Nu een huis kopen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 02 okt 2022, 20:29

Juist het steeds meer meetellen van het tweede inkomen heeft gezorgd voor de stijging van de huizenprijzen de afgelopen jaren. Dat in combinatie met de steeds lagere rente. De inflatie en het verlies aan koopkracht zal ervoor zorgen dat het te besteden bedrag aan een koopwoning flink zal dalen. En huizenkopers zullen de energierekening ook serieus mee moeten nemen in hun maandlasten om niet in de problemen te komen.
Ik denk dat het "huizentekort" van de afgelopen jaren om zal gaan slaan in een "laat maar, we wachten wel even" sentiment de komende paar jaar.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 02 okt 2022, 21:19

Arthur schreef: 02 okt 2022, 20:20 Ja, hier ook op 1 loon. Maar in de huidige markt is dat niet zo maar meer mogelijk. En ik weet niet of dat ligt aan de starters die (zogenaamd) te veel noten op hun zang hebben. Er is gewoon een enorme krapte.
Nee ligt niet aan deze generatie starters (ook toen ik starter was al niet meer mogelijk)

Ligt aan wat SlowCo zegt, in de tijd is de rente steeds verder gedaald en mocht vanwege aangepaste regelgeving een tweede salaris steeds meer mee tellen. Gevolg is dat er meer geleend kan worden en dus ook betaald. Vliegen de prijzen de lucht in en is het dus ook niet meer mogelijk op 1 salaris al zou je willen.

En ook eens wbt woning tekort SlowCo in 2008 was er net zoveel tekort als nu maar toch waren de huizen aan de straatstenen niet te slijten…

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Emiel » 02 okt 2022, 21:54

Ik ben bezig met verkoop en er word dit jaar of begin volgend jaar gekocht.

Meteen verduurzamen. Zonnepanelen, Hybride pomp, spouwmuur, hr++ en nog wat +jes, etc. De badkamer en/of keuken kan later wel als het niet te oud is.

Of direct een huis kopen wat af met een tuin groter dan de postzegels die je nu vaak ziet.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door jos_br » 02 okt 2022, 23:28

Emiel schreef: 02 okt 2022, 21:54 Ik ben bezig met verkoop en er word dit jaar of begin volgend jaar gekocht.

Meteen verduurzamen. Zonnepanelen, Hybride pomp, spouwmuur, hr++ en nog wat +jes, etc. De badkamer en/of keuken kan later wel als het niet te oud is.

Of direct een huis kopen wat af met een tuin groter dan de postzegels die je nu vaak ziet.
Zlfs bij ons in het dorp is een nieuwbouwwijk met vrijstaande woningen incl, de tuin zo groot als een postzegel verkocht.....

Jos.

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Emiel » 03 okt 2022, 08:37

jos_br schreef: 02 okt 2022, 23:28
Emiel schreef: 02 okt 2022, 21:54 Ik ben bezig met verkoop en er word dit jaar of begin volgend jaar gekocht.

Meteen verduurzamen. Zonnepanelen, Hybride pomp, spouwmuur, hr++ en nog wat +jes, etc. De badkamer en/of keuken kan later wel als het niet te oud is.

Of direct een huis kopen wat af met een tuin groter dan de postzegels die je nu vaak ziet.
Zlfs bij ons in het dorp is een nieuwbouwwijk met vrijstaande woningen incl, de tuin zo groot als een postzegel verkocht.....

Jos.
Ik snap het postzegel tuintje niet. Wij gaan dat echt proberen te vermijden.

Veel verkoopt alsnog wel redelijk snel lijkt het tot 450-550k ergens.

Mijn huis binnen 2-3 weken behoorlijk aantal bezichtigingen en een aantal biedingen komt nu binnen op het moment dat ik dit tik. Gister ook bod ontvangen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 03 okt 2022, 10:41

Graag zelfs, wat moet ik met een weiland om het huis??

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nu een huis kopen

Bericht door JP » 03 okt 2022, 10:42

To fock goat

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Wout309t » 03 okt 2022, 10:46

Emiel schreef: 03 okt 2022, 08:37
jos_br schreef: 02 okt 2022, 23:28
Emiel schreef: 02 okt 2022, 21:54 Ik ben bezig met verkoop en er word dit jaar of begin volgend jaar gekocht.

Meteen verduurzamen. Zonnepanelen, Hybride pomp, spouwmuur, hr++ en nog wat +jes, etc. De badkamer en/of keuken kan later wel als het niet te oud is.

Of direct een huis kopen wat af met een tuin groter dan de postzegels die je nu vaak ziet.
Zlfs bij ons in het dorp is een nieuwbouwwijk met vrijstaande woningen incl, de tuin zo groot als een postzegel verkocht.....

Jos.
Ik snap het postzegel tuintje niet. Wij gaan dat echt proberen te vermijden.

Veel verkoopt alsnog wel redelijk snel lijkt het tot 450-550k ergens.

Mijn huis binnen 2-3 weken behoorlijk aantal bezichtigingen en een aantal biedingen komt nu binnen op het moment dat ik dit tik. Gister ook bod ontvangen.
Zou er z.s.m. een klap op geven, rentes gaan door het dak: https://www.nu.nl/economie/6227523/hypo ... -jaar.html

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 03 okt 2022, 10:47

JP schreef: 03 okt 2022, 10:42To fock goat
Alles voor de buitenwereld, zie mijn vierkante meters eens ;)

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2232
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Nu een huis kopen

Bericht door jos_br » 03 okt 2022, 10:53

Arthur schreef: 03 okt 2022, 10:41 Graag zelfs, wat moet ik met een weiland om het huis??
Ik bedoel een best groot huis waarvan de dakgoten zo'n beetje tegen elkaar aan staan.

Jos.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Richardt. » 03 okt 2022, 13:01

Inderdaad, de woning moet wel een beetje in verhouding zijn met de kavel en ook een beetje logisch/handig op een kavel staan. Dat lijkt bij de meeste nieuwbouwprojecten toch niet helemaal het geval.

Verder ben ik blij met de kleinere tuin straks. Grote tuin is leuk om te zien en zeker in de zomer nog wel prettig vertoeven, maar wij maken niet voldoende tijd vrij om de tuin naar wens te maken. Straks dus een kleinere tuin, waar het ook prima vertoeven is en achter ons zit niets dus alsnog een ruimtelijk gevoel :)

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ErikS » 03 okt 2022, 13:04

Ik merk het zelf ook.
6 jaar geleden ons huidige stekje gekocht.
Alles is naar het zin & we zitten op een prachtig plekje & alles naar onze smaak. (want nieuwbouw)

Toch blijft het interessant om verder te kijken, meer meer meer.
Maar dan ga je met 2 pootjes op de grond staan, realiseer je hoe goed je het nu voor elkaar hebt. Waarom dan een miljoen uitgeven aan iets waar je nog 2 ton tegen aan moet gooien om het op je eigen smaak te krijgen. Dan kan je zeggen; dat is toch niet nodig? Nee? Waarom zou ik uit iets wat wél mijn smaak is naar iets wat níet mijn smaak is gaan? :tooth:

Nu helemaal blij dat ik lekker ben blijven zitten, de huizen van 1 miljoen plus krijgen nu al flinke klappen, energie rekening zou hele andere koek zijn..... Ik vind het allemaal helemaal prima. :tooth: :lol:

Online
Kadett
Berichten: 4589
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Kadett » 03 okt 2022, 13:44

Niet alleen emergie rekening. De roverheid komt ook nog even geld innen als je huis meer dan een miljoen waard is. Villa tax toch. 5000,- per jasr extra betalen.

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 03 okt 2022, 13:51

Locatie is dan ook wel erg bepalend.
Wij hebben een hoekhuis (en dus een rijtjeshuis) op 442m2 grond in het "Groene Hart" aan de rand van een kleine stad. Voor de huidige marktwaarde, kunnen we vast een vrijstaand huis kopen met een hele lap grond of een klein appartement in A'dam zonder grond of parkeerplaats. Het is maar net waar je wilt en kunt wonen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Paskal » 03 okt 2022, 13:56

ErikS schreef: 03 okt 2022, 13:04 Nu helemaal blij dat ik lekker ben blijven zitten, de huizen van 1 miljoen plus krijgen nu al flinke klappen, energie rekening zou hele andere koek zijn..... Ik vind het allemaal helemaal prima. :tooth: :lol:
Sprak onlangs in het dorp de destijds (5 jr geleden) verkopende makelaar van ons huidige huis. Huis kwam ter sprake en gaf oa aan dat we met de 44 paneeltjes nu maandelijks tientallen Euro's terug krijgen ipv dat je fors moet betalen voor je energierekening in huizen van vergelijkbare omvang. Mogelijk dat dat is blijven hangen of zo want wat schetst mijn verbazing: kreeg begin vorige week een mail van hem of wij geen interesse hadden om ons huis te verkopen. Hij had twee zoekende kopers in portefeuille waarbij hij ook al een indicatie aan gaf van de te verwachten opbrengst. Bedrag overstijgt het miljoen dus blijkbaar is er ook nog vraag voldoende naar dergelijke woningen. Hebben het destijds voor ongeveer de helft gekocht dus je zou een flinke klapper maken qua Euri, maar ja wat dan? Wonen hier prachtig rustig in ons optrekje uit 2007, alle ruimte om ons heen, nul op de meter, twee garages voor bijvoorbeeld elf auto's, basisvoorzieningen op 2 km afstand etc.
Hou de huizenmarkt in ZO-Brabant op Funda goed in de gaten, maar in de afgelopen twee jaar nog geen huis voorbij gekomen waarvan ik dacht "dat zou ik wel willen verruilen voor ons huidige huis". Voor nieuwbouw is het nu ook niet echt de ideale tijd dus ondanks dat het financieel mogelijk aantrekkelijk is, blijven we waarschijnlijk toch maar mooi zitten.

Online
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Rolf205 » 03 okt 2022, 15:16

Als je plek hebt voor 11 auto's, kun je misschien beter gaspedaal.nl in de gaten houden ipv funda... ;-)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2022, 15:17

Rolf205 schreef: 03 okt 2022, 15:16 Als je plek hebt voor 11 auto's, kun je misschien beter gaspedaal.nl in de gaten houden ipv funda... ;-)
:tooth: :tooth:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3855
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Emiel » 03 okt 2022, 15:47

Arthur schreef: 03 okt 2022, 10:41 Graag zelfs, wat moet ik met een weiland om het huis??
Geen weiland, maar iets meer dan enkel een tafel buiten kunnen zetten op stenen gevangennis binnenplaats.

Verhouding tov huis is vaak inderdaad niet goed zoals hierboven word geschreven.


Wout309t schreef: 03 okt 2022, 10:46
Emiel schreef: 03 okt 2022, 08:37
jos_br schreef: 02 okt 2022, 23:28

Zlfs bij ons in het dorp is een nieuwbouwwijk met vrijstaande woningen incl, de tuin zo groot als een postzegel verkocht.....

Jos.
Ik snap het postzegel tuintje niet. Wij gaan dat echt proberen te vermijden.

Veel verkoopt alsnog wel redelijk snel lijkt het tot 450-550k ergens.

Mijn huis binnen 2-3 weken behoorlijk aantal bezichtigingen en een aantal biedingen komt nu binnen op het moment dat ik dit tik. Gister ook bod ontvangen.
Zou er z.s.m. een klap op geven, rentes gaan door het dak: https://www.nu.nl/economie/6227523/hypo ... -jaar.html
Ja zie het, maar we lossen aardig stuk af en zetten voor jaar of 5 en zien dan wel.

Paskal schreef: 03 okt 2022, 13:56
ErikS schreef: 03 okt 2022, 13:04 Nu helemaal blij dat ik lekker ben blijven zitten, de huizen van 1 miljoen plus krijgen nu al flinke klappen, energie rekening zou hele andere koek zijn..... Ik vind het allemaal helemaal prima. :tooth: :lol:
Sprak onlangs in het dorp de destijds (5 jr geleden) verkopende makelaar van ons huidige huis. Huis kwam ter sprake en gaf oa aan dat we met de 44 paneeltjes nu maandelijks tientallen Euro's terug krijgen ipv dat je fors moet betalen voor je energierekening in huizen van vergelijkbare omvang. Mogelijk dat dat is blijven hangen of zo want wat schetst mijn verbazing: kreeg begin vorige week een mail van hem of wij geen interesse hadden om ons huis te verkopen. Hij had twee zoekende kopers in portefeuille waarbij hij ook al een indicatie aan gaf van de te verwachten opbrengst. Bedrag overstijgt het miljoen dus blijkbaar is er ook nog vraag voldoende naar dergelijke woningen. Hebben het destijds voor ongeveer de helft gekocht dus je zou een flinke klapper maken qua Euri, maar ja wat dan? Wonen hier prachtig rustig in ons optrekje uit 2007, alle ruimte om ons heen, nul op de meter, twee garages voor bijvoorbeeld elf auto's, basisvoorzieningen op 2 km afstand etc.
Hou de huizenmarkt in ZO-Brabant op Funda goed in de gaten, maar in de afgelopen twee jaar nog geen huis voorbij gekomen waarvan ik dacht "dat zou ik wel willen verruilen voor ons huidige huis". Voor nieuwbouw is het nu ook niet echt de ideale tijd dus ondanks dat het financieel mogelijk aantrekkelijk is, blijven we waarschijnlijk toch maar mooi zitten.
Jullie wonen ook prachtig.

Wooncomfort is belangrijker dan half miljoen winst en niet weten wat dan. Lekker blijven zitten en genieten.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 03 okt 2022, 16:16

Onze kavel is niet groot (352m2) maar er kan zeker een tafel buiten staan. Zelfs een redelijk zwembad in de zomer en een tuinhuisje. 2 terrassen een doorgang langs het huis (eigen terrein) en vrij uitzicht aan de achterkant, in de zin van ‘geen achterburen’. Wat groen en planterij, oprit met plek voor 3-4 auto’s en bijna geen onderhoud. Ik vind het prima voor het centrum hier. Ruim huis, betaalbaar en alles op loop- en fietsafstand. Behalve mijn werk :lol:

Online
Gebruikersavatar
Rolf205
Berichten: 516
Lid geworden op: 27 okt 2014, 10:39

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Rolf205 » 03 okt 2022, 16:44

Arthur schreef: 03 okt 2022, 10:41 Graag zelfs, wat moet ik met een weiland om het huis??
Er van genieten dat het huis van de buurman daar niet staat?? :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2022, 16:45

Voor randstad begrip is 350m2 wel best groot hoor bij een gemiddelde woning :)

Als ik nu funda pak en selectie zet op Baarn tussen 450k en 650k
Heb je 24 woningen met een grond opp van 104m2 tm 290m2 waar het gros onder de 200m2 zit

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Arthur » 03 okt 2022, 16:54

Oh, haha. Als de mijne jouw ondergrens aantikt dan begin ik al te twijfelen met ‘verkocht!’ :)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Nu een huis kopen

Bericht door Martijn_bmw » 03 okt 2022, 16:57

Arthur schreef: 03 okt 2022, 16:54 Oh, haha. Als de mijne jouw ondergrens aantikt dan begin ik al te twijfelen met ‘verkocht!’ :)
:tooth:

Maar ben wel met je eens hoor, ik hoef ook geen weiland om mij heen veel te veel onderhoud.

Ik had 100m2 dat is wel echt krap met rondom ingeklemd tussen buren.

Nu heb ik 380m2 icm vrij uitzicht over de polder waar de tuin op aansluit en dat vind ik zat, meer m2 tuin wil ik niet eens ivm teveel onderhoud.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Nu een huis kopen

Bericht door ErikS » 03 okt 2022, 16:58

Paskal schreef: 03 okt 2022, 13:56
ErikS schreef: 03 okt 2022, 13:04 Nu helemaal blij dat ik lekker ben blijven zitten, de huizen van 1 miljoen plus krijgen nu al flinke klappen, energie rekening zou hele andere koek zijn..... Ik vind het allemaal helemaal prima. :tooth: :lol:
Sprak onlangs in het dorp de destijds (5 jr geleden) verkopende makelaar van ons huidige huis. Huis kwam ter sprake en gaf oa aan dat we met de 44 paneeltjes nu maandelijks tientallen Euro's terug krijgen ipv dat je fors moet betalen voor je energierekening in huizen van vergelijkbare omvang. Mogelijk dat dat is blijven hangen of zo want wat schetst mijn verbazing: kreeg begin vorige week een mail van hem of wij geen interesse hadden om ons huis te verkopen. Hij had twee zoekende kopers in portefeuille waarbij hij ook al een indicatie aan gaf van de te verwachten opbrengst. Bedrag overstijgt het miljoen dus blijkbaar is er ook nog vraag voldoende naar dergelijke woningen. Hebben het destijds voor ongeveer de helft gekocht dus je zou een flinke klapper maken qua Euri, maar ja wat dan? Wonen hier prachtig rustig in ons optrekje uit 2007, alle ruimte om ons heen, nul op de meter, twee garages voor bijvoorbeeld elf auto's, basisvoorzieningen op 2 km afstand etc.
Hou de huizenmarkt in ZO-Brabant op Funda goed in de gaten, maar in de afgelopen twee jaar nog geen huis voorbij gekomen waarvan ik dacht "dat zou ik wel willen verruilen voor ons huidige huis". Voor nieuwbouw is het nu ook niet echt de ideale tijd dus ondanks dat het financieel mogelijk aantrekkelijk is, blijven we waarschijnlijk toch maar mooi zitten.
Dat is ongeveer wat ik zoek.
Maar zoiets af op 1500/2000m2 grond kost hier gewoon net even wat meer als het af is. 1,5 miljoen komt eerst dan.
Voor 1/ 1,1 miljoen koop je letterlijk iets waar je 2 ton minimaal tegenaan moet klappen om het A; modern te krijgen
B: Energie 'neutraal' is wel zo lekker bij zo'n kast......

Dan kom je gewoon op 1,3 miljoen minimaal uit & dan woon je in niks speciaals qua huis. (looks)
Ik los m'n huidige huis af & koop over een jaar of 6/7 wel wat anders & dan knal ik dit in de verhuur, lijkt me een beter plan.
Maar als de crisis doorzet, ben ik vooral blij als ik m'n kinderen een bammetje kan blijven voederen. :lollerdelol: En ben ik dubbel zo blij met waar ik woon.

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Nu een huis kopen

Bericht door SlowCo » 03 okt 2022, 17:06

Gezien die laatste zin, denk ik ook dat het het beste is om nu even geen huis te kopen. Het voelt een beetje teveel aan als eind 2007, begin 2008. En als het echt slecht uitvalt in het kwadraat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Baboulah, Darudevampire, jerico_NL, Majestic-12 [Bot], Rogerb en 174 gasten