Toyota iQ

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Toyota iQ

Bericht door indobesar » 20 okt 2008, 21:15

Afbeelding

Nu de productieversie van de Toyota iQ dan eindelijk in het echt te bewonderen is, laat het Japanse merk wat meer los over het slimme stadskarretje. De auto beschikt over niet minder dan zes ruimtebesparende innovaties, aldus Toyota.
De iQ is minder dan drie meter lang, maar biedt plaats aan drie personen plus een kind of bagage. De iQ is ontworpen in Japan en heeft wat bij Toyota de J-factor wordt genoemd. Dit staat volgens de Japanners voor “een sterk gevoel van dynamiek en stabiliteit, ondanks het kleine formaat. De J-factor vormt een uitdaging voor conventioneel denken: klein maar ruimtelijk, eersteklas maar compact.”
Toyota is in de persinformatie uitgesproken lyrisch -doch enigszins cryptisch- over het ‘Vibrant Clarity’ design: “De ‘on-the-edge’ styling van het exterieur komt terug in de verfijnde architectuur van het interieur van de iQ. Door het wiskundig analyseren en hervormen van de structurele schoonheid van natuurlijke objecten heeft Toyota een ‘techno-organisch’ ontwerp weten te creëren, waarin wiskundige en geometrische precisie samengaan met innemende, organische schoonheid.”
De kleine Toyota staat op vijfspaaks 16 inch lichtmetalen wielen. Binnenin is een V-vormige middenconsole de belangrijkste blikvanger. Voor de navigatie is er een systeem met een 5,8 inch TFT-scherm.
Het belangrijkste aan de iQ zijn natuurlijk de zes innovaties om meer binnenruimte te creëren. Allereerst is er een nieuw differentieel, dat motorruimte bespaart. Zodoende is er 10 centimeter extra ruimte in het passagierscompartiment.
Verder is er een platte brandstoftank onder de vloer en zijn er naar achteren geplaatste schokdempers. Hierdoor heeft Toyota de lengte van de iQ met 10 centimeter weten te beperken.
Een kleine airconditionings- en verwarmingsunit scheelt ruimte.Hierdoor kon het asymmetrische dashboard naar voren toe uitwijken. Verstelbare zitplaatsen zorgen voor extra flexibiliteit en dus meer ruimte.
Ten vijfde heeftToyota een centraal take-off stuurhuis ontwikkeld en dit hoger in de motorruimte geplaatst. De versnellingen, de motor en het differentieel konden zo eveneens elders worden geplaatst, waardoor de ruimtebesparende overhang voor van de iQ ontstond. Tenslotte zijn er dunnere stoelen, die meer beenruimte opleveren.
De motorisering van de iQ is op dit moment nog niet bekend, maar Toyota weet al wel te melden dat de CO2-uitstoot van de compacte auto rond 100 gram per kilometer komt te liggen. De productie van de iQ start aan het einde van 2008. Voor 2009 mikt het merk op een jaarproductie van 100.000 exemplaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden we ervan?
Persoonlijk erg leuk ding. Mooier dan een Smart 42 en best revolutionair kwa gebruikte techniek.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door indobesar » 20 okt 2008, 21:17

Toyota heeft de definitieve specificaties van de Toyota iQ vrijgegeven. De jongste telg van de Toyota familie wordt in januari in ons land verwacht. Ook heeft Toyota de motorisering bekend gemaakt.
De iQ is de nieuwe stadsauto van Toyota, waarmee het Japanse merk de aanval opent op auto’s als de Smart. Het is een ambitieus project, aangezien Toyota er alles aan doet om de auto praktischer en luxueuzer te maken dan zijn tegenstrevers. Om deze reden wordt de iQ standaard al geleverd met airconditioning, elektrische ramen, Radio/CD-speler met stuurwielbediening en 15 inch lichtmetalen velgen. Ook het zogenoemde 3+1 concept is vernieuwend. Door een aantal ingrepen, waar wij eerder al over berichtten, moet het mogelijk zijn om met drie volwassenen en een kind in de auto te zitten. Dit is opmerkelijk, aangezien de auto maar 2,99 meter lang is.
Ook de motorisering is inmiddels bekend. Allereerst is er een 1,0-liter driecilinder benzinemotor. Deze levert 68 pk en verbruikt volgens de voorlopige fabrieksopgave 4,2 liter per 100 kilometer. De CO2-uitstoot bedraagt 99 g/km en daarmee scoort de auto een A-label. De motor kan ook gekoppeld worden aan een Multidrive transmissie. Met deze CVT verbruikt de iQ 4,7 liter per 100 kilometer en stijgt de uitstoot naar 110 g/km. Desondanks behaalt ook deze uitvoering een A-label. Verder staat er een 1,4-liter viercilinder dieselmotor op het programma. Deze wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Het verbruik van de zelfontbrander bedraagt 4,0 liter per 100 kilometer.
Met de veiligheid zit het wel goed. De iQ is standaard voorzien ABS met Brake Assist en elektronische remkrachtverdeling. Ook stabiliteitshulp is standaard. Daarnaast worden er maar liefst 9 airbags in de auto gemonteerd. Opmerkelijk is de gordijn airbag achterin. Deze plofzak moet de passagiers achterin beschermen bij een aanrijding van achteren. De prijzen van de iQ zijn voor Nederland nog niet bekend.


Met dat verbruik lach je toch de ballen uit je broek. Kleine 70pk op ~850Kg? is niet ongunstig.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Toyota iQ

Bericht door Shakes » 20 okt 2008, 21:20

Gaaf toch!

Wen er maar aan. Dit is de toekomst!

N.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door indobesar » 20 okt 2008, 21:47

Tsja, het ene moment beweer je dat er weinig bekend is, het andere moment popt er een persbericht omhoog. Toyota doet niet kinderachtig en neemt de iQ gewoon lekker snel in productie. Allereerst worden er twee motoren geleverd.

Automerken zetten graag nieuwe concepten in de markt. Als een ander merk al een vergelijkbare auto heeft staan is een match snel gemaakt en het liefst ben je de concurrentie vóór. Het is toyota aardig gelukt een uniek autootje neer te zetten. De iQ is een echte 3+1, je kan 3 mensen met en één zonder ledematen meenemen.

Afhankelijk van de uitvoering zet de iQ slechts 845-965kg op de weegschaal. De zwaarste uitvoering is een volledig aangeklede 1.4 D-4D, zelfs een 1.4 diesel mag wat wegen.

De belangrijkste iQ, althans in Nederland, wordt echter de 1.0 VVT-i. Dit lichtgewicht met handgeschakelde bak krijg je binnenkort namelijk mee zonder BPM af te tikken én dan krijg je ook nog eens 50% korting op de wegenbelasting. In deze uitvoering heeft de Toyota namelijk een CO2 uitstoot (best belangrijk) van slechts 99g/km. En dan kan je toch gewoon met airconditioning rondrijden! Naast een koel-unit is de iQ ook van een leren stuur en versnellingspook voorzien, zit er een deelbare achterbank in en krijg je lichtmetalen velgen. De deelbare achterbank geeft toegang tot een laadruimte ter grootte van een flinke rugzak, 242 liter.


Zonder BPM en 50% korting op HSB. Dat komt dus neer op ongeveer €10HSB per maand.

Ga nog serieus zo'n ding overwegen. LOL
http://www.autoblog.nl/archive/2008/10/ ... cificaties" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door Stéphane » 21 okt 2008, 11:40

Zelf een smart 4/2 gehad om vergelijkbare redenen (zuinig, klein) en dit vind ik persoonlijk echt 10x beter. Het ziet er beter uit, zowel interieur als exterieur. En ook net wat meer ruimte wat ook een essentieel voordeel is.

Toyota komt met deze auto precies op het juiste moment en ik verwacht hiervan dat het wel een succes moet kunnen worden. Een nieuwe, betrouwbare, moderne, complete en zuinige auto. Dat maakt meer kans dan een 2e hands auto, zou je zeggen. En dan ook nog Toyota met hun betrouwbare imago. Sowieso een nekslag voor smart natuurlijk.

Gebruikersavatar
Fietsbel
Berichten: 448
Lid geworden op: 19 apr 2007, 18:23
Locatie: Supra MKiV Boostlogic T61

Re: Toyota iQ

Bericht door Fietsbel » 21 okt 2008, 11:46

Ben erg benieuwd naar deze auto om naast de supra te hebben. Ben benieuwd naar de performance, maar zo op het eerste gezicht zou ik de auto wel willen! Is er al iets bekend over de prijs? volgens mij kan dat nooit echt veel zijn.

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door Stéphane » 21 okt 2008, 14:42

Ze verwachten rond de €11,5k heb ik gelezen. Wellicht dat Duifjes/Jaco hier als Toyota-dealer wat over kan zeggen, als hij dat al mag.

Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 399
Lid geworden op: 16 jun 2008, 00:21
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door Pim » 21 okt 2008, 15:44

Stéphane schreef:Ze verwachten rond de €11,5k heb ik gelezen. Wellicht dat Duifjes/Jaco hier als Toyota-dealer wat over kan zeggen, als hij dat al mag.
Ik ben zelf werkzaam bij de zelfde vestiging als Jacco en wat ik gehoord heb komt hij prijstechnisch boven de Aygo te staan, prijzen zullen idd beginnen rond bovengenoemde bedrag. Het afwerkingsniveau ligt van de IQ dan ook een vele malen hoger dan dat van de Aygo.

Maar als ik wat te vragen heb vraag ik het ook altijd aan Jacco, dus hij weet er vast nog wel meer over te vertellen :bignews:

Wouter81
Berichten: 9067
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Toyota iQ

Bericht door Wouter81 » 21 okt 2008, 16:58

Serieus leuk, zou het nog overwegen ook. Fuck de staat, zo weinig mogelijk geld daarnaartoe en voor kortere stukjes woon/werk kan zoiets perfect lijkt me.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door indobesar » 21 okt 2008, 21:24

Op autointernationaal staat vanaf ca. €14K

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door Stéphane » 21 okt 2008, 22:16

@indobesar: Pim en Jacco (met 2 keer een C, sorry) werken bij een Toyota dealer, dus ik neem aan dat zij meer informatie hebben ;)

Voor €14k wordt het wel weer een tricky verhaal. Maar het grote voordeel zou hem moeten zitten in ontbreken van BPM en dus de lagere prijs. Als de auto verder niets meer te bieden heeft dan de Aygo werkt het niet, volgens mij. Meer kwaliteit of niet maakt dan weinig uit. Dan lijkt me de propositie minder aantrekkelijk. Je zult ze zeker wel verkopen, dat wel. Maar niet zoveel meer dan de bedoeling is.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door indobesar » 22 okt 2008, 08:57

@Stephane, dat is waar. Laten we hopen dat de iQ "gunstig" geprijst wordt, het is een geinig ding. :thumbup:

@Fietsbel, de 1.4 16V, als dat dezelfde is als gebruikt in de Auris, levert 97pk. Op een wagengewicht van naar schatting 900Kg levert dat leuke prestaties op. Een PK/gewichtsverhouding van 1:9.2 is vergelijkbaar met een E90 318i.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Toyota iQ

Bericht door RVV » 22 okt 2008, 09:07

Raar ding.

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Toyota iQ

Bericht door Shakes » 22 okt 2008, 09:09

Opvolger van de Prius :)

N.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3846
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Toyota iQ

Bericht door markk » 22 okt 2008, 09:51

had een hybride blok in moeten liggen met een prijs onder de 10k. Dan was het een revolutie geweest.

nu is het een klein, knus, modern, zuinig en modieus karretje. leuk, maar aan de prijs en zeker niet uniek (mini, 600, etc.)

mark

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Toyota iQ

Bericht door duifjes.com » 22 okt 2008, 10:25

Vanaf 12K en 2x moteren de 1.0 70pk uit de Aygo en nog leuker de 1.4 D4D 90pk diesel. 1.4 etc komen niet! 12K is redelijk wat geld maar uitrusting + afwerkingsnivo is Avensis style .

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door indobesar » 04 nov 2008, 00:04


indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door indobesar » 11 nov 2008, 18:33

De nieuwe iQ Toyota's antwoord op een veranderende wereld

Hoge brandstofkosten, milieuproblematiek, drukke steden... autorijden verandert. Groot is niet langer een must, klein is slim en toekomstgericht. Maar: we willen geen concessies doen aan kwaliteit, comfort en veiligheid.

Tijdens de introductiefase van de iQ zijn twee motoren leverbaar: de 1,0 liter VVT-i benzinemotor en de 1,4 liter D-4D dieselmotor. Een nieuw ontwikkelde Multidrive CVT-transmissie is optioneel op de 1,0 liter benzinemotor. Alle modellen voldoen aan de Euro IV-normen. Een gloednieuwe 1,3 liter dual VVT-i benzinemotor met Stop & Start-systeem is in het 2de kwartaal van 2009 leverbaar.

Alle drie de geavanceerde iQ-motoren en transmissies zijn ontwikkeld volgens de 'Toyota Optimal Drive'-filosofie voor een laag brandstofverbruik en een lage uitstoot, zonder concessies te doen aan vermogen en rijplezier.

Om daarnaast ook zeker geen concessies te doen op veiligheid heeft de iQ als wereldwijde primeur een 9de airbag in de vorm van een curtain airbag achter. Bij aanrijdingen van achteren wordt deze airbag geactiveerd vanuit de hemelbekleding achter de hoofdsteunen van de achterstoelen. Dit om de kans op letsel bij de inzittenden achterin te verminderen.

iQ: ’s werelds kleinste ‘3+1’-zitter.

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door indobesar » 11 nov 2008, 18:36

Specs

De 1.0 Benzine zou 1:23,2 moeten halen. De 1.4 diesel 1:25. In de praktijk valt dat ongunstiger uit, laten we zeggen 1:20. Zeer nette waarden. Met een 32liter tankje kun je nog redelijk wat km-ers afleggen.
Me like! :D

Metchu
Berichten: 15237
Lid geworden op: 09 jun 2007, 02:13
Locatie: Niet ver van Zandvoort

Re: Toyota iQ

Bericht door Metchu » 11 nov 2008, 18:39

komt er ook nog een 2.0 turbo uit? Dan like ik em ook 8)

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door indobesar » 11 nov 2008, 18:49

Metchu schreef:komt er ook nog een 2.0 turbo uit? Dan like ik em ook 8)

Pas je er wel in? :nana: :jenna: :nana:

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door indobesar » 18 nov 2008, 20:52

Details en richtprijs Toyota IQ

18 november 2008 · Tekst Alexander Inia


De importeur heeft de details van de Toyota IQ bekendgemaakt. We weten nu de precieze Nederlandse specificaties en ook de richtprijzen van de Toyota’s 3+1.
De verkoop van de Toyota IQ start in ons land op 23 januari 2009. De richtprijzen voor de 1.0 Comfort en 1.0 Aspiration zijn respectievelijk 13.000 en 14.000 euro. De prijzen zijn nog niet zeker, omdat ze afhankelijk zijn van Belastingplan 2009. Als dat wetsvoorstel wordt aangenomen, dan is de IQ BPM-vrij. Zo niet, dan wordt de kleine Toyota duurder.
De IQ komt met twee motoriseringen: een 1,0-liter benzinemotor en een 1,4-liter turbodiesel met roetfilter. De benzinemotor heeft een vermogen van 68 pk. Met handgeschakelde vijfbak bedraagt de CO2-uitstoot 99 gram per kilometer, met CVT-automaat bedraagt deze waarde 110 gram per kilometer. Het gemiddeld verbruik van de handgeschakelde versie is 4,3 liter per 100 kilometer. Beide benzineversies hebben een A-label. In het tweede kwartaal van 2009 komt er bovendien een gloednieuwe 1,3-liter dual VVT-i benzinemotor met Stop-/Start-systeem beschikbaar.
De 1,4-liter turbodiesel heeft een vermogen van 90 pk en is alleen leverbaar in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Het gemiddeld verbruik van deze IQ bedraagt 4,0 liter per 100 kilometer, in combinatie met een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer. Deze diesel, goed voor een maximumkoppel van 190 Nm, moet het met een B-label doen.
De 2,99 meter lange Toyota heeft een draaicirkel van 7,8 meter. Bij de introductie kan de koper kiezen uit drie kleuren: Pearl White, Metallic Black en Deep Amethyst (paarstint). De basisversie van de IQ is de Comfort. Deze heeft standaard negen airbags, 15 inch lichtmetalen wielen, handbediende airconditioning, lederen stuurwiel met audiobediening, Brake Assist, Vehicle Stability Control en een Radio/CD-speler met zes speakers. De Aspiration voegt hier nog 15 inch wielen in hoogglans, automatische airconditioning, Smart Entry, elektrisch inklappende buitenspiegels, mistlampen voor, regen- en lichtsensor aan toe. Een navigatiesysteem en lederen bekleding behoren tot de optielijst.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Toyota iQ

Bericht door Macboy » 22 nov 2008, 18:15

Eindelijk weer een fabrikant die met iets leuks kleins komt, in plaats van al die onnodige groei maar steeds.

Gebruikersavatar
Ahmed
Berichten: 2779
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57

Re: Toyota iQ

Bericht door Ahmed » 13 feb 2009, 17:43

Vandaag dus gereden met een iQ 1.0 VVT-i Aspiration automaat.

Bij het instappen viel het interieur gelijk op. Lekker strak en simpel. Dik mooi stuurtje en heerlijke stoelen. Verder paars/bruin achtig interieur, best wel ok.
Verder is er zogenaamd plaats voor 2 achter, maar ik ben echt benieuwd wie daarin past :D

Het rijdt verrassend goed voor zo een kleine autootje! Vergelijkbaar met een Polo/207.
Ook op de snelweg doet ie het goed, je merkt niet echt dat het een kleine auto is, zoals je bijvoorbeeld bij de Aygo/107/C1/Smart hebt.
Enige waar ik wel van schrok was bij het hevig remmen, toen werd de achterkant opeens licht en moest ik corrigeren om dat ding recht te houden…. :shock: , was wel op een nat wegdek, maar gewoon op een rechte weg…raar.

Over het algemeen ben ik er positief over, vind het misschien wel DE ideale stadsautootje.(vooral met die draaicirkel)
Raad het echt aan om een proefrit ermee te maken, rijdt echt leuk! :df:

Afbeelding

Afbeelding

Breed en agressief, nice!

Afbeelding

Vanuit deze kant, gewoon grappig :D

Afbeelding

Afbeelding

Maar dit is gewoon lelijk....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Re: Toyota iQ

Bericht door Michel P » 13 feb 2009, 18:06

C1/107/Aygo zien er IMO 100x beter uit.

Voor het geld van de iQ liever een 500 met A label, smoel gewoon beter.

Sloopregeling moet maar snel komen, zie zo'n instap C1/107/Aygo wel zitten.

Michel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP en 9 gasten