Ik heb nu een tijdje een eigen bedrijf en heb daarvoor ook vele jaren in loondienst gewerkt (zelfde vakgebied). In die jaren heb ik veel geleerd en ook heel erg veel nieuwe mensen leren kennen. Ook de nodige mensenkennis opgedaan in die jaren. Het merendeel van die mensen zijn echt zoals ze overkomen maar soms vergis je je in mensen. Gebeurt niet vaak maar heb in de afgelopen jaren toch al diverse mensen en bedrijven kapot zien gaan, ondanks dat je dat op het eerste gezicht niet zou verwachten. Die bedrijven en ondernemers hadden één ding gemeen realiseerde ik me vandaag toen ik er eens over nadacht. Zonder uitzondering waren de verhalen prachtig. Het kon niet op en regelmatig hoorde ik termen als 'het maakt niet uit wat het kost, het moet gewoon goed'. Voor je het wist werd je zelf meegesleurd in het enthousiasme want mensen om zich heen enthousiast krijgen kunnen ze goed. Natuurlijk hoor je als ondernemer graag 'dat geld geen probleem is' maar ik ben daar wel een stuk alerter in geworden. Gelukkig nooit serieus het schip in gegaan na zoiets maar het is wel enkele keren close geweest. Leer je ook weer van. Onlangs ook weer een bedrijf waar we het één en ander voor hadden gedaan, moest van alles gebeuren en geleverd worden en geld was geen probleem. Enkele weken later hoor ik dat 3 kwart van het personeelsbestand de laan uit is gestuurd en dat het er erg slecht gaat. Weer zo iemand.
Ik heb (denk ik

) een normale opvoeding gehad waarin ik leerde dat eerlijkheid het langst duurt. Ik zou zo niet kunnen werken, overal lulverhalen ophangen, snel pieken en dan ook weer snel kapot gaat met een spoor van vernieling in de vorm van schuldeisers achter je aan. Natuurlijk wil iedereen geld verdienen (ik ook) maar ik wil het wel op een eerlijke manier doen.
Nu lees ik vandaag weer over die John Wolbers van Easy Life Investment waar justitie vandaag een inval heeft gedaan wegens verdenking van grootschalige fraude. Prachtige verhalen, een gegarandeerd rendement van 10% en 500 man trappen erin en tellen per persoon minimaal 50.000 euro neer. Gaat dankzij de pyramideconstructie een tijdje goed maar dan.... Net als die gasten van Palm Invest koop hij zowat elke dure sportauto die er is, kapitale villa etc. Uiteindelijk vallen ze door de mand, spoor van slachtoffers achter zich aan. Goedgelovige mensen maar waarschijnlijk ook niet bepaald achterlijk, ze waren toch redelijk vermogend en dat zijn over het algemeen niet al te domme mensen. Toch trapt men erin, aan de hand van mooie verhalen en prachtige folders. Ik heb ook geleerd dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn het meestal ook zo is. Het verbaast me dan ook enorm dat er toch altijd weer zoveel slachtoffers zijn bij dit soort malafide praktijken.
Er zijn ongetwijfeld veel rijken die hun geld op een eerlijke manier hebben verdiend maar je vraagt je ook af hoeveel dat op een minder fraaie manier doen. Die John Wolbers deed momenteel mee aan de Quote Challenge (waar hij met zijn nieuwe Porsche GT2 aan meedeed). Rijkeluisclubje met heel veel enorm dure auto (daar is een E90 M3 een pauperbak denk ik

), hoeveel zouden er eerlijk verdiend zijn denk je dan? Harry Mens laatst notabene nog roepen in RTL Z dat die Easy Life een solide betrouwbare club was... lekker als je daarop blindvaart. Zijstraat hiervan is de autosport. Die Wolbers had ook een raceteam met die d'Oro juwelier (
http://www.dororacing.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), ook dat vraag ik me wel eens af. Vind het prachtig als mensen kunnen racen maar denk ook dat er genoeg niet al te eerlijke en ongure types in meedoen.
Heel verhaal maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik de laatste jaren meer wantrouwend en minder goedgelovig ben geworden. Eerst zien, dan geloven is steeds meer mijn motto geworden. Er lopen helaas een hoop gladde oplichters rond. Het verbaast me dan ook dat zoveel mensen er toch keer op keer weer intrappen en gedupeerd raken.