Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39728
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 25 jun 2022, 13:26

Robin schreef: 25 jun 2022, 11:22 https://www.idealista.com/en/inmueble/96129140/

Leuk in Salou/Tarragona km of 90 onder Barcelona.
Heel leuk voor dat geld. En leuk plekje wel, lijkt het.

KoenM
Berichten: 1766
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Nu een huis Kopen

Bericht door KoenM » 25 jun 2022, 13:53

Martijn_bmw schreef: 25 jun 2022, 13:17
Joël D. schreef: 25 jun 2022, 13:14
Martijn_bmw schreef: 25 jun 2022, 09:57 Inderdaad bizar die rente stijging ineens!
(Eigenlijk was de oude rente bizar en wordt het nu weer normaler :) )
Ja top. Ik kan weer 20k minder lenen en de huizenprijzen zijn nog steeds nog zo hoog. :)
Als ik jou was zou ik ff wachten, alle signalen staan op veranderde markt. Mijn verwachting is dat het weer meer kopersmarkt wordt iig zonder idiote overbieden en misschien heb je zelfs de mazzel dat het wat gaat dalen.


Dat zou ik ook doen inderdaad. In Utrecht zie je al dat heel veel mensen snel hun huis te koop zetten, waardoor het aanbod stijgt. Als gevolg wordt er minder overboden waardoor huizen nu voor minder weggaan dan een half jaar geleden.

Rente van 10% lijkt mij vrij sterk. Het zou mij ook niet verbazen als het weer iets gaat dalen zodra de rust weer wat terug is en inflatie terug gaat naar de 2-3%.

Robin
Berichten: 51374
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis Kopen

Bericht door Robin » 25 jun 2022, 14:06

KoenM schreef: 25 jun 2022, 13:53
Martijn_bmw schreef: 25 jun 2022, 13:17
Joël D. schreef: 25 jun 2022, 13:14

Ja top. Ik kan weer 20k minder lenen en de huizenprijzen zijn nog steeds nog zo hoog. :)
Als ik jou was zou ik ff wachten, alle signalen staan op veranderde markt. Mijn verwachting is dat het weer meer kopersmarkt wordt iig zonder idiote overbieden en misschien heb je zelfs de mazzel dat het wat gaat dalen.


Dat zou ik ook doen inderdaad. In Utrecht zie je al dat heel veel mensen snel hun huis te koop zetten, waardoor het aanbod stijgt. Als gevolg wordt er minder overboden waardoor huizen nu voor minder weggaan dan een half jaar geleden.

Rente van 10% lijkt mij vrij sterk. Het zou mij ook niet verbazen als het weer iets gaat dalen zodra de rust weer wat terug is en inflatie terug gaat naar de 2-3%.
^^^^inderdaad, zo zie ik 't ook, er is idd wel lichte paniek als je nu met z'n allen je toko te koop zet....niet goed.

En ik dacht dat er zo'n woningnood was? Schiet niet op dit verhaal.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martin van der Zwaard » 25 jun 2022, 14:27

Arthur schreef: 25 jun 2022, 12:53
Fabian schreef: 25 jun 2022, 11:07
Martin van der Zwaard schreef: 25 jun 2022, 10:56 Die 5 jaar moesten wij ook maar hebben besloten om over te sluiten. Zo laag als dat ie was gaat denk niet snel meer gebeuren.
Ik over 4 jaar, zag het ook niet zitten dus opengebrokeb en voor 20 jaar vastgezet voor zelfde rente (1,6 en 1,9). Maandlast scheelde 3 euro. Kost wel een paar “rooitjes”, maar ja..
Je koopt iig 20 jaar zekerheid in vaste lasten. Is een paar rooitjes waard :) Heb ik ook gedaan. Ben dan ook 70+ en zie wel wat er dan loos is.
Dat dus. Plus wij hebben de hypotheek verhoogd ivm verbouwing. Betaal nu net zoveel als daarvoor maar wel met een bijna compleet vernieuwde woning. Toch lekker.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Nu een huis kopen

Bericht door e30touring1990 » 26 jun 2022, 10:25

Hier ook net op tijd (maart) afgesloten voor 20 jr vast tegen 1,55 (70% schuld marktwaarde) na splitsing woning.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4530
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Eeuwe » 26 jun 2022, 10:37

Ik zie het wel over vijf jaar wanneer mijn RVP afloopt. Als ik wel een hogere rente af moet sluiten ga ik gewoon meer extra aflossen. Heb nu nog 1,57% en dat is precies de reden dat ik niets extra aflos tussentijds.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39728
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 26 jun 2022, 11:00

En dan gaat je extra afgeloste huis naar box-3 straks. Ben je alsnog de pineut. Maar uiteindelijk is geen hypotheek de beste hypotheek natuurlijk, maar wel zuur dat je (alle huizenbezitters) alsnog genaaid wordt door braaf te zijn en zuinig te zijn en dat in je huis te stoppen. Ik los iig niks extra af. Helft is aflossingsvrij en helft annuïteiten, dus helft gaat al afgelost worden. Mooi zat :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 26 jun 2022, 12:45

^^ dat voelt idd wel tegenstrijdig met die box 3 die in de lucht hangt… ik ben ouderwets en los wel alles af maar soms vraag je je idd af waarom je dat zou doen.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2248
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door jos_br » 26 jun 2022, 13:12

Arthur schreef: 26 jun 2022, 11:00 En dan gaat je extra afgeloste huis naar box-3 straks. Ben je alsnog de pineut. Maar uiteindelijk is geen hypotheek de beste hypotheek natuurlijk, maar wel zuur dat je (alle huizenbezitters) alsnog genaaid wordt door braaf te zijn en zuinig te zijn en dat in je huis te stoppen. Ik los iig niks extra af. Helft is aflossingsvrij en helft annuïteiten, dus helft gaat al afgelost worden. Mooi zat :)
Dit dus, wij hebben braaf afgelost, maar begin me nu af te vragen of het handig is/was. Een verbouwing ook uitgesteld omdat ik me er niet geruster over maak wat er allemaal staat te gebeuren.

Jos.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39728
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 26 jun 2022, 13:15

Aan de andere kant heb je dan iig geen maandlasten meer. Dan hangt het ervan af wat die belastingdruk uit box-3 gaat worden. Maar los je alles af dan is het, als je oud bent, verkopen om aan je geld te komen. Heb je het dan nog nodig? En dan laat je het na aan de kinderen. Leuk natuurlijk maar dan heb je er zelf niks aan gehad. Dan zit er, voor mij, wel een verschil tussen aflossen obv de hypotheek of extra aflossen. Zoals gezegd, dat ga ik iig niet doen. 50k erin is 3-4 tientjes winst per maand. Dan doe ik wel wat anders van die 50k.

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Nu een huis kopen

Bericht door De fiscalist » 26 jun 2022, 20:46

Ik denk niet dat het veel gaat uitmaken of je straks je vermogen in je huis hebt zitten of daarbuiten en je huis gefinancierd met een lening.

Wellicht dat vermogen in de eigen woning iets gunstiger is maar de belastingdruk op vermogen zal stijgen denk ik.

Auto’s kopen ;) die tellen niet mee

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 26 jun 2022, 20:51

De fiscalist schreef: 26 jun 2022, 20:46 Ik denk niet dat het veel gaat uitmaken of je straks je vermogen in je huis hebt zitten of daarbuiten en je huis gefinancierd met een lening.

Wellicht dat vermogen in de eigen woning iets gunstiger is maar de belastingdruk op vermogen zal stijgen denk ik.

Auto’s kopen ;) die tellen niet mee
In Noorwegen al wel… en zal mij niks verbazen als dat in NL ook gaat komen :bag:
(officieel in NL trouwens auto’s ook al wel in box 3 als die auto’s geen karakter hebben voor gebruik maar als belegging. Grijs gebied natuurlijk, hoeveel mnd / km per jaar is gebruik en wat is belegging maar het staat wel vermeld)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bert ///M3 » 26 jun 2022, 21:28

Daarom zijn ze ook zo hard bezig om Crypto enz te reguleren. Staat in de VS oa een wet in de stijgers. 1 van de redenen is dat ze dan belasting kunnen heffen. In Noorwegen moet je al belasting betalen over crypto holdings en transacties.

Dat is ook waarom er zo veel geld in Rolexen, kunst en andere spullen gaat. Is ook niet belastbaar.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39728
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 26 jun 2022, 22:09

De fiscalist schreef: 26 jun 2022, 20:46 Ik denk niet dat het veel gaat uitmaken of je straks je vermogen in je huis hebt zitten of daarbuiten en je huis gefinancierd met een lening.

Wellicht dat vermogen in de eigen woning iets gunstiger is maar de belastingdruk op vermogen zal stijgen denk ik.

Auto’s kopen ;) die tellen niet mee
Vermogen wat in je huis zit, zit wat lastiger verpakt. Daarbuiten kun je er nog iets mee doen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31231
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 26 jun 2022, 22:22

Controleurs aanstellen die je bezit checken. Net zoals gaat met hondenbelasting. Aanbellen, kijken maar dan nog even door de lades en kluis rommelen. Of tegen die tijd dat al je aankopen geregistreerd worden.

Online
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7996
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Nu een huis kopen

Bericht door MParallel » 27 jun 2022, 13:18

Crypto gaan reguleren. Precies het tegenovergestelde waar crypto voor bedacht is.
Aan de andere kant, ook niemand gebruikt crypto waar het voor bedoelt is, namelijk als vervangend betaalmiddel, maar een andere manier zoals aandelen om je fiat geld mee te vergroten. Dus in die zin zo gek nog niet.

Zelf nooit extra afgelost, zeker niet met zulke lage rentes. Dat is bijna een economische delict op jezelf.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Djessey » 27 jun 2022, 15:13

Of he, in plaats van de burger zo hard mogelijk uit te zuigen. Gaan we even in de 2e kamer aankloppen, daar door de lades en bonnetjes. Alles wat overbodig is eruit, laat de overheidsuitgaven eens op dieet gaan. Weg met alle onzin subsidie, geld naar het buitenland, enz enz.

De overheids uitgaves blijven groeien
De financiele ruimte (en rechten) van de burgers worden alleen maar ingekrompen.

Het hele stelsel is verkeerd om, de overheid zou alleen maar beter en efficiënter moeten worden ter verbetering van het leven van haar burgers.

Maargoed, voor sprookjes moet je naar de Efteling :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31231
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 27 jun 2022, 22:47

Als hyporentes stijgen en vraagprijzen niet meer zo gek zijn, wordt het dan weer aantrekkelijk om te huren?

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Nu een huis kopen

Bericht door De fiscalist » 28 jun 2022, 07:15

Nee want die huurwoning moet ook gefinancierd worden en de eigenaar moet er wat op verdienen….

Huren zal normaal gezien altijd duurder zijn dan kopen

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4104
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 28 jun 2022, 08:31

JP schreef: 27 jun 2022, 22:47 Als hyporentes stijgen en vraagprijzen niet meer zo gek zijn, wordt het dan weer aantrekkelijk om te huren?
Maandelijkse lasten blijven hetzelfde of worden hoger, huurprijzen zullen dan gewoon meestijgen tenzij ze al vast staan, maar daar heb je niks aan op 't moment dat je iets nieuws zoekt

Gebruikersavatar
Jan Terwolde
Berichten: 2853
Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
Auto: Ringtool e90 330i+125D+Slopel
Locatie: Gelderland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jan Terwolde » 28 jun 2022, 09:38

Djessey schreef: 27 jun 2022, 15:13 Of he, in plaats van de burger zo hard mogelijk uit te zuigen. Gaan we even in de 2e kamer aankloppen, daar door de lades en bonnetjes. Alles wat overbodig is eruit, laat de overheidsuitgaven eens op dieet gaan. Weg met alle onzin subsidie, geld naar het buitenland, enz enz.

De overheids uitgaves blijven groeien
De financiele ruimte (en rechten) van de burgers worden alleen maar ingekrompen.

Het hele stelsel is verkeerd om, de overheid zou alleen maar beter en efficiënter moeten worden ter verbetering van het leven van haar burgers.

Maargoed, voor sprookjes moet je naar de Efteling :lol:
Precies dit.

Robin
Berichten: 51374
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 28 jun 2022, 10:03

Djessey schreef: 27 jun 2022, 15:13 Of he, in plaats van de burger zo hard mogelijk uit te zuigen. Gaan we even in de 2e kamer aankloppen, daar door de lades en bonnetjes. Alles wat overbodig is eruit, laat de overheidsuitgaven eens op dieet gaan. Weg met alle onzin subsidie, geld naar het buitenland, enz enz.

De overheids uitgaves blijven groeien
De financiele ruimte (en rechten) van de burgers worden alleen maar ingekrompen.

Het hele stelsel is verkeerd om, de overheid zou alleen maar beter en efficiënter moeten worden ter verbetering van het leven van haar burgers.

Maargoed, voor sprookjes moet je naar de Efteling :lol:
Dit exact....

Zoals Hans Teeuwen ergens begin dit jaar zei, net voor de heropening van NL/einde lockdown, iets in de trant van:
"De overheid moet de burgers niet controleren, WIJ moeten de overheid(regering) gaan controleren!"

Dat is natuurlijk praktisch onzin weet Hans ook wel, maar het punt blijft.

Gebruikersavatar
Fasteddie2
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 okt 2008, 17:22

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Fasteddie2 » 28 jun 2022, 10:08

....grote zaken worden in Brussel bekokstoofd, moment supreme wordt er (helaas) geroepen "...ja, maar dan moeten we terug naar Brussel en dát gaan we niet doen...", enz. enz.....
Wie zaait zal oogsten, moeten ze in Brussel gedacht hebben....met veel zaken die nu "op poppen"....

Nogmaals respect voor "de burger" is nul, niks, nada sinds avondklok zelfs vanuit Brussel geregeld kan worden. En daarmee moet u het maar doen. Volgend onderwerp.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39728
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 28 jun 2022, 10:29

Graag.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 10 jul 2022, 22:51

Zo,

ruim een week in het nieuwe huis. Moet zeggen dat het hele project aardig ontspannen gegaan is. Natuurlijk wat momenten die je achteraf anders had gewild, zoals niet aangesloten zijn op het riool nadat de badkamer klaar is en een architect waar je totaal geen connectie mee hebt. Ruim 2 jaar na de eerste ingeving later zijn we erg tevreden over wat er staat. Oude woning erg prettig kunnen verkopen binnen een week dus die zorg hebben we ook niet gehad.
Ik kijk met een schuin oog alweer naar het volgende project maar eerst hier even van genieten. :beer:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Arjan S., ErikS, EvdP, frankie, krentenbol, Majestic-12 [Bot], MParallel, tomgtr, vester86, Wout309t en 195 gasten