GTR Evolution

Alles over games. Hier kun je terecht met al je posts en vragen over sims als Assetto Corsa, Gran Turismo, Project CARS etc., maar ook voor niet-racegames.
Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

GTR Evolution

Bericht door Niels v D » 22 aug 2008, 19:14

Liefhebbers van het serieuze racewerk kijken reikhalzend uit naar een nieuwe game van het Simbin-team. Later dit jaar komt Race Pro uit, maar dat spel wordt exclusief voor de Xbox 360 ontwikkeld. Pc-coureurs zullen het moeten doen met Evolution, een uitbreiding op het vorig jaar verschenen Race 07.

Wie bij racegames alleen denkt aan series als Need for Speed of Midnight Club, heeft een harde dobber aan games uit de Simbin-garage. In plaats van gepimpte bakken en straatraces met nitro-boosts, staan minutieus nagebouwde circuits, superrealistische rij-physics en competitieregels uit het officiele boekje centraal. Het Simbin-team, een paar jaar geleden ontstaan uit een groep enthousiaste modbouwers, neemt de racerij serieus. Zeer serieus.

Binnenkort verschijnt de zevende titel van de Zweedse studio, die een uitgeefcontract heeft met Atari. Simbin-games zorgen doorgaans niet voor enorme verrassingen. Ze bouwen voort op wat de studio eerder heeft uitgebracht, hebben een constante - hoge - kwaliteit en worden meestal als simulaties beschouwd. Nieuwkomers in dit genre moeten zich geduld en moeite getroosten om er plezier uit te halen, hoewel Simbin de minder ervaren racegoden meestal een paar handvatten aanreikt. De nieuwste Simbin-titel, GTR: Evolution, zal al helemaal niet voor grote verrassingen zorgen, want de game is een uitbreiding op Race 07: Official WTCC Game. In Nederland geeft Atari het spel alleen als stand-alone titel uit, waar Race 07 in op is genomen. Wie Race 07 aan wil schaffen doet er goed aan om een paar weken te wachten. In de meeste winkels wordt het spel nog steeds 'full price' verkocht, en voor hetzelfde geld koop je binnenkort de uitgebreide versie.

Voor Race07-spelers bevat GTR: Evolution dus bekende content, maar ook wie GTR 2 op zijn pc heeft staan zal déjà vu-momenten meemaken. Naast een paar nieuwe features, bestaan de aanvullingen op Race 07 vooral uit auto's en tracks uit GTR2. Wat dat laatste betreft kijken Race 07-spelers vooral uit naar de roemruchte Nürburgring Nordschleife. Een prachtig maar levensgevaarlijk circuit, dat in de autoracerij niet voor de niets de 'groene hel' wordt genoemd.
In GTR: Evolution heeft Simbin aan de beginnende racegamer gedacht, zij het met mate. De uitgebreide rijschool uit GTR 2, een prima hulpmiddel voor wie aan het begin van zijn virtuele racecarrière staat, is helaas niet meeverhuisd naar Evolution. Voor beginners is een pagina met tips opgenomen, maar dat zijn grotendeels open deuren. Dat louter 'plankgas geven' niet tot de beste resultaten leidt en dat remmen in een bocht onverstandig is weet vrijwel iedereen. Een betere steun in de rug van de onervaren coureur lijkt het nieuwe 'R-cade Extreme'. Wie voor deze optie kiest, krijgt races voorgeschoteld met alle hulp-opties aan en voorzien van een lage moeilijkheidsgraad. Het is vooral een tijdbesparende optie, want deze zaken kun je ook handmatig aanpassen. Wie racen op hoog niveau onder de knie wil krijgen, heeft wellicht meer aan de functie waarbij de ideale lijn op het wegdek is geprojecteerd. Ook handig is de mogelijkheid om de kunst af te kijken, door via camera's het rijgedrag van AI-piloten te volgen.

Het wagenpark van Evolution telt 49 verschillende auto's in 12 klassen, die zijn onderverdeeld in subklassen. Een opmerkelijke, want niet werkelijk bestaande, klasse is het splinternieuwe WTCC Extreme, waarin je kunt racen met een Alfa, Seat, Chevrolet of BMW uit de nabije toekomst. Sommige gamers zullen de NGT-klasse missen, maar het ontbreken van Porsches en Lamborghini's wordt ruimschoots gecompenseerd door de toevoeging van andere wagens uit GTR2. De wagens in Evolution variëren van de bekende, maar tamelijk suffe, Mini Cooper tot de idioot snelle Gumpert Apollo. Met name de toevoeging van de Aston Martin DBRS9 zal door liefhebbers als een geschenk worden beschouwd.

Zoals gebruikelijk in de GTR-serie, biedt Evolution talloze mogelijkheden om je auto te tweaken. Bij Simbin staat 'tweaken' niet voor het aanbrengen van lcd-verlichting of een taartschep op je kofferbak, maar voor het zo nauwkeurig mogelijk afstellen van bijvoorbeeld de remmen of versnellingen. Het spel duikt er behoorlijk de diepte mee in. Zo kun je tien instellingen per wiel veranderen, waaronder de 'camber' - de stand van een wiel en de 'packers' - die de inslag van een schokdemper bepalen. In GTR heeft iedere subtiele aanpassing gevolgen voor het rijgedrag van je bolide. Een onjuiste bandenspanning leidt bijvoorbeeld tot meer slijtage en een slechtere wegligging. Instellingen kun je per auto en per track opslaan. De ware fanaat puzzelt net zolang, tot hij de afstelling heeft gevonden die perfect bij de omstandigheden op een bepaald circuit horen.

De verschillende aspecten van de game zijn in orde, hoog tijd om te zien of de combinatie ervan goed uitpakt. We gaan een eindje rijden, uiteraard met stuur en pedalen. GTR: Evolution is - net zoals zijn voorgangers - nauwelijks speelbaar met de toetsenbordbesturing, en bovendien mis je daarmee een aanzienlijk deel van de race-ervaring. Weinig bescheiden als ik ben, neem ik de Spyker C8 Spyder mee, voor een ritje op de roemruchte Nordschleife. Geïnspireerd door Youtube-filmpjes met overmoedige wannabe-coureurs, poog ik het circuit te bedwingen in Pro - de hoogste moeilijkheidsgraad, dus zonder de talloze hulpopties - en een scherpe rondetijd neer te zetten. Dat laatste zit er niet in. Het prachtige uitzicht op bossen en heuvels leidt af en mijn Spyker draait soms fanatieker een bocht in dan mijn bedoeling is, overduidelijk het gevolg van achterwielaandrijving. Een beetje stuurhulp en abs kan geen kwaad, als je nog niet rijp bent voor het echte stoere mannenwerk.

Het racen is in Evolution nog altijd 'des Simbins'. Een snelheidsmonster in bedwang houden is uitdagend en ronduit lastig, maar het rijden is niet moeilijker gemaakt dan nodig om het gewenste gevoel van realisme te krijgen. Helaas ben ik met deze previewversie veroordeeld tot offline racen, tegen het type AI-tegenstanders waar ik ook in andere racegames weinig enthousiast van word. Simbin heeft ze voorzien van de menselijke eigenschap om fouten te maken, maar in de praktijk leidt dat er vooral toe dat ze in vrijwel iedere race in de eerste bocht op elkaar rammen en de boel blokkeren. Sturen is niet de sterkste kant van de AI, het kost dan ook niet heel veel moeite om computergestuurde tegenstanders in een bocht te passeren. Verder zijn AI-tegenstanders nog steeds niet genegen in hun spiegeltje te kijken voor ze je inhalen. Ze drukken je met grote regelmaat van de weg, als jij op zo'n moment links rijdt.

GTR2, Race 07 en GTR: Evolution zijn grotendeels met dezelfde technologie gemaakt, en de gMotor 2.0-engine waar de games op draaien is langzamerhand aan het verouderen. Fans die op een nieuwe game-engine wachten zullen geduld moeten hebben, tot Simbins Lizard-engine klaar is voor gebruik. Hoewel gebouwd op een verouderde engine kunnen de graphics in Evolution nog prima mee, al verdienen sommige onderdelen geen schoonheidsprijs. Met name het schademodel doet onder voor de overige kwaliteiten van Evolution. Een forse crash met de vangrail of een tegenstander leidt tot vreemde, nogal onrealistische deuken, en bij het schampen van een andere auto vliegen er steevast verfsplinters door de lucht, terwijl de autolak intact blijft. Hoewel de engine op leeftijd begint te raken is een stevige pc-configuratie nog steeds geen luxe. Op een pc die ten tijde van GTR 2 of Race 07 een stevige machine zou zijn geweest - 2.4 GHz Quadcore, 2 GB Ram, 8600GT videokaart - begint het spel flink te haperen als er meer dan elf auto's in beeld verschijnen.
Iemand die hem al heeft?

Online
Gebruikersavatar
Joost H.
Berichten: 1869
Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
Locatie: Rosmalen

Re: GTR Evolution

Bericht door Joost H. » 22 aug 2008, 21:13

yup, net even getest op de Nordschleife met verschillende wagens. Vond het erg tegen vallen. Zeker ook de baan zelf, lage resolutie en het klopte gewoon niet.
De versie voor GTR2 en Rfactor gemaakt door modders is stukken beter.

Overall feel was dat van een simpele addon, om even te kunnen crashen. De game start je zelf om d.m.v een Race07 Executable.
Lekker laten liggen dus, en verder gaan met Rfactor of Iracing :angel:

Robin
Berichten: 51415
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: GTR Evolution

Bericht door Robin » 23 aug 2008, 11:29

is ie gewoon al in de winkel te koop dan en hoef je niet persé Race 07 te hebben om 'm te installeren ofzo?

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Re: GTR Evolution

Bericht door Niels v D » 23 aug 2008, 18:31

je kunt 'em met en zonder Race07 kopen, als je race07 al hebt is het gewoon een uitbreiding en als je die nog niet hebt ku je hem erbij kopen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: GTR Evolution

Bericht door Macboy » 29 aug 2008, 20:13

Hij is in elk geval ook voor de PC beschikbaar. Ik was benieuwd naar de Nordschleife, maar is dus niet veel beter dan bestaande maar zelfs slechter ?

Laat maar dan :)

Kees Bunk
Berichten: 1046
Lid geworden op: 21 apr 2008, 19:41

Re: GTR Evolution

Bericht door Kees Bunk » 23 sep 2008, 00:30

Kan de NS map gebruikt worden in GTR2? Zo ja, dan lijkt me dat wel wat.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: GTR Evolution

Bericht door Macboy » 24 sep 2008, 14:38

Kees, de Nordschleife is nu al bijna 2 jaar beschikbaar voor GTR2 vriend hahaha :)

Wist je dat niet ?? Die kun je dus al lang downloaden en spelen.... jammer dat mensen het niet weten en iets leuks hebben moeten missen :(

Divere
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2008, 08:16
Locatie: er naast

Re: GTR Evolution

Bericht door Divere » 29 sep 2008, 18:55

wordt wel weer eens tijd voor een super race game

Zijn zat super mooie shooters zoals call of duty 4 maar een super F1 game schijnt in 2009 pas te komen
Sony heeft alle rechten nog

:'( :'(

waar zijn de tijden van pitstop 2 en een video pak :stom:

Kees Bunk
Berichten: 1046
Lid geworden op: 21 apr 2008, 19:41

Re: GTR Evolution

Bericht door Kees Bunk » 01 okt 2008, 18:58

Macboy schreef:Kees, de Nordschleife is nu al bijna 2 jaar beschikbaar voor GTR2 vriend hahaha :)

Wist je dat niet ?? Die kun je dus al lang downloaden en spelen.... jammer dat mensen het niet weten en iets leuks hebben moeten missen :(
Je hebt al een pm :D

Nee, dat wist ik gelukkig wel!
Mijn vraag stelde ik verkeerd: is de Evolution Nordschleife te gebruiken in GTR2?

k33z
Berichten: 2702
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: GTR Evolution

Bericht door k33z » 01 okt 2008, 19:28

Divere schreef:wordt wel weer eens tijd voor een super race game
Sorry dat ik dit topic wederom even verstoor, maar er is een SCHITTERENDE sim beschikbaar!

http://www.iracing.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Doet mij al het andere vergeten.

Heb GTR Evolution ook getest. Is inderdaad niets meer en niets minder dat een uitbreiding op RACE07. Vind je RACE07 leuk, dan bevalt GTR Evolution ook. Zit zelfs nog iets meer overstuur ik GTR Evolution.

Wat vind ik ervan? Zonder overdrijven, ik vind het vreselijk slecht. Al eerder gezegd (val me niet aan), maar voor mij is er op dit moment nog geen weg terug na het spelen van Iracing. Al het andere (behalve misschien Netkar Pro, dat zit ook wel snor kwa handling), is in 1 klap verouderd en dikke vette meuk. Dit is niet grafisch, maar puur op het gevoel die de wagens je geven.

Divere
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2008, 08:16
Locatie: er naast

Re: GTR Evolution

Bericht door Divere » 02 okt 2008, 08:38

Ik zie er weinig over?
Kan je die downloaden tegen betaling op de site??Net als Rfactor?

ziet er wel mooi uit

k33z
Berichten: 2702
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: GTR Evolution

Bericht door k33z » 02 okt 2008, 08:46

Over Iracing is al een ander topic op dit forum, daar is veel informatie te vinden.

Divere
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2008, 08:16
Locatie: er naast

Re: GTR Evolution

Bericht door Divere » 03 okt 2008, 09:10

is zeker niet gratis :lol:

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: GTR Evolution

Bericht door Luuk » 09 mei 2009, 16:21

Ik heb 'm sinds deze week ook maar eens. Aardig wat (leuke) auto's, en de verschillen met GTR2 qua details enzo zijn best cool.

Afbeelding

(Mijn resolutie staat niet zo hoog, nee. :oops: )

Kees Bunk
Berichten: 1046
Lid geworden op: 21 apr 2008, 19:41

Re: GTR Evolution

Bericht door Kees Bunk » 09 mei 2009, 18:45

Mickeys :banaan:

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: GTR Evolution

Bericht door BrianV » 09 mei 2009, 19:12

@ Luuk,

is ook hier weer alle track verkrijgbaar?

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: GTR Evolution

Bericht door Luuk » 09 mei 2009, 21:19

BrianV schreef:@ Luuk,

is ook hier weer alle track verkrijgbaar?
Hoe bedoellie?

BrianV
Berichten: 1467
Lid geworden op: 06 sep 2008, 23:16

Re: GTR Evolution

Bericht door BrianV » 12 mei 2009, 15:05

Luuk schreef:
BrianV schreef:@ Luuk,

is ook hier weer alle track verkrijgbaar?
Hoe bedoellie?
heb het antwoord al van je op msn :thumbup: .
Ga maar is kijken voor een Goedstuurtje, iemand tips hierbij?

Peter van den Berg
Berichten: 887
Lid geworden op: 11 apr 2008, 13:03
Locatie: Het Noorden

Re: GTR Evolution

Bericht door Peter van den Berg » 12 mei 2009, 15:26

Heb zelf de Momo Force, niet top of the bill maar bevalt goed!

Afbeelding

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: GTR Evolution

Bericht door Luuk » 12 mei 2009, 23:22

Heb zelf de Logitec G25:

Afbeelding

Bevalt tot nu toe meer dan prima. Was er trouwens geen 'stuurtjes' topic? :hmmm:

Kees Bunk
Berichten: 1046
Lid geworden op: 21 apr 2008, 19:41

Re: GTR Evolution

Bericht door Kees Bunk » 13 mei 2009, 08:25

Heb hetzelfde stuurtje als Peter. Prima ding :)
Ding licht alleen te verstoffen, gebruik het nog zelden... Het blijft gewoon nep, dat racen op pc :mrgreen:

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: GTR Evolution

Bericht door Luuk » 13 mei 2009, 14:46

Kees Bunk schreef:Heb hetzelfde stuurtje als Peter. Prima ding :)
Ding licht alleen te verstoffen, gebruik het nog zelden... Het blijft gewoon nep, dat racen op pc :mrgreen:
Wel lekker goedkoop! :mrgreen: :thumbup:

Gebruikersavatar
Laurens
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 jun 2006, 18:51
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contacteer:

Re: GTR Evolution

Bericht door Laurens » 13 mei 2009, 18:04

Had eerst de bovenste (momo racing) beviel opzich prima, maar na verloop van tijd werkt de potmeter van het gaspedaal niet meer goed en moet je steeds gaan calibreren om nog volgas te kunnen geven...
Sinds 2 weken dezelfde als Luuk (G25) bevalt mij ook erg goed, lekker groot stuur 3 pedalen, en versnellingspook. Echt wordt het zeker niet maar het komt daardoor wel steeds dichter in de buurt.. En dit kan je altijd doen en even naar het circuit toe gaat toch iets minder makkelijk :shithappens:

Luuk
Berichten: 3071
Lid geworden op: 15 jan 2008, 15:12

Re: GTR Evolution

Bericht door Luuk » 16 jun 2009, 00:11

No one's bothered by the R8...

Afbeelding

Luuk ontdekt de handmatige replaycamera. :bag:

MichelWRX
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 jun 2009, 22:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: GTR Evolution

Bericht door MichelWRX » 23 jun 2009, 19:42

Zijn er hier mensen die deze game in Steam spelen?
Kunnen we een beetje online knallen...

Nu ga ik wat info proberen te vinden over iracing :shock: :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten