Radio/audio in een klassieker

Een eigen hoekje voor alle klassiekers!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Radio/audio in een klassieker

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2008, 13:54

Wat vinden jullie, hoort er in een oude/klassieke auto, een 'in period' radio, of mag het ook wat moderners zijn? Gaat het om de looks, of om de kwaliteit van het geluid bij jullie?

Ik heb een oude stereo unit uit 't jaar 0 in de Daf. 2 speakers voor in de deur, geen speakers achter. Het gaat niet echt om 't geluid, maar voor een rally is 't wel handig om te weten of er files staan, zodat je niet te laat bij de start verschijnt.

Dus ik vind 't niet belangrijk, maar 't moet wel enigszins 'smoelen'.

In de E34, toch een soort semi-klassieker in spé, had ik bewust gezocht naar een zwarte Alpine headunit, met oranje knoppen en verlichting, zodat 't precies bij 't dashboard zou passen, en dat 't nog wel goed zou klinken. Was een 1-bit cd-speler, dus lekker al lekker oud.

Foto's van jullie installaties zijn welkom. Oude Blaupunkts vind ik wel cool om te zien. Lekker simpel en strak. Klinken doorgaans goed genoeg.

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 14 mei 2008, 14:06

Je kan voor deze becker gaan :lol:

http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/ ... xico-retro

Leg wel veeeeeel geld opzij...

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 14 mei 2008, 14:29

Die kende ik helemaal niet. Wel de klassieke Becker Mexico, maar deze nieuwe versie nog niet. Erg gaaf en slim dat ze zoiets op de markt brengen. Prijs wil ik niet weten denk ik. Ik verwacht een veelvoud van het aanschafbedrag van mijn Daf.
Edit: prijs start bij het aanschafbedrag van mijn Daf, zo'n 1300 euro. Valt me nog mee, ook met de accesoires die je erbij kunt kopen. Het is wel heel erg de moeite waarde in een klassieker die je dagelijks gebruikt, link met bluetooth, Ipod etc. zijn natuurlijk veels te modern, maar horen nu eenmaal bij de dag vandaag.

Voor mij nog veels te duur, maar wel leuk!

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 14 mei 2008, 15:25

EDIT: verkeerd gelezen :)

Gebruikersavatar
Pikey
Berichten: 76
Lid geworden op: 10 apr 2008, 10:17
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Pikey » 14 mei 2008, 17:59

Ik heb in de Morgan gewoon geen radio. Die mis je IMHO ook niet en als je toch iets wil horen is het ook beter om gewoon een mp3-speler op je knar te zetten. Wil je in die wagen iets van geluid hebben krijg je serieus lelijke oplossingen en hou je helemaal geen ruimte meer over om de zijramen en het dak mee te nemen.

Het is ook mogelijk de orginele radio te laten zitten en een nieuwe in het dashboardkast je te monteren. Deze kan je dan weer bedienen met bijvoorbeeld een remote. Je kan ook een DSP plaatsen achter de orginele radio. Er zijn legio mogelijkheden en ze hebben ook allemaal hun prijs.

Maar als het een serieuze klassieker is ben ik wel van mening dat er een radio bij moet die goed past bij het interieur. Dat er vervolgens uit het zicht (dmv. een DSP, versterkers, interfaces, enz.) de nieuwste technische snufjes zijn geimplementeerd juig ik alleen maar toe.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8893
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 14 mei 2008, 20:53

Ik ben wel van mening dat je in een oudere auto wel een radio moet stoppen die uit dezelfde periode als de auto komt; het liefst eentje die origineel met de auto is geleverd.

Neemt niet weg dat de Becker radio's altijd wel oké zijn; zeker die laatste met navigatiesysteem kun je ook nog prima in een klassieker van een jaar of 30/40 oud zetten; zeker als je auto zakelijk gebruikt.

De prijzen voor het systeem liggen rond de €1300,- voor de unit die Bort noemde.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten: 1267
Lid geworden op: 26 jan 2007, 00:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Jurriaan » 14 mei 2008, 21:23

Heb een Grundig radio-cassette met 2 draaiknoppen. Is niet al te modern ogend, maar wel weer RDS erop. En lekker gebruiksvriendelijk.

http://auto-diversen.marktplaats.nl/acc ... peler.html

En qua speakers lekker een paar nieuwe achter oude grilletjes verstoppen toch? ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 15 mei 2008, 07:49

Ik ging voor de looks en daarbij kun je ook iets onopvallends maar redelijk recent doen. Het mooiste is gewoon zoals het nieuw is geleverd imho :D

Gebruikersavatar
Niels v D
Berichten: 1945
Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
Locatie: Sønderborg(DK)
Contacteer:

Bericht door Niels v D » 15 mei 2008, 22:59

Ik ben nog wel op zoek naar een radio, vind het altijd wel fijn om iets van muziek te hebben als ik lang moet rijden..Maar zovaak zal ik de auto toch niet gebruiken en op de snelweg is een radio zonde van het geld in een MGB, tenzij je hem op volume sjonnie zet.

Dus de afweging is of een goede radio met de juiste looks, of een Weber carb met kelkjes 8) Denk dat ik toch voor die weber kies :)

Zijn er mensen die handelen in klassieke radio's?
En is dat een beetje betaalbaar?Ik weet nog dat in mijn moeders auto een radio zat met een hele bolle voorkant, iemand bekend daar mee?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 16 mei 2008, 00:12

Tijdje terug via marktplaats in contact gekomen met iemand die veel klassieke nette (zgan) radio's had voor klassiekers. Bijna één gekocht, tot 'ie me keurig meldde: 'je weet dat dit een mono is he?'.

Ik heb nu een oude stereo (in lelijke staat), dus qua looks was ik erop vooruit gegaan, maar mono is natuurlijk een beetje teveel van het goeie uit de oude tijd. :lol:

In de AMK (Auto Motor Klassiek) staan ook regelmatig advertenties. Op marktplaats staan wel wat Becker Mexico's, maar geen jaren '60 modelletjes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten