Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door EvdP » 11 mar 2024, 14:21

JP schreef: 11 mar 2024, 13:12 Glasvezel.....

Mijn ouders wonen landelijk maar ook daar staat de tijd niet stil. Na stromend water en stroom, begint men er nu ook al glasvezel in de grond te stoppen. Ja leuk, maar hebben ze eigenlijk niet nodig, maar ook FOMO, straks gaat de oude koperdraad (?) uit de grond en wordt een aansluiting misschien duurder.

Nu kregen ze een brief van Delta netwerk.
Glasvezel, tijdelijk zonder aansluit - en activatiekosten.
Gratis is altijd mooi, maar toch zit er een soort abonnement aan welk ik, niet kan staven.

Wil je straks van die "geweldige" glasvezel genieten, dan gaat dat natuurlijk via je eigen KPN/Ziggo/wiedanook.

Alleen hebben ze het in een brief over vastrechtvergoeding.
U kunt kiezen of u deze maandelijks (à 9,45 euro) voldoet of u kunt dit in één keer afkopen voor €1000
Klopt dit, want dit riekt me een beetje naar spam, en dan niet uit een blikje ? In mijn vorige samenwonende leven hadden we glasvezel, maar daar heb ik nooit iets van vastrechtvergoeding hoeven moeten te betalen...... :hmmm:
https://www.delta.nl/internet/glasvezel ... ergoeding/

Blijkbaar betaal je gewoon voor het leggen van de glasvezelkabel.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7027
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door Fabian » 11 mar 2024, 14:40

Hier was het eerst ook "gratis" leggen als je een abbo nam van 1 jaar. Wat prima was, glazvezel was zelfs goedkoper dan Ziggo.

Uiteindelijk de beslissing genomen het te doen na 3 maanden twijfelen en uitzoeken (ik wilde TV via normale TV kabels en niet via van die extra kastjes waar je voor elke TV extra moet betalen) , 2 weken later werd de netwerkexploitatie overgenomen door een ander: we sluiten de gehele gemeente gratis aan op glasvezel :) Uiteindelijk 5 (!!!) bedrijven geweest om de kabel van de straat naar binnen te graven en binnen het kastje aan te sluiten :?

Ligt nu 2 maanden en zeer tevreden. Snel, stabiel.

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door Elise » 11 mar 2024, 14:56

JP schreef: 11 mar 2024, 13:12 Glasvezel.....

Mijn ouders wonen landelijk maar ook daar staat de tijd niet stil. Na stromend water en stroom, begint men er nu ook al glasvezel in de grond te stoppen. Ja leuk, maar hebben ze eigenlijk niet nodig, maar ook FOMO, straks gaat de oude koperdraad (?) uit de grond en wordt een aansluiting misschien duurder.
Als je landelijk woont is Starlink wellicht een optie?
Daarvan zijn de prijzen weer verlaagd en kan nu met €50 per maand concurreren met glasvezel aanbieders lijkt mij.
https://www.starlink.com/nl/residential

(Heb er zelf geen ervaring mee !!!)

STARLINK VOOR WONINGEN

Betrouwbaar snel internet, waar u ook woont.
€ 50/mnd, met eenmalige hardwarekosten van € 225.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door JP » 11 mar 2024, 15:00

Als ik het vergelijk tussen mijn ouders huis, kan gezien worden als buitengebied, maar ligt gewoon aan een provinciale weg met 40 huizen op een rij. Dan vind ik het dubbel dat je daar wel aansluiting moet betalen. Ze gebruiken nauwelijks internet, en wifi alleen voor de tv, maar nogmaals wat gaan ze doen met de oude aansluitingen binnen een x-aantal jaar. Verder een grijs gebied dat afkopen, imho. Het maandbedrag (nu dus €9,45) wordt elk jaar geïndexeerd dus dat wordt ook alleen maar meer. Wie zegt me als Delta over een x-jaar weer eens overgenomen wordt, dit dan blijft gelden? Wat als je voor het maandbedrag kiest maar je verkoopt de hut. Moet je dan dat abo afkopen of neemt de nieuwe koper dit over, verplicht.
In mijn eigen huidige situatie besparen ze flink want dan hebben ze 50 (?) appartementen in een straat van 100 meter, dus sometimes you win en somtimes you lose, als kabeltrekbedrijf. Dit riekt me naar discriminatie ! :coffee:

Als je dan ook nog eens ziet dat de laatste 5 jaar de grond al 3x open gemaakt is geworden, kunnen bedrijven nooit eens samenwerken?
Dan weer voor nieuwe riolering, jaar later opeens nieuwe gasleidingen om dan 2 jaar later weer het afkoppelen van regenwater van het rioolwater te realiseren, en elke keer ligt je oprit er bij alsof net Andre Rieu er met de wals overheen is gefietst.... dat zijn veelal niet de grondbedrijven met de beste recensies :kikker:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door Elise » 11 mar 2024, 15:14

JP schreef: 11 mar 2024, 15:00 Als je dan ook nog eens ziet dat de laatste 5 jaar de grond al 3x open gemaakt is geworden, kunnen bedrijven nooit eens samenwerken?
Dan weer voor nieuwe riolering, jaar later opeens nieuwe gasleidingen om dan 2 jaar later weer het afkoppelen van regenwater van het rioolwater te realiseren, en elke keer ligt je oprit er bij alsof net Andre Rieu er met de wals overheen is gefietst.... dat zijn veelal niet de grondbedrijven met de beste recensies :kikker:
Hier is Stedin bezig met de energietransitie en nu is al bekend dat zodra die de straat weer dichtgooien deze weer open wordt gegraven voor de riolering :stom:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door JP » 11 mar 2024, 15:16

"Leuker kunnen we het niet maken, maar ook niet makkelijker" oh nee, dat was de belastingdienst :bag:

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door Richardt. » 11 mar 2024, 15:16

Als ik het vergelijk tussen mijn ouders huis, kan gezien worden als buitengebied, maar ligt gewoon aan een provinciale weg met 40 huizen op een rij.
Dat was hier ook het geval. Wij wonen in het midden van een dorp, dus dat is lekker makkelijk en efficiënt aanleggen. De regio en het echte buitengebied is veel groter en die moeten ze dan verplicht ook aansluiten.

Je moet dan denken aan een boerenbedrijf waarvoor apart een paar honderd meter glasvezel moet worden gelegd, dat is natuurlijk nooit rendabel. Juist daar was de nood hier in de regio wel hoog, want sommigen zaten qua internet vrijwel op inbelsnelheid en hadden amper keuze in internet/TV. Van dat soort gevallen waren er nogal een aantal, waardoor de aanleg van glasvezel uiteindelijk is ontstaan vanuit een bewonersinitiatief.

Overigens werkte het hier prima. Enige zichtbare is een extra kastje in de meterkast, die kon er nog wel bij.

Volgens mij is TV via die glasvezelboeren wel wat meer gedoe. Wij hebben er destijds voor gekozen om dat via NLZiet te doen, kost iets van 8eu per maand en vonden wij onverwachts prettig werken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26738
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door Martijn_bmw » 11 mar 2024, 15:29

^^ Wij gebruiken ook NLZiet (en Videoland / Netflix) alle 3 via AppleTV werkt top alles in 4k en 100% storingvrij

Via Tmobile (Odido) alleen een kaal glasvezel abonnement.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39756
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door Arthur » 11 mar 2024, 15:48

Elise schreef: 11 mar 2024, 15:14
JP schreef: 11 mar 2024, 15:00 Als je dan ook nog eens ziet dat de laatste 5 jaar de grond al 3x open gemaakt is geworden, kunnen bedrijven nooit eens samenwerken?
Dan weer voor nieuwe riolering, jaar later opeens nieuwe gasleidingen om dan 2 jaar later weer het afkoppelen van regenwater van het rioolwater te realiseren, en elke keer ligt je oprit er bij alsof net Andre Rieu er met de wals overheen is gefietst.... dat zijn veelal niet de grondbedrijven met de beste recensies :kikker:
Hier is Stedin bezig met de energietransitie en nu is al bekend dat zodra die de straat weer dichtgooien deze weer open wordt gegraven voor de riolering :stom:
Ja, dat is heel apart. Gebeurt(de) hier ook :roll:

CRZ
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door CRZ » 11 mar 2024, 16:33

Martijn_bmw schreef: 11 mar 2024, 15:29 ^^ Wij gebruiken ook NLZiet (en Videoland / Netflix) alle 3 via AppleTV werkt top alles in 4k en 100% storingvrij

Via Tmobile (Odido) alleen een kaal glasvezel abonnement.
Ondersteunen de hedendaagse tv's inmiddels de NLZiet app niet?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26738
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door Martijn_bmw » 11 mar 2024, 16:38

CRZ schreef: 11 mar 2024, 16:33
Martijn_bmw schreef: 11 mar 2024, 15:29 ^^ Wij gebruiken ook NLZiet (en Videoland / Netflix) alle 3 via AppleTV werkt top alles in 4k en 100% storingvrij

Via Tmobile (Odido) alleen een kaal glasvezel abonnement.
Ondersteunen de hedendaagse tv's inmiddels de NLZiet app niet?
Oh geen idee ik heb een Philips 42" hangen van inmiddels 10jr oud maar TV's interesseren mij echt niks dus die blijft hangen tot ie het begeeft en wordt dan pas vervangen door een hedendaagse :tooth:

Verder is AppleTV een ideaal te bedienen kastje dus de TV is niks anders dan een monitor voor mij. (Geluid gaat altijd automatisch over de sonosAMP)

CRZ
Berichten: 615
Lid geworden op: 09 okt 2006, 18:20

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door CRZ » 11 mar 2024, 17:20

Tx! Google leert me net dat het best makkelijk is. Van de week is even testen, dan kan ik relatief gemakkelijk over van Ziggo naar een glasvezelprovider lijkt het. Heb hier niet achter elke tv een apple tv hangen...

De NLZIET-app is beschikbaar voor (bepaalde) Smart TV's van Samsung, LG, Sony, Philips en Hisense. Let op: De laatste versie van de NLZIET-app voor Smart TV wordt niet aangeboden op alle modellen.

NLZIET 5.0 (en nieuwer)

De nieuwe app is beschikbaar voor:

Philips (Android TV):
De nieuwe app is beschikbaar op Philips Android TV en te downloaden in de Google Play Store op Philips Smart TV's met Android TV vanaf versie 6.0.
Sony (Android TV):
De nieuwe app is beschikbaar op Sony Android TV en te downloaden in de Google Play Store op Sony Smart TV's met Android TV vanaf versie 6.0.
Hisense:
Je kunt de NLZIET-app ook gebruiken op Hisense modellen vanaf 2018.
Samsung:
Je kunt de nieuwe versie van de NLZIET-app installeren op Samsung Smart TV’s vanaf modeljaar 2016 (Tizen).
LG:
De nieuwste NLZIET-app is ook beschikbaar voor LG modellen vanaf 2016.
Philips Smart TV (Titan OS)
Voor bepaalde (nieuwe) Philips tv's met Titan OS is de NLZIET-app ook beschikbaar.

Richardt.
Berichten: 6494
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door Richardt. » 11 mar 2024, 17:41

Anders voor vier tientjes een Chromecast halen. Mijn vorige TV was ook redelijke oud, met zo’n Chromecast maak je er qua apps ineens weer een vlot apparaat van.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31262
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Scheld hier op Ziggo, Casema, @home etc

Bericht door JP » 13 mar 2024, 18:50

Nog steeds met Delta in de clinch.....zij verzorgen het zogenaamde "open glasvezelnetwerk" maar je moet wel bij hun een abo nemen ? Ouders huidige KPN doet nog niks met Delta.... :hmmm:
Ik wil geen abonnement, maar wel een glasvezelaansluiting. Kan ik ook alleen de vastrechtvergoeding betalen, zonder dat ik een abonnement afneem?

Nee, dat kan niet. Om een glasvezelaansluiting te krijgen, moet je buiten de bebouwde kom altijd een abonnement bij de telecomaanbieder afsluiten.
https://www.deltanetwerk.nl/klantenserv ... vergoeding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, frankie, R728i, wackywim en 127 gasten