Het grote biertopic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4053
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote biertopic

Bericht door Philipoo » 12 jan 2023, 15:45

tomgtr schreef: 12 jan 2023, 15:39 Hangt beetje van doel af. Voor afvallen kan je beter krachttraining doen. Niet super leuk maar beter spieren bouwen die vet verbranden dan spieren verbranden zodat je nog moeilijker vet verbrandt. Of zo heb ik het begrepen. Nou vind ik gelukkig hardlopen echt heel saai. Ijzer buigen ook geen hobby maar half uurtje HIT of 15 min EMS overzichtelijker dan maar door dat kutweer sjokken.
Uhm, nee. Sorry Tom, maar beide vorige posts zijn niet waar.

HIIT is weer totaal anders dan daadwerkelijke krachttraining en ook krachttraining kan je in verschillende dingen opdelen. Crossfit, powerlifting, bodybuilding, strongman.. allemaal een andere categorie die allemaal een ander doel hebben.

Afvallen is super simpel; Verbrand meer calorieën dan dat je binnen krijgt, moeilijker dan dat is het niet. Flink stuk wandelen verbrandt een hoop! Iets intensiever bezig zijn ook. Voor de lol zware dingen optillen wat ik doe verbrandt relatief weinig.

Aan het eind van de dag is by far het grootste deel van je verbranding je rest metabolic rate (dus alles wat je elke dag doet). Dit is tot 75%.
Wil je dus afvallen: vreet minder.

@Robin, dat biertje na het rennen maakt echt niet zo veel uit! Zorg dat je wat goede voeding binnen krijgt dan word je spierpijn niet al te heftig, maar zorg vooral dat je datgene wat je doet leuk vindt dan houd je het het langste vol bier drinken dus

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote biertopic

Bericht door Knot » 12 jan 2023, 15:48

Minder eten om af te vallen vind ik weer niks, dikke mensen die de hele dag stilzitten en niks/minder eten.... ik eet liever hetzelfde, hetzij gezonden en dan 3x per week een flink stuk hardlopen (omdat je na 20min pas een beetje vet begint te verbranden liefst ruim een uur lopen als de conditie het toelaat).

Beste om eerst een boterham met kipfilet (of 2, of 3 stuks) erin te proppen, dan douchen en daarna ergens eens een (liefst alcoholvrij) biertje te pakken.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote biertopic

Bericht door Robin » 12 jan 2023, 15:49

Tja, als ik sportiever wil worden, m'n buikje weg wil werken deed ik 't altijd zo: cardio, joggen/hardlopen EN VOORAL minder eten( en dus meer bewegen). Het duurt nu op 'onze leeftijd' wat langer dan 15 j terug, maar 't werkt nog steeds (bij mij)

What Philip zegt dus. :)

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4053
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote biertopic

Bericht door Philipoo » 12 jan 2023, 15:51

Knot schreef: 12 jan 2023, 15:48 Minder eten om af te vallen vind ik weer niks, dikke mensen die de hele dag stilzitten en niks/minder eten.... ik eet liever hetzelfde, hetzij gezonden en dan 3x per week een flink stuk hardlopen (omdat je na 20min pas een beetje vet begint te verbranden liefst ruim een uur lopen als de conditie het toelaat).

Beste om eerst een boterham met kipfilet (of 2, of 3 stuks) erin te proppen, dan douchen en daarna ergens eens een (liefst alcoholvrij) biertje te pakken.
Van minder eten word je ook niet persé gezonder; van beweging gelukkig weer wel (over het algemeen). Zorgen dat je in een calorietekort zit is het belangrijkste! Dus als je blij wordt van flink sporten kan je meer vreten dan als je heel de dag op je reet zit. Ik ben gelukkig de eerste categorie en kan erbij ook nog veel vreten. Straks maar even een paar delirium open trekken

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote biertopic

Bericht door Knot » 12 jan 2023, 16:08

Ik pakte ook elke dag bier en/of wijn en zit nu op bijna 90kg maar eens kijken hoe lang ik het 0.0 vol ga houden.

Weer opbouwen van conditie is toch lastig, slechts 2 maanden wat minder (1x per week, soms 1x per 2 weken) gelopen en nog een 2e keer COVID erover en nu moet ik op wilskracht een beetje de vaart erin houden een uur lang.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote biertopic

Bericht door tomgtr » 12 jan 2023, 16:57

Philipoo schreef: 12 jan 2023, 15:45
tomgtr schreef: 12 jan 2023, 15:39 Hangt beetje van doel af. Voor afvallen kan je beter krachttraining doen. Niet super leuk maar beter spieren bouwen die vet verbranden dan spieren verbranden zodat je nog moeilijker vet verbrandt. Of zo heb ik het begrepen. Nou vind ik gelukkig hardlopen echt heel saai. Ijzer buigen ook geen hobby maar half uurtje HIT of 15 min EMS overzichtelijker dan maar door dat kutweer sjokken.
Uhm, nee. Sorry Tom, maar beide vorige posts zijn niet waar.

HIIT is weer totaal anders dan daadwerkelijke krachttraining en ook krachttraining kan je in verschillende dingen opdelen. Crossfit, powerlifting, bodybuilding, strongman.. allemaal een andere categorie die allemaal een ander doel hebben.

Afvallen is super simpel; Verbrand meer calorieën dan dat je binnen krijgt, moeilijker dan dat is het niet. Flink stuk wandelen verbrandt een hoop! Iets intensiever bezig zijn ook. Voor de lol zware dingen optillen wat ik doe verbrandt relatief weinig.

Aan het eind van de dag is by far het grootste deel van je verbranding je rest metabolic rate (dus alles wat je elke dag doet). Dit is tot 75%.
Wil je dus afvallen: vreet minder.

@Robin, dat biertje na het rennen maakt echt niet zo veel uit! Zorg dat je wat goede voeding binnen krijgt dan word je spierpijn niet al te heftig, maar zorg vooral dat je datgene wat je doet leuk vindt dan houd je het het langste vol bier drinken dus
Het is waar dat als je meer calorieën verbrandt dan eet/drinkt je afvalt. Echter moet je dit dan ook blijven doen. En daar schuurt het meestal. Leuk om heel veel af te vallen door cardio etc (en spierverbranding op koop toe te nemen) maar als je daarna terug gaat naar oude levensritme/consumptie kom je nog harder aan. Ik weet in elk geval dat dat bij mij zou gebeuren. Maar voor degenen die rennen/cardio leuk vinden zal prima werken. Maar tot welke leeftijd. Voor mij niet in elk geval. Ik vind er niks aan dus zou zo terugvallen .

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote biertopic

Bericht door Robin » 12 jan 2023, 17:10

Herkenbaar Tom. (Hard)open is 't eerste half uur kloten. Daarna een 'runner's high' (vaak bij mij bij 40 min), maar ik doe 't niet voor de lol.
Laten we 't op wilskracht houden. Niet eenvoudig:)

...en ik hou van 'het goede leven' ..... :dood:

Hou is 't jou gelukt , 12 kg eraf?

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote biertopic

Bericht door tomgtr » 12 jan 2023, 17:35

Eerste maand vetrijk eiwitrijk en low carb. Daarna 2 maanden vetarm carb arm super eiwitrijk met 2 x in week krachttraining. Geen noemenswaardige spiermassa kwijtgeraakt. Heb eigenlijk de bovengrens van doel bereikt maar als dat in 3 maanden kan dan nog maar ff 4 maanden door en ondergrens proberen te halen. Maar. Ik blijf erbij, spieren verbranden vet dus spieren bouwen is voor niet sportief persoon als ik veel belangrijker om gewicht te verliezen of later op gewicht te blijven dan cardio. Maar misschien denk ik er over een jaar heel anders over…

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4053
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote biertopic

Bericht door Philipoo » 12 jan 2023, 20:15

Spieren verbranden geen vet. Iets doen ipv niks doen, zoals jij dus nu doet, flink sporten ipv nooit sporten, verbrandt wel een hoop vet én je bouwt spier op. Je bouwt alleen geen spier op vanuit je vet.

Pilsie iemand?

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote biertopic

Bericht door tomgtr » 12 jan 2023, 20:24

Om spieren op te kunnen bouwen, moet je lichaam meer spiereiwitten opbouwen dan het afbreekt. Hiervoor is energie nodig in de vorm van calorieën en eiwitten.

Door omstandigheden even geen bier voor mij😅

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4053
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote biertopic

Bericht door Philipoo » 12 jan 2023, 20:27


Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote biertopic

Bericht door tomgtr » 12 jan 2023, 21:17

Koolhydraten! Ga achter mij satan 😈

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Het grote biertopic

Bericht door Opa » 13 jan 2023, 01:19

Philipoo schreef: 12 jan 2023, 20:15 Pilsie iemand?
Nee, zit aan een glaasje Port en pils is ook geen bier. :mrgreen:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote biertopic

Bericht door Knot » 13 jan 2023, 09:35

Schrik van mn leven vanochtend..... 0.0 bier, geen koffie en ineens was daar 90.0 op de weegschaal na douchen.... :shock:

Dus ook maar alsnog op het eten gaan letten dan, (nog) meer enkel gezonde dingen.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote biertopic

Bericht door Robin » 13 jan 2023, 10:05

DUH! Minder eten en meer bewegen(in die volgorde) is de basis.
Voor meer info: Flippo! :)

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Het grote biertopic

Bericht door Robin » 13 jan 2023, 10:16

Even over Heineken 0.0:
69 Calorieen per flesje/blikje van 33cl.

Dan een blikje 33cl Heineken 5% normaal.
139 Calorieen per blikje.
42Cal per 100ml aldus de tekst op blikje. Vet 0. Suiker 0. Daarom!:)

Of water of gewoon Heineken 5% normaal dus:)

Woppa
Berichten: 295
Lid geworden op: 25 mei 2012, 14:08
Auto: AR 3.0 BIT / A4 1.8TQ / GTE

Re: Het grote biertopic

Bericht door Woppa » 13 jan 2023, 11:15

Qua 0.0 kan ik de Van de Streek Playground non Alcoholic IPA ook aanraden. https://vandestreekbier.nl/product/play ... holic-ipa/

Inmiddels heb ik de gewone door de weekse biertjes wel uit mijn systeem. En drink ik eigenlijk alleen op vrijdag en zaterdag. Vakanties uitgezonderd haha. In de weekenden nog wel te veel, maar ja, dat is ook wel snel het geval. 2 Moersleutel blikken op vrijdag en 2-3 mooie trippels op zaterdag en je zit ver boven de week-norm.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote biertopic

Bericht door JP » 13 jan 2023, 11:16

Knot schreef: 13 jan 2023, 09:35 Schrik van mn leven vanochtend..... 0.0 bier, geen koffie en ineens was daar 90.0 op de weegschaal na douchen.... :shock:

Dus ook maar alsnog op het eten gaan letten dan, (nog) meer enkel gezonde dingen.
Joh, ga toch fietsen ! :coffee:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote biertopic

Bericht door Knot » 13 jan 2023, 11:24

Fietsen als het wat beter weer wordt weer naar kantoor, graag met daglicht om 07:30.

Enne, ruim 2 piek voor een blikje 0.0 dat is fors....

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote biertopic

Bericht door tomgtr » 13 jan 2023, 11:51

Minder en gezond eten is altijd de basis voor gezonder worden. Sporten ondersteunt dat. Maar slecht nieuws, gezond eten is niet goedkoop 😁

Elise
Berichten: 7163
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote biertopic

Bericht door Elise » 13 jan 2023, 12:03

tomgtr schreef: 13 jan 2023, 11:51 gezond eten is niet goedkoop 😁
Vergeleken met een blikje 0.0 voor 2 euro valt dat nog wel mee :wink:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote biertopic

Bericht door tomgtr » 13 jan 2023, 12:06

Haha alles is relatief inderdaad…

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4053
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote biertopic

Bericht door Philipoo » 13 jan 2023, 12:51

tomgtr schreef: 13 jan 2023, 11:51 Minder en gezond eten is altijd de basis voor gezonder worden. Sporten ondersteunt dat. Maar slecht nieuws, gezond eten is niet goedkoop 😁
Ongezond eten is nog veel duurder! Zak chips laten staan levert je geld op :)

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Het grote biertopic

Bericht door tomgtr » 13 jan 2023, 12:54

Long term ja. Maar je weet ook hoe het gaat, hie slechter de economie, hoe beter MacDonalds het doet.

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4053
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Het grote biertopic

Bericht door Philipoo » 13 jan 2023, 13:24

Maar een big mac menu kost 10E ofzo tegenwoordig. Voor 5-6E p.p. kan je vele malen beter eten neer zetten! (Maar goed, de reden dat mensen dan naar de mcdonalds gaan is iets complexer natuurlijk..)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alt, Eric Z, Joost H., Martijn M, Semrush [Bot], TLRS en 151 gasten