Ze hebben hem weer nieuw leven in geblazen, alhoewel je al wel replica's krijgen kon van deze uit de jaren 60 afkomstige Cheetah coupe.
Deze leuke miep miep roadrunner wagen weegt slechts 700 kilo en heeft 350pk :twisted: wat een gaaf apparaat zeg.
foto's werken niet meer...heb 1 nwe hier rest verderop.
leuk man :twisted:
GTRene
Geplaatst: 14 mei 2008, 18:39
door Xave30
Hmm.
MCoupe -Mercedes "Gullwing"- Vette cross.
I'd rock it 8)
Geplaatst: 14 mei 2008, 19:02
door Dennis Cavallino
Extreem ding om te rijden lijkt me! Gaaf. Smoelt wel kitcarachtig, maar toch leuk! Combinatie van TVR Griffith (jaren '60), Cobra/Daytona, Ginetta. Niet verkeerd. Kost zoiets?
Geplaatst: 14 mei 2008, 19:03
door Dennis Cavallino
>100.000 US-Dollar
Hmm, dan toch liever een Superformance Coupé of een TVR Griffith uit de US halen.
Geplaatst: 14 mei 2008, 19:49
door HSR
Latere modellen van de originele Cheeta hadden een kunststof carrosserie. Tijdens testritten stonden de deuren en de motorkap bol nadat ze 300+ geklokt hadden. Overigens is het ding korter dan een VW Kaffer. Ergo, ik ga liever op een normale manier dood.
Geplaatst: 14 mei 2008, 20:33
door GTRene
ja denk wel dat het een hoog scare yourself gehalte heeft
maar dat kan leuk zijn, alhoewel ze schijnbaar deze versie wel aangepast hebben(remmen e.d.) aan de huidige eissen...maar scary blijft ie, geloof dat ie maar 3.70 meter lang is? in elk geval onder de 4 meter als ik het me goed herinner.
en ja 100.000$ vind ik ook te duur, had iets van 60.000,- redelijk gevonden.
Geplaatst: 14 mei 2008, 20:35
door Eric H
Volgens mij zit er ook een WC in......
Tenminste...ik zie een rioleringsbuis onder de wagen vandaan komen
Cheetah heißt Gepard und Gepard steht für Power und Dynamik pur, d.h. 5,7 Liter V8 Chevy Small-Block Motor mit über 400 PS und elektronischer Einspritzanlage und ein Gewicht von nur 700 kg - das nennt man dann Leistungsgewicht. Schließlich sollte der Cheetah schon in den 60er Jahren Rennwagen wie dem Ferrari 250 GTO oder der Cobra Konkurrenz machen. Allerdings wurde die 1963 von Bill Thomas gegründete Firma bereits 1966 opfer eines verheerenden Feuers und somit gab es nur 16 Originalfahrzeuge von dieser Manifaktur. Da noch Restteile gerettet werden konnten kaufte die Firma BTM in Arizona diese inklusive der exklusiven Rechte zum Aufbau auf und begann die Cheetah wieder aufleben zu lassen. Das von uns angebotene Fahrzeug trägt die Chassisnummer 026, ist in absolutem Neuzustand und der einzige in Deutschland bekannte Cheetah. Dies wird vermutlich auch so bleiben, da die Firma BTM inzwischen Ihre Tätigkeit auf Grund von Zahlungsschwierigkeiten einstellen musste - Schade drum.Die Verarbeitungsqualität und der unbedingte Wille zum Leichtbau bestimmen die Faszination die von dieser Raubkatze ausgeht. Der Wagen ist FIA HTP Papers fähig und mit etwas gutem Willen sogar straßentauglich. Dies ist kein Spielzeug für Anfänger sondern ein Sportgerät für den Profi nach dem Motto:
Eats Cobras for breakfast!
Im Kundenauftrag
Hoe kun je nou een FIA passport hebben op een auto uit "1965" met een jaren '90 Corvette-tor met TPI injectie????? Klopt geen reet van dat hele ding.
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>450pk
Geplaatst: 07 okt 2009, 01:35
door GTRene
Ik vind zoiets ook hooguit 45.000,-euro waard eerlijk gezegd
Re:
Geplaatst: 07 okt 2009, 12:09
door The Doctor
hugo schreef:Latere modellen van de originele Cheeta hadden een kunststof carrosserie. Tijdens testritten stonden de deuren en de motorkap bol nadat ze 300+ geklokt hadden. Overigens is het ding korter dan een VW Kaffer. Ergo, ik ga liever op een normale manier dood.
jij hebt ook het boek van Rob de la Rive Box?
De Cheetah was 1 van de auto's uit zijn Oldtimer Encyclopedie 'Sportwagens 1945-1975 en deze tekst stond er zo bijna letterlijk in
Deze auto heeft me altijd gefascineerd, ik vind hem iig erg stoer, alleen de prijs is weer eens een beetje boven mijn budget
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>450pk
Geplaatst: 07 okt 2009, 12:40
door GTRene
Hier wat foto's van de echte en een racer uit 1964, ze werden zelfs met 520pk geleverd....en dat op 700kg
more to follow
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>450pk
Geplaatst: 07 okt 2009, 12:41
door Rupie
Echt een GT-Reneetje!
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>450pk
Geplaatst: 07 okt 2009, 12:54
door GTRene
dat zijn nog eens kuipjes en dan dat reserve wiel
@Ruben, den wel dat het een almost scary fast lightweight is
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>450pk
Geplaatst: 07 okt 2009, 13:28
door GTRene
wow...mooie foto.
Unfortunately, no good deed went unpunished back then. GM’s upper management squelched Chevy’s back-door tech assistance to Bill Thomas’ Cheetah program, and his Anaheim, California shop suffered a major fire, thus trashing his production tooling after only 23 cars were built. But those 23 Cheetahs made an impression on anyone who saw them, either from the distance of the printed page, or up close on the track. Especially those who saw it hit 185 mph at Road America
at Elkhart Lake, Wisconsin—or 215 mph at Daytona! toen al...
Volgens mij heb je al een paar nachten niet geslapen sinds je deze auto hebt ontdekt Rene. Kan je ook niet helemaal ongelijk geven, want het is een klein porno karretje
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>450pk
Geplaatst: 09 okt 2009, 10:52
door GTRene
Ruben schreef:Volgens mij heb je al een paar nachten niet geslapen sinds je deze auto hebt ontdekt Rene. Kan je ook niet helemaal ongelijk geven, want het is een klein porno karretje
elek keer als ik dat ding zie denk ik wow....vroeger heb ik daar zelfs een dinky toy van gehad als kind
echter zitten er wel zijruitjes in? eneuh als ik eens goed naar die vooruit kijk zie ik allemaal boutjes en moertjes aan de binnenkant geen kit? ding zal tochten als een gek? en dat voorraam is dat dan kunstof of zo?
Ik hou namelijk wel van een auto waar ramen/ruitjes in zitten, dus wel afsluitbaar...
dat heeft mij ook altijd tegen gehouden geen Cobra te kopen
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>450pk
Geplaatst: 09 okt 2009, 10:56
door allen
Zat die foto's te bekijken en als ik het goed begrijp moet je niet crashen? Breek je je nek niet vanwege het ontbreken van een hoofdsteun doe je dat wel door het reserve wiel.
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>450pk
Geplaatst: 09 okt 2009, 11:03
door GTRene
allen schreef:Zat die foto's te bekijken en als ik het goed begrijp moet je niet crashen? Breek je je nek niet vanwege het ontbreken van een hoofdsteun doe je dat wel door het reserve wiel.
ja lol, bij die oude inderdaad, verwonderde ik mij ook al om haha, je moet trouwens er ook niet meteen van uitgaan dat je gaat crashen, rijden moet je
trouwens bij die ene replica deze hebben ze schijnbaar een reserve wiel onder de plank als ik de vornm aan de voorkant zie...
en bij deze racer ligt ie daar ook niet, en het lijkt of ze daar een headrest hebben gelast bij de bestuurderskant...
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>450pk
Geplaatst: 03 jun 2010, 11:32
door GTRene
oooooh mooie Cheetah
deze man heeft geen replica gemaakt maar z'n eigen uitvoering from the ground up
veel foto's die je niet kan downloaden dus hier linkie, 560hp
If Ford had Carroll Shelby, Corvette fans can at least claim a similar champion in racer Bill Thomas who created a handful of small, lightweight, agile cars powered by big, American V8s called The Cheetah.
What’s a Cheetah, you ask? Well, some of you know what they are or perhaps have heard of them, while the rest of you probably need some history. In the early ‘60s, Bill Thomas proposed a lightweight, Corvette-based race car to GM, but they ultimately passed on it. Instead of giving up, Thomas put it into limited production and started setting records on tracks all over the country. Best of all, it was cloaked in outrageous fiberglass bodywork designed by Don Edmunds that made it look like something out of the psychedelic minds of the guys over at Hot Wheels. The car was a handful on the track, but nobody could deny that it was frighteningly fast. Only a few were built before a shop fire in September 1965 ended production. Of those, only eight originals survive today, although there is a group putting together cars they call “continuation” Cheetahs.
This particular car is not an original Cheetah, not a kit, and not even one of those continuation cars. The Corvette restorers at Ruth Engineering specialize in vintage Corvette restorations and performance, and it’s not surprising that when they started thinking about extracting big performance from their favorite hardware that building their own version of the Cheetah seemed like a good idea. Of course, it’s been more than 40 years since the originals were built, so some modern know-how and hardware would be welcome additions to the tried-and-true “light weight, lots of power” formula.
The original Cheetah was a handful in corners, riding on a wheelbase so short that the transmission was connected directly to the rear differential using only a U-joint without a driveshaft. The originals had flexible frames and a hot, cramped cockpit that was often dubbed “the penalty box” by drivers. The fiberglass bodies on the originals were marginal at best. So it was a great concept that just needed a little extra development (which it surely would have had without that shop fire).
The guys at Ruth Engineering started with their own tube frame chassis built on a jig for accuracy. It’s configured to accommodate almost any Chevy V8 you can find, and uses ’89-’96 Corvette C4 chassis components, including the upper and lower A-arms, combined with race-ready coil over shock absorbers at all 4 corners. Braking is via 13-inch Corvette brakes with 2-piston PBR calipers up front.
I’ll admit that I’m a little bit of a critic when it comes to chassis work, having worked in a race shop fabricating roll cages myself. As a welder, I can say that the workmanship on this chassis is first-rate—these guys did a seriously nice job putting it together just right. The welds are tight with that perfect “stack of nickels” bead at every joint. There’s no spatter, no heavy build-up, just tight, clean joints. Given what I can see here, I wouldn’t have any qualms about putting this car on the track, which is really where it would shine.
With that rippling 383 cubic inch small block under the hood, it’s a good thing the chassis is so sturdy. Built by Gellner Engineering, the car’s builder claims 560 horsepower from the 1978-based block. The stroker crank is from Lunati, swinging Manley rods and pistons. Valve timing is handled by a Crane camshaft, while the heads are aluminum Dart Pros with Crane roller rockers. It breathes through a set of stainless steel side pipes that look killer and sound even better, and have been slightly modified from the original design to better control cockpit heat. Up top, there’s an Edelbrock Air Gap intake and 4-barrel carburetor, and ignition is by MSD. It’s all dressed up with a set of cast aluminum Corvette-script valve covers and an Edelbrock finned air cleaner. The radiator is way up front in the nose with an electric fan and Cool-Flex hoses connecting it to the mid-mounted engine.
Racers will also notice the individual master cylinder unit with a balance bar for braking, plus one for the hydraulic clutch that separates the big V8 from the Tremec TKO 600 5-speed manual transmission. It features a 2.87 first gear and a .82 overdrive, which, in this light car, should make for incredible acceleration at any speed in any gear. Out back, the Corvette independent rear suspension has been highly modified with horizontally-mounted coil over shocks actuated via pushrods, and now packs a 3.70 gear. Rolling stock consists of polished 16-inch Torq-Thrust replica wheels sporting 235/55/16 front and 295/50/16 rear Cooper Cobra radials—with such a light chassis, you really don’t need huge, aggressive, sticky tires to get the most out of the car.
The body is a modified version of the original Fiberglass Trends Cheetah bodies that the techs at Ruth Engineering created to fit on their chassis (check out the photos showing this car next to a real Cheetah and note the subtle differences). Ruth specializes in custom laminated glass, and they’re quick to point out the windshield that was custom made for this car (they supply many of the replica builders with their windshields, too). The fiberglass work is very high quality, and I was especially impressed by the level of finish on the underside of the hood and in other less visible areas. These are usually the first places people cut corners, but this car has smooth, well turned out gelcoat front and back. Nice.
The paint is a special 4-stage urethane (PPG Hot Wheels Lime Gold) that definitely harkens back to those great early Hot Wheels cars in the late ‘60s and early ‘70s. It’s not gold, it’s not green, it’s not yellow, it’s, well, unique. It is accentuated by a silver stripe running front to back and painted side coves that recall the C1 Corvettes of the late ‘50s. The nose has a flat-black mask to protect that exotic paint and gives the car a sinister, road-race look. Even though it’s not a Chevy, it certainly shows its Chevrolet DNA loud and clear.
The cockpit is all business, too. Clamber in over those high sills and through the narrow gullwing opening and park yourself in the racing bucket seats. 5-point racing harnesses secure the driver and the passenger, while a padded cage surrounds the entire compartment. The dashboard has a comprehensive set of Stewart-Warner gauges monitoring everything from engine speed to oil pressure to coolant temperature. A Hurst short-throw shifter pokes out of the transmission tunnel, topped by a white cue ball knob, with a brushed aluminum mounting plate. The tilting steering wheel is a piece that looks very vintage, and everything is nicely finished in black leather and vinyl for a purposeful, ‘60s performance look. And no, there is no radio, although the side pipes definitely sing in stereo.
The car has been featured in several magazine features, including a build story in the September 2008 issue of “Vette Vues” magazine, and the April 2010 issue of “Vette” where it even made the cover. It has won several recent shows, including the 47th Annual World of Wheels, where it won Best in Class, which shouldn’t come as a surprise to anyone who has seen it in person. It has also appeared on maxchevy.com as a feature car, and on Jalopnik.com. Additional videos can be seen here and here.
It is also important to note that this Cheetah has been built and tested by a company with years of experience doing this kind of work, and they are gearing up to put the body and chassis into series production based on their feedback from this car. This is not somebody’s home-cooked project car, but a fully engineered piece that the original manufacturer is ready, willing and able to stand behind in the future. It has just 1300 shake-down miles on it (it has never been raced or abused), so all the bugs have been worked out and it is ready to drive and enjoy today.
Don’t call it a replica or a kit, because it’s not. It’s a hand-made piece that updates the incredible Cheetah from the 1960s with modern handling and braking. With a curb weight of around 2270 pounds, acceleration is explosive, and it doesn’t take massive, sticky tires to get it around corners in a hurry. The build quality is very nice, with an eye-grabbing paint job that will have people standing two and three deep to get a look at this unusual piece. Best of all, you’ll never see yourself coming or going from shows or on the street.
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>560pk
Geplaatst: 03 jun 2010, 11:46
door Petrolhead Tom
Respect! Wat een project zeg!
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>450pk
Geplaatst: 04 jun 2010, 20:00
door WJ
GTRene schreef:
Re: Cheetah Coupe 700kg 350<>560pk
Geplaatst: 04 jun 2010, 21:36
door InjectTheVenom
Om de 1 of andere reden moet ik bij het zien van deze auto gelijk denken aan zo'n koekblikje wat in Grand Theft Auto Vice City rondkachelt