Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 26 mei 2023, 21:46

JP schreef: 15 mei 2023, 18:03 Koper heeft geen haast. Op de vraag hoe ziet het uit, zit er schot in de verkoop van zijn huis, krijg je geen antwoord maar meteen een uitnodiging voor de notaris 1 november (onze uiterste datum op de verkoopakte)
Zelf nog druk zoekende voor wat fatsoenlijks te huren, maar kan zo maar zijn dat het huis dan 4/5maanden leeg komt te staan. Of hij daar zo blij mee moet zijn? (Ja ik weet, je moet onderhoud blijven plegen….kudt tuin!) Van de andere kant zie ik hem in staat om straks opeens met een datum in juni/juli aan te komen. Dan wordt het een paar maanden Oostappen vakantiepark…hatseflats !
Hatseflats ! 1 november wordt 6 juli passeren. Hopelijk worden de nachten wel wat warmer.....hoeft de motor van de Golluf niet te lopen tijdens het overnachten :coffee:

Uiteindelijk is het huis begin maart online gekomen, dus toch zeg een goeie 4 maanden tot aan de notaris. Dacht dat het sneller kon, maar de tijd vloog wel om.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 26 mei 2023, 21:54

Mooi dat die datum flink naar voren is gehaald!
En tja 4mnd dat zei ik wat pagina’s terug al zit je zo aan :)

Heb je al nieuw onderdak voor jezelf?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 26 mei 2023, 21:59

Afbeelding

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Fabian » 26 mei 2023, 22:15

Deal sluiten met een hotelletje, lijkt het nog net alsof er voor je gezorgd wordt! Kun je van de winst wel dragen toch? :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 26 mei 2023, 22:22

Dan wel graag op een Caribisch eiland, voor een maand of 3....... minimaal :coffee:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7024
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Fabian » 26 mei 2023, 22:43

JP schreef: 26 mei 2023, 22:22 Dan wel graag op een Caribisch eiland, voor een maand of 3....... minimaal :coffee:
Retourtje Curacao voor 800! Spreken ze nog Nederlands ook swa!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 27 mei 2023, 07:08

Fabian schreef: 26 mei 2023, 22:43
JP schreef: 26 mei 2023, 22:22 Dan wel graag op een Caribisch eiland, voor een maand of 3....... minimaal :coffee:
Retourtje Curacao voor 800! Spreken ze nog Nederlands ook swa!
:lollerdelol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 10 nov 2023, 22:19

De spelregels voor hypotheken veranderen in 2024 behoorlijk. Dat kan relevant zijn als je een huis wilt kopen of al een hypotheek hebt. De belangrijkste wijzigingen hebben we voor je op een rij gezet.


8 november 2023

1. Hogere hypotheek voor energiezuinig huis

De maximale hypotheek hangt vanaf 2024 mede af van het energielabel van het huis dat je koopt. Hoe beter dat is, hoe meer je kunt lenen zonder extra voorwaarden. Bij woningen met energielabel C en D is dat € 5.000 extra, bij huizen met energielabel A en B € 10.000 extra. Koop je een super duurzame woning? Dan kan het extra leenbedrag oplopen tot € 50.000, als je huis een label A++++ heeft met een energieprestatiegarantie van tenminste tien jaar.

2. Ook hogere hypotheek mogelijk voor huis met 'slecht' energielabel

Ook als je een woning met een 'slechter' energielabel koopt, kun je volgend jaar een extra bedrag lenen. Dat bedrag moet je dan wel besteden aan de verduurzaming van je huis. Het bedrag dat je extra kunt lenen is afhankelijk van het huidige energielabel. Voor een woning met energielabel A en B kun je € 10.000 extra lenen voor verduurzaming. Dit loopt op naar € 15.000 voor huizen met label C of D en € 20.000 voor de labels E, F en G. Heeft je woning geen energielabel dan mag je maximaal € 10.000 extra lenen voor verduurzaming.

3. Extra leenruimte voor alleenstaanden

Ben je alleenstaand en heb je een inkomen van ten minste € 28.000, dan mag je volgend jaar € 16.000 extra lenen. Dit bedrag biedt alleenstaanden iets meer financiële ruimte bij het kopen van een woning.

4. Veranderingen NHG

In 2024 kun je voor een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie (NHG) maximaal € 435.000 lenen. In 2023 was dat nog € 405.000. Ga je verduurzamen dan ligt de grens volgend jaar op € 461.100.

5. Hypotheek en studieschuld

Heb je een studieschuld? Dan kun je minder lenen dan wanneer dit niet zo is. Nu kijkt de bank nog naar het feitelijke schuldbedrag en telt een percentage daarvan op bij je maandlasten. Vanaf 2024 gaat de bank uit van het werkelijke bedrag dat je maandelijks betaalt. Ondanks de gewijzigde berekening, maakt het voor de uitkomst in veel gevallen niet zo veel uit.

6. Overdrachtsbelasting

Kopers onder de 35 jaar die zelf in het huis gaan wonen, zijn ook in 2024 vrijgesteld van overdrachtsbelasting. Het huis dat wordt gekocht, mag niet duurder zijn dan € 510.000. Dat is een flinke verhoging ten opzichte van 2023 (€ 440.000). Ben je ouder dan 35 of heb je al eerder gebruik gemaakt van de regeling? Dan betaal je 2% overdrachtsbelasting over de koopsom. Als je niet zelf in het huis gaat wonen maar het koopt om het bijvoorbeeld te verhuren, bedraagt dit percentage 10,4%.

7. Hypotheekrenteaftrek

De maximale hypotheekrenteaftrek verandert in 2024 nagenoeg niet. Die stijgt van 36,93% naar 36,97%. Je hebt recht op renteaftrek als je de lening aflost met een lineaire- of annuïteitenhypotheek. Heb jij een andere hypotheekvorm maar is die lening vóór 1 januari 2013 afgesloten? Dan val je onder het overgangsrecht en mag je de betaalde rente blijven aftrekken. Maar let op, dat kan maximaal 30 jaar.

https://www.levenwonen.nl/hypotheek-2024

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door KoenM » 11 nov 2023, 02:29

Bijzonder dat je nu tot 510k geen overdrachtsbelasting betaalt. De huizenprijzen zijn toch niet echt gestegen de laatste 2 jaar, toen de grens nog op 400k lag.

Kadett
Berichten: 4644
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kadett » 11 nov 2023, 04:26

Sorry hoor maar geen overdrachts belasting gaat toch juist de prijs weer verder opdrijven???

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Nu een huis kopen

Bericht door De fiscalist » 11 nov 2023, 08:34

Niet als de verkoper niet weet dat je dit voordeel hebt…

Meeste mensen hebben dit voordeel immers niet. Je moet dan natuurlijk wel zelf een makelaar inschakelen die dit gegeven bij zich houdt voor de wederpartij tot de onderhandeling is afgerond.

Online
Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Eric Z » 12 dec 2023, 20:02

https://www.nu.nl/economie/6293747/geme ... markt.html

Bijzonder, mensen die uit een regio komen vind ik ergens wel logisch. Je sociale cirkel zit daar dus wil je liever niet verlaten.
Maar op beroep… :hmmm: We gaan dus leraren krijgen die voorrang krijgen op een huis omdat ze leraar zijn en niet omdat ze daadwerkelijk in die regio wonen/werken voor ze het huis kopen?

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 13 dec 2023, 08:24

Eric Z schreef: 12 dec 2023, 20:02 https://www.nu.nl/economie/6293747/geme ... markt.html

Bijzonder, mensen die uit een regio komen vind ik ergens wel logisch. Je sociale cirkel zit daar dus wil je liever niet verlaten.
Maar op beroep… :hmmm: We gaan dus leraren krijgen die voorrang krijgen op een huis omdat ze leraar zijn en niet omdat ze daadwerkelijk in die regio wonen/werken voor ze het huis kopen?
Je moet wat om het tekort wat je hebt aan vul maar in (leraren, agenten, dokter, tandarts etc. etc.) op te lossen. Want wat heb je aan de sociale cirkel zonder dat je kinderen les kunnen krijgen of dat er geen huisarts is?
Dit alles is het gevolg van het gevoerde beleid door onze politieke leiders :coffee:

Huis zoekt leerkracht

Wimo
Berichten: 2049
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 13 dec 2023, 09:11

Weekje zonder vuilnismannen .. dan zie je pas wat cruciale beroepen echt zijn.

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 1973
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Nu een huis kopen

Bericht door 350 Z » 13 dec 2023, 09:15

Inderdaad

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Baboulah » 13 dec 2023, 09:22

Eric Z schreef: 12 dec 2023, 20:02 https://www.nu.nl/economie/6293747/geme ... markt.html

Bijzonder, mensen die uit een regio komen vind ik ergens wel logisch. Je sociale cirkel zit daar dus wil je liever niet verlaten.
Maar op beroep… :hmmm: We gaan dus leraren krijgen die voorrang krijgen op een huis omdat ze leraar zijn en niet omdat ze daadwerkelijk in die regio wonen/werken voor ze het huis kopen?
Bespottelijk dat het specifiek die 2 banen alleem zijn (os heb ik iets gemist?), er zijn stuk belangrijkere banen, zoals de eerder aangehaalde vuilnismannen, die houden het leefbaar in het land....

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 13 dec 2023, 09:41

Jij slaat toch ook de plank weer volledig mis he..


On topic, prima regeling. Huizen onder de 4 ton zijn al bijna niet te krijgen, lager betaalde cruciale beroepen mogen wat mij betreft best een extra boost krijgen bij huur- en nieuwbouwhuizen!

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bokkepoot » 13 dec 2023, 09:44

Philipoo schreef: 13 dec 2023, 09:41
On topic, prima regeling. Huizen onder de 4 ton zijn al bijna niet te krijgen, lager betaalde cruciale beroepen mogen wat mij betreft best een extra boost krijgen bij huur- en nieuwbouwhuizen!
Het probleem zit hem niet in het geld naar mijn mening maar meer in het aanbod.

Zolang het aanbod niet toe gaat nemen krijg je van dit soort gekke maatregelen. En uiteindelijk drijft dit de prijs ook alleen maar omhoog. Lonen omhoog van dit soort beroepen geeft exact hetzelfde probleem.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 13 dec 2023, 09:46

Bokkepoot schreef: 13 dec 2023, 09:44
Philipoo schreef: 13 dec 2023, 09:41
On topic, prima regeling. Huizen onder de 4 ton zijn al bijna niet te krijgen, lager betaalde cruciale beroepen mogen wat mij betreft best een extra boost krijgen bij huur- en nieuwbouwhuizen!
Het probleem zit hem niet in het geld naar mijn mening maar meer in het aanbod.

Zolang het aanbod niet toe gaat nemen krijg je van dit soort gekke maatregelen. En uiteindelijk drijft dit de prijs ook alleen maar omhoog. Lonen omhoog van dit soort beroepen geeft exact hetzelfde probleem.
Deze maatregel is niet vanuit de huizenkant geredeneerd maar vanuit de werkaanbod kant. Deze cruciale rollen kampen met gigantische onderbezetting, vanuit gemeente kan daar vaak niet veel vanuit gedaan worden, maar een stimulerende maatregel als dit kan wel meehelpen. Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar liever wel een druppel dan helemaal niks.

MF1994CS
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2020, 17:15

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MF1994CS » 13 dec 2023, 09:56

Baboulah schreef: 13 dec 2023, 09:22
Eric Z schreef: 12 dec 2023, 20:02 https://www.nu.nl/economie/6293747/geme ... markt.html

Bijzonder, mensen die uit een regio komen vind ik ergens wel logisch. Je sociale cirkel zit daar dus wil je liever niet verlaten.
Maar op beroep… :hmmm: We gaan dus leraren krijgen die voorrang krijgen op een huis omdat ze leraar zijn en niet omdat ze daadwerkelijk in die regio wonen/werken voor ze het huis kopen?
Bespottelijk dat het specifiek die 2 banen alleem zijn (os heb ik iets gemist?), er zijn stuk belangrijkere banen, zoals de eerder aangehaalde vuilnismannen, die houden het leefbaar in het land....
Belangrijkere banen dan een agent en een leraar? Juist.. Dit zijn juist maatschappelijk gezien de belangrijkste banen.

Verder eens met Philipoo. Het is een druppel op een flink gloeiende plaat, maar 'men' moet toch iets.

Elise
Berichten: 7286
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 13 dec 2023, 10:02

Het is geen druppel op een gloeiende plaat, het is het verschuiven van het probleem.
Want die nieuwe docent/dokter/agent/vuilnisman veroorzaakt in de vertrekkende plaats weer voor een tekort.

Wellicht is de oplossing nog meer doktoren&ingenieurs hierheen halen :tooth:

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bokkepoot » 13 dec 2023, 10:08

Elise schreef: 13 dec 2023, 10:02 Het is geen druppel op een gloeiende plaat, het is het verschuiven van het probleem.
Want die nieuwe docent/dokter/agent/vuilnisman veroorzaakt in de vertrekkende plaats weer voor een tekort.

Wellicht is de oplossing nog meer doktoren&ingenieurs hierheen halen :tooth:
Mee eens, een gedeelte van het probleem van die banen is dat mensen het niet meer willen doen om verschillende redenen. En of dan het voorrang op de woning markt de oplossing is?

Als ik bijvoorbeeld uit mijn omgeving hoor hoe leraren behandeld worden en wat ze voor extra werk en stress ze vaak nog bij hun baan hebben.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4101
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 13 dec 2023, 10:15

Elise schreef: 13 dec 2023, 10:02 Wellicht is de oplossing nog meer doktoren&ingenieurs hierheen halen :tooth:
Die minachtende houding naar hogeropgeleiden is toch wel erg droevig aan het worden..
Bokkepoot schreef: 13 dec 2023, 10:08
Elise schreef: 13 dec 2023, 10:02 Het is geen druppel op een gloeiende plaat, het is het verschuiven van het probleem.
Want die nieuwe docent/dokter/agent/vuilnisman veroorzaakt in de vertrekkende plaats weer voor een tekort.

Wellicht is de oplossing nog meer doktoren&ingenieurs hierheen halen :tooth:
Mee eens, een gedeelte van het probleem van die banen is dat mensen het niet meer willen doen om verschillende redenen. En of dan het voorrang op de woning markt de oplossing is?

Als ik bijvoorbeeld uit mijn omgeving hoor hoe leraren behandeld worden en wat ze voor extra werk en stress ze vaak nog bij hun baan hebben.
Zoals ik zeg, een druppel op een gloeiende plaat, maar wellicht helpt het ergens mee. In de uitvoering zal het wel lastiger worden; moet de partner ook een noodzakelijk beroep hebben? wat als een leraar van baan switcht?

Desalniettemin, goed om in te zetten op middelen om het tekort aan werknemers in deze sectoren op (te proberen) te lossen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 13 dec 2023, 10:19

Wimo schreef: 13 dec 2023, 09:11 Weekje zonder vuilnismannen .. dan zie je pas wat cruciale beroepen echt zijn.
Die halen "we" gewoon uit de Filipijnen, India of Oezbekistan. Dat doet de transportsector nu ook al om het chauffeurstekort op te vangen en die rijden wel voor €700 per maand. :coffee: Oh nee, ze moeten wel volgens CAO betaald worden.

https://www.nt.nl/wegvervoer/2023/11/10 ... dpr=accept

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Tom » 13 dec 2023, 10:33

Elise schreef: 13 dec 2023, 10:02 Het is geen druppel op een gloeiende plaat, het is het verschuiven van het probleem.
Ik kan mij voorstellen dat het probleem in grote (veelal dure) steden groter is dan op het platteland.

Reguleren van woningmarkt doen we natuurlijk al jaar en dag. Projecten voor starters zijn vaak ook met subsidies. In gebieden zoals de Achterhoek zagen ze dat veel jongeren vertrokken naar stedelijke gebieden. Daar zijn ook projecten geweest om jongeren te houden en vergrijzing tegen te gaan. Dat overheden op die manier aan wat knoppen draaien om demografie in balans te houden lijkt mij prima.
Op basis van je baan vind ik dan weer geen goed idee, doe dan op basis van inkomen. Politie is ambtenaar, leraar tot voor kort ook. Ambtenaren die andere ambtenaren voordeeltjes geven ben ik geen fan van.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke, Majestic-12 [Bot], RS-Ron, TLRS en 405 gasten