Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8004
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MParallel » 12 apr 2024, 11:53

Dat vind ik dus zo zot. Mensen geen hypotheek verstrekken die ze 700p/maand kost, maar 1100 huur p/maand no problem.

Is er dan geen enkele Einstein die zegt....hier moeten we wat mee. De vraag stellen...

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31273
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 12 apr 2024, 11:59

Gemiddeld is de regel, 3.5-4x de huur die je per maand moet verdienen. In de praktijk is het soms rond de 2.5x.

€700 per maand aan hypo, is een ± €2ton. Daar ga je dan ook niet veel voor krijgen.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5285
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kasteel » 12 apr 2024, 14:36

Hier ook iemand die in de Randstad probeert te kopen, maar nu 3 keer op rij overboden
- eerste keer was ik zelf te laf met bieden (6%, deels omdat er bepaalde zaken nog niet duidelijk waren), had het voor de verkoopprijs (+8%) ook zeker wel willen hebben
- tweede keer bood ik 8-9% over, daarmee had ik het laagste bod, uiteindelijke prijs m.i. te hoog (dus ook geen stress om)
- derde keer (vandaag), droomhuis, maar had ik geen ruimte om ver te overbieden, maar is het met +10% overboden (had ik ook gedurfd met de juiste middelen :))

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 12 apr 2024, 14:40

JP schreef: 12 apr 2024, 11:59 Gemiddeld is de regel, 3.5-4x de huur die je per maand moet verdienen. In de praktijk is het soms rond de 2.5x.

€700 per maand aan hypo, is een ± €2ton. Daar ga je dan ook niet veel voor krijgen.
Ik kom nog uit een tijd dat je voor 700 p/m meer dan het dubbele kon financieren. :kikker:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31273
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 12 apr 2024, 22:55

Dat is uit die tijd dat een kg goud nog rond de €4000 zat ?

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15878
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bram » 12 apr 2024, 23:34

Ja en Robin nog een bos woeste krullen op z'n harses had.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6238
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Opa » 13 apr 2024, 00:51

En Bram nog met een matje in z'n nek probeerde om Maaskantje onveilig te maken. :hangloose: :zwijntje:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39776
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 13 apr 2024, 09:38

En jij al met pensioen was? :kikker:

Bombadil
Berichten: 702
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bombadil » 13 apr 2024, 10:10

Het lijkt me nu een top moment om een 1e huis / groter huis te kopen:

De vraag knalt door het dak want:
+ immigratie gaat nog harder stijgen is de verwachting -> groter groeiende bevolking
+ de rente zal dalen met prijsopdrijvend effect

het aanbod valt weg want:
- woningbouw gaat omlaag obv aantal verstrekte vergunningen
- na tekort van stroomaansluitingen komt er nu ook een watertekort
- huurmarkt krimpt in, beleggers houden hand op de knip

Mijn vraag zou zijn: welke woningen gaan het hardste omhoog, waar zijn de goede vooruitzichten?
* Woningen bij het schaarse groen (of zal dat toch sneuvelen de komende jaren voor andere woningen)?
* Woningen bij goed OV (de snelweg staat straks 24/7 in de file of wordt het OV-nog meer te mijden)?
* Rijtjes- & vrijstaande woningen (want die worden minder gebouwd doordat we meer moeten proppen)?
* In het centrum van de steden want daar valt nog iets te beleven (of juist niet ivm uitstreven winkels, verpaupering en auto-haat)?
* Of toch appartementen (vergrijzing)?
* Bestaande bouw: Sociale huur wordt nu geëist 30% / 40 % erbij gemengd in de nieuwbouw. (mensen willen niet mengen dus kiezen juist voor sociale huurloze nieuwbouw)?
* Nieuwbouw (helemaal energetisch geregeld en klaar want geen bouwvakker te vinden)?
* Hele grote woningen (worden niet meer gebouwd of komt er weer een inwoonplicht zodat je hospita kan spelen voor een door de overheid aangewezen persoon?)

Je zal maar een starter zijn nu, de serie Friends met gedwongen samenwonen wordt normaler..

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6238
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Opa » 13 apr 2024, 10:30

Arthur schreef: 13 apr 2024, 09:38 En jij al met pensioen was? :kikker:
Zo, das lang geleden! :shocking:

Elise
Berichten: 7348
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 14 apr 2024, 16:41

MParallel schreef: 12 apr 2024, 11:53 Dat vind ik dus zo zot. Mensen geen hypotheek verstrekken die ze 700p/maand kost, maar 1100 huur p/maand no problem.

Is er dan geen enkele Einstein die zegt....hier moeten we wat mee. De vraag stellen...
Kapitaal verstrekken zit natuurlijk wel risico aan. Als iemand dan ineens die 1100 per maand niet meer kan ophoesten zit de bank met een probleem. Helemaal als sinds het verstrekken van de lening de huizenmarkt in elkaar gedonderd is.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10424
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 14 apr 2024, 17:27

Precies. Als de banken huizen afpakken en verkopen trappen ze prijzen verder omlaag. Doen ze dat niet dan daalt de hoeveelheid onderpand vs uitstaande leningen en komt. hun eigen (her)financiering in gevaar. De crisis rond 2008 is nog niet zo lang geleden en de kapitaal positie van banken is dan wel verbeterd maar de afgelopen maanden zijn er al genoeg bankjes in VS omgevallen dus of we nou echt zo veel geleerd hebben? Het blijft een fragiel evenwicht.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26754
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 14 apr 2024, 17:48

tomgtr schreef: 14 apr 2024, 17:27 Precies. Als de banken huizen afpakken en verkopen trappen ze prijzen verder omlaag. Doen ze dat niet dan daalt de hoeveelheid onderpand vs uitstaande leningen en komt hun eigen (her)financiering in gevaar. De crisis rond 2008 is nog niet zo lang geleden en de kapitaal positie van banken is dan wel verbeterd maar de afgelopen maanden zijn er al genoeg bankjes in VS omgevallen dus of we nou echt zo veel geleerd hebben? Het blijft een fragiel evenwicht.
+1 daarnaast is een eigen woning ook zelf onderhoud en verbeteringen betalen. Kost stiekem ook best wat.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31273
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 14 apr 2024, 18:01

Huren is (een beetje) geld weggooien maar het feit dat je thuis niet veel aan onderhoud hoeft te doen geeft me wat meer rust. Ook al ben ik nu 2x zoveel kwijt aan vaste lasten dan het eigen huis, maar ja, dat deelde je ook.
Morgen beginnen ze van de verhuurder hier in de man-mansion aan mijn nieuwe keuken. December mogen uitkiezen, donderdag as. 1200u opleveren, als CSU met een doekje voorbij geweest is.
Lekker man :coffee:

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10424
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 14 apr 2024, 18:02

Yes plus de onbetrouwbaarheid van overheid betreffend box3 belasting en hypotheekrente aftrek, vve kosten voor sommigen. Ik vind het niet zo raar dat je minder kan lenen dan huren. Bovendien, als je financieel teveel hooi op je vork neemt in huurwoning kan je eruit zonder al teveel de min in te gaan. Doe je dat met een huis op verkeerde markt moment kan je nog jaren in de shit zitten.

Overigens vind ik huren helemaal niet geld weggooien. Je krijgt nogal wat terug voor dat geld, 1 van de meest primaire levensbehoeften. Alleen bouw je idd niks op. Op lange termijn is een huis je beste hedge tegen inflatie denk ik maar dan moet je wel in Nederland blijven wonen en in een koophuis blijven wonen. Als je tussendoor gaat huren wordt het volgende aankoopmoment wat spannender.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31273
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 14 apr 2024, 18:26

Kan er niet bij dat de huizen maar blijven stijgen in prijs of misschien toch wishfull thinking?
Markt is hier nog wel booming. Dat huizen op de markt komen is alleen voor de publiciteit van de makelaar. Ondertussen hebben ze in hun vijver tientallen gegadigde, al veelal met hun financiële huiswerk gedaan. Anders mag je nog niet eens komen/gaan bezichtingen. Dan kunnen ze daarna adverteren met "verkocht (ovb) binnen 2 weken'.
Voor >modale mij alleen was kopen niet haalbaar, ondanks wat spaarvarkens en ik vertik het om €3.5ton aan een appartement uit te geven waarbij ik de VvE nog elke maand €250 moet aftikken en je ondertussen in het appartement zijn ouderdomstrekjes al ziet.
Mijn collega zijn huis komt morgen of overmorgen online zei die vandaag. Op mijn vraag; "heb je al wat anders?". Nee ik zie het wel. Ja het kan sneller gaan dan dat jij wat anders hebt gevonden, maar ja hij is drukker met een nieuwe rijke schoonmoeder te zoeken :hmmm:

Wouter81
Berichten: 9063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wouter81 » 14 apr 2024, 18:58

Is in Duitsland of België wonen geen optie voor jou JP?

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10424
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 14 apr 2024, 19:07

Het is een aparte situatie. Op basis van rente en oververhitte markt zou er altijd een stevige correctie moeten komen. Maar de instroom van buitenlanders is zo groot dat er niet tegenaan te bouwen valt en die de hele huizenmarkt gegijzeld heeft. Totaal onhoudbaar en ik denk al zouden we (over 2 jaar) de instroom verder beperken, we bouwen ongeveer 70 K huizen per jaar. Zoveel mensen komen er binnen per jaar. En dan hebben we het nog niet over inhaalslag.

Ik zou voor mijn verdriet nog niet in B of D willen wonen. Vind het toffe landen om paar dagen te zijn maar ben Hollander. Als ik dan toch weg zou gaan dan graag iets zonnigers en vrolijkers dan D of B zeg!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26754
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 14 apr 2024, 19:12

^^ inderdaad vraag woningen en daarnaast als je ziet hoe knetterhard materiaalprijzen, uurlonen en grondprijzen (wederom schaars in NL) zijn gestegen wordt het bouwen van nieuwe huizen niet goedkoper wat natuurlijk ook weer zijn weerslag heeft op prijzen van bestaande woningen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39776
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 14 apr 2024, 19:32

tomgtr schreef: 14 apr 2024, 19:07 Ik zou voor mijn verdriet nog niet in B of D willen wonen. Vind het toffe landen om paar dagen te zijn maar ben Hollander. Als ik dan toch weg zou gaan dan graag iets zonnigers en vrolijkers dan D of B zeg!
Eensch. Maar voor JP zou het wel kunnen omdat hij zo dicht aan de grens woont, scheelt wss niet veel aan woon-werk km's. Zou ik bv ook kunnen doen, hier net over de grens in D gaan wonen. Maar totaal geen trek in. Als ik in D zou gaan wonen dan is het ook echt in D en dan richting München ofzo. Als ik niet meer zou werken dan lijkt me Spanje wel wat. Maar of het dan emigreren zou worden dat denk ik niet. Gewoon elk jaar een half jaar ofzo.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10424
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 14 apr 2024, 20:05

Arthur schreef: 14 apr 2024, 19:32
Eensch. Maar voor JP zou het wel kunnen omdat hij zo dicht aan de grens woont, scheelt wss niet veel aan woon-werk km's.
Ja leuk, Luik of zo. :duck:
Arthur schreef: 14 apr 2024, 19:32 Als ik niet meer zou werken dan lijkt me Spanje wel wat. Maar of het dan emigreren zou worden dat denk ik niet. Gewoon elk jaar een half jaar ofzo.

Same here. Iets lekker warms. Maar wonen ook niet, zeker niet zolang kids in NL zijn.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31273
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 14 apr 2024, 20:11

België wel overwogen, maar ook daar zie je de prijzen langzaam stijgen. Komt ook door die stomme 'Ollanders die daar naar migreren, uh wacht .... :hmmm:
Daar bouwen ze wel nog als lemmingen en altijd BEN. Alleen zijn de prijzen vaak zonder btw, en het verschilt hoeveel btw je moet betalen. Heb me er niet in verdiept, maar zag laatst iets staan van €3ton en incl. kosten btw en al kwam daar nog €60k bij. Zoveel ouwe sokken heb ik niet liggen..... :ongeveer als:

voorbeeld;

https://www.goyenssegersvastgoed.be/nl/ ... il-0/1059/
Scherm­afbeelding 2024-04-14 om 20.10.17.png
Scherm­afbeelding 2024-04-14 om 20.10.17.png (72.1 KiB) 238 keer bekeken
België zijn ook vaak de hypotheken voor 20-25jaar en de eigen inbreng ligt hoger dan hier.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8004
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MParallel » 14 apr 2024, 20:19

Elise schreef: 14 apr 2024, 16:41
MParallel schreef: 12 apr 2024, 11:53 Dat vind ik dus zo zot. Mensen geen hypotheek verstrekken die ze 700p/maand kost, maar 1100 huur p/maand no problem.

Is er dan geen enkele Einstein die zegt....hier moeten we wat mee. De vraag stellen...
Kapitaal verstrekken zit natuurlijk wel risico aan. Als iemand dan ineens die 1100 per maand niet meer kan ophoesten zit de bank met een probleem. Helemaal als sinds het verstrekken van de lening de huizenmarkt in elkaar gedonderd is.
Uiteraard.

Maar als je met je zelfde vaste baan en laatste 3 salarisstroken een huurhuis van 1100 p/maand mag bewonen, dan kan een bank ook prima een hypotheek van 700 p/maand verstekken.

Ze verdrinken in het geld en kunnen prima meer risico nemen.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10424
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 14 apr 2024, 20:21

Ja precies, laat die banken maar wat meer risico nemen! En dan verkopen ze gewoon de risicovollere leningen door en… Eh, nou ja, je weet wel.

Elise
Berichten: 7348
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 14 apr 2024, 20:22

MParallel schreef: 14 apr 2024, 20:19
Elise schreef: 14 apr 2024, 16:41
MParallel schreef: 12 apr 2024, 11:53 Dat vind ik dus zo zot. Mensen geen hypotheek verstrekken die ze 700p/maand kost, maar 1100 huur p/maand no problem.

Is er dan geen enkele Einstein die zegt....hier moeten we wat mee. De vraag stellen...
Kapitaal verstrekken zit natuurlijk wel risico aan. Als iemand dan ineens die 1100 per maand niet meer kan ophoesten zit de bank met een probleem. Helemaal als sinds het verstrekken van de lening de huizenmarkt in elkaar gedonderd is.
Uiteraard.

Maar als je met je zelfde vaste baan en laatste 3 salarisstroken een huurhuis van 1100 p/maand mag bewonen, dan kan een bank ook prima een hypotheek van 700 p/maand verstekken.

Ze verdrinken in het geld en kunnen prima meer risico nemen.
Kijk even naar de kredietcrisis waar heel veel huizen onder water stonden, daar wordt je als geldverstrekker echt niet blij van.
Ik denk dat ook dat je veel meer lange termijn moet denken, kijk even naar wat Tom hierboven schreef.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EricYellow, tomgtr en 6 gasten