Subaru Legacy 2.0 GL
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Subaru Legacy 2.0 GL
Een brave burgermansauto (althans, dat denkt de verzekering). En dat imago van brave auto vind ik hem eigenlijk wel prima staan, hoewel de kooi matgrijs is zie je van buiten niet veel bijzonders aan de auto (er zitten stickers op, dat wel).
Een enkele Golf-rijder die overwoog me uit te dagen zag de dubelgeventileerde remschijven en de goudkleurige wielen, maar verder nog steeds een hele brave auto.
En zo is ook het weggedrag, de auto is oorspronkelijk een FWD geweest, maar omgebouwd naar 4wd. Daarnaast zit er een onderstel van een Impreza met verlagingsveren onder, dat is een prima te betalen combinatie omdat veel Impreza rijders overstappen naar schroefsets.
De remmen komen ook van een Impreza (4-pots) voorop en van een Legacy turbo (enkelpots) achterop. Wederom een goede en betaalbare upgrade omdat Impreza remmen regelmatig te koop aangeboden worden.
Voor mij zijn ze in ieder geval goed genoeg. Dit seizoen heb ik slechts 1 set remblokken voorop en 1 achterop versleten, en dat na ±70 ronden Nordschleife, 1 heuvelklim, 1 driftdag en een hoop nachtelijke escapades. Zeker goed te doen dus.
Gelukkig valt dat ook over de rest van de auto te zeggen. Veel onderhoud heeft ze niet nodig dus zijn de upgrades niet erg snel na elkaar. En als ik aan upgrades doe is dat om er een meer geschikte trackcar van te maken.
Zo heb ik dit jaar eigen stoelframes op maat gemaakt uit 3mm RVS voor de 2 kuipjes, is er een kooi ingekomen door Erik Messink en heb ik het interieur nog wat verder leeggehaald.
Dat zorgde weer voor wat grotere geluidsproblemen (het is soms een daily) dus heb ik uit Lexan een plaat voor de achterbank gemaakt. Wel zo veilig ivm de accu die verhuist is en zeker ook wat stiller in de auto.
Verder heb ik nog een hoop kleinere upgrades gedaan zoals het monteren van een grote brandblusser en heb ik mijn pedalen en voetsteun (en die van de bijrijder) bekleed met schuurlinnen.
Zoals je leest is het allemaal redelijk lowbudget en eenvoudig, en dat moet eigenlijk ook zo blijven, het budget moet opgaan aan de trackdays (Nordschleife, heuvelklim, driftdays) zélf en niet de auto.
Een enkele Golf-rijder die overwoog me uit te dagen zag de dubelgeventileerde remschijven en de goudkleurige wielen, maar verder nog steeds een hele brave auto.
En zo is ook het weggedrag, de auto is oorspronkelijk een FWD geweest, maar omgebouwd naar 4wd. Daarnaast zit er een onderstel van een Impreza met verlagingsveren onder, dat is een prima te betalen combinatie omdat veel Impreza rijders overstappen naar schroefsets.
De remmen komen ook van een Impreza (4-pots) voorop en van een Legacy turbo (enkelpots) achterop. Wederom een goede en betaalbare upgrade omdat Impreza remmen regelmatig te koop aangeboden worden.
Voor mij zijn ze in ieder geval goed genoeg. Dit seizoen heb ik slechts 1 set remblokken voorop en 1 achterop versleten, en dat na ±70 ronden Nordschleife, 1 heuvelklim, 1 driftdag en een hoop nachtelijke escapades. Zeker goed te doen dus.
Gelukkig valt dat ook over de rest van de auto te zeggen. Veel onderhoud heeft ze niet nodig dus zijn de upgrades niet erg snel na elkaar. En als ik aan upgrades doe is dat om er een meer geschikte trackcar van te maken.
Zo heb ik dit jaar eigen stoelframes op maat gemaakt uit 3mm RVS voor de 2 kuipjes, is er een kooi ingekomen door Erik Messink en heb ik het interieur nog wat verder leeggehaald.
Dat zorgde weer voor wat grotere geluidsproblemen (het is soms een daily) dus heb ik uit Lexan een plaat voor de achterbank gemaakt. Wel zo veilig ivm de accu die verhuist is en zeker ook wat stiller in de auto.
Verder heb ik nog een hoop kleinere upgrades gedaan zoals het monteren van een grote brandblusser en heb ik mijn pedalen en voetsteun (en die van de bijrijder) bekleed met schuurlinnen.
Zoals je leest is het allemaal redelijk lowbudget en eenvoudig, en dat moet eigenlijk ook zo blijven, het budget moet opgaan aan de trackdays (Nordschleife, heuvelklim, driftdays) zélf en niet de auto.
Laatst gewijzigd door Tomaz op 03 feb 2006, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Hieronder de specsvan de auto zoals ik hem kocht;
MOTOR
Code: EJ20D
Type: watergekoelde viercilinder boxer, 4CAM, 16V
Boring X slag: 92.0X75.0mm
Cilinderinhoud: 1994cc
Vermogen: ca. 160pk bij 6500 toeren
Koppel: ca. 200Nm bij 5000 toeren
Valvoline 5W50 volsynthetische motorolie
SS Autochrome spaghetti uitlaatspruitstuk
WRX STI middenpijp (verlengd) en einddemper
GT Turbo oliekoeler
TRANSMISSIE
Type: handgeschakelde vijfbak (Legacy 2.2) met centraal viscosper
REMMEN
Voor: WRX (2001) 4-pots klauwen met 294X24mm schijven
Achter: GT Turbo (1998) 1-pots klauwen, 266X10mm schijven
Goodridge RVS remleidingen
DOT 5.1 remvloeistof
ONDERSTEL:
Dempers: WRX STI (2003)
Veren: Eibach verlagingsveren voor WRX
STI Group N top mounts en bussen in draagarmen
PRESTATIES:
Topsnelheid: ca. 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: ca. 8,5 sec
MOTOR
Code: EJ20D
Type: watergekoelde viercilinder boxer, 4CAM, 16V
Boring X slag: 92.0X75.0mm
Cilinderinhoud: 1994cc
Vermogen: ca. 160pk bij 6500 toeren
Koppel: ca. 200Nm bij 5000 toeren
Valvoline 5W50 volsynthetische motorolie
SS Autochrome spaghetti uitlaatspruitstuk
WRX STI middenpijp (verlengd) en einddemper
GT Turbo oliekoeler
TRANSMISSIE
Type: handgeschakelde vijfbak (Legacy 2.2) met centraal viscosper
REMMEN
Voor: WRX (2001) 4-pots klauwen met 294X24mm schijven
Achter: GT Turbo (1998) 1-pots klauwen, 266X10mm schijven
Goodridge RVS remleidingen
DOT 5.1 remvloeistof
ONDERSTEL:
Dempers: WRX STI (2003)
Veren: Eibach verlagingsveren voor WRX
STI Group N top mounts en bussen in draagarmen
PRESTATIES:
Topsnelheid: ca. 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h: ca. 8,5 sec
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
[img:800:533]http://img97.imageshack.us/img97/1521/img02924ey.jpg[/img]
en natuurlijk de heuvelklim van Teuven 2005
[img:533:400]http://img326.imageshack.us/img326/7659 ... 5167cu.jpg[/img]
Helaas was Jordy er niet bij op Papenburg de laatste keer, ik had het graag teruggezien. Was een topdag!
en natuurlijk de heuvelklim van Teuven 2005
[img:533:400]http://img326.imageshack.us/img326/7659 ... 5167cu.jpg[/img]
Helaas was Jordy er niet bij op Papenburg de laatste keer, ik had het graag teruggezien. Was een topdag!
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Die vergeet ik nooit meer, ik had niet eens gedacht dat ik aan echt driftwerk zou toekomen die dag laat staan de Sachskurve. En dan bij de eerste poging meteen raak. Heb er 3 dagen spierpijn in mijn nek van gehad, maar het was meesterlijk! Spitzkehre was ook gaaf trouwens, iedere keer op de laatste centimeters.
Wanneer gaan we weer?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
@ Wouter, ik heb al een rwd waarmee ik veel plezier beleef, dus vooralsnog geen behoefte aan nog een rwd.
@ Rico, over die ombouw kan ik je niet zo gek veel vertellen, maar binnenkort komt er een andere drijflijn onder dus wellicht dat ik je dan wat weer kan vertellen. Ik heb de auto namelijk met AWD gekocht, Marnix heeft dat zo geregeld. Wat ik wel kan zeggen is dat Subaru net Lego is, en Marnix de dokter op dat gebied. Ik was blij dat ik een auto kon kopen die hij helemaal (voor zichzelf) opgebouwd heeft.
@ Michel, couldn´t agree more. Het is dé manier om een 200pk+ auto te rijden zonder een hoop problemen. Ben nog steeds blij met de auto.
@ Dennis, ben ik zelf ook wel benieuwd naar eigenlijk. Oefening baart kunst dus het is tijd voor klimmen en trackdays.
@ Rico, over die ombouw kan ik je niet zo gek veel vertellen, maar binnenkort komt er een andere drijflijn onder dus wellicht dat ik je dan wat weer kan vertellen. Ik heb de auto namelijk met AWD gekocht, Marnix heeft dat zo geregeld. Wat ik wel kan zeggen is dat Subaru net Lego is, en Marnix de dokter op dat gebied. Ik was blij dat ik een auto kon kopen die hij helemaal (voor zichzelf) opgebouwd heeft.
@ Michel, couldn´t agree more. Het is dé manier om een 200pk+ auto te rijden zonder een hoop problemen. Ben nog steeds blij met de auto.
@ Dennis, ben ik zelf ook wel benieuwd naar eigenlijk. Oefening baart kunst dus het is tijd voor klimmen en trackdays.
- Ruud Hulsegge
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
- Locatie: Doesburg
Tom,
ik ben benieuwd of je nog met de standaard remblokken rijd op de ring?
Met mijn impreza doe ik dit in ieder geval niet.
Ik vermoednl. van wel, omdat je levensduur van de voorblokken evenlang is als de achterblokken. Bij een seizoen ringgebruik heb ik 2 sets blokken voor nodig en 1 achter. Type DS2500 van Ferrodo.
Duur maar wel goed.
ik ben benieuwd of je nog met de standaard remblokken rijd op de ring?
Met mijn impreza doe ik dit in ieder geval niet.
Ik vermoednl. van wel, omdat je levensduur van de voorblokken evenlang is als de achterblokken. Bij een seizoen ringgebruik heb ik 2 sets blokken voor nodig en 1 achter. Type DS2500 van Ferrodo.
Duur maar wel goed.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Dank voor de complimenten @ allen.
@ Ruud, mijn wagen is lichter en heeft (nu nog) minder vermogen als een Impreza, daarnaast haal ik nog lang niet alles uit de auto om een setje remmen op te stoken hoewel na sommige dagen de wielen toch wat goor zijn.
Voorop rij ik met OMP blokken van 35€, remmen voldoende en zijn het hele seizoen meegegaan. Achterop rem ik met standaard remblokken die een stuk duurder zijn als de OMP blokken.
Ik ben wel bezig met een remupgrade voor over een tijdje als ik ook wat meer vermogen heb. Dan praten we over bijna hetzelfde systeem als nu, maar dan 290mm achterop en 316mm voorop.
@ Mark
Ik ben begonnen met een EJ20-D motor die ±200Nm en 160 pk levert in een powerband van 1500 toeren. Goed om mee te leren maar dat blok heb ik in de soep geholpen (domme fout van mezelf). Toen heb ik een tijdje een ruilblok gehad en nu rij ik rond met een 2,5 liter 4cylinder boxer die ±175 pk geeft en 230Nm in een grote powerband.
Al met al een zeer leuke motor, maar ik ben op dit moment ook bezig om andere goodies te verzamelen om dan (als ik wat beter rij) met meer vermogen rond te gaan rijden, maar dat lees je vanzelf wel in dit draadje.
@ Ruud, mijn wagen is lichter en heeft (nu nog) minder vermogen als een Impreza, daarnaast haal ik nog lang niet alles uit de auto om een setje remmen op te stoken hoewel na sommige dagen de wielen toch wat goor zijn.
Voorop rij ik met OMP blokken van 35€, remmen voldoende en zijn het hele seizoen meegegaan. Achterop rem ik met standaard remblokken die een stuk duurder zijn als de OMP blokken.
Ik ben wel bezig met een remupgrade voor over een tijdje als ik ook wat meer vermogen heb. Dan praten we over bijna hetzelfde systeem als nu, maar dan 290mm achterop en 316mm voorop.
@ Mark
Ik ben begonnen met een EJ20-D motor die ±200Nm en 160 pk levert in een powerband van 1500 toeren. Goed om mee te leren maar dat blok heb ik in de soep geholpen (domme fout van mezelf). Toen heb ik een tijdje een ruilblok gehad en nu rij ik rond met een 2,5 liter 4cylinder boxer die ±175 pk geeft en 230Nm in een grote powerband.
Al met al een zeer leuke motor, maar ik ben op dit moment ook bezig om andere goodies te verzamelen om dan (als ik wat beter rij) met meer vermogen rond te gaan rijden, maar dat lees je vanzelf wel in dit draadje.
- Ruud Hulsegge
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
- Locatie: Doesburg
Gewoon veel rondjes maken en kalm aan doen. Komen de tijden en de ervaring van zelf. De ring is behoorlijk zwaar voor de moter en goede en voldoende olie is belangrijk! Bij een turbo weer niet teveel omdat dit in de slangetjes terecht kan komen bij de solenoid, wat lijkt tot overdruk. Heb zelf al een eens piekjes van 1,9 bar meegemaakt en dat is behoorlijk eng.
Maar wel leuk voor een legacy zoveel vermogen! Hoeveel weegt de 2,5 liter meer t.o.v. de 2.0?
Mischien bouw ik die legacy van mij ooit ook wel eens om. El Cheapo auto heb ik al.
Ruud.
Maar wel leuk voor een legacy zoveel vermogen! Hoeveel weegt de 2,5 liter meer t.o.v. de 2.0?
Mischien bouw ik die legacy van mij ooit ook wel eens om. El Cheapo auto heb ik al.
Ruud.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Ik had dus ook gedacht dat die 2,5 zwaarder zou zijn als de 2.0 maar dat is dus niet zo. Het verschilt echt nauwelijks gelukkig. Voor de 2,5 had ik een 2.0 SOHC ruilblokje en dat was nogal licht, dat zorgde ineens voor apart weggedrag (overstuur in de Caroussel) omdat ie zo licht is voorin. Zeker als de accu ook nog achterin zit.
- Ruud Hulsegge
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
- Locatie: Doesburg
Heb je enig idee wat voor snelheid je caroussel neemt wanneer het overstuur ontstaat?
Ik weet wel dat als ik echt mijn impreza er doorheen ram in de 2, dat 90 voor mijn auto en mijn gevoel ongeveer maximaal is. Maar dat doe ik niet meer omdat je dan je auto echt sloopt. En ik ben er wel eens een 2 meter te vroeg uitgekomen waardoor je auto een behoorlijke sprong maakt. Zal de foto wel eens uploaden.
Ruud.
Ik weet wel dat als ik echt mijn impreza er doorheen ram in de 2, dat 90 voor mijn auto en mijn gevoel ongeveer maximaal is. Maar dat doe ik niet meer omdat je dan je auto echt sloopt. En ik ben er wel eens een 2 meter te vroeg uitgekomen waardoor je auto een behoorlijke sprong maakt. Zal de foto wel eens uploaden.
Ruud.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Hi Ruud,
Dat overstuur in de Caroussel was met 80+, ik heb niet op de teller gekeken zoals je kan begrijpen. Het had er ook zeker mee te maken dat het vochtig was. Diezelfde dag heb ik ook wat overstuur in Hatzenbach3 gehad waar ik daar normaal gesproken nooit last van had.
Puur omdat de accu achterin zat en de baan erg nat was daar, iedere ronde is er weer wat te leren.
Dat overstuur in de Caroussel was met 80+, ik heb niet op de teller gekeken zoals je kan begrijpen. Het had er ook zeker mee te maken dat het vochtig was. Diezelfde dag heb ik ook wat overstuur in Hatzenbach3 gehad waar ik daar normaal gesproken nooit last van had.
Puur omdat de accu achterin zat en de baan erg nat was daar, iedere ronde is er weer wat te leren.
- Ruud Hulsegge
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
- Locatie: Doesburg
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
- Ruud Hulsegge
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 19:06
- Locatie: Doesburg
Daarom is die vangrail daar ook zo beschadigd.Dennis Cavallino schreef:Ooit een keer meegemaakt dat ik 50 meter remweg tekort kwam door de regen. Fractie van een seconde blokkeerden mijn voorwielen bij een rijdelijk hoge snelheid en toch nog Hatzenbach in kunnen sturen.
Regen am Ring ist Toll!
Megaklappers worden er gemaakt.
Persoonlijk ben ik niet zo'n regenliefhebber op de ring. Te verraderlijk.
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Ik geniet juist extra van de Nordschleife als het er nat is. Ik heb met mijn geringe ervaring toen eens voor een half miljoen € aan sportwagens ingehaald (oa GT3 2x, merc SLR, E46 M3) in één ronde. Dat lukt me waarschijnlijk alleen nog met een natte baan.
Bovendien is de baan veel minder druk als je doordeweeks in de regen gaat, het is dan echt rustig zodat je aan je lijnen kan werken en eens goed om je heen kan kijken. Een paar langzame ronden maken je later veel sneller is mijn ervaring.
Bovendien is de baan veel minder druk als je doordeweeks in de regen gaat, het is dan echt rustig zodat je aan je lijnen kan werken en eens goed om je heen kan kijken. Een paar langzame ronden maken je later veel sneller is mijn ervaring.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Contacteer:
Helemaal mee eens Tom. Door de lagere snelheid neem je alles veel beter in je op.
Ik oefen dan trouwens nooit mijn 'droge' lijnen, maar mijn 'natte' lijnen. Dat is toch heel anders rijden, nóg minder sturen. Hard droogrijden is gaaf, hard regenrijden is een kunst en hard rijden in wisselvallige/onvoorspelbare omstandigheden rijden is bovennatuurlijk.
De ervaring die ik in die wisselende omstandigheden heb opgedaan, die hebben me geholpen door op anders circuits, in winterse omstandigheden, maar ook op de openbare weg, om veel beter te rijden.
En het is gewoon heel gaaf om te weten waar de echt hele listige plekken zitten en vooral om te weten wanneer die weer ophouden. Gas is alles!
Ik oefen dan trouwens nooit mijn 'droge' lijnen, maar mijn 'natte' lijnen. Dat is toch heel anders rijden, nóg minder sturen. Hard droogrijden is gaaf, hard regenrijden is een kunst en hard rijden in wisselvallige/onvoorspelbare omstandigheden rijden is bovennatuurlijk.
De ervaring die ik in die wisselende omstandigheden heb opgedaan, die hebben me geholpen door op anders circuits, in winterse omstandigheden, maar ook op de openbare weg, om veel beter te rijden.
En het is gewoon heel gaaf om te weten waar de echt hele listige plekken zitten en vooral om te weten wanneer die weer ophouden. Gas is alles!