantie meende ik..

De DeWalt heb ik nu binnen en haalt de moeren in een wip los. Wat een verschil met de Hitachi zeg, blij dat ik die nog kon inruilen :)

@Niels: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=854990" onclick="window.open(this.href);return false;

300nM op 12V. Je wil dit niet voor serieuze doeleinden gebruiken (heb zelf dus ook soortgelijke), maar voor af en toe een bandje wisselen moet dit prima werken. Hij werkt best apart. Een slagmoersleutel zoals wij die kennen geeft echt een aantal meppen per seconde tegen de bout. Maar deze 12V sleutel maakt eerst toeren en gooit dan als het ware de koppeling er op (leek me een mooie vergelijking) en geeft dan een mep. Duurt even wat langer, maarja goed.
Laatst gewijzigd door Maus335i op 10 apr 2009, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.

The Doctor
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:51

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door The Doctor » 10 apr 2009, 11:42

ik heb ook zo'n snap on unit, werkt echt perfect, maar nu is mijn lader stuk (en ik heb hem 2e hands uit de UK, dus ik denk dat garantie er niet echt in zal zitten :P ). Krukaspoelie bouten etc. geen enkel probleem! :D

Die 12V dingen heb ik ook ooit eens gebruikt, ik vond die dingen niet echt bijzonder indrukwekkend...

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door NSXRS » 10 apr 2009, 12:29

Maus335i schreef:
300nM op 12V. Je wil dit niet voor serieuze doeleinden gebruiken (heb zelf dus ook soortgelijke), maar voor af en toe een bandje wisselen moet dit prima werken. Hij werkt best apart. Een slagmoersleutel zoals wij die kennen geeft echt een aantal meppen per seconde tegen de bout. Maar deze 12V sleutel maakt eerst toeren en gooit dan als het ware de koppeling er op (leek me een mooie vergelijking) en geeft dan een mep. Duurt even wat langer, maarja goed.
90 E is veel te duur, zijn veel goedkoper op o.a Marktplaats nieuw te vinden,. Volgens mij zelfs bij Halfords ed te koop voor minder.
Heb tijd geleden voor vrienden die een accusleutel te duur vonden een paar van die dingen op Marktplaats gekocht voor ik meen 30 E pst.
Maken inderdaad eerst toeren en geven dan klap, werkt wel voor normale LM wielen los te maken, dus is goedkoop alternatief voor af en toe.

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Maus335i » 10 apr 2009, 12:31

Hij's 599 ex btw in Belgie: http://www.rostoff.be/pagina43.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Maus335i
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 apr 2007, 14:05
Locatie: Groningen

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Maus335i » 10 apr 2009, 12:37

NSXRS schreef:
Maus335i schreef:
300nM op 12V. Je wil dit niet voor serieuze doeleinden gebruiken (heb zelf dus ook soortgelijke), maar voor af en toe een bandje wisselen moet dit prima werken. Hij werkt best apart. Een slagmoersleutel zoals wij die kennen geeft echt een aantal meppen per seconde tegen de bout. Maar deze 12V sleutel maakt eerst toeren en gooit dan als het ware de koppeling er op (leek me een mooie vergelijking) en geeft dan een mep. Duurt even wat langer, maarja goed.
90 E is veel te duur, zijn veel goedkoper op o.a Marktplaats nieuw te vinden,. Volgens mij zelfs bij Halfords ed te koop voor minder.
Heb tijd geleden voor vrienden die een accusleutel te duur vonden een paar van die dingen op Marktplaats gekocht voor ik meen 30 E pst.
Maken inderdaad eerst toeren en geven dan klap, werkt wel voor normale LM wielen los te maken, dus is goedkoop alternatief voor af en toe.
Link was nie goed: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=854990" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door L@urens » 11 okt 2009, 10:05

Zijn er nog recent nieuwe interessant producten opgedoken?
Voor in de werkplaats heb ik een Hazet luchtsleutel, maar voor op de paddock wil ik weer iets anders dan handkracht.

Ik had deze:
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=853338" onclick="window.open(this.href);return false;
(maar die heeft nu onvrijwillig een andere eigenaar, ergens laten liggen...)

Is er voor ca.€ 200 iets fatsoenlijks te koop met twee accu's waarmee ik wielen kan wisselen op 't circuit?
Bijv: http://www.biesheuvel.nl/store/product/ ... er_sleutel" onclick="window.open(this.href);return false;

Of kan ik beter die 12V weer bij Conrad bestellen. Nadeel is, je hebt een lang 12V snoer nodig :) Werking is wat vreemd, maar hij krijgt het wel _altijd_ los, geen lege accu.

Tips welkom!

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door NSXRS » 11 okt 2009, 14:12

Volgens mij is dat ding bij Biesheuvel sterk genoeg en voor die prijs zeker een goede koop. Nadeel is alleen dat als je er behalve wielen ook ander demontagewerk mee wilt doen, de apparaat behuizing vrij lang is en dus vaak niet op krappere plaatsen te gebruiken zal zijn.
Ik heb daarom een veel kortere DeWalt accusleutel die toch sterk genoeg is (195Nm) om veel (dus ook wielen) los te krijgen. Voor het zware werk gebruik ik de al eerder aangehaalde Snap-on, btw, die kreeg de met 400Nm!! vastgezette naafmoeren (weliswaar met wat moeite) dus mooi wel los :clap:

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door @iko » 11 okt 2009, 22:11

Dit ding doet het bij mij perfect:
http://www.groot.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (kijk bij aanbiedingen)
139,-
Accu gaat lang mee (+ 2e accu erbij)

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door L@urens » 11 okt 2009, 22:23

Aiko schreef:Dit ding doet het bij mij perfect:
http://www.groot.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (kijk bij aanbiedingen)
139,-
Accu gaat lang mee (+ 2e accu erbij)
Die lijkt sprekend op de LTec, voor een betere prijs.
Ik ga m bestellen maandag bij Groot. Dank!

Gebruikersavatar
@iko
Berichten: 1488
Lid geworden op: 22 aug 2007, 11:56

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door @iko » 11 okt 2009, 22:47

L@urens schreef:
Aiko schreef:Dit ding doet het bij mij perfect:
http://www.groot.nl" onclick="window.open(this.href);return false; (kijk bij aanbiedingen)
139,-
Accu gaat lang mee (+ 2e accu erbij)
Die lijkt sprekend op de LTec, voor een betere prijs.
Ik ga m bestellen maandag bij Groot. Dank!
ik zie het. is idd precies hetzelfde apparaat.

Gebruikersavatar
L@urens
Berichten: 799
Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
Locatie: Enschede, NL

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door L@urens » 12 okt 2009, 10:21

Zojuist hier besteld:
http://www.toolworld.nl/products/9900/A ... roupId=320" onclick="window.open(this.href);return false;
(Webshop van Groot)

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: (Elektronische) slagmoersleutel, ervaringen?

Bericht door Tommy » 12 okt 2009, 11:56

zo'n ltec ding heb ik 1 apparaat per 2 wielobouten verbruikt. Allebei nieuwe apparaten en na nog geen wiel los te hebben al stuk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: beske, jvb, maurizio en 43 gasten