Horloge / Horloges topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Opa » 30 dec 2023, 12:39

Ik geef geen moer om een horloge, maar vind dit dan wel weer grappig en apart om te zien:


Afbeelding

https://www.detomaso-watches.com/eu/d10-07-33



Afbeelding

https://www.detomaso-watches.com/eu/d10 ... gK8X_D_BwE#

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door MParallel » 30 dec 2023, 14:35

Dat bevestigt maar weer dat je geen moer om horloges geeft.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Martijn_bmw » 30 dec 2023, 14:41

MParallel schreef: 30 dec 2023, 14:35 Dat bevestigt maar weer dat je geen moer om horloges geeft.
Beetje onzinnige reactie wat mij betreft. Kan toch dat Opa qua smaak design dit gewoon een leuk ding vind binnen de prijsklasse.
Dat materiaal en techniek van uurwerk niet op kan tegen de horloges die hier voorbij komen van vele duizenden euro’s snapt iedereen wel. Beetje zelfde als je zou zeggen dat iemand met een Fiesta ST niet om auto’s geeft omdat het geen Porsche GT3, Ferrari oid is :wink:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6229
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Opa » 30 dec 2023, 14:57

Ik zal nooit een horloge kopen, ligt er hier nog één te verstoffen wat een erfstuk is(Omega), maar ik kan op m'n telefoon ook de tijd zien en die heb ik altijd bij me. :D

Ik zal ook niet zeggen dat ik de door mij geposte horloges echt mooi vind(vind ik ook niet van horloges die 40K kosten :wink: ), maar wel leuk en apart, vooral qua kleuren en anders dan wat hier voor de rest voorbij komt.

De ST bevalt trouwens prima en vind ik ook een leuk autootje voor z'n prijs, zeker niet 10 keer minder dan een Porsche GT3 of Ferrari F458 die wel 10 keer zoveel kosten. :tooth:

Elise
Berichten: 7337
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Elise » 30 dec 2023, 15:14

Opa schreef: 30 dec 2023, 12:39 Ik geef geen moer om een horloge
Hier dezelfde gedachte, draag al enige decennia geen horloge meer.
Ik vind het daarentegen mooi om te lezen hoe gepassioneerd de mensen hier over horloges praten.

De horloge fanaten praten over de Rolex die tomgtr in zijn bank heeft laten verdwijnen, ik vraag me af hoe ze heet :mrgreen:

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 30 dec 2023, 15:16

Ha, ik begrijp Martijn's chronologie hoor, maar 't gaat hier in dit discussietje om de looks(denk ik?) die ik ook niet zo fantastisch vind.

Heel veel dure klokken vind ik ook niet zo fantastisch om te zien. Bij Rolex is dat >80% ongeveer:)

Crookie
Berichten: 4303
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Crookie » 30 dec 2023, 21:17

Net als in de auto liefhebberij zijn er zo veel verschillende opvattingen wat mooi en verafschuwend is…

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 04 jan 2024, 06:24

https://www.pressherald.com/2024/01/01/ ... yFbtjmGhX8
The biggest ever boom in Swiss luxury watches is coming to an end.

For three years, the industry enjoyed a surge of renewed interest that kicked off during the pandemic, when wealthy – and cash-flush – consumers stuck at home began drooling over luxury mechanical wristwear from iconic Swiss brands.

That turbocharged demand for timepieces from Audemars Piguet, Rolex and others, boosting Swiss watch exports to record levels – almost 25 billion francs ($28.5 billion) in 2022.

But now, a reckoning is coming as multiple pressures take their toll. Some – higher interest rates and shaky economic growth – are outside the industry’s control. The blame for others – aggressive price hikes and increased production – lies within. But ultimately, it’s all hitting the mindset of once carefree spenders and their willingness to splash out.

Watch manufacturers have seen demand cool in recent months, while prices on secondary markets have tumbled. And executives – from those leading historic brands to upstarts who thrived during the recent frenzy – have started to accept that things are rapidly downshifting.

“What we saw in 2021 and 2022 was out of the norm,” said Francois-Henry Bennahmias, chief executive officer of Audemars Piguet, known for its Royal Oak sportswatch and whose timepieces sell in stores for an average of about 50,000 Swiss francs. “We couldn’t even fathom that we would experience this in our lives. I believe that we will never see this ever again.”

The slowdown joins mounting tales of weakness across the broader luxury goods sector, where companies from LVMH to Gucci owner Kering SA have seen sales dented by inflation and recession worries. If that continues, it will undermine pricing power and put downward pressure on margins and profits.

The watch downturn was laid bare in November when Cartier-owner Richemont reported half-year results that showed a 3% decline in watch sales, and a 17% plunge in the Americas. The Swiss luxury conglomerate owns a stable of high-end brands including Vacheron Constantin – one of the so-called Holy Trinity of Swiss makers that includes Audemars Piguet and Patek Philippe.

“Luxury is (unfortunately) not recession-proof,” analysts at HSBC wrote last month as they warned that it’s farewell to the “stellar growth” of the post-pandemic years.

Swiss watch exports declined in July for the first time in more than two years and average growth in recent months has fallen far short of the first-half pace.

For used watches, values have been dropping for more than a year. The Bloomberg Subdial Watch Index, which tracks the 50 most-traded models by value, has declined about 42% since its peak in April 2022.

That’s all a far cry from the good times, which began, ironically, when the pandemic hit in early 2020.

Production facilities were mothballed to comply with COVID lockdowns, and stores were shuttered, bringing in-person sales to a halt. Businesses feared a repeat of the quartz crisis of the 1970s and ’80s that led to the demise of more than half the brands in the industry.

Instead, the opposite happened. The pandemic reminded the well-heeled that life could be fragile and short. Inspired by a new generation of social media influencers on Instagram and YouTube flashing a Rolex Daytona or a Patek Nautilus, they decided that when things got back to normal they would re-enter the world with a statement of wealth and taste on their wrist.

As watchmakers returned to their benches, they were met with a massive backlog and soaring waiting lists at stores. There was even hype at the cheaper end of the market when Swatch released its MoonSwatch in March 2022, a budget version of the famous Omega Speedmaster, the first watch worn on the moon.

The boom lifted Swiss watch exports to a record in 2021, when the US overtook China as the top market, and again in 2022. The sector is on track for another best-ever performance by value this year, but that’s largely been driven by the first half. More recently, the market has looked shakier.

“September and October have been tough,” said Ben Kűffer, the CEO of family-controlled Norqain, which makes sporty watches priced at an entry-level 3,000-5,000 francs. “Much slower than usual. In the U.S., it was definitely slower,” he said, noting that the Hamas-Israel war has contributed to the shift in consumer sentiment.

Kűffer had been expecting sales to grow 50% this year, but he’s cut that forecast to 30%.

The industry’s October report showed a 5% year-on-year increase, but it was cheaper watches leading the gains. Exports of watches priced between 500 francs and 3,000 francs fell by value, a possible sign that enthusiasts are becoming frustrated with aggressive price increases.

The Swiss watch industry is significant in both popular culture cachet – think James Bond – and financial heft. Global retail sales totaled about 48 billion francs in 2022, according to Morgan Stanley estimates. The market for used timepieces is about $24 billion.

For Switzerland itself, it’s an important part of the economy, the third largest export sector and employing about 60,000 people.

The slowdown is already rippling through the industry. Swiss-based component suppliers who once scoured for staff have begun cutting positions, several watchmaking executives said. Hodinkee, the influential US-based watch content-provider and retailer, recently implemented a second round of layoffs.

Some of the emerging weakness may be the industry’s own doing. As demand boomed and inflation soared – boosting costs – it pounced on the opportunity to raise prices.

Industry giant Rolex, which makes more than a million watches a year with sales estimated in excess of 9 billion francs, raised prices twice in 2022. It moved once in January, when it traditionally increases the cost of its models, and again in September in the UK and November in European markets to offset the weak pound and euro. Rolex hiked again in January this year in the US and UK.

Swatch Group brands Omega, Longines and Tissot boosted prices in Europe and the UK in February. Omega raised prices by 8% in the U.S. in July in a move analysts at Morgan Stanley said could hurt sales.

Jaeger-LeCoultre added more than 20% to the price of some models while fellow Richemont marque A. Lange & Sohne of Germany also notched up prices.

Alongside price increases, watchmakers also responded to demand with a boost in production.

“There’s a lot of watches in the market right now,” said Rolf Studer, co-CEO of Oris, a family-owned business founded in 1904. “Consumers are having other issues or finding other ways to spend their money so there is a lot of stock everywhere that must be eaten somewhere by somebody.”

Few watch industry executives have seen more boom and bust cycles up close than Jean-Claude Biver. He’s the man who spent about 20,000 francs to acquire and revive the Blancpain brand in 1982 before selling it to Swatch for a reported 60 million francs a decade later.

Also responsible for putting an Omega on James Bond’s wrist when he headed the brand, Biver said the Swiss always end up producing too many watches even when demand slows down.

For him, having recently launched a new high-end brand with his son, it’s about the primacy of the customer.

“We should have learned and still we haven’t yet learned because we don’t have sufficient modesty,” he said. “We are a little bit arrogant. We feel that we are the king of the customer – and it’s the customer who is the king. You should never reverse this.”



Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8003
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door MParallel » 04 jan 2024, 12:42

Niks nieuws toch?

Al mogen de Pepsi GMT prijzen nog wel ff flink verder zakken.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10423
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door tomgtr » 04 jan 2024, 12:52

MParallel schreef: 04 jan 2024, 12:42 Niks nieuws toch?

Al mogen de Pepsi GMT prijzen nog wel ff flink verder zakken.
Dit!

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15877
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Bram » 04 jan 2024, 12:56

Dus vanaf heden een Rolex voor iedereen, zonder een zinloze notitie op een wachtlijst?

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 04 jan 2024, 13:11

Bram schreef: 04 jan 2024, 12:56 Dus vanaf heden een Rolex voor iedereen, zonder een zinloze notitie op een wachtlijst?
Dit dus (niet)

Tom
Berichten: 21736
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Tom » 04 jan 2024, 13:48

Nog niet iig.
Tenzij je iets wilt wat niet populair is.

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 04 jan 2024, 14:49

Tom schreef: 04 jan 2024, 13:48 Nog niet iig.
Tenzij je iets wilt wat niet populair is.
Met een Israelische vlag een shoarmatent binnenlopen bijvoorbeeld...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Martijn_bmw » 04 jan 2024, 19:53

Robin schreef: 04 jan 2024, 14:49
Tom schreef: 04 jan 2024, 13:48 Nog niet iig.
Tenzij je iets wilt wat niet populair is.
Met een Israelische vlag een shoarmatent binnenlopen bijvoorbeeld...
:lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39755
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Arthur » 04 jan 2024, 23:10

Robin schreef: 04 jan 2024, 13:11
Bram schreef: 04 jan 2024, 12:56 Dus vanaf heden een Rolex voor iedereen, zonder een zinloze notitie op een wachtlijst?
Dit dus (niet)
Net als huizen? De prijzen zakken maar niemand die het merkt? Nog steeds krapte, overbiedingen, en populariteit?

Robin
Berichten: 51406
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Robin » 05 jan 2024, 05:49

Arthur schreef: 04 jan 2024, 23:10
Robin schreef: 04 jan 2024, 13:11
Bram schreef: 04 jan 2024, 12:56 Dus vanaf heden een Rolex voor iedereen, zonder een zinloze notitie op een wachtlijst?
Dit dus (niet)
Net als huizen? De prijzen zakken maar niemand die het merkt? Nog steeds krapte, overbiedingen, en populariteit?
Exact. Wishful thinking werkt niet altijd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Bert ///M3 » 05 jan 2024, 07:30

MParallel schreef: 04 jan 2024, 12:42 Niks nieuws toch?

Al mogen de Pepsi GMT prijzen nog wel ff flink verder zakken.
Als je Rolex nieuws een beetje bij houd. Er is een abnormaal hoog percentage 32xx movements die al binnen 2 jaar voor service moeten omdat ze hun nauwkeurigheid verliezen, en ineens ook behoorlijk in de orde -15 tot -30s per dag. Loopt een hele lange thread op Rolex Forums waarin zelfs RSC horlogemakers zeggen dat ze niet weten waar het aan ligt maar dat ze het allemaal krijgen. https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=786299 150+ paginas lol.

Grijze dealer weet dit natuurlijk omdat ze forums ook bij houden maar doet alsof hun neus bloed. Alles wat zij binnen krijgen kunnen ze sowieso gratis laten servicen op die manier (Rolex neemt hem in als amplitude na 24 uur vanaf full wind beneden 200 komt) Fast forward over een paar jaar als een groot deel van de horloges met die movements buiten de garantie valt. Dan willen die dealers dus ineens niks meer geven voor die dingen en imploderen de prijzen vanzelf, of als er een model uit komt met een nieuwe movement. Tenzij rolex stilletjes een update doorvoert die dit verhelpt.

Als je uiteindelijk met een horloge buiten de garantie periode terecht komt en je er elke 2 jaar 1000 euro tegen aan moet gooien dan worden eigenaren niet vrolijk en ik verwacht dat het 'investerings model' een aardige bust word in de toekomst.

Voor de gene die een 32xx movement hebben. Af en toe checken wat het verloop per dag is en als dat op gaat lopen binnen de garantie voor service sturen. Als die 5 jaar er aan komt ergens laten checken op een timegrapher. Ze kunnen namelijk het low amplidtude probleem hebben maar nog steeds redelijk op tijd lopen. Als hij onder de 200 komt dan heb je sowieso recht op service onder garantie.

Ik zou zelf sowieso niks in de grijze handel kopen met die movements voor een belachelijke mark up prijs. Maar ik denk dat ze in de toekomst wel goedkoper worden.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9352
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Bert ///M3 » 05 jan 2024, 07:33

Arthur schreef: 04 jan 2024, 23:10
Robin schreef: 04 jan 2024, 13:11
Bram schreef: 04 jan 2024, 12:56 Dus vanaf heden een Rolex voor iedereen, zonder een zinloze notitie op een wachtlijst?
Dit dus (niet)
Net als huizen? De prijzen zakken maar niemand die het merkt? Nog steeds krapte, overbiedingen, en populariteit?
Ander geval.

Huizenprijzen die zakken maar rentes die gestegen zijn. Kan nog steeds niemand een huis betalen. Rentes gaan waarschijnlijk wel weer dalen aankomende jaren alleen het neveneffect is dat de huizen dan weer duurder worden.

Huizenmarkt (en andere fysieke assets, ook Rolex, klassieke auto's enz) hebben weer eens een flinke dreun nodig ala 2008. Wil niemand want half nederland ziet dan zijn overwaarde verdampen, maar wel nodig.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ErikS » 05 jan 2024, 08:44

Mwah, Rolex heeft een gemiddelde dreun van gemiddeld 43% gehad.
Dat is toch stevig. Die heb ik in de huizenmarkt nog niet gezien iig. ;-)

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door HSR » 05 jan 2024, 09:11

ErikS schreef: 05 jan 2024, 08:44 Mwah, Rolex heeft een gemiddelde dreun van gemiddeld 43% gehad.
Dat is toch stevig. Die heb ik in de huizenmarkt nog niet gezien iig. ;-)
Hoe bedoel je dat? De gemiddelde prijs van een willekeurig nieuwe Rolex is met 43% gedaald?

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ErikS » 05 jan 2024, 09:20

HSR schreef: 05 jan 2024, 09:11
ErikS schreef: 05 jan 2024, 08:44 Mwah, Rolex heeft een gemiddelde dreun van gemiddeld 43% gehad.
Dat is toch stevig. Die heb ik in de huizenmarkt nog niet gezien iig. ;-)
Hoe bedoel je dat? De gemiddelde prijs van een willekeurig nieuwe Rolex is met 43% gedaald?
Nee, de grijze marktprijzen zijn met een gemiddelde van 43% gezakt.
Gemiddeld, dus alle rolexen bij elkaar!

Toevallig gisteren een stuk over gelezen.
Nieuw zijn ze wéér duurder geworden per 1 januari.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26737
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door Martijn_bmw » 05 jan 2024, 09:53

ErikS schreef: 05 jan 2024, 08:44 Mwah, Rolex heeft een gemiddelde dreun van gemiddeld 43% gehad.
Dat is toch stevig. Die heb ik in de huizenmarkt nog niet gezien iig. ;-)
Horloges, klassiekers etc. is ook wel echt iets anders dan een huis.
Wonen is eerste levensbehoefte de rest speeltjes voor de rijkste 1% van de wereld :) dus dat die meer last hebben van conjectuur vind ik niet vreemd.

HSR
Berichten: 5285
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door HSR » 05 jan 2024, 10:04

ErikS schreef: 05 jan 2024, 09:20
HSR schreef: 05 jan 2024, 09:11
ErikS schreef: 05 jan 2024, 08:44 Mwah, Rolex heeft een gemiddelde dreun van gemiddeld 43% gehad.
Dat is toch stevig. Die heb ik in de huizenmarkt nog niet gezien iig. ;-)
Hoe bedoel je dat? De gemiddelde prijs van een willekeurig nieuwe Rolex is met 43% gedaald?
Nee, de grijze marktprijzen zijn met een gemiddelde van 43% gezakt.
Gemiddeld, dus alle rolexen bij elkaar!

Toevallig gisteren een stuk over gelezen.
Nieuw zijn ze wéér duurder geworden per 1 januari.
Ah ok. Ja, ik snap nog steeds niks van die zogenaamde grijze markt inzake horloges. Maar ik snap ook nog steed niet dat mensen een premium betalen voor een horloge met gebruikersschade, ik bedoel patina. Ik ben nieuw in dit wereldje :-D
Laatst gewijzigd door HSR op 05 jan 2024, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3247
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Horloge / Horloges topic

Bericht door ADV » 05 jan 2024, 10:06

Bert ///M3 schreef: 05 jan 2024, 07:30
MParallel schreef: 04 jan 2024, 12:42 Niks nieuws toch?

Al mogen de Pepsi GMT prijzen nog wel ff flink verder zakken.
Als je Rolex nieuws een beetje bij houd. Er is een abnormaal hoog percentage 32xx movements die al binnen 2 jaar voor service moeten omdat ze hun nauwkeurigheid verliezen, en ineens ook behoorlijk in de orde -15 tot -30s per dag. Loopt een hele lange thread op Rolex Forums waarin zelfs RSC horlogemakers zeggen dat ze niet weten waar het aan ligt maar dat ze het allemaal krijgen. https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=786299 150+ paginas lol.

Grijze dealer weet dit natuurlijk omdat ze forums ook bij houden maar doet alsof hun neus bloed. Alles wat zij binnen krijgen kunnen ze sowieso gratis laten servicen op die manier (Rolex neemt hem in als amplitude na 24 uur vanaf full wind beneden 200 komt) Fast forward over een paar jaar als een groot deel van de horloges met die movements buiten de garantie valt. Dan willen die dealers dus ineens niks meer geven voor die dingen en imploderen de prijzen vanzelf, of als er een model uit komt met een nieuwe movement. Tenzij rolex stilletjes een update doorvoert die dit verhelpt.

Als je uiteindelijk met een horloge buiten de garantie periode terecht komt en je er elke 2 jaar 1000 euro tegen aan moet gooien dan worden eigenaren niet vrolijk en ik verwacht dat het 'investerings model' een aardige bust word in de toekomst.

Voor de gene die een 32xx movement hebben. Af en toe checken wat het verloop per dag is en als dat op gaat lopen binnen de garantie voor service sturen. Als die 5 jaar er aan komt ergens laten checken op een timegrapher. Ze kunnen namelijk het low amplidtude probleem hebben maar nog steeds redelijk op tijd lopen. Als hij onder de 200 komt dan heb je sowieso recht op service onder garantie.

Ik zou zelf sowieso niks in de grijze handel kopen met die movements voor een belachelijke mark up prijs. Maar ik denk dat ze in de toekomst wel goedkoper worden.
Binnenkort de GMT maar eens even laten checken dan.. al is die van mij van 2022..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HansD, kennethr, SAH, Wimo, WJ en 108 gasten