Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 27 apr 2022, 06:39

Komt door de hoge inflatie. “Ze zijn weer aan het graaien” is lekker populistisch wat roepen maar gecorrigeerd voor inflatie is de rente nog steeds negatief. En die hoge inflatie is niet door de banken gecreëerd ;)

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3864
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Emiel » 27 apr 2022, 10:34

Kogel is hier door de kerk, makelaar is geregeld, over 6-8 weken staat het huis te koop.

En daarna? Geen idee. Tijdje huren, Toch kopen of misschien wachten op een crisis. In ieder geval centraler gaan wonen.

Ergens spannend gezien de ontwikkelingen met oa de rente. Makelaar gaf al aan dat ze landelijk al sinds December merken dat het aantal bezichtigingen 50% terug is gelopen. Ik zie huizen langer te koop staan (tenzij ze mega courant zijn) en zie huizen waar ze de vraagprijs verlagen met 10k, 20k, etc.

Er is “iets” gaande.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 27 apr 2022, 10:39

Er is altijd iets gaande ;) Heb je al een huurhuis?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bert ///M3 » 27 apr 2022, 10:47

Alle "assets" zijn aan het zakken/afkoelen volgens mij. Huizen, crypto, horloges, GPU's etc noem het allemaal maar op.

Online
Gebruikersavatar
Jaws
Berichten: 356
Lid geworden op: 25 jan 2021, 23:35
Locatie: Zuid-Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Jaws » 27 apr 2022, 11:11

Auto’s ook? :D

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 27 apr 2022, 11:13

Jaws schreef: 27 apr 2022, 11:11 Auto’s ook? :D
Nog niet, maar komt vanzelf als alle onderdelen voor nieuwbouw weer normaal leverbaar zijn.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 27 apr 2022, 11:21

Huizen zullen toch ook peperduur blijven? Als straks die oorlog voorbij is, en ze willen daar nog huizen bouwen ipv een grote parkeerplaats, dan schieten de prijzen voor bouwstoffen en grondstoffen nog verder omhoog.
Een goed huis waar nauwelijks wat aan hoeft te gebeuren, zal heus niet goedkoper worden, denk ik dan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 27 apr 2022, 11:21

Maar wat doet het ertoe? Huis duur verkopen en duur terug kopen. Inruil auto hoog, koop hoog. Onder de streep zal het niet veel schelen. Blijft over de rentes.
Of je gaat zitten wachten tot je een ons weegt. Er is altijd wel ergens een reden voor om iets juist wel of juist niet te doen. Als je nu je droomhuis of droomauto tegenkomt, gewoon kopen als het kan.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26688
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 27 apr 2022, 11:22

JP schreef: 27 apr 2022, 11:21 Huizen zullen toch ook peperduur blijven? Als straks die oorlog voorbij is, en ze willen daar nog huizen bouwen ipv een grote parkeerplaats, dan schieten de prijzen voor bouwstoffen en grondstoffen nog verder omhoog.
Een goed huis waar nauwelijks wat aan hoeft te gebeuren, zal heus niet goedkoper worden, denk ik dan.
Alles hangt af van wat voor de grote groep betaalbaar blijft.
Stijgt de rente, worden de leennormen strenger etc dan is er gewoon minder geld te lenen en dus ook minder te betalen.
Arthur schreef: 27 apr 2022, 11:21 Maar wat doet het ertoe? Huis duur verkopen en duur terug kopen. Inruil auto hoog, koop hoog. Onder de streep zal het niet veel schelen. Blijft over de rentes.
Of je gaat zitten wachten tot je een ons weegt. Er is altijd wel ergens een reden voor om iets juist wel of juist niet te doen. Als je nu je droomhuis of droomauto tegenkomt, gewoon kopen als het kan.

Eens! Uiteindelijk moet je gewoon leven en kopen wat je kan op het moment dat het in je leven past.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 27 apr 2022, 11:23

Liever even afwachten. Zou jammer zijn als je net wat nieuws hebt gekocht en die Rus begint met de nukes te gooien.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 27 apr 2022, 11:24

Natuurlijk :)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3673
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Paskal » 27 apr 2022, 20:17

Emiel schreef: 27 apr 2022, 10:34 Kogel is hier door de kerk, makelaar is geregeld, over 6-8 weken staat het huis te koop.

En daarna? Geen idee. Tijdje huren, Toch kopen of misschien wachten op een crisis. In ieder geval centraler gaan wonen.
Spannend Emiel en ben benieuwd wat het wordt. Hopende op een rappe verkoop en niet al te rap stijgende rente want dat zal waarschijnlijk niet helpen. Op naar Brabant wellicht las ik eerder of niet?

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3864
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Emiel » 27 apr 2022, 20:38

Arthur schreef: 27 apr 2022, 10:39 Er is altijd iets gaande ;) Heb je al een huurhuis?
Nee. Kan bij vriendin intrekken, kan paar maanden remote gaan werken in Buitenland en kan buurman worden van Ferry op een aantal campings voor paar maanden. :lollerdelol:

Sowieso gaat alles in opslag tenzij ik iets koop vrij snel.
En inderdaad zoals in je latere post, als er iets goeds voorbij komt moet je gewoon toeslaan. Auto, Huis, het is allemaal handel alleen de prijzen zijn anders.

Paskal schreef: 27 apr 2022, 20:17
Emiel schreef: 27 apr 2022, 10:34 Kogel is hier door de kerk, makelaar is geregeld, over 6-8 weken staat het huis te koop.

En daarna? Geen idee. Tijdje huren, Toch kopen of misschien wachten op een crisis. In ieder geval centraler gaan wonen.
Spannend Emiel en ben benieuwd wat het wordt. Hopende op een rappe verkoop en niet al te rap stijgende rente want dat zal waarschijnlijk niet helpen. Op naar Brabant wellicht las ik eerder of niet?
Ha Paskal, jazeker terug naar Brabant.Na het vele werken in het buitenland en wonen in regio Amsterdam wil ik echt weer in Brabant wonen ipv Limburg. Dichtbij een stad. Beetje 1e of 2e ring zeg maar.
Ben aan het kijken tussen driehoek tilburg, den bosch en eindhoven. Vermoed op 15minuten van Station Tilburg ergens. Regio Eindhoven is onbetaalbaar geworden door ASML.

Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 27 apr 2022, 22:51

De extreme financiële voordelen voor expats helpen niet mee hier in de regio. Ik hoop toch echt dat die kwats snel kan worden aangepakt.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10402
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 27 apr 2022, 23:16

Wimo schreef: 27 apr 2022, 22:51 De extreme financiële voordelen voor expats helpen niet mee hier in de regio. Ik hoop toch echt dat die kwats snel kan worden aangepakt.
Waarom? Expats maken ook nauwelijks gebruik van fiscale voordelen, kortingen, toeslagen etc. Als ze hier niet zo lang blijven hebben ze hoegenaamd geen lange termijn voordeel van de belasting die ze afdragen. We hebben volgens mij op dit moment heel veel vacatures en met name komend van buiten eu worden er nogal wat eisen gesteld aan de opleiding van expats. Die zullen hier dus vooral naartoe komen voor de wat beter betaalde banen. Daardoor hebben ze ook wat meer slagkracht op de huizenmarkt.

Zet je de belasting de 1e 5 jaar op ons niveau dan komen veel niet eens. De 30 pct korting is al terug gebracht van 8 naar 5 jaar. Ik denk niet dat heel veel expats na een half jaar al zo thuis zijn hier en zo overtuigd dat ze hier willen blijven dat ze meteen een huis kopen. Misschien na 2-3 jaar? Dan hebben ze dus nog 2-3 jaar voordeel. Zal wel heel korte termijnvisie zijn om je woonlasten te bepalen op huidige netto inkomen wetend dat dat netto inkomen zakt binnen 2-3 jaar? Ook is hun hra aftrek lager dan de onze. 30 pct lager.

Kortom, wat je zegt is eigenlijk kwatsch.

Wat je zelf trouwens al zegt, dit is nogal regionaal, de grote steden, regio Utrecht en Eindhoven? Denk dat ze weinig last hebben in Groningen, Friesland, Zeeland, Limburg etc van expats die huizenmarkt verzieken?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 28 apr 2022, 00:06

Las daar toevallig vd week een stukje over: https://nos.nl/artikel/2426357-belastin ... ver-slapen

Obbe
Berichten: 713
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Obbe » 28 apr 2022, 07:44

Emiel schreef: 27 apr 2022, 10:34 Kogel is hier door de kerk, makelaar is geregeld, over 6-8 weken staat het huis te koop.

En daarna? Geen idee. Tijdje huren, Toch kopen of misschien wachten op een crisis. In ieder geval centraler gaan wonen.

Ergens spannend gezien de ontwikkelingen met oa de rente. Makelaar gaf al aan dat ze landelijk al sinds December merken dat het aantal bezichtigingen 50% terug is gelopen. Ik zie huizen langer te koop staan (tenzij ze mega courant zijn) en zie huizen waar ze de vraagprijs verlagen met 10k, 20k, etc.

Er is “iets” gaande.
Kan me voorstellen dat je het buiten de randstad en grote steden eerder merkt inderdaad. Ons huis in februari te koop gezet (Haarlem) ivm koop nieuwbouw in Delft. Is waarschijnlijk over ruim een jaar klaar maar verkopen leek ons wel prettig zodat je weet wat je te besteden hebt. Merkte ook dat ik van ieder bericht over rentestijgingen en de woningmarkt onrustig werd. Makelaar gaf inderdaad ook aan dat hij het aantal aanvragen voor bezichtiging zag teruglopen en dat was ook in het nieuws te lezen. Vervolgens binnen 2 dagen 30 aanmeldingen voor bezichtiging en daarna gewerkt met een wachtlijst. Uiteindelijk 8 biedingen waarvan 3 een ton of (veel) meer boven de vraagprijs. Voor een bovenhuis uit 1900 van 100m2… :shock: Oftewel, in Haarlem lijkt het nog niet merkbaar.

Obbe
Berichten: 713
Lid geworden op: 25 sep 2006, 17:31
Auto: 130
Locatie: Rotterdam

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Obbe » 28 apr 2022, 07:47

Merkte overigens wel tijdens het zoeken naar een huurhuis in Rotterdam dat die markt in een halfjaar tijd extreem is veranderd. Prijzen flink gestegen en gewoon geen enkele interesse vanuit makelaars om het te verhuren. Uiteindelijk viavia gelukt.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bert ///M3 » 28 apr 2022, 08:13

tomgtr schreef: 27 apr 2022, 23:16
Wimo schreef: 27 apr 2022, 22:51 De extreme financiële voordelen voor expats helpen niet mee hier in de regio. Ik hoop toch echt dat die kwats snel kan worden aangepakt.
Waarom? Expats maken ook nauwelijks gebruik van fiscale voordelen, kortingen, toeslagen etc. Als ze hier niet zo lang blijven hebben ze hoegenaamd geen lange termijn voordeel van de belasting die ze afdragen. We hebben volgens mij op dit moment heel veel vacatures en met name komend van buiten eu worden er nogal wat eisen gesteld aan de opleiding van expats. Die zullen hier dus vooral naartoe komen voor de wat beter betaalde banen. Daardoor hebben ze ook wat meer slagkracht op de huizenmarkt.

Zet je de belasting de 1e 5 jaar op ons niveau dan komen veel niet eens. De 30 pct korting is al terug gebracht van 8 naar 5 jaar. Ik denk niet dat heel veel expats na een half jaar al zo thuis zijn hier en zo overtuigd dat ze hier willen blijven dat ze meteen een huis kopen. Misschien na 2-3 jaar? Dan hebben ze dus nog 2-3 jaar voordeel. Zal wel heel korte termijnvisie zijn om je woonlasten te bepalen op huidige netto inkomen wetend dat dat netto inkomen zakt binnen 2-3 jaar? Ook is hun hra aftrek lager dan de onze. 30 pct lager.

Kortom, wat je zegt is eigenlijk kwatsch.

Wat je zelf trouwens al zegt, dit is nogal regionaal, de grote steden, regio Utrecht en Eindhoven? Denk dat ze weinig last hebben in Groningen, Friesland, Zeeland, Limburg etc van expats die huizenmarkt verzieken?
Dit.

Ik weet niet hoe het nu is maar voor de meeste expat banen geld sowieso dat je een housing budget krijgt, bij de tijdelijke in elk geval. Dus de meesten huren liever. Dat drijft dan wel weer de prijzen van kopen op omdat een eigenaar voor een gegeven huis vaak een hogere huur kan vragen.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10402
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nu een huis kopen

Bericht door tomgtr » 28 apr 2022, 08:19

Dat expats de huren in grote steden hebben opgedreven staat buiten kijf. Van het hogere segment echter vooral, iets waar Jan Modaal toch al niet naar keek.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9346
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Bert ///M3 » 28 apr 2022, 08:57

Nee klopt maar het neemt de prijzen van de lagere segmenten wel mee omhoog.

Waar ik normaal vandaan werk bijvoorbeeld, Stavanger daar heb je hetzelfde liedje. Zelfs voor een oud krot liggen de huren veel hoger als in de omliggende gebieden.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4095
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Philipoo » 28 apr 2022, 09:34

JP schreef: 27 apr 2022, 11:23 Liever even afwachten. Zou jammer zijn als je net wat nieuws hebt gekocht en die Rus begint met de nukes te gooien.
Als die komen zijn we toch allemaal dood, beter genieten van het moment!

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3864
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Emiel » 28 apr 2022, 10:56

ASML en expats is erg regionaal. Ik sta daar verder neutraal in, er zijn voor en tegens.

Wel zie/zag ik de expats huizen kopen van 350k tot 500k
Voor vele hier normaal, voor jan modaal niet echt, tenzij met 2, spaargeld, etc. En dan verlies je van de expat qua biedingen.

“Hier is 30k voor alle meubels” is geen vreemd iets in de expat wereld ook.

Ik heb ooit de keuze gemaakt niet te willen werken en leven voor bakstenen. Dat lukt niet in regio Eindhoven.
Wil ik goedkoper wonen dan moet ik Eindhoven gewoon overslaan.

Obbe schreef: 28 apr 2022, 07:44
Emiel schreef: 27 apr 2022, 10:34 Kogel is hier door de kerk, makelaar is geregeld, over 6-8 weken staat het huis te koop.

En daarna? Geen idee. Tijdje huren, Toch kopen of misschien wachten op een crisis. In ieder geval centraler gaan wonen.

Ergens spannend gezien de ontwikkelingen met oa de rente. Makelaar gaf al aan dat ze landelijk al sinds December merken dat het aantal bezichtigingen 50% terug is gelopen. Ik zie huizen langer te koop staan (tenzij ze mega courant zijn) en zie huizen waar ze de vraagprijs verlagen met 10k, 20k, etc.

Er is “iets” gaande.
Kan me voorstellen dat je het buiten de randstad en grote steden eerder merkt inderdaad. Ons huis in februari te koop gezet (Haarlem) ivm koop nieuwbouw in Delft. Is waarschijnlijk over ruim een jaar klaar maar verkopen leek ons wel prettig zodat je weet wat je te besteden hebt. Merkte ook dat ik van ieder bericht over rentestijgingen en de woningmarkt onrustig werd. Makelaar gaf inderdaad ook aan dat hij het aantal aanvragen voor bezichtiging zag teruglopen en dat was ook in het nieuws te lezen. Vervolgens binnen 2 dagen 30 aanmeldingen voor bezichtiging en daarna gewerkt met een wachtlijst. Uiteindelijk 8 biedingen waarvan 3 een ton of (veel) meer boven de vraagprijs. Voor een bovenhuis uit 1900 van 100m2… :shock: Oftewel, in Haarlem lijkt het nog niet merkbaar.
dat is serieus geld! Maakt het leven en de verhuizing een stuk leuker ineens. Van prachtig Haarlem naar prachtig Delft. Fijne steden beide!

Hier worden huizen ook snel verkocht. Een geschakeld huis met ong zelfde opppervlaktes werd 15k overboden paar weken terug. Benieuwd of ze voor vrijstaand wat meer overbieden ;)
Laatst gewijzigd door Emiel op 28 apr 2022, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7023
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Fabian » 28 apr 2022, 11:01

Nou, afgelopen week voor mn schoonouders bezig hier in het dorp paar honderd meter bij ons vandaan. Vraagprijs 495k. Geboden 531400. Verkocht voor 555250...

Vrijstaand, met inpandige garage, levenloopbestindig met slaapkamer beneden en badkamer. Boven 2 slaapkamers en een badkamer. Niet heel groot, 20 jaar oud, moet nieuw keuken in en even goed geschilderd worden en nieuwe vloer in woonkamer, gewoon prima voor 2 oudjes met leuk tuintje.

Andre
Berichten: 11227
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Andre » 28 apr 2022, 11:26

Hypotheek rente gaat nu rap omhoog. Gaat lekker dure huizen en stijgende hypotheek lasten. Je zou denken wie kan dit nog betalen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Darudevampire, ErikS, erwin20vt, EvdP, Joël D., Opa, Peter-Paul, RS-Ron, WJ en 79 gasten