Gereden: BMW E90 M3 MT

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Gereden: BMW E90 M3 MT

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 13:55

Gisteren de Netto Deal dagen bij Ekris bezocht, is namelijk altijd wel even leuk om rond te neuzen tussen de dik 200 occassions die Ekris voor de tweede maal richting Veenendaal verhuisd had. Leuke van deze dagen is dat er tevens de mogelijkheid is om het serieuze spul van BMW aan een probefahrt te mogen onderwerpen na inschrijving.

Na een uurtje rondgelopen te hebben en wat met bekenden van Ekris gesproken te hebben, toch maar eens de gang naar de inschrijfbalie gelopen: ..."alleen de M3 is nog voor over een uur beschikbaar"...

Nou dat treft, dat is ook de auto die ik graag eens zelf wil ervaren en daar heb ik wel een uurtje wachttijd voor over...

...daar stond Silverstone II gespoten auto, rondom op rubber geschoeid op 19" gesmeed aluminium. Tijd om in te stappen. Gelijk valt wederom die enorme 'Powerdome' in het zicht op, welke overigens de rest van de rit niet storend aanwezig was. Van binnen is alles zakelijk doch functioneel, waar we inmiddels bij de huidige BMW's eigenlijk al aan gewend zijn. Stoel verstellen, dat moet volgens de heren uit Garching tegenwoordig allemaal elektrisch, wat overigens prima werkt maar uiteraard wel weer een paar kilogrammen extra in de weegschaal legt. Stoel staat goed en zit dikke prima. Het dikke stuurwiel vastpakkend geeft mij het gevoel dat deze voor mij wel iets dunner gemogen.

Tijd op te starten. Na de druk op de startknop krijg je nou niet bepaald het idee dat je in een vermogensvolle auto zit. Het is allemaal erg braaf wat je hoort. De motor was al warm, maar bij koude start loopt de motor doorgaands wat rauw en onregelmatig (bijna diesel-like). Gas intrappend hoor je wel dat het om een V8 gaat, maar meer ook niet. Bij loslaten dalen de toeren weer als een achterlijke naar beneden; voor zover klopt het allemaal.

De heren van Ekris hadden een parcourtje uitgestippeld die je binnen een dik half uur wel een idee van de auto kon geven en het was tijd om die route maar eens te rijden.

Binnen de bebouwde kom kun je er prima normaal mee rijden, zonder dat de auto nerveus reagerend op het gas aanvoelt. De auto is wat dat betreft om dergelijke momenten net zo eenvoudig te rijden als een 316i.

Hier en daar wanneer er een gaatje ontstond even vlot het gas verder intrappend op met rap tempo in te lopen op voorgangers. Daarbij reageert de Motor erg vlot op het gaspedaal en klimt ook erg mooi in de toeren. Echter de ruimte is te beperkt om lekker door te halen (ook het feit dat we nog in de kom rijden, maakt het niet verantwoord om even flink door te halen), maar wel genoeg om al een beeld te krijgen waar dit heen moet gaan.

Eenmaal de kom de mogelijkheid om nog even verder te gaan in het toerenbereik. Terugschakelend naar twee en inmiddels een flink gat naar mijn voorganger gelaten te hebben is het nu tijd om dat apparaat eens in de toeren te laten klimmen. Werkelijk binnen een oogwenk zit dat apparaat al tegen de 6500 toeren en met een paar keer schakelen (3 en 4) tegen de 120 (twee keer de maximum snelheid op dat stukje dus). Dit alles gepaard met werkelijk een heerlijke hoogtoerige V8 snerp, waarvan ik nu ook moet zeggen dat dat minstens even lekker klinkt als de zes-cilinder uit de vorige twee generaties M3; het is net even donkerder, heeft bij lage toeren zelfs dat kenmerkende turbinegeluid en bij hoge toeren die metalige sound van de R6. Weet alleen niet of de gepasseerde fietsers dit konden waarderen. :wink:

Op deze binnenwegen zitten een paar lange doordraaiers die de auto prima afgaan, waarbij de auto echt aanvoelt alsof hij daar ook met geen mogelijk vanaf te slaan is.

De snelweg opdraaiend met een lange oprit is het mogelijk om weer vanuit twee de snelweg op te brullen, ruimte genoeg zorgt ervoor dat het nu mogelijk is de auto nog harder te laten schreeuwen door nu door te trekken richting de maximale 8400 toeren/min. Net voor het gele gebied schakel ik op (8000 toeren maken) en herhaal dat nog twee keer. De haren staan bij twee maal de landelijke limiet al recht overeind, werkelijk prachtig.
Weer terug op de landelijke limiet, blijkt tevens dat vanuit iedere versnelling de auto met werkelijk speels gemak de drang om voorwaarts te gaan blijft houden.

Snelweg verlatend via een prachtige S-vormige afrit, waar de auto werkelijk geen krimp geeft wanneer je daar met een gang van dik 120km/h door heen komt. Mooi vlak blijvend. Het sturen wordt bij deze snelheden ook iets zwaarder en daardoor goed doorgeeft wat onder die voorbanden gebeurt. De auto heeft vooral bij dergelijke bochten wel de neiging tot onderstuur, zonder storend aanwezig te zijn, maar geeft daardoor wel aan dat je hier onderweg bent met een hele hoop auto. De auto is gewoon erg zwaar, maar voelt daardoor zeer degelijk aan. Ook bij het stevig afremmen voor het verkeerslicht aan het eind van de afrit geeft lichtelijk hetzelfde gevoel.

Conclusie:
De rit was wat wellicht wat kort en onder begeleiding, desondanks niet volledig kunnen uitproberen. Toch een goed beeld gekregen van de auto. De auto is een prachtige allrounder. Rap als de brandweer, kippenveltrekkend wanneer je naar de hoge toeren, waartoe het V8-blok instaat is, klimt. Prachtig kort en trefzeker schakelend. Daarnaast is het nemen van bochten geen probleem en blijft de auto zonder ook maar lichtelijk in zweet uit te breken van de bestuurder de bocht volgen.
Daarnaast is het uiterlijk zo anoniem dat deze nauwelijks van een 316i sedan is te onderscheiden. Uiteraard de kenner zal het direct opvallen. Neemt niet weg dat ook een voordeel kan zijn, om niet direct op te vallen in het verkeer, maar dat wordt aan de andere kant direct te niet gedaan als je het gas intrapt. Vormgeving van de M3 sedan is eigenlijk perfect. Mooi gedrongen, dik uitziend en laat door dezelfde vormgeving al zien, dat het een gespierde atleet is.

Is er dan helemaal niets fout aan deze auto...? Nou, fout wil ik het niet noemen. Maar als het mijn geld zou zijn, zou ik zeker geen M3 kopen. Een 911 Carrera S zou mijn keuze zijn.
Daarnaast is het een prachtige allrounder die zijn werk gewoon prima doet. Snel optrekken, rap en zeer stevig remmend weer tot stilstand te brengen is. Maar dit alles gaat bijna emotieloos eenvoudig. Ook in de auto kwam ik eigenlijk al tot de conclusie, dat als je een echt leuke stuurauto zoekt, waarbij de meer betrokken wilt zijn bij de rijbeleving je binnen het BMW producten palet toch het beste af bent met de kleinere broeder: de 130i (met M-Sport pakket). Deze doet eigenlijk bijna alles wat de M3 ook kan, maar is veel lichtvoetiger en dat voor zeg maar een derde tot de helft van de prijs.

Hierbij nog een aantal snelgenomen foto's (lezers van Carros zullen de auto wellicht herkennen uit het driekamp Mercedes/Lexus/BMW):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Joop op 09 okt 2009, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 5076
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Bericht door Fernando » 01 jun 2008, 14:02

leuk verslag joop.. :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 01 jun 2008, 14:03

Mooi verhaal!
Vooral je conclusie :wink:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 14:05

Arthur schreef:Mooi verhaal!
Vooral je conclusie :wink:
...tot mijn grote spijt kan ik er niets anders van maken... :wink:

Er stonden er overigens nog twee, één Cupuitvoering en één LeMans blauwe afgeladen met opties.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 01 jun 2008, 14:08

Mooi 8). Heb zeker wat gemist, was gister ook Veenendaal geweest maar in the avond uren.

Maar zo vies voor een ///M......... :?
[img:579:518]http://i28.photobucket.com/albums/c236/ ... ny_Cry.jpg[/img]

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 01 jun 2008, 14:13

Leuk verslag Joop!

Conclusie volgen? :lol:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 01 jun 2008, 14:16

Leuk verslag.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 14:37

Steven Nauta schreef:Leuk verslag Joop!

Conclusie volgen? :lol:
...doe er mee wat je wilt...

...ergens blijft die 130i nog wel kriebelen. Maar heb nog steeds hetzelfde dilemma als destijds. E92 325i/330i coupe of E81/E87 130i. Aangezien ik maar één auto in de kelder kwijt kan en de auto zelf ook visitekaartje is voor mijn werk blijft de balans toch lichtelijk naar de E92 wijzen. Ook die auto heeft overigens dezelfde 'kwalen' als de M3 als het om rijdynamiek gaat ten opzichte van de 130i.

'k Hoop er begin volgend jaar uit te zijn (dan wordt het echt tijd voor een ander).

@MTechnik: deze M3 was nog relatief schoon. De meeste auto's zaten (dik) onder saharazand.
Laatst gewijzigd door Joop op 01 jun 2008, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Rupie
Berichten: 9466
Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31

Bericht door Rupie » 01 jun 2008, 14:58

Jammer dat ik het gemist heb, had er ook nog wel heen willen gaan. Heb in mijn "jongere jaren" daar voor het eerst een M kunnen rijden, de e36 3.0. Helemaal te gek toen. Vorig jaar hadden ze een M5 touring en M6 cabrio. Had geen zin om te rijden, was toen serieus op zoek naar een nieuwe auto. Hebben ze toen flink verknald door me niet serieus te nemen als een klant voor e46 M3 en na lang wachten en gezeur een te korte proefrit aan te bieden. Maar goed ook, ben nu beter af :P

Deze e90 M3 had ik graag ook gereden, heerlijk die stealth modus. Maar dit was dus al de nieuwe dubbele koppeling bak? Oeps, ik zie het al MT=manual transmission :D

Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Bericht door Robin » 01 jun 2008, 15:03

MT is handbak neem ik aan.

Goed verhaal. En conclusie deel ik min of meer, ik reed namelijk 'dezelfde' een maand of 2 geleden. Biedt niet veel extra's voor heel veel extra geld.... :(

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 15:07

Robin schreef:MT is handbak neem ik aan...

...Biedt niet veel extra's voor heel veel extra geld.... :(
Idd de handbak, de M3 cabrio was met de nieuwe dubbele koppeling.

... je bent met de 335i idd beter af denk ik: min of meer zelfde 'thrills' op het hoogtoerige V8-blok na dan, maar wel een stuk goedkoper.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 01 jun 2008, 15:49

Mooi verslag Joop 8)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 01 jun 2008, 17:29

Geweldig verslag Joop ! Erg duidelijk en leuk beschreven. Voor jou denk ik toch de 130i de enige juiste keus gelet op je woorden en bevindingen. Een E92 xxi voelt natuurlijk nog veel minder scherp dan de M3 aan !

Alleen waarom heeft niemand even de moeite genomen om dit in kalender op te nemen? Leek me best een leuk evenement voor meerdere mensen hier (die het dus niet wisten).

Jammer

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 01 jun 2008, 20:43

Mooi verslag, rijdt idd kinderlijk eenvoudig.

Echter een 911S is het ook niet ( zie ook rij impressie Robin), dus zeker geen alternatief voor mij ( de bijtelling is er ook niet minder om :lol: )

Mischien een 335i toch het beste alternatief, mooi, snel zat, en lekker "onopvallend" voor €45K minder ofzo.............................( een 1 valt voor mij om voor iedereen bekende reden af)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 01 jun 2008, 21:42

Leuk stukje Joop :D Koop die 130i nou gewoon man :!: Ben je helemaal klaar 8)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 01 jun 2008, 22:55

Op dit forum is de 130i al helemaal geen uniek stukje speelgoed meer... :wink:

...echter wel een van de meest betaalbare.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 01 jun 2008, 23:11

E90 m3 is heel mooi. Maar als fun bakkie heb je meer aan een 130i besteed nog een keer wat geld aan zo n ding en je hebt mega fun voor relatief weinig in vergelijk tot een m3.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 jun 2008, 00:20

Leuk verslag, die achterlichten zijn die nou standaard ?

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 02 jun 2008, 00:25

Toch apart....
Andre: 2x E46 M3 gehad.. hoeft geen M3 meer maar heeft een 130i+135i.
Robin: E46 M3 gehad... hoeft geen M3 meer maar heeft een 335i.
Rico: E46 M3... hoeft geen M3 meer maar weet nog niet ie wil.
Kris: E46 M3 gehad... heeft nu een 997GT3.

Dat een enkeling de M3 het geld niet waard vind kan, maar krijg steeds meer de indruk dat de M3 niet meer de droomauto is van vroeger... ben benieuwd of ze dat bij M ook in de verkopen merken? Sinds die x35i motor heeft M toch een probleempje, niet dat het niet mooi is wat ze maken maar vooral met de prijsstelling tussen een dikke niet-M en M spul?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 02 jun 2008, 00:33

Tom het heeft natuurlijk niet alleen met de M3 ansich te maken, maar vooral met het huidige anti auto klimaat en de randvoorwaarden er om heen natuurlijk.


Zou hier een M3 60 a 65 K kosten dan zou de keuze vanzelf sprekender zijn.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 02 jun 2008, 00:38

Rico v Velzen schreef:Leuk verslag, die achterlichten zijn die nou standaard ?
Daar ben ik zelf ook nog niet helemaal achter. In de configurator staat ie niet als optie terwijl de normale achterlichten getoond worden..., dus waarschijnlijk gewoon standaard.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 02 jun 2008, 00:41

Rico v Velzen schreef:Tom het heeft natuurlijk niet alleen met de M3 ansich te maken, maar vooral met het huidige anti auto klimaat en de randvoorwaarden er om heen natuurlijk.

Zou hier een M3 60 a 65 K kosten dan zou de keuze vanzelf sprekender zijn.
Dat denk ik haast ook. De producten uit Garching zijn prachtig en in zekere mate is de emotie rond die modellen ook nog steeds aanwezig. Echter is het verschil met de GmbH producten dermate klein geworden, dat de meeste wellicht in combinatie met andere (bovengenoemde) factoren toch voor de GmbH producten kiest in plaats van de M.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16601
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 02 jun 2008, 00:47

Heb onderhand wel in meerdere M modellen gereden en moet zeggen dat ik een stukje beleving mis, wat ik in mijn auto wel heb. Ze zijn te braaf geworden denk ik, te netjes en geciviliseerd.

Wat Dre doet met zo'n 130i is gewoon gaaf, paar leuke opties erop en eronder en je hebt voor veel minder een veel opwindendere auto die je veel meer bij de strot pakt als je ervoor gaat zitten.

Andre
Berichten: 11405
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Bericht door Andre » 02 jun 2008, 09:46

Ik zie geen 100k plus in een M3. Daar komt bij als je 2 jaar rijdt blij mag zijn als je 55k terug krijgt bij de dealer. Daarnaast zoals partydude al zegt kan je van een 130i heel leuke auto maken. Wat ze hebben er zelfs een racecup auto van gemaakt en rijdt ook nog behoorlijke tijden.

Een m3 zou een leuke aankoop zijn zoals rico al zegt voor 65k a 70k euro. Dan is de afschrijving ook nog te doen. Maar met de huidige auto klimaat in nederland zoals slurptax co2 tax, labels, hoge bpm klasse 5 alarm geeft de aankoop van zo n auto mij geen plezier meer.

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 02 jun 2008, 10:33

Rico v Velzen schreef:Tom het heeft natuurlijk niet alleen met de M3 ansich te maken, maar vooral met het huidige anti auto klimaat en de randvoorwaarden er om heen natuurlijk.


Zou hier een M3 60 a 65 K kosten dan zou de keuze vanzelf sprekender zijn.
Ja werkt aan beide kanten natuurlijk. De M3 lijkt minder spannend te zijn als z'n voorganger. EN de normale BMW modellen komen dichter bij de vermogens die eerst alleen M modellen hadden.

Als een M3 hier 60-65k zou kosten dan zou een x30i/x35i natuurlijk ook minder kosten. Verschil is dan wel kleiner natuurlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten