Bericht
door Andre » 06 okt 2012, 17:15
Bron autosport.nl
Vijftien minuten heeft de beslissing in het HDI-Gerling Dutch GT Championship geduurd. Althans, als er geen serieuze sancties volgen op de actie op de baan. Day V Tec heeft twee zwaar beschadigde Corvettes en rijdt dit weekend niet meer. Het Racing Team Holland by Ekris heeft schadevrije auto’s, maar een zwaar beschadigd blazoen. Het was over het randje wat Ricardo van der Ende deed.
Tekst: Matthé IJzerman
De snelle BMW-coureur pakte het in de openingsfase tactisch slim aan en begrijpelijk. Toen bleef het nog allemaal binnen redelijke grenzen. Cor Euser mocht rustig de kop nemen, Ronald Morien mocht er ook van harte langs, evenals Max Braams. Hoe meer auto’s voor Ferdinand Kool zouden eindigen, des te minder punten zou die krijgen. En zo lang Ferdinand Kool achter hem zat kon Van der Ende vertragen. Dat deed hij aanvankelijk netjes, waarbij Kool – die met de nodige voorzichtigheid reed in verband met de punten – er niet langs wist te komen. Maar door het ophouden kreeg ook Bernhard van Oranje aansluiting en toen de beide oranje BMW’s de Corvette in de tang hadden kon je zien aankomen dat het mis zou gaan. Eerst ging Paul Vahstal er in de S-bocht af, met een zwaar beschadigde Corvette tot gevolg en een drie ronden durende safety-car situatie.
Over het randje
Bij de herstart mochten Euser, Morien en Braams rustig wegrijden maar daarachter gebeurde het. Ricardo van der Ende ging nu serieus blokken omdat Kool intussen Bernhard van Oranje netjes binnendoor had ingehaald. En toen brak een fase aan waarin de sportieve grenzen tot het uiterste werden opgerekt. Was het toegestane tactiek of was het onbehoorlijk gedrag? Die discussie zal nog lang worden gevoerd. In ieder geval lag het zeker aan Van der Ende dat het op het rechte eind tot een dramatische ontknoping kwam. Weer ging de BMW-rijder van het gas, met Kool direct achter hem en Van Oranje die er intussen rechts naast zat, terwijl Tim Coronel links met de Nissan de Corvette inhaalde. Toen Van der Ende nogmaals vertraagde week Kool naar rechts uit, raakte de BMW van de prins van Oranje en knalde hard in de muur. Daarbij raakte hij ook, hoe cynisch, een Ekris-medewerker, die door het gaas hing om een foto te maken. De man werd zwaar gewond afgevoerd. Kool bleek, hoewel hij in eerste instantie in elkaar zakte, gelukkig ongedeerd. “Ja, alles doet pijn en zeker mijn schouder. Ik raakte met mijn arm klem tussen het stuur en de deur. Erg pijnlijk allemaal. Maar bovenal ben ik woedend. Het rijgedrag van Ricardo was schandalig. Hij remt gewoon in de Slotemakerbocht waar we normaal gewoon vol uit gaan. In Bos-Uit gaat hij ook plotseling van het gas en op het rechte eind weer in de rem. Als de wedstrijdleiding, of wie dan ook, dit laat passeren dan houd ik het racen voor gezien. Een schande is het”.
Geen commentaar
Bij de racetrailer van het Racing Team Holland by Ekris aangekomen bleek dat de discussies daarbinnen hoog opliepen. Deze scribent werd vriendelijk doch dringend verzocht later nog eens terug te komen. Geen commentaar dus van Van der Ende. Nou, laten we de cijfers dan maar spreken: Ricardo van der Ende in ronde 1: 1 min.52.073; dan 1.53.375 (ronde 2), 1.50.029 (3), 1.49.775 (7), 1.54.621 (8, met direct daarna de crash) en 1.54.671. Kijken we naar, laten we er maar eens eentje nemen, Ronald Morien dan zien we 1.50.557 (1), 1.47.869 (2); 1.48.827 (3); 1.49.057 (7); 1.48.974 (8) en 1.59.536 (9). Het draait dus om de 8e ronde waarin Van der Ende bijna 6 (!) seconden langzamer was dan Morien. Dat verlies je niet op de rechte einden want dan rijdt Kool er vrolijk langs. Nee, dat gebeurt juist in de bochten. Overigens is de Ekris-rijder in de volgende ronde, direct na de crash, wel de snelste op de baan!
Sancties?
Deze analyse zegt echter weinig in deze tijd met moderne racetechnieken. Van groot belang is wat er uit de databoxen en de on-board camera’s gaat komen. Met de data-logging kun je precies zien of en zo ja waar, er ‘onterecht’ is geremd. En kun je ook zien wat er op het rechte eind is gebeurd. Is de conclusie dat het allemaal binnen de regels is gebeurd, dan is Nicky Catsburg zo goed als zeker kampioen. Is dat niet het geval dan hangt het er vanaf wat voor sancties er volgen. Wordt alleen Ricardo van der Ende getroffen dan is het ‘missie voltooid’. Maar als het hele Ekris-team wordt bestraft?? Marcel Nooren, die er vlak achter reed, is heel beslist: “Dit kun je zo niet maken. Die rijstijl was onacceptabel. Op het rechte eind ineens van je gas gaan of zelfs remmen is moorddadig. Je ziet nu dat een onschuldige monteur zwaar gewond is geraakt. Als ze dit toelaten is het eind zoek. Dat zeg ik als onafhankelijke privérijder”.
Morgen zijn er dus geen Corvettes bij, waarmee de weg naar het kampioenschap voor Catsburg lijkt geplaveid. Tenzij de Ekris BMW met nummer 1 in de tweede sprintrace ook de finish niet haalt. Maar ja, Catsburg zal wel goed uitkijken. En met geen enkele Day V Tec-auto op de baan zal het allemaal wel loslopen.