Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 03 okt 2022, 17:16

jos_br schreef: 03 okt 2022, 10:53
Arthur schreef: 03 okt 2022, 10:41 Graag zelfs, wat moet ik met een weiland om het huis??
Ik bedoel een best groot huis waarvan de dakgoten zo'n beetje tegen elkaar aan staan.

Jos.
Haha, ja, en daarom hebben wij gekozen voor de 2 onder 1 kapper boven de vrijstaande woning bij ons in de wijk..

SlowCo
Berichten: 3536
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 03 okt 2022, 17:32

Een twee-onder-een-kapper is gewoon een hoekhuis aan een ander hoekhuis. Vandaar dat we een hoekhuis gekocht hebben i.p.v. een twee-onder-een-kapper... :tooth:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26712
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2022, 17:37

SlowCo schreef: 03 okt 2022, 17:32 Een twee-onder-een-kapper is gewoon een hoekhuis aan een ander hoekhuis. Vandaar dat we een hoekhuis gekocht hebben i.p.v. een twee-onder-een-kapper... :tooth:
Bij ons zijn de kappen vrijstaand maar wonen we toch in een rijtjeshuis :tooth:
(Begane grond met garages aan elkaar geschakeld :) )

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6221
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Opa » 03 okt 2022, 17:39

SlowCo schreef: 03 okt 2022, 17:32 Een twee-onder-een-kapper is gewoon een hoekhuis aan een ander hoekhuis. Vandaar dat we een hoekhuis gekocht hebben i.p.v. een twee-onder-een-kapper... :tooth:
Ja, ze hebben gewoon de tussenwoningen er tussenuit gesleuteld. :mrgreen:

Elise
Berichten: 7310
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 03 okt 2022, 17:48

SlowCo schreef: 03 okt 2022, 17:06 Gezien die laatste zin, denk ik ook dat het het beste is om nu even geen huis te kopen. Het voelt een beetje teveel aan als eind 2007, begin 2008. En als het echt slecht uitvalt in het kwadraat.
Helemaal mee eens.

Elise
Berichten: 7310
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Elise » 03 okt 2022, 17:55

Martijn_bmw schreef: 03 okt 2022, 16:57 Nu heb ik 380m2 icm vrij uitzicht over de polder waar de tuin op aansluit en dat vind ik zat, meer m2 tuin wil ik niet eens ivm teveel onderhoud.
Met dat vrije uitzicht wat je nu hebt heb je in feite veel meer ruimtelijk gevoel dan bij een kavel van zeg 600m2 die ingesloten ligt.

Ik gok dat een gemiddelde tussenwoning in Nederland minder dan 150m2 is?

SlowCo
Berichten: 3536
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 03 okt 2022, 18:04

Elise schreef: 03 okt 2022, 17:55 Met dat vrije uitzicht wat je nu hebt heb je in feite veel meer ruimtelijk gevoel dan bij een kavel van zeg 600m2 die ingesloten ligt.

Ik gok dat een gemiddelde tussenwoning in Nederland minder dan 150m2 is?
Eens.
En dan te bedenken dat de gemiddelde prijs van zo'n woning ook al rond de 4 ton is...(over inflatie gesproken :shock: )

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 03 okt 2022, 18:25

Wij wonen nu vrijstaand aan een pleintje. Straat doodlopend. Heerlijk! Van een flatje naar een rijtjeswoning en nu dit is wel genieten hoor.

De tuin is net af en ik moet zeggen dat ik daar wel voldoening uit haal. Veel gras, veel grind voor de vervoersmiddelen en twee terrassen maken het wel erg aangenaam. Dak ligt vol panelen en gas is hier niet eens een optie. Nadelen? Ik denk dat ik continu op vakantie ben. Dat was al veel met mijn beroep maar nu is het pas echt schandalig. :mrgreen:

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ErikS » 03 okt 2022, 18:27

SlowCo schreef: 03 okt 2022, 17:06 Gezien die laatste zin, denk ik ook dat het het beste is om nu even geen huis te kopen. Het voelt een beetje teveel aan als eind 2007, begin 2008. En als het echt slecht uitvalt in het kwadraat.
Absoluut. Ik wacht met m'n armpjes over elkaar. :mrgreen:

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Nu een huis kopen

Bericht door De fiscalist » 03 okt 2022, 18:48

jos_br schreef: 02 okt 2022, 20:15
KoenM schreef: 02 okt 2022, 19:21 Inderdaad, andere kant op geredeneerd kun je ook zeggen dat je te duur hebt gekocht als je het later in fases moet verbouwen ;)

Overigens wel eens dat de huidige situatie wel tot een flinke recessie kan leiden. Uiteindelijk zullen veel mensen toch ergens op moeten gaan besparen.
Wij hebben toen een huis gekocht wat makkelijk (lees; op één loon) te betalen was, en verbouwen hebben we van gespaard geld gedaan, dus ook de latere verbouwingen. Vindt/ vond het een aangename gedachte dat je in ieder geval je woning altijd kon betalen.

Jos.
Woon jij nog steeds in datzelfde huis??

Lekker duurzaam….;)

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3674
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Paskal » 03 okt 2022, 19:14

Shakes schreef: 03 okt 2022, 18:25 Wij wonen nu vrijstaand aan een pleintje. Straat doodlopend. Heerlijk! Van een flatje naar een rijtjeswoning en nu dit is wel genieten hoor.

De tuin is net af en ik moet zeggen dat ik daar wel voldoening uit haal. Veel gras, veel grind voor de vervoersmiddelen en twee terrassen maken het wel erg aangenaam. Dak ligt vol panelen en gas is hier niet eens een optie. Nadelen? Ik denk dat ik continu op vakantie ben. Dat was al veel met mijn beroep maar nu is het pas echt schandalig. :mrgreen:
Klinkt erg goed Nandor :thumbup:
Als ik me goed herinner had jij ook best een aardige kavel toch? Begrijp echtter noiit zo goed dat mensen roepen van meer dan 400m2 kavel hoef ik niet want dat vergt te veel onderhoud. Het is maar net hoe je het aanlegt in mijn ogen. Gras erin, sproeiinstallatie eronder en een robotmaaier erop en je hebt naar veelal het grootste deel geen omkijken. Beetje border erom heen met wat beplanting al dan niet voorzien van een vorm van bodembedekking en ook dat stelt niks voor qua onderhoud. Ga je echter voor 500m2 volledige met planten, bloemen etc aangelegde tuin zoals je werk eens op tv ziet dan dan kun je je lol op.
Idealiter zou ik zo'n 1.500-2.000m2 willen hebben ipv het viervoudige wat we nu hebben want da's een beetje overkill. Heerlijk die ruimte om je heen en de buren op afstand :thumbup:
Laatst gewijzigd door Paskal op 03 okt 2022, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ADV » 03 okt 2022, 19:14

SlowCo schreef: 03 okt 2022, 17:32 Een twee-onder-een-kapper is gewoon een hoekhuis aan een ander hoekhuis. Vandaar dat we een hoekhuis gekocht hebben i.p.v. een twee-onder-een-kapper... :tooth:
wel op 497m2 grond :p

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31231
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 03 okt 2022, 19:17

2onder1-kapper, wordt je dan geknipt én geschoren :hmmm: :tooth:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3868
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Emiel » 03 okt 2022, 20:58

SlowCo schreef: 03 okt 2022, 17:06 Gezien die laatste zin, denk ik ook dat het het beste is om nu even geen huis te kopen. Het voelt een beetje teveel aan als eind 2007, begin 2008. En als het echt slecht uitvalt in het kwadraat.
Als je blijft zitten voor 10-12 jaar is er niks aan de hand. 20% aflossen zodat er geen “onder water komt” of weinig.

Wooncomfort is ook belangrijk en we worden niet jonger ieder jaar.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2248
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door jos_br » 04 okt 2022, 00:02

De fiscalist schreef: 03 okt 2022, 18:48
jos_br schreef: 02 okt 2022, 20:15
KoenM schreef: 02 okt 2022, 19:21 Inderdaad, andere kant op geredeneerd kun je ook zeggen dat je te duur hebt gekocht als je het later in fases moet verbouwen ;)

Overigens wel eens dat de huidige situatie wel tot een flinke recessie kan leiden. Uiteindelijk zullen veel mensen toch ergens op moeten gaan besparen.
Wij hebben toen een huis gekocht wat makkelijk (lees; op één loon) te betalen was, en verbouwen hebben we van gespaard geld gedaan, dus ook de latere verbouwingen. Vindt/ vond het een aangename gedachte dat je in ieder geval je woning altijd kon betalen.

Jos.
Woon jij nog steeds in datzelfde huis??

Lekker duurzaam….;)
Yep, vanaf 1990. Weleens rondgekeken voor iets anders, maar ben toch een beetje aan de plek gehecht geraakt blijkbaar.... :blink:

Jos.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39725
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 04 okt 2022, 02:06

Paskal schreef: 03 okt 2022, 19:14
Shakes schreef: 03 okt 2022, 18:25 Wij wonen nu vrijstaand aan een pleintje. Straat doodlopend. Heerlijk! Van een flatje naar een rijtjeswoning en nu dit is wel genieten hoor.

De tuin is net af en ik moet zeggen dat ik daar wel voldoening uit haal. Veel gras, veel grind voor de vervoersmiddelen en twee terrassen maken het wel erg aangenaam. Dak ligt vol panelen en gas is hier niet eens een optie. Nadelen? Ik denk dat ik continu op vakantie ben. Dat was al veel met mijn beroep maar nu is het pas echt schandalig. :mrgreen:
Klinkt erg goed Nandor :thumbup:
Als ik me goed herinner had jij ook best een aardige kavel toch? Begrijp echtter noiit zo goed dat mensen roepen van meer dan 400m2 kavel hoef ik niet want dat vergt te veel onderhoud. Het is maar net hoe je het aanlegt in mijn ogen. Gras erin, sproeiinstallatie eronder en een robotmaaier erop en je hebt naar veelal het grootste deel geen omkijken. Beetje border erom heen met wat beplanting al dan niet voorzien van een vorm van bodembedekking en ook dat stelt niks voor qua onderhoud. Ga je echter voor 500m2 volledige met planten, bloemen etc aangelegde tuin zoals je werk eens op tv ziet dan dan kun je je lol op.
Idealiter zou ik zo'n 1.500-2.000m2 willen hebben ipv het viervoudige wat we nu hebben want da's een beetje overkill. Heerlijk die ruimte om je heen en de buren op afstand :thumbup:
Lijkt me 'the horror' maar ieder z'n ding.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door dvh » 04 okt 2022, 09:09

SlowCo schreef: 02 okt 2022, 18:07 Gelukkig hoef ik geen huis te (ver)kopen. Maar we gaan met z'n allen nog interessante tijden tegemoet. Waarbij huizenprijzen misschien (flink?) zullen dalen maar de maandlasten fors omhoog gaan door hogere rente en energierekening. Daardoor minder consumentenbestedingen en dus de door coronasteun uitgebleven faillissementen die alsnog gaan komen voor veel MKB'ers. Die hebben straks minder inkomsten en hogere uitgaven (energie, inflatie en terugbetaling coronasteun plus uitgestelde belastingen) en zullen personeel moeten ontslaan of de deuren moeten sluiten. Dus hogere werkloosheid en weer minder consumentenbestedingen.
"Nu een huis (ver)kopen" zou wel eens wat spannender kunnen worden vanaf 2023. Krijgen we straks weer mensen met twee huizen en hypotheken en gedwongen verkopen?
In 2008 kreeg de huizenmarkt natuurlijk ook een flinke dip. En wat is er daarna gebeurd?
Er is nog steeds geen huizenoverschot. Er is een tekort.

Afgelopen jaren zijn er flink wat plannen gemaakt betreft woningrealisatie.
Als door hoge energie/bouwkosten die plannen in de ijskast gaan blijft het tekort alleen maar toenemen. De inflatie stijgt.
Wat denk je dat dat met huizenprijzen gaat doen over de iets minder korte termijn?

:coffee:

Wimo
Berichten: 2051
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wimo » 04 okt 2022, 09:56

Gokken op 'er komen nooit meer huizen' is ook naïef. Onder druk wordt alles vloeibaar. Het zal idd alleen wat langer duren.. tot die tijd is het cashen.

De bouw is een trage sector maar met enorme druk van de overheid en het 'groener' bouwen kunnen prefab mini woningen snel worden geplaatst.. Zou me helemaal niks verbazen als er in de toekomst enorm wijken binnen no-time de grond uit worden gestampt. Allemaal mini woningen op postzegels.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31231
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 04 okt 2022, 10:07

In deze tijd wordt alles te duur om te produceren, genoeg fabrieken die al stilgelegd zijn geworden. Dan zullen dan dure huizen worden. Daarbij is het Hugo de Schoen die de bouw moet gaan regelen? Die kan nog niet met losse handjes op het toilet zitten….:coffee:
We moeten eerst die 180000 asielzoekers ergens stoppen dit jaar.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Nu een huis kopen

Bericht door dvh » 04 okt 2022, 10:14

Gokken op 'er komen nooit meer huizen' is ook naïef.
Tuurlijk komen er meer huizen..
Alleen zal het zo'n vaart niet lopen.
Ik zie huizen ook niet snel inkakken qua prijs. Hoe dan?
Is er opeens geen woningtekort meer?
Is de inflatie opeens niet meer aanwezig? Het brood wordt duurder, en huizen goedkoper?

Zolang er geen bommen uit Rusland vallen blijft dat gewoon stijgen.
En als er een dip ontstaat, dan trekt dat toch weer recht. Huizen zijn sinds WW1 nooit goedkoper geworden. Enkel dipjes. Zoals Auto's ook nooit goedkoper worden. En voedsel ook niet.

Hoop wappiepraatjes over WEF , great reset , enzovoort wat ik in andere topics hier lees :-) Gekkigheid.
Het leven is wel vaker duur en moeilijk geweest. Toen waren mensen niet bezig met great resets. En sinds het monetaire systeem blijft alles duurder worden. Dit zal zo blijven. Tot de bom valt.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Shakes » 04 okt 2022, 10:36

Op de lange termijn gaan huizenprijzen niet zakken tenzij het overal richting Ter Apel gaat.
Beetje tegenstrijdig met het huidige beleid maar you get my point.

:mrgreen:

Op de korte termijn zie ik veel onzekerheden. Van het leveren van materialen tot het arbeidsloon.
Wij zijn tevreden met wat we hebben, meer dan. Kijk ik wel eens op Funda naar een boerderij in het Noorden? Zeker! Een appartement op Ibiza, zeker. Een kavel met 4 tiny houses? Absoluut maar het kan allemaal even wachten.

@Paskal. Eens. Buren hebben is prima. Een beetje afstand tussen jou en de buren helemaal lekker.

SlowCo
Berichten: 3536
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 04 okt 2022, 11:05

dvh schreef: 04 okt 2022, 09:09 In 2008 kreeg de huizenmarkt natuurlijk ook een flinke dip. En wat is er daarna gebeurd?
Er is nog steeds geen huizenoverschot. Er is een tekort.

Afgelopen jaren zijn er flink wat plannen gemaakt betreft woningrealisatie.
Als door hoge energie/bouwkosten die plannen in de ijskast gaan blijft het tekort alleen maar toenemen. De inflatie stijgt.
Wat denk je dat dat met huizenprijzen gaat doen over de iets minder korte termijn?

:coffee:
Net als in 2008 is er nu ook geen huizentekort. Enkel een hoge vraag omdat iedereen een eigen koophuis wil hebben. Waar er in mijn jeugd gemiddeld ruim 4 bewoners per huis waren, is dat nu gedaald tot 2 per huis. Stellen die beide een koophuis hebben en bij samenwonen ook beide huizen behouden en er 1 verhuren. Steeds meer eenpersoonshuishoudens en een ongekende druk op de onderkant van de (woningbouw)huurhuizen door absurde aantallen statushouders die overal voorrang op hebben waardoor mensen (onze jeugd) uit moeten wijken naar dure, particuliere huurwoningen. En diegenen die duur huren willen zo snel mogelijk kopen om kosten te drukken en/of een eigen huis bezitten voor vermogensopbouw.

Dat lukte de afgelopen jaren steeds beter door de alsmaar afnemende hypotheekrente en het steeds meer mee mogen tellen van het tweede inkomen bij stellen. Maar nu de rentes ineens flink stijgen net als de energierekeningen, zullen veel mensen (veel) minder kunnen en durven lenen voor een koophuis. En dus zal de vraag afnemen net als het te besteden bedrag aan een koopwoning. En dus zullen de prijzen zakken.

Daarbij heeft een, in alles doorwerkende, energiecrisis een veel grotere impact op de totale economie dan de krediet- en huizencrisis van 2008. De inflatie (17,1% :shock: ) blijft nog steeds aanhouden en zelfs toenemen de komende tijd. Waar er in 2008 weinig aan de hand was voor de meeste mensen qua afname in hun koopkracht als ze hun huis niet hoefden te verkopen of hun baan kwijtraakten, wordt nu iedereen ongekend hard in z'n portemonnee getroffen. En dat gaat een enorm effect hebben op consumentenuitgaven, bedrijfsinkomsten en werkeloosheid (faillissementen). En dus ook minder vraag naar koopwoningen.
2023 zou zomaar 2008 in het kwadraat kunnen worden, ben ik bang. Hopelijk ben ik te pessimistisch en valt het mee...

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Ferdi » 04 okt 2022, 11:18

Paskal schreef: 03 okt 2022, 19:14
Shakes schreef: 03 okt 2022, 18:25 Wij wonen nu vrijstaand aan een pleintje. Straat doodlopend. Heerlijk! Van een flatje naar een rijtjeswoning en nu dit is wel genieten hoor.

De tuin is net af en ik moet zeggen dat ik daar wel voldoening uit haal. Veel gras, veel grind voor de vervoersmiddelen en twee terrassen maken het wel erg aangenaam. Dak ligt vol panelen en gas is hier niet eens een optie. Nadelen? Ik denk dat ik continu op vakantie ben. Dat was al veel met mijn beroep maar nu is het pas echt schandalig. :mrgreen:
Klinkt erg goed Nandor :thumbup:
Als ik me goed herinner had jij ook best een aardige kavel toch? Begrijp echtter noiit zo goed dat mensen roepen van meer dan 400m2 kavel hoef ik niet want dat vergt te veel onderhoud. Het is maar net hoe je het aanlegt in mijn ogen. Gras erin, sproeiinstallatie eronder en een robotmaaier erop en je hebt naar veelal het grootste deel geen omkijken. Beetje border erom heen met wat beplanting al dan niet voorzien van een vorm van bodembedekking en ook dat stelt niks voor qua onderhoud. Ga je echter voor 500m2 volledige met planten, bloemen etc aangelegde tuin zoals je werk eens op tv ziet dan dan kun je je lol op.
Idealiter zou ik zo'n 1.500-2.000m2 willen hebben ipv het viervoudige wat we nu hebben want da's een beetje overkill. Heerlijk die ruimte om je heen en de buren op afstand :thumbup:
Precies dit! Maar kennelijk verschillen wij nogal met de gemiddelde mening van hier :tooth:

4500 meter wat voornamelijk achter het huis ligt, groot deel is zand voor de paarden en een siertuin van +/- 800 m2.
Die siertuin gaan we nog wel eens wat versimpelen want die is aangelegd door mensen die met pensioen en dus alle tijd hadden.
Verder voor en achter vrij uitzicht en zou ik niet anders willen wonen. Hooguit nog een keer overstappen naar nog vrijer en nog wat meer grond.

Robin
Berichten: 51372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Robin » 04 okt 2022, 12:44

SlowCo schreef: 04 okt 2022, 11:05
dvh schreef: 04 okt 2022, 09:09 In 2008 kreeg de huizenmarkt natuurlijk ook een flinke dip. En wat is er daarna gebeurd?
Er is nog steeds geen huizenoverschot. Er is een tekort.

Afgelopen jaren zijn er flink wat plannen gemaakt betreft woningrealisatie.
Als door hoge energie/bouwkosten die plannen in de ijskast gaan blijft het tekort alleen maar toenemen. De inflatie stijgt.
Wat denk je dat dat met huizenprijzen gaat doen over de iets minder korte termijn?

:coffee:
Net als in 2008 is er nu ook geen huizentekort. Enkel een hoge vraag omdat iedereen een eigen koophuis wil hebben. Waar er in mijn jeugd gemiddeld ruim 4 bewoners per huis waren, is dat nu gedaald tot 2 per huis. Stellen die beide een koophuis hebben en bij samenwonen ook beide huizen behouden en er 1 verhuren. Steeds meer eenpersoonshuishoudens en een ongekende druk op de onderkant van de (woningbouw)huurhuizen door absurde aantallen statushouders die overal voorrang op hebben waardoor mensen (onze jeugd) uit moeten wijken naar dure, particuliere huurwoningen. En diegenen die duur huren willen zo snel mogelijk kopen om kosten te drukken en/of een eigen huis bezitten voor vermogensopbouw.

Dat lukte de afgelopen jaren steeds beter door de alsmaar afnemende hypotheekrente en het steeds meer mee mogen tellen van het tweede inkomen bij stellen. Maar nu de rentes ineens flink stijgen net als de energierekeningen, zullen veel mensen (veel) minder kunnen en durven lenen voor een koophuis. En dus zal de vraag afnemen net als het te besteden bedrag aan een koopwoning. En dus zullen de prijzen zakken.

Daarbij heeft een, in alles doorwerkende, energiecrisis een veel grotere impact op de totale economie dan de krediet- en huizencrisis van 2008. De inflatie (17,1% :shock: ) blijft nog steeds aanhouden en zelfs toenemen de komende tijd. Waar er in 2008 weinig aan de hand was voor de meeste mensen qua afname in hun koopkracht als ze hun huis niet hoefden te verkopen of hun baan kwijtraakten, wordt nu iedereen ongekend hard in z'n portemonnee getroffen. En dat gaat een enorm effect hebben op consumentenuitgaven, bedrijfsinkomsten en werkeloosheid (faillissementen). En dus ook minder vraag naar koopwoningen.
2023 zou zomaar 2008 in het kwadraat kunnen worden, ben ik bang. Hopelijk ben ik te pessimistisch en valt het mee...
Prima uiteenzetting(helaas!)
Die Putin toch! Eén zo'n man en de wereld gaat eran:)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31231
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 05 okt 2022, 06:39

Robin schreef: 04 okt 2022, 12:44 Prima uiteenzetting(helaas!)
Die Putin toch! Eén zo'n man en de wereld gaat eran:)
Nou in Korea zit nog un zo’n gek, en in de US of America ook een seniele clown.

alleen heb je geen kernwapens nodig om je land de vernietiging in te werken….hè Mark R !

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bram, Darudevampire, ED35, Google [Bot], Martijn M, Philipoo, Sabberjoch, ThomasGTT en 193 gasten