Pagina 1 van 1
Ferrari 430 Scuderia Supertest
Geplaatst: 20 jun 2008, 21:10
door Erik K.
[IMG:931:1280]
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1355887a.jpg[/img][IMG:932:1280]
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1355887b.jpg[/img]
[IMG:929:1280]
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1 ... 55887c.jpg[/img][IMG:931:1280]
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1 ... 55887d.jpg[/img]
[IMG:930:1280]
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1355887e.jpg[/img][IMG:931:1280]
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1355887f.jpg[/img]
[IMG:929:1280]
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1355887h.jpg[/img][IMG:931:1280]
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1355887i.jpg[/img]
[IMG:929:1280]
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1355887j.jpg[/img][IMG:931:1280]
http://www.supercars.net/pitlane/pics/1355887k.jpg[/img]
max. lat. accelleration of 1.4g
thanks to the Pirelli P Tero Corsa tyres
specs as tested:
V8, 4.308 liters
bore x stroke: 92.0 x 81.0 mms
compresison: 11.9:1
510 PS at 8,500 rpm
470 Nm at 5,250 rpm
118.4 PS/liter
6-speed semi-automatic transmission
gear ratios:
1st 3.29
2nd 2.16
3rd 1.56
4th 1.22
5th 0.97
6th 0.78
rear axle 4.30
tyres:
Pirelli P Zero Corsa
235/35 ZR 19 in front, 285/35 ZR 19 in rear
length/width/height: 4512 / 1923 / 1199 mm
track: 1669 mm in front, 16161 mm in rear
wheel base: 2600 mm
MSRP: 206,300 EUR
224,220 ER with options like rool cage, 4-point harnesses, adj. diver´s seat, racing stripe, golden 19" rims, carbon steering wheel with LEDs
kerb weight: 1402 kg
power-to-weight: 370 PS/ton
acceleration:
0-100 km/h 3.6 s
0-160 km/h 7.6 s
0-200 km/h 11.4 s
Vmax: 320 km/h
18m slalom: 71.1 km/h
36m slalom: 136 km/h
Geplaatst: 20 jun 2008, 22:11
door Mark Nauta
ZO ZEG!!!! Dat is 9 !!! seconden sneller dan een GT3 of GT3 RS. Dat heeft Ferrari knap en zeer goed voor mekaar zeg!!!
Geplaatst: 21 jun 2008, 07:39
door Rupie
Leukste speelgoed wat er is, prijs kwaliteit verhouding tov zogenaamde supercars..

Geplaatst: 16 jul 2008, 21:53
door Erik K.
Geplaatst: 16 jul 2008, 22:13
door Xave30
Dit is zeker een : no holes barred Ferrari 8)
Geplaatst: 16 jul 2008, 22:24
door HSR
Mijnheer Pescatore, kom er maar in.

8)
Geplaatst: 17 jul 2008, 09:05
door Mathieu
En toch is de Porsche 997 GT2 zowat in alle vergelijkingen sneller.
Geplaatst: 17 jul 2008, 12:37
door Pescatore
hugo schreef:Mijnheer Pescatore, kom er maar in.

8)
Onlangs heb ik in een Scuderia gereden. De ervaring met een 430 spyder in het geheugen, ben ik ingestapt voor een snelle rit over allerlei plattelandsweggetjes. Waar een 'normale' 430 bepaald geen auto is waar je je te kort in gedaan moet voelen, zal een rit in de Scuderia je dat gevoel wel gaan geven. De punten hieronder zijn in een 430 goed, maar in een Scuderia echt een behoorlijke klap beter..
De bak, ongelofelijk wat een snelheid. Of je nu terug- of opschakelt; het gaat zó snel, dat houdt geen smg/dsg whatsoever bij. Daarbij gaat het zoveel soepeler dan de smg-bak uit een M6. Ik ben erg benieuwd naar de dsg-versie waar Ferrari nu aan werkt. Veel ruimte voor verbetering is hier niet.
Dan de motor; goddelijk hoe dat ding vanaf lage toeren doorjankt, all the way naar een dikke 8600 toeren. Turbo's e.d., leuk en aardig, maar niet als het atmosferisch zó kan. In 1 lijkt het geluid redelijk gedempt te worden; in 2 openen zich een aantal kleppen in het uitlaatsysteem, om in 3 en verder geheel open te staan. Vooral het vol doortrekken in 3, door naar 4 is niet te beschrijven, moet je als true petrolhead een keer gedaan/meegemaakt hebben.
Dan het beste deel; het sturen. Een dood punt in het stuur is er niet. Hoewel de bekrachtiging op lage snelheid wat sterk lijkt, is dit op snelheid geen enkel punt van kritiek. Sommigen zullen het misschien te nerveus vinden; werkelijk elke stuurbeweging komt door bij de wielen. Voor een 'sportauto' wil je niets anders. Een bocht aansnijden gaat daardoor zeer precies. De positie van het blok zal hier een grote rol bij spelen. Hoewel onderstuur bij een vloeiende rijstijl vrijwel afwezig is, zal een rit op een stuk asfalt met uitloopstroken dit kunnen verduidelijken. Onderstel is erg mooi in balans.
Alles wat je doet met handen/voeten wordt direct door de auto opgevolgd, nergens zit een vertragende werking achter of iets anders wat door traagheid irritatie kan opwekken. Hoewel ik het design zeer kan waarderen, is dat bij deze auto absoluut niet waar het om draait. Dit is het beste wat Italië te bieden heeft op het moment, vanuit dit oogpunt bekeken heeft die 3,5 euroton een zeer goede euro/fun gehalte (in de wereld van de supercars). Ooit…

Geplaatst: 17 jul 2008, 13:30
door Harrie
VET
sorry, moest met hoofdletters en dik. 
Geplaatst: 17 jul 2008, 18:18
door HSR
Pescatore schreef:hugo schreef:Mijnheer Pescatore, kom er maar in.

8)
Onlangs heb ik in een Scuderia gereden. De ervaring met een 430 spyder in het geheugen, ben ik ingestapt voor een snelle rit over allerlei plattelandsweggetjes. Waar een 'normale' 430 bepaald geen auto is waar je je te kort in gedaan moet voelen, zal een rit in de Scuderia je dat gevoel wel gaan geven. De punten hieronder zijn in een 430 goed, maar in een Scuderia echt een behoorlijke klap beter..
De bak, ongelofelijk wat een snelheid. Of je nu terug- of opschakelt; het gaat zó snel, dat houdt geen smg/dsg whatsoever bij. Daarbij gaat het zoveel soepeler dan de smg-bak uit een M6. Ik ben erg benieuwd naar de dsg-versie waar Ferrari nu aan werkt. Veel ruimte voor verbetering is hier niet.
Dan de motor; goddelijk hoe dat ding vanaf lage toeren doorjankt, all the way naar een dikke 8600 toeren. Turbo's e.d., leuk en aardig, maar niet als het atmosferisch zó kan. In 1 lijkt het geluid redelijk gedempt te worden; in 2 openen zich een aantal kleppen in het uitlaatsysteem, om in 3 en verder geheel open te staan. Vooral het vol doortrekken in 3, door naar 4 is niet te beschrijven, moet je als true petrolhead een keer gedaan/meegemaakt hebben.
Dan het beste deel; het sturen. Een dood punt in het stuur is er niet. Hoewel de bekrachtiging op lage snelheid wat sterk lijkt, is dit op snelheid geen enkel punt van kritiek. Sommigen zullen het misschien te nerveus vinden; werkelijk elke stuurbeweging komt door bij de wielen. Voor een 'sportauto' wil je niets anders. Een bocht aansnijden gaat daardoor zeer precies. De positie van het blok zal hier een grote rol bij spelen. Hoewel onderstuur bij een vloeiende rijstijl vrijwel afwezig is, zal een rit op een stuk asfalt met uitloopstroken dit kunnen verduidelijken. Onderstel is erg mooi in balans.
Alles wat je doet met handen/voeten wordt direct door de auto opgevolgd, nergens zit een vertragende werking achter of iets anders wat door traagheid irritatie kan opwekken. Hoewel ik het design zeer kan waarderen, is dat bij deze auto absoluut niet waar het om draait. Dit is het beste wat Italië te bieden heeft op het moment, vanuit dit oogpunt bekeken heeft die 3,5 euroton een zeer goede euro/fun gehalte (in de wereld van de supercars). Ooit…

Mooi verhaal, Coen. Nu is het wachten op een DF'er die alles gaat weerleggen op basis van geschreven materiaal.

Geplaatst: 17 jul 2008, 18:51
door Mathieu
Geplaatst: 17 jul 2008, 18:54
door Wouter81
Geweldige test, dit mis ik in Nederlandse bladen, dat een sportauto zo uitgebreid en grondig wordt getest en beschreven, compleet met allehande testdata. Echt super. Ook één van de 2 Ferrari's waar ik echt warm van kan worden (de andere is de 599 GTB). Ben normaal gesproken meer Porsche liefhebber.
...maar natuurlijk is het geen partij voor een 130i/135i, laat dat duidelijk zijn.

Geplaatst: 17 jul 2008, 19:59
door Robbert Bregman
Best bakkie! En dat geluid van die auto, echt gaaf!!
Geplaatst: 17 jul 2008, 21:14
door HSR
Wouter81 schreef:Geweldige test, dit mis ik in Nederlandse bladen, dat een sportauto zo uitgebreid en grondig wordt getest en beschreven, compleet met allehande testdata. Echt super. Ook één van de 2 Ferrari's waar ik echt warm van kan worden (de andere is de 599 GTB). Ben normaal gesproken meer Porsche liefhebber.
...maar natuurlijk is het geen partij voor een 130i/135i, laat dat duidelijk zijn.

Of voor een E36 M3 !!
Geplaatst: 17 jul 2008, 22:32
door Erik K.
Geplaatst: 17 jul 2008, 23:48
door Jan Visser
Fuck die Porkers, dit is de shit!!!
Geplaatst: 18 jul 2008, 11:49
door Macboy
Tja, wil ik iets typen, is het al gezegd
Jan Visser schreef:Fuck die Porkers, dit is de shit!!!
Wouter81 schreef:Geweldige test, dit mis ik in Nederlandse bladen, dat een sportauto zo uitgebreid en grondig wordt getest en beschreven, compleet met allehande testdata. Echt super. Ook één van de 2 Ferrari's waar ik echt warm van kan worden (de andere is de 599 GTB). Ben normaal gesproken meer Porsche liefhebber.
Ik blijf Porsche man, maar dit is toch onwijs onwijs onwijs...
Waar blijft Tom met zijn reactie?
Geplaatst: 18 jul 2008, 11:52
door Tom
Hier

SPrakeloos hehe
Geplaatst: 18 jul 2008, 12:37
door GTRene
wow wat een snelle schakelbak

damn...
en wat een gave foto van die achterkant diffuser...cool 8)
Geplaatst: 19 jul 2008, 19:08
door Topfuel
Dit is idd echt
de auto van het moment. Dat precieze sturen wat je verteld hoort natuurlijk op supersportwagen zoals een Scuderia, doet de Evo immers ook

Dat schijnt bijvoorbeeld een Gallardo Superleggera een beetje te missen. Auto blijkt iets minder scherp te zijn.
Toch denk ik als je met beide auto's (360 + 430) een middagje mag rijden dat de 360 cs de meeste kicks geeft. Dat geluid is nog meer porno als de 430 sc imo...
http://www.youtube.com/watch?v=SBzOIiuqtGc
http://www.youtube.com/watch?v=iBXXZ2gbriE