Eerlijkheid duurt het langst

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Eerlijkheid duurt het langst

Bericht door Wouter81 » 02 sep 2008, 21:27

Ik heb nu een tijdje een eigen bedrijf en heb daarvoor ook vele jaren in loondienst gewerkt (zelfde vakgebied). In die jaren heb ik veel geleerd en ook heel erg veel nieuwe mensen leren kennen. Ook de nodige mensenkennis opgedaan in die jaren. Het merendeel van die mensen zijn echt zoals ze overkomen maar soms vergis je je in mensen. Gebeurt niet vaak maar heb in de afgelopen jaren toch al diverse mensen en bedrijven kapot zien gaan, ondanks dat je dat op het eerste gezicht niet zou verwachten. Die bedrijven en ondernemers hadden één ding gemeen realiseerde ik me vandaag toen ik er eens over nadacht. Zonder uitzondering waren de verhalen prachtig. Het kon niet op en regelmatig hoorde ik termen als 'het maakt niet uit wat het kost, het moet gewoon goed'. Voor je het wist werd je zelf meegesleurd in het enthousiasme want mensen om zich heen enthousiast krijgen kunnen ze goed. Natuurlijk hoor je als ondernemer graag 'dat geld geen probleem is' maar ik ben daar wel een stuk alerter in geworden. Gelukkig nooit serieus het schip in gegaan na zoiets maar het is wel enkele keren close geweest. Leer je ook weer van. Onlangs ook weer een bedrijf waar we het één en ander voor hadden gedaan, moest van alles gebeuren en geleverd worden en geld was geen probleem. Enkele weken later hoor ik dat 3 kwart van het personeelsbestand de laan uit is gestuurd en dat het er erg slecht gaat. Weer zo iemand.

Ik heb (denk ik :wink: ) een normale opvoeding gehad waarin ik leerde dat eerlijkheid het langst duurt. Ik zou zo niet kunnen werken, overal lulverhalen ophangen, snel pieken en dan ook weer snel kapot gaat met een spoor van vernieling in de vorm van schuldeisers achter je aan. Natuurlijk wil iedereen geld verdienen (ik ook) maar ik wil het wel op een eerlijke manier doen.

Nu lees ik vandaag weer over die John Wolbers van Easy Life Investment waar justitie vandaag een inval heeft gedaan wegens verdenking van grootschalige fraude. Prachtige verhalen, een gegarandeerd rendement van 10% en 500 man trappen erin en tellen per persoon minimaal 50.000 euro neer. Gaat dankzij de pyramideconstructie een tijdje goed maar dan.... Net als die gasten van Palm Invest koop hij zowat elke dure sportauto die er is, kapitale villa etc. Uiteindelijk vallen ze door de mand, spoor van slachtoffers achter zich aan. Goedgelovige mensen maar waarschijnlijk ook niet bepaald achterlijk, ze waren toch redelijk vermogend en dat zijn over het algemeen niet al te domme mensen. Toch trapt men erin, aan de hand van mooie verhalen en prachtige folders. Ik heb ook geleerd dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn het meestal ook zo is. Het verbaast me dan ook enorm dat er toch altijd weer zoveel slachtoffers zijn bij dit soort malafide praktijken.

Er zijn ongetwijfeld veel rijken die hun geld op een eerlijke manier hebben verdiend maar je vraagt je ook af hoeveel dat op een minder fraaie manier doen. Die John Wolbers deed momenteel mee aan de Quote Challenge (waar hij met zijn nieuwe Porsche GT2 aan meedeed). Rijkeluisclubje met heel veel enorm dure auto (daar is een E90 M3 een pauperbak denk ik :) ), hoeveel zouden er eerlijk verdiend zijn denk je dan? Harry Mens laatst notabene nog roepen in RTL Z dat die Easy Life een solide betrouwbare club was... lekker als je daarop blindvaart. Zijstraat hiervan is de autosport. Die Wolbers had ook een raceteam met die d'Oro juwelier (http://www.dororacing.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), ook dat vraag ik me wel eens af. Vind het prachtig als mensen kunnen racen maar denk ook dat er genoeg niet al te eerlijke en ongure types in meedoen.

Heel verhaal maar wat ik ermee wil zeggen is dat ik de laatste jaren meer wantrouwend en minder goedgelovig ben geworden. Eerst zien, dan geloven is steeds meer mijn motto geworden. Er lopen helaas een hoop gladde oplichters rond. Het verbaast me dan ook dat zoveel mensen er toch keer op keer weer intrappen en gedupeerd raken.

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Re: Eerlijkheid duurt het langst

Bericht door Eric H » 02 sep 2008, 21:33

Ik heb altijd van ouders het volgende geleerd.

Als mensen naar je toe komen met een mooi verhaal waar geld mee te verdienen is, bedenk je dan dat zij aan jou verdienen.
En waarom komen ze er mee naar jou toe...... ??

Ach, dan maar geen dure wagens, grote huizen, dikke juwelen / horloges
Maar wel een schoon geweten !!

Luco

Bericht door Luco » 02 sep 2008, 21:44

De halve racewereld bestaat uit criminelen en "oneerlijk" geld.
Laat mij maar lekker voor uurtje factuurtje werken, kan je je eigenlijk nooit een bult vallen en verdien lekker :banaan:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 02 sep 2008, 21:49

Rijkeluisclubje met heel veel enorm dure auto (daar is een E90 M3 een pauperbak denk ik ), hoeveel zouden er eerlijk verdiend zijn denk je dan?
Dat is precies waarom ik het bij een M3 houd................................................

Shakes

Bericht door Shakes » 02 sep 2008, 21:50

Even kort door de bocht. Zo'n Scheringa vent, en met hem zeer velen balanceren natuurlijk op het randje van wat ethisch verantwoord is. Ook op het randje van de wet. Met hem velen!

Ik ben nog nooit echt het schip ingegaan maar moet wel eens lachen als ik dan die zielige verhalen lees van mensen die
geinvesteerd hadden in Brazillaans hardhout oid, een vakantiehuis in het Rif gebied of de afschrijving van een nieuwe M3 even zijn vergeten.

Niet echt slim he :goodnight: !

Eric H

Bericht door Eric H » 02 sep 2008, 21:54

ja, moest me vandaag weer even echt inhouden bij het berichtje dat het CDA tegemoet wil komen aan de mensen die zich door de bank een te hoge hypotheek hebben laten aansmeren, en er nu achterkomen dat ze e.e.a. toch niet kunnen betalen.

http://www.nu.nl/news/1726850/30/CDA_wi ... elpen.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sorry hoor, maar als je een hypotheek afsluit van 9 jaarsalarissen ( terwijl 4.5 eigenlijk de max is ) dan moet je niet gaan lopen janken als het mis gaat.

Maar, back on topic....
Vertrouw niemand, alleen jezelf !!

Shakes

Bericht door Shakes » 02 sep 2008, 21:56

Inderdaad

Of even het meest kloterige kabinet ooit kiezen. Kan het CDA daar ook wat aan doen?

N.

Eric H

Bericht door Eric H » 02 sep 2008, 22:03

Nandor schreef:Inderdaad

Of even het meest kloterige kabinet ooit kiezen. Kan het CDA daar ook wat aan doen?

N.
Nee, das jullie schuld..... :D

Stéphane

Bericht door Stéphane » 02 sep 2008, 22:08

Nandor schreef:Of even het meest kloterige kabinet ooit kiezen.
Daar hoef je niet voor te kiezen, dat gaat allemaal helemaal vanzelf :shakeit:

Verder vind ik dat verhaal met die hypotheken eigenlijk vergelijkbaar met dat geneuzel met die aandelen-lease. Mensen zogenaamd niet weten wat ze doen om gemakkelijk geld ermee te verdienen. En dan uiteindelijk Dexia er nu voor opdraaien. Nu waren die ook wel redelijk smerig bezig, maar toch. Het opportunisme waarmee veel mensen er in springen is eigenlijk tekenend. En dan gaan janken als ze hun geld kwijt zijn. Sorry, hoor, maar dat is volledig hun eigen schuld. Net zoals veel mensen die maar even privé gaan beleggen. Ken nog een verhaal van een collega die een vermogen in aandelen had geïnvesteerd met die Nina Brink blamage toen van World Online. En toen opeens was er niets meer. Ook daar weer net zoals met Dexia smerigheid aan de kant van het bedrijf, maar toch ook weer opportunisme waarmee mensen er inspringen.

En eerlijk duurt inderdaad het langst, dat zeker. Maar houdt er dan wel rekening mee dat er ook mensen zijn die dat niet doen. En dan heb ik het niet over mijzelf ;)

Luco

Bericht door Luco » 02 sep 2008, 22:19

wij hebben met dexia toch leuk verdiend, maar hadden wel pakketten waarbij WIJ bepaalden wanneer uit te stappen.
Ja als je de start en einddatum vastlegd en de beurs staat dan lager moet je inderdaad niet zeiken.

Maar dat is typisch nederlands, lachen als het goed gaan en roepen dat je zo goed bent.
Gaat het dan fout, dan heel snel wijzen met het vingertje dat het andermans schuld is.

Je hebt toch verdomme zelf getekend :hammer: :hammer: :hammer: :hammer:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 02 sep 2008, 22:38

Als je een bedrijf lang wil continueren zul je eerlijk moeten werken (en terecht). Mooie verhaaltjes zijn er genoeg en ik verbaas me er altijd over hoeveel mensen daar gewoon intrappen :bag:

Vrijwel alle vrienden van me hebben een "leven_hypotheek" afgesloten en allemaal bij dezelfde vent want ja dat is zo'n goeie gozer..... :blabla: tuurlijk joh en die vent lekker de komende 30 jaar ff z'n aandeel opstrijken vanwege het verkopen van een (belegging) verzekering. Och zo voordelig want de hypotheek is afgesloten bij de "goedkoopste" bank :lol: Enne het gegarandeerde rendement op die (Axa) verzekering is?? 8%, nee dat is de prognose, de gegarandeerde......eeeeehhh moet ik ff nakijken hoor....3% o, ok gewoon inflatie correctie dus :hosanna: Laat mij maar lekker met m'n saaie bank en ouderwetse hypotheek :beer: Het "beleging" verhaal waarbij 50K ingelegd moest worden daarover heb ik me ook ernstig verbaasd. Als je toch 50K kunt missen dan snap je toch wel IETS in het leven lijkt me....maar nee dus.

Kortom, ik overschat de mensheid nog wel eens maar ik onderschat mensen vrijwel nooit :wink:

SteV6

Bericht door SteV6 » 02 sep 2008, 23:00

Breek me de bek niet open ... je hebt mensen die gewoon willens en wetens proberen misbruik te maken van je eerlijk zaken willen doen. Met die lui ben ik dan ook heel snel klaar. Gelukkig gaat het dan meestal nog niet over grote bedragen.

Andersom merk ik dat heel veel mensen blijkbaar heel graag bedonderd willen worden ... onbegrijpelijk waar mensen instappen uit pure hebzucht :shock:

SteV6

Luco

Bericht door Luco » 02 sep 2008, 23:05

Wat ik ook heb gemerkt is dat hoe groter de organisatie des te minder betrokken de medewerkers soms zijn.
Vaak wordt er dan ook zonder slag of stoot accoord gegaan met het gevraagde uurloon.
Ik heb dus wel geleerd stevig in te zetten :angel:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 03 sep 2008, 10:22

Kan best kloppen ja...
Volgensmij heb ik ook een ide welk bedrijf je bedoeld.. :mrgreen:

RVV

Bericht door RVV » 03 sep 2008, 11:24

Wouter81 schreef:. Die Wolbers had ook een raceteam met die d'Oro juwelier (http://www.dororacing.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), ook dat vraag ik me wel eens af. Vind het prachtig als mensen kunnen racen maar denk ook dat er genoeg niet al te eerlijke en ongure types in meedoen.

.
Ik ken verder geen achtergronden, maar dit staat op het internet

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... Leeuwarden" onclick="window.open(this.href);return false;

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 03 sep 2008, 11:35

Rico v Velzen schreef:
Wouter81 schreef:. Die Wolbers had ook een raceteam met die d'Oro juwelier (http://www.dororacing.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), ook dat vraag ik me wel eens af. Vind het prachtig als mensen kunnen racen maar denk ook dat er genoeg niet al te eerlijke en ongure types in meedoen.

.
Ik ken verder geen achtergronden, maar dit staat op het internet

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/ ... Leeuwarden" onclick="window.open(this.href);return false;

Klink allemaal wat wazig (obv deze info), verder speculatief, afwachten wat er boven water komt

M@rcel

Bericht door M@rcel » 03 sep 2008, 11:49

Ik vind dat jullie wel heel snel een mening vormen over mensen die met constructies als Legiolease en Dexia diep in de schulden zijn geraakt.
Het was wel eventjes in de tijd dat het allemaal niet op kon. Beurzen stegen sky high, de rijken liepen nog meer binnen, dus de gewonen burger wilde ook graag een graantje meepikken.
Dexia had brochures die niet deugde, daarbij werden zaken zo anders voorgesteld dan wat werkelijkheid was. Mensen bleken ineens in schulden te zitten waar ze eigenlijk helemaal niet om gevraagd hadden. Heel veel mensen bleken een BKR registratie te hebben zonder dat ze daar ooit iets vanaf wisten.
Je zal maar net op het punt gestaan hebben om met je partner een huisje te kopen...die droom ging voor heel veel mensen ineens niet meer door omdat ze met die vette BKR registratie geen hypotheek konden afsluiten.

Natuurlijk kan je mensen verwijten dat ze niet heel erg goed hun huiswerk hadden gedaan...maar het gaat er toch echt om hoe grote bedrijven dmv misleidende reclame, over de rug van de hard werkende middenklasse heel veel geld wilde verdienen.

Ik vind het goed dat de overheid zich daarmee zal bemoeien, ook mbt tot die torenhoge hypotheken.
Maar dat geld moeten ze wel halen bij die onverantwoorde marktpartijen, waarbij tussenpersonen voor iedere verkochte polis een leuk bedrag voor zichzelf kunnen opstrijken. Die gasten interesseren zich alleen maar voor hun eigen snelle cash....walgelijk.

Overheid moet juist dit soort praktijken aan banden leggen, en een wettelijk maximum op hypotheken regelen.
Gewoon een maximaal hypotheekbedrag tov je salaris, laat de hypotheek verstrekkers elkaar dan maar beconcurreren met de laagste maandlasten voor dat bedrag, ipv je een hogere hypotheek aan te bieden.

RutgerK

Bericht door RutgerK » 03 sep 2008, 12:52

Ik ben het helemaal eens dat eerlijkheid het langst duur en op de lande termijn het best werkt. Ik merk ook dat de om veel geduld vraagt, veel investeren in goede netwerken en veel frustraties wegslikken.
Het is soms ongelooflijk wat mensen en bedrijven aan verhalen geloven en hoe moeilijk men gaan accepteren dat men kortzichtig is of onvoldoende kennis hebben om goede beslissingen te maken.

Ik heb zo vaak offertes gezien waarvan je weet dat het niet waargemaakt kan worden of dat het kostenplaatje anders zal uitpakken. Bedrijven die over de rug van anderen geld verdienen maar kunnen overtuigen dat het goed is voor die ander.

Dit ELI verhaal is weer een klassieker natuurlijk. Het interview bij Mens was tenenkrommend. Opkopen levensverzekeringen ...bla bla bla, ABN-AMRO, tripple A in Amerika ..... bla bla bla ..... 10%.

Het hebben van geld is geen garantie voor intelligentie. Ik denk dat er weinig mensen zijn, die rijk zijn geworden in de financiele sector, tussen de gedupeerden zitten.

Een kennis van mij kwam een aantal jaren geleden met een geweldige investeringsmogelijkheid in Amerika. Mooie site erbij, veel gelukkige mensen die hun positieve ervaringen deelden. Rendement was skyhigh 10% ziu een lachertje zijn. Je geld moest wel omgezet worden in eenheden om je opgebouwde rendement wereldwijd in dezelfde eengeud te kunnen uitdrukken. Die eenheden kende weer een omwisselkoers naar je eigen valuta. De klodder straalde er vanaf. Ik bood hem aan dat hij van het bedrag dat hij wilde investeren 1/4 aan mij zou geven en dat ik hem een jaar lang op dezelfde wijze zou informeren over de waarde groei van geld door mijn investeringen die exact hetzelfde hoge rendement zouden opleveren. Ik vertelde hem dat zijn geld omgezet zou worden in monopoliegeld en ik maandelijks de waardestijging in monopoliegeld zou aan hem zou doen toekomen.

Op mijn aanbod ging hij niet in, op het internetbedrijf wel!!!! Het resultaat mag duidelijk zijn. Van zijn geld heeft hij nooit meer wat gezien. Fascinerend blijft dat mijn aanbod inhoudelijk exact gelijk was en dat ik als kennis betrouwbaarder zou moeten zijn dan een vage website uit Amerika.

Succesverhalen over geld zijn heel verleidelijk om te geloven. Zeker als de succesvolle man in een groot huis woont en dure auto s rijdt.

Niall

Bericht door Niall » 03 sep 2008, 13:11

Ik weet van horen door een oude bekende van mij dat meneer meerdere dure auto's had. Een kerel die met hem samenwerkte, makelaar van huizen vanaf 1 miljoen euro, kwam een paar jaar geleden met een 3-serie bij mijn maat in z'n friettent. Paar maanden later had ie een 530d, toen die net uit waren. Weer een maand later had ie een porsche bij, maar daar ging ie niet mee naar klanten toe, omdat ze dan dachten die kerel verdient teveel.

Weer een paar jaar later had ie een paar ferrari's, X5, Lambo + kapitaal huis. Mijn maat zei zaken gaan goed, jazeker die handel in levensverzekeringen loopt als een trein, heb je interesse. Nee sorry zo een kapitaal heb ik niet. Maar mensen uit Ehv en omstreken + mensen in de autohandel zullen er wel vaker van gehoord hebben. Gezien hij net een maserati MC12 had besteld.

En dan komt de aap uit de mouw :bag:

Stéphane

Bericht door Stéphane » 03 sep 2008, 13:15

RutgerK schreef:Succesverhalen over geld zijn heel verleidelijk om te geloven. Zeker als de succesvolle man in een groot huis
woont en dure auto s rijdt.
Bedenk je dan ook hoe die persoon daar dan mogeljik aan gekomen is :P

@Marcel: Gaat mij niet om inhoudelijk foute verhaal van Dexia, maar meer om het pure opportunisme van mensen.

Even als voorbeeld: iedereen hier op het forum is er van overtuigd dat je nooit een kastje van €15 aan je motor hoeft te hangen om 10% minder verbruik te hebben. Gewoon omdat je weet dat het bullshit is. Beetje analoog aan het verhaal van RutgerK (goed verhaal trouwens ;)).

En op het moment dat de beurzen zo hoog stonden heb ik zelf bij een gerenommeerde Private Banking bank me bezig gehouden met beleggingshypotheken. MIjn eerste vraag aan de productmanagers daar was ook: "Hoe gaat dat dan met de aflossing als de beurs ineens instort?". Lacherige antwoord was dat ze na 5 jaar wel zouden kijken en het eventuele verschil bij zouden kunnen storten. "Maar dat gebeurt natuurlijk toch nooit!" werd er vervolgens achteraan gezegd. En ik ben zelf nu al ruim 8 jaar bezig met allerlei zaken op dat gebied, dus ondertussen weet ik wel dat het allemaal wat anders is gelopen ;)

Opportunisme van de mensheid geldt aan alle kanten en dat betekent dat er soms ook dingen in de markt gezet worden die niet helemaal zuiver zijn. Wees dus altijd kritisch in dat opzicht en laat je goed voorlichten. Weet daarbij ook dat mensen die je adviseren en je voorzien van onjuist advies daarvoor ook aansprakelijk gesteld mogen worden.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 sep 2008, 16:15

Ben het met Marcel eens en eigenlijk ook wel met Stephane :|
Eventjes kwetsbaar opstellen... :wink:
Ik heb ook zo'n Dexia product, voorheen Bank Labouchere.
Afgesloten in de tijd dat ik wel een paar centen kon missen, nu gelukkig ook nog.
Natuurlijk heb ik het ook niet goed gelezen en zelf m'n handtekening gezet.
Ik moet nog een paar jaar en dan zie ik wel hoe het schip gestrand is.
Ik kan er idd voor een aantal K ingaan, eigenlijk wel zeker.
Nu is er zo'n regeling (de Duisenbergregeling) waar je straks gebruik van kunt maken (2/3 van de schuld wordt kwijt gescholden).
MAG ik dan niet zo "oppertunistisch" zijn om daar gebruik van te maken?
Ik vind ook dat ze hiermee min of meer een soort van schuld bekennen.
Dan kan ik het nog wat beperken en gelukkig valt het bij mij nog enigszins mee.
Ik hoef er (nog) niets om te laten.
[/kwestbaar] :wink:

@Niels: aan jouw "saaie bank en ouderwetse hypotheek" wordt ook verdiend hoor :wink:

RVV

Bericht door RVV » 03 sep 2008, 16:28

Arthur schreef:
@Niels: aan jouw "saaie bank en ouderwetse hypotheek" wordt ook verdiend hoor :wink:

:nerd:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 03 sep 2008, 16:29

Wie, hij of ik?
:shock: :wink:

RVV

Bericht door RVV » 03 sep 2008, 16:31

Niels :wink:

Tristan

Bericht door Tristan » 03 sep 2008, 16:33

Als ik 10% rendement hoor haak ik al af. En al helemaal als ik hoor dat er Amerikaanse banken bij betrokken zijn. :roll:

Plaats reactie