Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door MParallel » 25 mar 2024, 12:51

De Amerikaan kwam op nieuwjaarsdag...

Anyways....sja met een miljoen Euro op je pols lopen. Het zóu niet uit moeten maken, maar niet iedereen kan met zijn klauwen van andersmans spullen afblijven.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Bert ///M3 » 25 mar 2024, 13:20

Als je een horloge van een miljoen draagt in Parijs dan maak je je waarschijnlijk minder druk om een miljoentje als de gemiddelde eigenaar van andere merken LOL

Bijkomend voordeel is dat als je horloge van een miljoen gejat is, dan maakt de politie er blijkbaar wel werk van. Als je sub van 10K
gejat is dan zegt de politie pech had je die maar niet om moeten doen.

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Crookie » 25 mar 2024, 22:20

Dan doe je toch een Bernie? :lol:
D82BD6AB-D1FC-48AF-8F36-09E2CB07B806.jpeg
D82BD6AB-D1FC-48AF-8F36-09E2CB07B806.jpeg (195.5 KiB) 983 keer bekeken

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 26 mar 2024, 07:17

Tja, natuurlijk vreselijk voor 't slachtoffer. Maar hij had ook geen smaak. Wat een onding:)

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 30 mar 2024, 15:54

Mooi spul hoor!

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Elise » 08 apr 2024, 19:57

Beleggen in luxe horloges: ’Bij de meeste klokjes keldert de waarde al als je de winkel uitloopt’

Luxe horloges zijn razend populair en worden regelmatig aangeprezen als interessante belegging. Gevaarlijk, zegt de topman van het Zwitserse merk Rolex. Zijn horloges dan toch niet zo’n goede investering als ze misschien lijken?

Wat maakt horloges zo populair?

Behalve dat het mooi om je pols staat, heeft het ook te maken met de rente. Sparen levert nog maar weinig op, en de inflatie was de afgelopen tijd torenhoog. Dat heeft ervoor gezorgd dat veel mensen op zoek gingen naar alternatieve beleggingen. Dat is ook te zien aan de verkoop van (tweedehands) horloges. In 2022 groeide de wereldwijde markt naar 25 miljard euro, tegen 52 miljard euro in de nieuwhandel. „Daarbij blijft er een grote vraag naar luxe, mechanische horloges”, zegt horloge-expert Berry Harleman van online veilinghuis Catawiki. „Vooral merken met een rijke historie zijn populair”, ziet hij.

Wat is er dan mis met een horloge als belegging?

Je kunt horloges simpelweg niet vergelijken met een investering als aandelen, zegt topman Jean-Frédéric Dufour van Rolex. Hoogleraar financiële markten Mary Pieterse-Bloem is het daar helemaal mee eens. „Iets is pas een belegging als je een vaste beloning krijgt voor het risico dat je loopt. Bij een aandeel krijg je dividend, maar dat is bij horloges niet het geval. Wat je ervoor terug kan krijgen hangt af van emotie: wat de gek ervoor geeft eigenlijk. Daarom is dit geen belegging, maar speculatief.” Dat beaamt ook Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches. „Je moet een horloge kopen voor je plezier. Iedereen die iets anders beweert, probeert geld uit je zak te kloppen.”

Maar er zijn toch ook tal van horloges die wel in waarde zijn gestegen?

Die voorbeelden zijn er absoluut. Van sommige horloges, met name van luxe merken als Rolex, Cartier en Patek Philippe, schoten de prijzen de lucht in, weet Lijfering. „Vintage horloges worden niet meer gemaakt, dus het aanbod blijft gelijk. Als de vraag dan enorm toeneemt, exploderen de prijzen.” Toch geldt dat lang niet voor alle modellen, zegt hij.

„Het is extreem afhankelijk van het merk. Het leeuwendeel van de horloges zal nooit in waarde stijgen. Daar keldert de waarde al van als je de winkel uitloopt.” Ook denkt hij dat sommige bedrijven bewust het idee in stand hebben gehouden dat er sprake is van schaarste. „Rolex maakt bijna anderhalf miljoen horloges per jaar, dus zo schaars zijn ze niet. Er werd een kunstmatige hype gecreëerd.”

Waar moet ik op letten als ik toch een horloge wil kopen?

Laat je niet verleiden door allerlei mooie verhalen over nieuwe modellen of limited editions. „Rolex is niet voor niets al honderd jaar leidend in de markt”, zegt Lijfering. „Het is een conservatief bedrijf dat weinig veranderingen doorvoert en daardoor zo goed is.” Kijk vooral naar wat je zelf mooi vindt, raadt ook Harleman aan.

En als je er toch wat aan wil verdienen?

„Dan moet je ook rekening houden met onderhoud, een verzekering, het risico dat het gestolen wordt”, waarschuwt Pieterse-Bloem, ook hoofd investment office van Rabobank. „Ik zou zeggen: koop er vooral een om van te genieten.”

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Tom » 08 apr 2024, 20:18

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Bert ///M3 » 08 apr 2024, 21:41

Nice, die grijs/zwarte GMT had ik wel al verwacht.

Gouden Deepsea, weet niet wat ik daarvan zou vinden, IMHO dat formaat in goud is wel wat opzichtig.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Bert ///M3 » 08 apr 2024, 21:54

Elise schreef: 08 apr 2024, 19:57 Beleggen in luxe horloges: ’Bij de meeste klokjes keldert de waarde al als je de winkel uitloopt’

Luxe horloges zijn razend populair en worden regelmatig aangeprezen als interessante belegging. Gevaarlijk, zegt de topman van het Zwitserse merk Rolex. Zijn horloges dan toch niet zo’n goede investering als ze misschien lijken?

Wat maakt horloges zo populair?

Behalve dat het mooi om je pols staat, heeft het ook te maken met de rente. Sparen levert nog maar weinig op, en de inflatie was de afgelopen tijd torenhoog. Dat heeft ervoor gezorgd dat veel mensen op zoek gingen naar alternatieve beleggingen. Dat is ook te zien aan de verkoop van (tweedehands) horloges. In 2022 groeide de wereldwijde markt naar 25 miljard euro, tegen 52 miljard euro in de nieuwhandel. „Daarbij blijft er een grote vraag naar luxe, mechanische horloges”, zegt horloge-expert Berry Harleman van online veilinghuis Catawiki. „Vooral merken met een rijke historie zijn populair”, ziet hij.

Wat is er dan mis met een horloge als belegging?

Je kunt horloges simpelweg niet vergelijken met een investering als aandelen, zegt topman Jean-Frédéric Dufour van Rolex. Hoogleraar financiële markten Mary Pieterse-Bloem is het daar helemaal mee eens. „Iets is pas een belegging als je een vaste beloning krijgt voor het risico dat je loopt. Bij een aandeel krijg je dividend, maar dat is bij horloges niet het geval. Wat je ervoor terug kan krijgen hangt af van emotie: wat de gek ervoor geeft eigenlijk. Daarom is dit geen belegging, maar speculatief.” Dat beaamt ook Jasper Lijfering van Amsterdam Vintage Watches. „Je moet een horloge kopen voor je plezier. Iedereen die iets anders beweert, probeert geld uit je zak te kloppen.”

Maar er zijn toch ook tal van horloges die wel in waarde zijn gestegen?

Die voorbeelden zijn er absoluut. Van sommige horloges, met name van luxe merken als Rolex, Cartier en Patek Philippe, schoten de prijzen de lucht in, weet Lijfering. „Vintage horloges worden niet meer gemaakt, dus het aanbod blijft gelijk. Als de vraag dan enorm toeneemt, exploderen de prijzen.” Toch geldt dat lang niet voor alle modellen, zegt hij.

„Het is extreem afhankelijk van het merk. Het leeuwendeel van de horloges zal nooit in waarde stijgen. Daar keldert de waarde al van als je de winkel uitloopt.” Ook denkt hij dat sommige bedrijven bewust het idee in stand hebben gehouden dat er sprake is van schaarste. „Rolex maakt bijna anderhalf miljoen horloges per jaar, dus zo schaars zijn ze niet. Er werd een kunstmatige hype gecreëerd.”

Waar moet ik op letten als ik toch een horloge wil kopen?

Laat je niet verleiden door allerlei mooie verhalen over nieuwe modellen of limited editions. „Rolex is niet voor niets al honderd jaar leidend in de markt”, zegt Lijfering. „Het is een conservatief bedrijf dat weinig veranderingen doorvoert en daardoor zo goed is.” Kijk vooral naar wat je zelf mooi vindt, raadt ook Harleman aan.

En als je er toch wat aan wil verdienen?

„Dan moet je ook rekening houden met onderhoud, een verzekering, het risico dat het gestolen wordt”, waarschuwt Pieterse-Bloem, ook hoofd investment office van Rabobank. „Ik zou zeggen: koop er vooral een om van te genieten.”
Die laatste heeft voornamelijk gelijk.

Horloge moet je servicen eens in de 5-10 jaar en ook verzekeren dus je hebt een cost of carry.

Daarnaast, als je een bepaald model in bezit hebt krijg je er particulier niet zoveel voor als dat er op verschillende sites door dealers gevraagd word. Dat vertekend het beeld nogal. Heel mensen denken ik heb een Sub 124060 en is 12K waard. Nee dat betaal je bij de dealer, als je verkoopt mag je blij zijn als ze 10K bieden.

Je kan nu bijvoorbeeld in USD je geld weg zetten tegen rentes rond de 5% en dat levert meer op als een Rolex.

Het is eigenlijk enkel maar interessant als je ze van de dealer kunt kopen en meteen doorzet richting grijs, maar daarin zijn de marges ook al dun.

Je hebt her en der wel gevallen waar een GMT van 50-60 jaar oud voor een paar honderd dollar gekocht is en voor een mega bedrag weg gaat. In die tijd bewaarde niemand de doos en papieren en was het gewoon een gebruiksvoorwerp. Tegenwoordig bewaard iedereen de doos en de papieren en liggen ze in de safe dus worden ze waarschijnlijk nooit meer echt schaars. Je ziet dat al op de grijze markt. Vorige generaties Sub/GMT zijn niet meer waard als de huidige serie. Komt er weer een nieuw model op de markt word die schaars en kan je goedkoper aan de vorige komen.

Ander ding is ook dat men zeldzaam en schaarste door elkaar haalt. Een Rolex Submariner bijvoorbeeld is niet zeldzaam, bij ons loopt het halve managment met Subs en GMT's.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 09 apr 2024, 06:40

Wel goed verhaal wat Elise post en Bert met z'n prima kanttekeningen. Ik ben natuurlijk de 'handel' en ook verzamelaartje. Waardoor ik er denk ik(onderhoud/doorverkoop if) makkelijker insta dan velen hier.

Heb wel 't idee dat ik hypes wel aan zie /zag komen. Draag sinds 't jaar 2000 een Rolex (GMT II was de eerste) Maar wil/ga nooit boven list kopen natuurlijk he. Nog nooit gedaan trouwens. Misschien komt er eens een keertje...
Maar zit wat meer in de vintage, oudere klokken (want inderdaad daar komt niks meer bij) en kijk dus hoeveel er staan 'op het net' , lees ablogtowatch, hodinkee, fratellowatches, watchuseek en de merkenforums en dan merk je vaak al een tendens--->hype...

Bij Rolex word ik van dat nieuwe spul ook niet zo vrolijk.
Kennisje van me droeg laatst zo'n Tudor Black Bay 58 op staal: Natuurlijk heel leuke klok, beetje hebben gevoel, maar 't is in alles wél maar ook weer géén Rolex. Ding liep meteen binnen een paar weken buiten COSC , dus hij was dat ding weer weken kwijt.

Maar goed we tellen af:
https://www.tudorwatch.com/en?gclid=Cj0 ... d_source=1


Edit en vroeger ging 'je' elk jaar naar Basel, nu naar Geneve dus:
https://www.fratellowatches.com/watches ... om-geneva/

Swatch Group en Breitling dus niet helaas...

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Elise » 09 apr 2024, 08:08

’Niet te vergelijken met aandelen’

Rolex-topman waarschuwt voor horloges als belegging: ’Gevaarlijke boodschap’
GENÈVE - De topman van het Zwitserse horlogemerk Rolex waarschuwt dat het gevaarlijk is om luxe horloges als beleggingen te beschouwen. „Ik hou er niet van als mensen horloges vergelijken met aandelen. Dit zendt de verkeerde boodschap uit en is gevaarlijk”, stelde topman Jean-Frédéric Dufour in een interview met de Zwitserse krant NZZ voorafgaand aan de horlogebeurs die deze week in Genève begint.
Rolex-topman Jean-Frédéric Dufour vindt dat horloges niet als beleggingen moeten worden beschouwd.

Dufour, die doorgaans weinig interviews geeft, reageerde daarmee op de sterke toename van de belangstelling van speculanten voor horloges tijdens de coronapandemie. Door de lage rentetarieven en de koersstijgingen van cryptomunten stegen de prijzen voor tweedehands horloges van dure merken als Rolex, Patek Philippe en Audemars Piguet in 2021 en begin 2022 naar ongekende niveaus.

Daling

De prijzen op de tweedehandsmarkt zijn de afgelopen twee jaar echter scherp gedaald als gevolg van een zwakkere wereldwijde economische groei en hogere rentetarieven. Zo is de Bloomberg Subdial Watch Index, die de prijzen van de vijftig meest verhandelde horloges volgt, de afgelopen twee jaar met 40 procent gedaald.
Er bestaat dus zelfs een index over populaire verhandelde horloges, grappig.
Volgens mij is dat, na een rondje google, deze https://subdial.com/market

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 09 apr 2024, 08:15

Scherp gedaald....ik zou zeggen gedaald en op een plateau blijvend:)
Rolex APRO VC en PP zijn nog vaak steeds zwaar boven list.

En ja wat betreft de 'Corona-speculanten': Zonder veel woorden: Zijn geen liefhebbers, maken de markt chaotisch.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Bert ///M3 » 09 apr 2024, 09:39

Phoe 54K voor een gouden DeepSea :shock:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 09 apr 2024, 10:07

Knotsgek. Goud is dan duurder dan ooit, maar 200gr(heeft ie een gouden of Ti bodem?) max in 18krt. Mooi om de tuin geleid.

Black Bay 58 GMT is wél een longlist klokkie voor mij:
https://www.tudorwatch.com/en/watch-family/black-bay-58

https://www.hodinkee.com/articles/the-black-bay-58-gmt

Afbeelding

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ErikS » 09 apr 2024, 10:25

Robin schreef: 09 apr 2024, 10:07 Knotsgek. Goud is dan duurder dan ooit, maar 200gr(heeft ie een gouden of Ti bodem?) max in 18krt. Mooi om de tuin geleid.

Black Bay 58 GMT is wél een longlist klokkie voor mij:
https://www.tudorwatch.com/en/watch-family/black-bay-58

https://www.hodinkee.com/articles/the-black-bay-58-gmt

Afbeelding
Zeg 't maar, wil je hem? :mrgreen:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 09 apr 2024, 10:34

Euh, als ie op m'n pad komt misschien wel ja:)

Of sta jij op 'n list ofzo Erik?

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Tom » 09 apr 2024, 11:27

Erik kun je geen Datejust 36/fluted/jubilee/sunb. blauw regelen?

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ErikS » 09 apr 2024, 11:33

Robin schreef: 09 apr 2024, 10:34 Euh, als ie op m'n pad komt misschien wel ja:)

Of sta jij op 'n list ofzo Erik?
Ik werd vanmorgen geappt, kan hem als eerste krijgen als ik wil.
Maar ik wil hem niet heb ik besloten. Ik 'krijg' die roze Inter Miami limited ook al, heb de GMT Pro ed.

Maar ik heb al bedankt, dus ik denk niet dat ik hem nu voor je kan regelen nog.
Kan het vragen?
Tom schreef: 09 apr 2024, 11:27 Erik kun je geen Datejust 36/fluted/jubilee/sunb. blauw regelen?
Helaas, recent nog gevraagd voor een bekende van me, maar Fluted & Jub blijft lastig.
Ik zou bijna zeggen; je mag de mijne wel kopen.... Draag hem nooit.
Maar het blijft voor mij een van de échte Rolexen die ik niet kwijt wil. Raar, want het is echt een DNK ligger.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 09 apr 2024, 11:42

Oh ok die manier, ja-nee een belletje/mailtje naar Schaap in Utreg was vandaag voldoende geweest, maar wanneer weten ze niet:)

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ErikS » 09 apr 2024, 11:49

Robin schreef: 09 apr 2024, 11:42 Oh ok die manier, ja-nee een belletje/mailtje naar Schaap in Utreg was vandaag voldoende geweest, maar wanneer weten ze niet:)
Nee, achter in de rij aansluiten dus. ;-)
Ik vind het wel leuk om zo'n ding te regelen voor een liefhebber, ipv iemand die hem flipt voor winst.
Maar ja, dan loopt ik het 'risico' om als flipper aangemerkt te worden, dus ik laat hem nu even voorbij gaan. Geen zin in discussies. ;-)

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 09 apr 2024, 12:08

Nou je weet zelf dat het merendeel 'flippers' zijn in de beginfase. Want $$$$ easy money. Nu weet ik niet hoe popi deze 58 GMT is/wordt?

Het is niet dat ik van die klok slapeloze nachten krijg:)
Ergo had je me 5 j geleden gevraagd wat ik van Tudor vond.... :dood:

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ErikS » 09 apr 2024, 12:20

Robin schreef: 09 apr 2024, 12:08 Nou je weet zelf dat het merendeel 'flippers' zijn in de beginfase. Want $$$$ easy money. Nu weet ik niet hoe popi deze 58 GMT is/wordt?

Het is niet dat ik van die klok slapeloze nachten krijg:)
Ergo had je me 5 j geleden gevraagd wat ik van Tudor vond.... :dood:
Jup, feit.
Ik had 'm zo kunnen pakken en doorschuiven met winst. 100%.
Dit is de GMT waar iedereen al lang op wacht.
39MM coke, 12,6 dik. Bam.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 09 apr 2024, 12:21

Van 4.5k naar 9k? :)

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ADV » 09 apr 2024, 13:14

ErikS schreef: 09 apr 2024, 11:33
Robin schreef: 09 apr 2024, 10:34 Euh, als ie op m'n pad komt misschien wel ja:)

Of sta jij op 'n list ofzo Erik?
Ik werd vanmorgen geappt, kan hem als eerste krijgen als ik wil.
Maar ik wil hem niet heb ik besloten. Ik 'krijg' die roze Inter Miami limited ook al, heb de GMT Pro ed.

Maar ik heb al bedankt, dus ik denk niet dat ik hem nu voor je kan regelen nog.
Kan het vragen?
Tom schreef: 09 apr 2024, 11:27 Erik kun je geen Datejust 36/fluted/jubilee/sunb. blauw regelen?
Helaas, recent nog gevraagd voor een bekende van me, maar Fluted & Jub blijft lastig.
Ik zou bijna zeggen; je mag de mijne wel kopen.... Draag hem nooit.
Maar het blijft voor mij een van de échte Rolexen die ik niet kwijt wil. Raar, want het is echt een DNK ligger.
Als jij toch zoveel kan krijgen, ik zoek nog een 226627 voor rond list haha

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door HSR » 09 apr 2024, 13:39

ErikS schreef: 09 apr 2024, 10:25
Robin schreef: 09 apr 2024, 10:07 Knotsgek. Goud is dan duurder dan ooit, maar 200gr(heeft ie een gouden of Ti bodem?) max in 18krt. Mooi om de tuin geleid.

Black Bay 58 GMT is wél een longlist klokkie voor mij:
https://www.tudorwatch.com/en/watch-family/black-bay-58

https://www.hodinkee.com/articles/the-black-bay-58-gmt

Afbeelding
Zeg 't maar, wil je hem? :mrgreen:
Je zal vast al een PB gehad hebben van de usuals maar anders houd ik me aanbevolen. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, Google [Bot], R728i, Will F. en 53 gasten