BMW S 1000 RR

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door romo » 23 nov 2018, 18:38

Luco schreef: 21 apr 2017, 10:57 Ja leuk carbon frame en wielen.oops iets te hard op de curbs breekt de hele zooi af.
Ik begrijp uit BMW commentaren dat de Carbon wielen (op de nieuwe bij bestelling M pakket dan gemonteerd) bij impact iets inveren, vervolgens terugveren en vervolg rit geen probleem, metalen velgen worden bij een zelfde kracht impact vervormd waarna je kan stoppen. er moet dan een nieuwe velg op.

FWIW

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Eric Z » 23 nov 2018, 18:45

En ruil je de HP4 er op in, of wacht je nog rustig af?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door romo » 23 nov 2018, 18:52

^Dat laatste :D

Even afwachten, ik vind momenteel de HP4 (nog) specialer, exclusiever.

Tevens vind ik het ontbreken van een volledige onderkuip niet mooi, ik neem aan dat daar nog een carbon oplossing voor komt.

Ook het DigiDash, met uiteraard veel meer mogelijkheden en instellingen, vind ik minder fraai dan de HP4 unit, wellicht moet ik er nog aan wennen.

Afhankelijk GT4-M2C ontwikkelingen speel ik met de gedachte om de HP4 gewoon te houden en dan een nieuwe S1000RR er bij te kopen.

Vooralsnog is er geen info om goede vervolg stappen te maken, rest gewoon afwachten en geduld betrachten.


Dat hele zichtbare uitlaat traject oogt niet erg fraai IMO;


Afbeelding

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1807
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Jules » 25 nov 2018, 21:08

Wel erg fraai geworden zeg! Toch zou ik een Panigale toch de voorkeur geven denk ik.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door romo » 01 jun 2019, 18:36

Vandaag bij Broekhuis Motoren te Enschede geweest alwaar de markt introductie van de nieuwe S1000RR, iets verlaat vanwege toeleverancier problemen, pracht fiets wederom met een boel electronica die IMHO te ver gaat voor een leek. Te veel opties en instelmogelijkheden met het DigiDash (Niet zo mooi als de oude meter, maar goed dat had iedereen al wel geraden :tooth: ) waar zelfs een (semi)prof rijder nog de nodige moeite mee zal hebben. Onwaarschijnlijk wat er aan variabelen ingesteld en aangepast kan worden.

Proefrit mij aangeboden, geaccepteerd, zal tzt er ee stukje over posten.

Respect voor de jongens daar; er is in dat bedrijf 21-05 een i3 spontaan in de hens gegaan, echt de hele inventaris is afgeschreven, auto's totaal gesmolten, alles onder de roet. Ze gaan minimaal voor een jaar naar een andere lokatie, schade meerdere miljoenen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Martijn_bmw » 01 jun 2019, 20:28

ha leuk! ik heb dezelfde motor in Amersfoort gezien, werd gereden door coureur en met volg M3 waar mijn zwager in reed.
Ze deden een promotie tour door NL Apeldoorn-Amersfoort-Almere-Groningen-Enschede
Bijlagen
A651561D-CABE-44AE-867C-987A23D4598A.jpeg
A651561D-CABE-44AE-867C-987A23D4598A.jpeg (426 KiB) 5480 keer bekeken
FAB47FE5-2E61-444A-B64A-004DDF704E51.jpeg
FAB47FE5-2E61-444A-B64A-004DDF704E51.jpeg (365.35 KiB) 5480 keer bekeken

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Eric Z » 01 jun 2019, 20:36

Die uitlaat :sealed:
Heeft Akrapovic hopenlijk een mooiere oplossing voor.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Peric » 01 jun 2019, 21:20

Deze valt nog mee. Meeste nieuwe motoren rijden met vuilnisbakken rond naast de motor..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Eric Z » 02 jun 2019, 02:46

Ok, niet helemaal duidelijk omschreven. Ik doel eigenlijk nog het minste op de einddemper. Meer op de 33 verschillende kleuren, lassen en overgangen die er in het hele traject voor de eindemper zitten.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Niels » 02 jun 2019, 16:48

Ja dar ziet er idd niet uit evenals al het zwarte plastic. Het is er geen mooiere motor op geworden in de loop van de tijd. Doe mij de oude maar :)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door romo » 02 jun 2019, 17:00

IRL is het wel een plaatje, nu geheel symmetrisch qua koplampen (ook weer wennen :lol: ), zeer compacte fiets, als je niet beter wist zou je zeggen dat het een 600cc machine is.

De onderkuip (c.q. het ontbreken daarvan) is wel een ding idd, die katalysator zo in het blikveld, ook nog roestig gekleurd, is een misser. Daar zal vast een oplossing voor komen met carbon, maar dat had uiteraard standaard gemoeten.

Het LCD scherm haalt het niet een analoge toerenteller, voordeel is dat er wel veel info beschikbaar is, en (te) veel instel mogelijkheden waar zelfs de liefhebber de handen meer dan vol aan zal hebben.

De motor is bere sterk maar schijnt ook behoorlijk te vibreren, das dan wel jammer vind ik, hoewel niet raar voor een 4 cilinder

Ik ruil mijn HP 4 er niet voor in vooralsnog.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Niels » 02 jun 2019, 22:52

Vibratie bij een vier cilinder komt wel voor maar zou imho bij zo’n machine absoluut niet mogen. Ik zou em er zeker om laten staan...onacceptabel en ontzettend storend weet ik uit ervaring.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Peric » 03 jun 2019, 06:54

Krijg je slapende handen van. Irritant tijdens het rijden.

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Kadett » 03 jun 2019, 08:08

Zijn vaak enkel bij zelfde toerental. Als je een S1000RR koopt voor woon werk verkeer dan doe je het toch verkeerd :)
Bij Kawasaki had de Z1000(Sx) er ook last van... mijn Soes ook.. Speed Triple gelukkig niet :blink:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Peric » 03 jun 2019, 20:38

Er zit genoeg vermogen in in ieder geval....

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door romo » 03 aug 2019, 16:58

Gisteren mail of ik vandaag een proefrit nieuwe S1000RR zou willen, nou ja someone has got to do the dirty job niet waar, dus deze man deed wat ie moest doen en nam het aanbod met gespeende tegenzin aan :tooth:

Het blijft uiteraard een ander gezicht met de nieuwe symmetrische look, het DigiDash, das direct in het oog springend, de HP4 naast de nieuwe zie je ook dat de tank op de 2019 versie breder is, het stuur minder diep en ook breder, kortom de HP4 heeft een meer agressieve zit de nieuwe is wat "Allemans" vriendelijk. Ja Cindy, kom der maar in :lol:

Voor het rijden even kort wat instructies v.w.b. de settings, het zeer heldere DigiDash display en wat daar zoal op te lezen valt. Eigenlijk niet veel nieuws t.o.v. de HP4 alleen in een moderner jasje, of het beter is moet tijdens het rijden nog maar blijken.

Genoeg intro, hup rijden met het ding, starten, helm nog af voor de soundtrack natuurlijk, de motor klinkt goed, maar minder aanwezig dan de HP4, ook hier zullen de Brusselse richtlijnen hun geluidssporen hebben nagelaten (van HP4 naar GT4 blijkt het zelfde :lol: )
Spiegels instellen, koppeling even checken, (ik heb geen grote handen en ik prefereer de hendel zo dicht mogelijk bij het stuur)

Rijden; de koppeling grijpt heel laat en heel direct aan, volstrekt anders dan wat ik gewend ben, het volk wat mij nakeek zal wel gedacht hebben wie ze nu weer op pad sturen en of ze de motor wel heelhuids terug zouden krijgen :lollerdelol: :tooth: Dus heel soepel reed ik daar niet weg van de parkeerplek. :oops:

Tijdens de eerste bocht is direct duidelijk dat deze fiets waanzinnig licht en direct de bocht in valt, het moet het verschil zijn tussen mijn metalen velgen en de carbon velgen, HMOG wat gaat dat mooi, makkelijk, direct, rijden in "road" setting (Modes; Rain, Road, Dynamic, Race) vond ik de vering wat soft, beetje pompen aan de achterkant, tijdens het rijden kan je zo switchen van mode en hup "Dynamic" er op, toen werd het voelbaar strakker, minder pompend, vergelijkbaar met mijn eigen "sport" setting op de HP. Het algehele veer comfort en Dynamic Damping Control is net wat meer verfijnd, maar echt schokkende verschillen kon mijn achterwerk niet vaststellen.

Verder zeer opvallend de zeer direct gas aanname/respons op de rechter pols beweging, ook hier moest ik wel wennen, op wat ruwere ondergrond en het daarmede gepaarde schudden op de fiets resulteerde in spontane rechter hand beweging en dus wat meer gas dan je soms zou willen, kwestie van wennen lijkt me.

De QS kan nu niet alleen up, maar ook down zonder te koppelen, en dat gaat nog weer een tandje makkelijker dan op mijn fiets, je moet altijd iets gas erop houden om het schakelen "butterweich" te laten verlopen, als je reflexmatig het gas inhoudt/lost gaat het minder soepel, beetje hortend en stotend, dat leer je snel af. Als je er een beetje in zit dan tik tik tik tik op en tik tik tik neer, het gaat zo mooi, zo soepel, het lijkt wel een PDK bak op een motor :D gewoon waanzinnig.

Remmen; er was nog al wat commentaar in en op internationale fora betreffende de remmerij die niet meer van Brembo is, maar van Hayes (een Amerikaanse leverancier), de HP heeft Brembo schijven en remzadels, remt zeer direct en agressief. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik geen verschil kon voelen in directheid en remvermogen, ik heb even een paar keer geprobeerd, maar aan die remmerij mankeert IMHO niets. Gewoon dik voormekaar.

Motor; onderin loopt het ding zeer mooi rond, minder trillen dan ik had verwacht o.b.v commentaren wereldwijd, nu uitgerust met "shiftcam" van af 9K RPM wordt automatische een agressievere nok ingeschakeld, onderin veel koppel, boven in power. Ik moet zeggen dat tot 9 K RPM je al meer dan zat hebt, het loopt heel mooi met een schitterende souplesse, vanaf 9 K RPM wordt het menens en gaart het echt oerend hard, ook hier een paar keer kunnen proberen. Zolals ik er mee rijd is die eerst 9K RPM eigenlijk heel fraai, meer heb je zowat niet nodig als je en beetje achteraf rijdt op mijn niveau :tooth: Al met al vond ik het hele blok mooier lopen dan de HP, maar bij de HP heb ik minder trillende spiegels tijdens het rijden, op de nieuwe zag ik alles dubbel :crazy: Nadien gevraagd hoe dat zat; de spiegels blijkt gedemonteerd te zijn geweest voor circuit, daarna weer genoteerd, na ja; weinig plausibel lijkt me.

Nogmaals het DigiDash, waar ik in algehele zin zoals iedereen hier wel weet volstrekt geen fan van ben, ik kan u zeggen dat ik mijn mening niet wijzig!
Ja het display is helder, Ja het geeft relevante info, wellicht te veel zelfs. Nee; het is niet overzichtelijker, RPM meter te kleine leds waarbij met het stijgen van de toeren de band wel breder wordt, maar een ouderwetse toerentellermeter is veel simpeler en directer te interpreteren dan die kermis verlichting. Net als bij de 4 wielers is ook bij de 2 wielers deze DigiDash hype doorgeslagen, ik ben wederom niet overtuigd van nut en noodzaak, al helemaal niet dat het ergonomisch beter zou zijn, daar zou het toch om moeten gaan.

Algemene conclusie; de tijd heeft niet stilgestaan, dat is direct duidelijk als je er mee rijdt, HP4 van 2013, de 2019 fiets is duidelijk verder geëvolueerd, dat voel je, dat merk je, in wendbaarheid, in souplesse van het blok, de meer vriendelijke zithouding, dit is nog meer een fiets om zowel te kunnen toeren als ook het circuit onveilig te maken.

DE HP4 heeft de mooiere materialen, carbon, HP hendels, onderkuip mooi dicht , de kat is dan mooi verborgen, echt een plaatje, het blijft een collectors item, dus of ik hem weg doe?



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Niels » 03 aug 2019, 19:50

De symmetrische kuip is misschien mooier maar voor de rest.... ik zou de HP4 mooi houden!

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Peric » 03 aug 2019, 20:09

+1

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Thomas H » 05 aug 2019, 11:22

Leuk verslag! Zo'n fiets moet op het circuit helemaal fantastisch zijn. Voor op de weg misschien wat overkill? Hoewel het wel een beleving moet zijn om er al rustig mee te rijden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Niels » 05 aug 2019, 12:43

De huidige is al meer dan overkill. Blijft over de emotie die je bij zo'n ding voelt en dus moet je gewoon de voor jou beste en mooiste kiezen. Qua techniek vergelijk ik het met een nieuwe TV, allemaal naast elkaar dan zie je verschil en betere. Gewoon thuis voldoet het niet aller, aller beste ook meer dan prima.

De kuip en koplampen vind ik mooier van de nieuwe maar doen me teveel aan andere motoren denken. Van opzij is de HP4 veel maar dan ook veel mooier om te zien. Veel minder plomp, veel slanker.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door e30touring1990 » 05 aug 2019, 13:14

dank voor het delen van je verslag, leest goed weg. zou de HP4 lekker houden, blijft een bijzonder apparaat als je het mij vraagt.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door romo » 05 aug 2019, 15:14

Geen dank , mijn dank voor de complimenten. Ik had beloofd een verslag te maken na proefrit, dus gedaan direct nadien.

Ja de fiets is overkill, beide, maar ohhh wat lekker die overdaad aan power, niet dat ik altijd doorhaal, af en toe waar het kan, maar goed, dan gaat het ook bizar hard, qua risico veiligheid als ook RBW is het mij dat niet waard, dus meestentijds toer ik een beetje op een rustige zondag morgen :lol:

Ook dank voor feedback om HP4 aan te houden, das precies mijn idee. Net wat specialer.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Richardt. » 05 aug 2019, 18:10

Mooi verslag :thumbup:

Ik kan me voorstellen dat de stap niet zo gigantisch is dat je een nieuwe overweegt.

Quickshifter voor het terugschakelen lijkt me wel ontzettend tof trouwens :df:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door Peric » 05 aug 2019, 19:43

Is het ook, Zit ook op mijn Tuono. Is wel effe wennen hoor. Je hoeft zelf geen tussengas mer te geven.
En voor het terugschakelen heet het een Blipper.

En Romo, de HP4 heeft geen Carbon wielen? Zoniet, kun je er toch zelf een setje inzetten..

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: BMW S 1000 RR

Bericht door romo » 05 aug 2019, 20:36

Originele HP4 Competition Alu smeedvelgen van het merk; Marchesini.

Ik laat het origineel, die blauwe kleur plopt ook onwaarschijnlijk in de zon.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten