Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Ik zit erover te denken om een hoofdstroomschakelaar in de speedster te zetten.
Ik heb een gelaccu en de polen losgooien is nogal een gedoe. Dit komt door een combinatie van slechte bereikbaarheid van de accu, bedrading die aan de korte kant is (de plus en de min kabels) en de priegelige M6 aansluitingen.
Zoiets gaat misschien handig zijn:
http://www.lotuscars.nl/site/main.php?p ... tagorie=31" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een "6-polige" volgens de beschrijving, hier kunnen dus 3 draden mee onderbroken worden neem ik dan aan?
En kan je daarmee dan behalve de plus, ook tegelijkertijd de minpool onderbreken, of "mag" dat niet?
Met een schakelaar als deze kan ik eenvoudig de stroom onderbreken als ik bv weer eens de ECU los wil halen, en ik kan het goed gebruiken als soort van verlengdoos voor mijn korte kabels.
De schakelaar blijft onder de kap is de bedoeling, niet iedereen hoeft er met z'n tengels aan te kunnen
Wie heeft er misschien een aansluitschema en wat "do's" en "don'ts" voor deze dingen?
Bert, Elmar, Aernoudt, Tom944, etc, kom er maar in met jullie adviezen
Alvast bedankt!
Ik heb een gelaccu en de polen losgooien is nogal een gedoe. Dit komt door een combinatie van slechte bereikbaarheid van de accu, bedrading die aan de korte kant is (de plus en de min kabels) en de priegelige M6 aansluitingen.
Zoiets gaat misschien handig zijn:
http://www.lotuscars.nl/site/main.php?p ... tagorie=31" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is een "6-polige" volgens de beschrijving, hier kunnen dus 3 draden mee onderbroken worden neem ik dan aan?
En kan je daarmee dan behalve de plus, ook tegelijkertijd de minpool onderbreken, of "mag" dat niet?
Met een schakelaar als deze kan ik eenvoudig de stroom onderbreken als ik bv weer eens de ECU los wil halen, en ik kan het goed gebruiken als soort van verlengdoos voor mijn korte kabels.
De schakelaar blijft onder de kap is de bedoeling, niet iedereen hoeft er met z'n tengels aan te kunnen
Wie heeft er misschien een aansluitschema en wat "do's" en "don'ts" voor deze dingen?
Bert, Elmar, Aernoudt, Tom944, etc, kom er maar in met jullie adviezen
Alvast bedankt!
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
- Contacteer:
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Gewoon de massa onderbreken lijkt me op zich voldoende.. Maar ik weet niet wat de toegevoegde waarde van zo'n meerpolige schakelaar is?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Idd.
In feite hoef je alleen maar de plus pool te onderbreken, dus de dikke rode accu kabel.
Negatieve pool onderbreken heeft dan geen nut meer, als de plus er af ligt dan ligt het systeem plat.
Bij de duurdere FIA gekeurde versies (dus de 6 polige) zit er volgens mij ook een aansluiting op die het dynamo circuit onderbreekt, en het ontstekings circuit. Er hoort ook een weerstand in te zitten. Je voorkomt daarmee dat de motor blijft doordraaien op dynamospanning en dat je de dynamo beschadigd bij een cutout in een noodsituatie.
Als je het wil doen zoals jij dan zou ik dat trouwens niet doen. Onder de kap kan je er toch niet bij dus dan kan je net zo goed een goedkopere 2 polige nemen denk ik.
In feite hoef je alleen maar de plus pool te onderbreken, dus de dikke rode accu kabel.
Negatieve pool onderbreken heeft dan geen nut meer, als de plus er af ligt dan ligt het systeem plat.
Bij de duurdere FIA gekeurde versies (dus de 6 polige) zit er volgens mij ook een aansluiting op die het dynamo circuit onderbreekt, en het ontstekings circuit. Er hoort ook een weerstand in te zitten. Je voorkomt daarmee dat de motor blijft doordraaien op dynamospanning en dat je de dynamo beschadigd bij een cutout in een noodsituatie.
Als je het wil doen zoals jij dan zou ik dat trouwens niet doen. Onder de kap kan je er toch niet bij dus dan kan je net zo goed een goedkopere 2 polige nemen denk ik.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Thanks.
Maar graag misbruik ik die extra polen om ook mijn min draden door te verbinden.
Ik heb meerdere plus en mindraden naar mijn accu lopen, allemaal met een aparte kabeloog. Die wirwar van draden wil ik graag eerst aan de schakelaar monteren, hoger in de ruimte in de neus van de speedster (de draden komen ook van hoog). Vandaar uit 1 enkele plus en mindraad naar beneden, waar de gelaccu ligt. Daar kom je echt heeeeeel lastig bij. Daar is het dus altijd een gepriegel om 3 of meer van die flinke kabelogen op een kort stukje M6 tapeind te krijgen, daar weer een ringetje op te doen, en dan de vleugelmoertjes erop te friemelen. Let op, die accupolen van mij zitten bijna op de bodem van mijn speedster, erg lastig dus
Waar ik wel een beetje mee zit als ik een meerpolige wil ga gebruiken, de plus en min kabels komen dan wel erg dicht bijelkaar, maar als de schakelaar degelijk is lijkt mij dat geen probleem?
Een 2-polige is inderdaad wel een stuk goedkoper. Maar dan moet ik alsnog de mindraden verlengen met 1 enkele draad, maar dan moet ik even bedenken hoe ik dat moet gaan doen. Misschien alles maar aanelkaar solderen en een paar krimpkousen eromheen?
Maar graag misbruik ik die extra polen om ook mijn min draden door te verbinden.
Ik heb meerdere plus en mindraden naar mijn accu lopen, allemaal met een aparte kabeloog. Die wirwar van draden wil ik graag eerst aan de schakelaar monteren, hoger in de ruimte in de neus van de speedster (de draden komen ook van hoog). Vandaar uit 1 enkele plus en mindraad naar beneden, waar de gelaccu ligt. Daar kom je echt heeeeeel lastig bij. Daar is het dus altijd een gepriegel om 3 of meer van die flinke kabelogen op een kort stukje M6 tapeind te krijgen, daar weer een ringetje op te doen, en dan de vleugelmoertjes erop te friemelen. Let op, die accupolen van mij zitten bijna op de bodem van mijn speedster, erg lastig dus
Waar ik wel een beetje mee zit als ik een meerpolige wil ga gebruiken, de plus en min kabels komen dan wel erg dicht bijelkaar, maar als de schakelaar degelijk is lijkt mij dat geen probleem?
Een 2-polige is inderdaad wel een stuk goedkoper. Maar dan moet ik alsnog de mindraden verlengen met 1 enkele draad, maar dan moet ik even bedenken hoe ik dat moet gaan doen. Misschien alles maar aanelkaar solderen en een paar krimpkousen eromheen?
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Kun je de aardeconnectie niet ergens anders vandaan halen? Ik begrijp dat je auto niet van metaal is, maar ken de opbouw verder niet.
Ik zou het niet doen zoals jij voorstelt. Een keer sluiting en je auto fikt uit.
Maak dan een aparte aardedistributie (zoals je zeg maar thuis in te meterkast ook hebt), maar leg ze niet zo dicht naast elkaar in 1 schakelaar.
Ik zou het niet doen zoals jij voorstelt. Een keer sluiting en je auto fikt uit.
Maak dan een aparte aardedistributie (zoals je zeg maar thuis in te meterkast ook hebt), maar leg ze niet zo dicht naast elkaar in 1 schakelaar.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Ja goed maar waarom zou je die min draden willen onderbreken? Die horen als het goed is op een massapunt op het chassis uit te komen. Alleen de plus onderbreken is genoeg.
Wat je dan ook even bekijken moet is of die 4 extra polen genoeg amperage hebben kunnen. Meestal zijn die switches 100A continu maar dat geld voornamelijk voor de hoofdpolen.
Wat ik als ik jou was eerder zou doen is die plusdraden bij elkaar laten komen op de hoofdstroom schakelaar en van daar 1 kabel naar de accu. Die mindraden lekker laten zitten. Het heeft geen nut meer om die te onderbreken als de plus al onderbroken is. Kring onderbroken is kring onderbroken.
Wat je dan ook even bekijken moet is of die 4 extra polen genoeg amperage hebben kunnen. Meestal zijn die switches 100A continu maar dat geld voornamelijk voor de hoofdpolen.
Wat ik als ik jou was eerder zou doen is die plusdraden bij elkaar laten komen op de hoofdstroom schakelaar en van daar 1 kabel naar de accu. Die mindraden lekker laten zitten. Het heeft geen nut meer om die te onderbreken als de plus al onderbroken is. Kring onderbroken is kring onderbroken.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Bert, het heeft natuurlijk 0,0 nut om ook die min te onderbreken, maar ik wil hem dus alleen gebruiken als een soort van verlengdoos.
Maar wat Spook ook zegt, het is wat eng op deze manier.... Goed, ik ga het dus maar niet doen op die manier.
De min moet aan het chassis ja, maar waar dat in de speedster gebeurd weet ik niet. Er gaan 3 zwarte kabels van de minpool ergens naartoe.... ik denk 1 op het voordeel (neussectie), middendeel (compartiment) en motorruimte. Het chassis is gelijmd aluminium, dus waarschijnlijk maakt niet alles goed aarde met elkaar.
Ik moet nu dus eerst die 3 minnen met elkaar verbinden, en vandaar een enkele draad weer verder naar de accu. Gewoon alle ogen maar samenbouten en goed isoleren (mocht het op 1 of andere manier een keer dicht in de buurt van de plus-pool komen) en vastzetten met tie-raps...
Welke draaddikte zou ik gebruiken voor het verlengen voor mijn speedstertje? 16mm2?
Maar wat Spook ook zegt, het is wat eng op deze manier.... Goed, ik ga het dus maar niet doen op die manier.
De min moet aan het chassis ja, maar waar dat in de speedster gebeurd weet ik niet. Er gaan 3 zwarte kabels van de minpool ergens naartoe.... ik denk 1 op het voordeel (neussectie), middendeel (compartiment) en motorruimte. Het chassis is gelijmd aluminium, dus waarschijnlijk maakt niet alles goed aarde met elkaar.
Ik moet nu dus eerst die 3 minnen met elkaar verbinden, en vandaar een enkele draad weer verder naar de accu. Gewoon alle ogen maar samenbouten en goed isoleren (mocht het op 1 of andere manier een keer dicht in de buurt van de plus-pool komen) en vastzetten met tie-raps...
Welke draaddikte zou ik gebruiken voor het verlengen voor mijn speedstertje? 16mm2?
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Kijken wat je nu hebt en de cross sectie van die draden bij elkaar optellen.
Geen idee wat er in een Speedster zit. Bij mij is de accu kabel veel dikker, ik denk 80 of 90 mm2 oid, die kabel is bijna een cm dik. Maar de dikte heeft grotendeels met je start amperage te maken, en die is bij een M3 vrij hoog.
Geen idee wat er in een Speedster zit. Bij mij is de accu kabel veel dikker, ik denk 80 of 90 mm2 oid, die kabel is bijna een cm dik. Maar de dikte heeft grotendeels met je start amperage te maken, en die is bij een M3 vrij hoog.
- Tom V
- Berichten: 4864
- Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Idd, normaal hoor je het dynamo circuit ook te onderbreken anders blijft je motor inderdaad vaak gewoon doorlopen bij het omzetten van de hoofdstroomschakelaar, meteen het hele idee van de schakelaar weg. Min-polen kun je in principe gewoon van wegblijven.Bert ///M3 schreef:Bij de duurdere FIA gekeurde versies (dus de 6 polige) zit er volgens mij ook een aansluiting op die het dynamo circuit onderbreekt, en het ontstekings circuit. Er hoort ook een weerstand in te zitten. Je voorkomt daarmee dat de motor blijft doordraaien op dynamospanning en dat je de dynamo beschadigd bij een cutout in een noodsituatie.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Zo, ik heb daarnet de draadjes opgemeten, en na wat rekenen kom ik op totaal 90mm2 voor de plus en 70mm2 voor de min, dus Bert had weer eens gelijk
Die 90mm2 is waarschijnlijk wel iets minder, ik heb wat ruim gerekend waarschijnlijk (kon alleen de buitenkant van de isolatie van de draden meten).
Ik denk dat 70-75mm2 wel genoeg gaat zijn, maar waar koop ik dat? Zou Rijsbergen dat spul inclusief passende kabelogen verkopen? Morgen maar even langsrijden.... Misschien moet ik voor het werkbare terug gaan naar 2x 35mm2, 2 kabels is altijd nog beter dan de 6 die er nu zitten per pool Ik dacht dat het er minder waren maar ik heb net dus nog even gecheckt...
Die 90mm2 is waarschijnlijk wel iets minder, ik heb wat ruim gerekend waarschijnlijk (kon alleen de buitenkant van de isolatie van de draden meten).
Ik denk dat 70-75mm2 wel genoeg gaat zijn, maar waar koop ik dat? Zou Rijsbergen dat spul inclusief passende kabelogen verkopen? Morgen maar even langsrijden.... Misschien moet ik voor het werkbare terug gaan naar 2x 35mm2, 2 kabels is altijd nog beter dan de 6 die er nu zitten per pool Ik dacht dat het er minder waren maar ik heb net dus nog even gecheckt...
- Laurens
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
- Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Rijsbergen heeft 70mm2 en kabelogen volgens mijngrossier
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Meerpolige hoofdstroomschakelaar: hoe aansluiten?
Update: het is klaar
Ik heb uiteindelijk 50mm^2 genomen, moet zwaar zat zijn na wat gereken en gepuzzel.
Zo ziet het er nu uit onder de voorkap (hoofdstroomschakelaar zie je linksboven):
Ik heb uiteindelijk 50mm^2 genomen, moet zwaar zat zijn na wat gereken en gepuzzel.
Zo ziet het er nu uit onder de voorkap (hoofdstroomschakelaar zie je linksboven):
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast