Citroën wordt ondergewaardeerd op DF

Ruikt het naar knoflook? Dan is dit het juiste forum! Alles over Franse auto's, van Citroën tot Venturi.

Citroën wordt ondergewaardeerd op DF

JA!
33
39%
NEE!
38
45%
Geen idee
14
16%
 
Totaal aantal stemmen: 85

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 16 apr 2008, 15:03

Leuk die reclame slogan ook die Citroen gebruikt in die C5 reklame

Unmistakably German
:roll:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart
Contacteer:

Bericht door Dennis Cavallino » 16 apr 2008, 15:18

Heb altijd wel een zwak gehad voor Citroen. Niet als funcar, maar wel voor de eigenwijsheid, de karakteristieke details en styling elementen. Met de Xantia van mijn ouders heb ik eens een rondje Ring gedaan en me nog best vermaakt. Mensen die weleens op Niederrhein zijn geweest kunnen ook beamen dat zo'n Xantia heel goed dwars gaat zonder handrem. De meesturende achteras vind ik echt een leuke en nuttige gadget op die wagens.

Nieuwe C5 en C6 vind ik best geslaagd. De XM, CS, DS, 2cv en nog wat andere modellen spreken me best aan. Vorig jaar een weekend op vakantie geweest naar Drenthe in een GS met semi automaat. Ook best leuk. Gewoon relaxed, anders, grappig, comfortabel, onthaastend.

In de 'snelle' Xantia Activa (V6 en 2.0 turbo) en V6 XM's, heb ik wel wat leuke ritten gemaakt.

Maar de ALLER ALLER ALLLLEEEEEEEEEEER SLECHTSTE AUTO OOIT, blijft de C3 Pluriel: Hier nogmaals eens mijn verslag om iedereen te waarschuwen voor deze auto:

--
C3 Pluriel
Vandaag heb ik ook een uur in de C3 Pluriel gereden. Een splinternieuwe met nog geen 1 kilometer op de klok. In de showroom had ik al een Pluriel bekeken die was ontdaan van het verschrikkelijke dak. Degene die deze constructie heeft bedacht is misschien geniaal, maar degene die zijn goedkeuring heeft gegeven om hem op de markt te zetten is zo dom als het achterend van een varken. Dat systeem werkt niet. Het is lelijk, dik, onhandig en waar laat je al die onderdelen?

Als je per sé open wilt rijden, maar geen cabrio wilt dan kun je nog altijd bij Citroen nog altijd terecht voor een tweedehands 2cv, die biedt meer praktische oplossingen dan de Pluriel wat betreft het dak. Simpele systemen willen we zien! Het is mij trouwens niet gelukt om het roldakje uberhaupt te kunnen openen, dus ik ben al helemaal klaar met dat dak.

Dan maar het rijden van de Pluriel, dit was een 1.6 met flippers op het stuur die de 5 bak bedienen en een pookje met plus-min en een stand 'auto'. Wat me direct opviel na het starten was dat de auto niet ging rollen in stand 1 of auto. Toch vreemd in vergelijking tot vergelijkbare systemen, zelfs van Citroen (in de C5 bijvoorbeeld).

Eerst maar een paar keer steken om van de parkeerplaats te komen. Het pookje werkt daarbij het makkelijkst, maar je wilt zelf veels te moeilijk doen door bijvoorbeeld een paar keer teveel op de pook te rammen om hem in z'n achteruit te krijgen. Vervolgens zie je op het dashboard of je in R zit, maar dat is lastig te zien als je aan het sturen bent. Vervolgens rijd je achteruit en zie je door het hopeloze daksysteem echt niet hoeveel ruimte je hebt, of er paaltjes staan en via de kleine spiegels (in grote behuizing) zie je al helemaal niks. Kortom een vrouwenauto met enorme risico's!

Dan maar veilig vooruit en ja hoor daar gaan we weer. Het moet niet gekker worden met die Citroens, stuk voor stuk zijn ze voorzien van zo'n dikke A-stijl dat je zelfs aan de voorkant een dooie hoek hebt van pak hem beet 40 graden! Je moet dus echt van links naar rechts bewegen in je stoel om te zien waar je heen gaat en of er niemand in de weg rijdt.

Uit pure frustratie begin je dan maar gas te geven en met de flippers te spelen. Zodra je schakelt valt de auto helemaal dood en remt zelfs af. Dit is dermate goed voelbaar dat je geen mensen met wagenziekte mee moet nemen, want ik werd er zelf al een beetje misselijk van. Zowel bij hoge als lage snelheid heb je last van die remwerking tijdens het schakelen, zelfs bij volgas. Ik vind het uiterst irritant en vooral omdat het schakelen zo lang duurt en de auto op dat moment even een seconde niet doet wat je zou willen vind ik het nog gevaarlijk ook. Een inhaal actie moet je echt in 1 versnelling doen, want schakelen kan je doodvonnis inluiden.

Tijdens het remmen is het systeem ook traag en hoor je hele vreemde geluiden tevoorschijn komen. Een beetje sissen, schrapen (metaal op metaal) en diverse 'kloinken' wekken nou niet bepaald een vertrouwen op bij mij. Wel schakelt het systeem als je vlot rijdt lekker terug en rem je daarbij goed af, maar of dat zo prettig is als het lijkt betwijfel ik. Op lagere snelheid is het linke soep. Je schakelt terug en wacht tot de versnelling ingelegd wordt en vervolgens remt de auto uit zichzelf plotseling 10 km/u af, zonder dat je dat wilt. Dus eigenlijk moet je gas bij geven als je niet teveel wilt afremmen. Ik kan me voorstellen dat je hierdoor in de war kunt raken.

In de automaat stand is het allemaal nog veel erger. De automaat schakelt op wanneer je zelf allang het volgende verzet zou hebben gekozen en blijft soms ook veels te lang in een hoog toerental hangen. Tijdens het afremmen duurt het erg lang tot de bak 2 versnellingen terug gaat en op het moment dat je denkt: verrek hij schakelt niet meer verder terug dan dit, dan rijd je de rotonde op en precies als je gas wilt geven schakelt hij terug, waardoor je ongewild met piepende bandjes de rotonde op vliegt.

Als je op een stoplicht af komt rollen (het nieuwe rijden), dan schakel je terug, maar omdat je geen gas geeft lijk je net een dappere dodo, je zit echt op en neer te wippen in je stoel. Mensen naast je kijken je vreemd aan. Nee dat schakelen gaat in deze auto alles behalve soepel. Handbak erin en nergens meer over zeuren, maar de sensomatic of hoe ze hem ook willen noemen is het doel voorbij geschoten.

Na een half uurtje sturen begon ik mijn rug te voelen, waarschijnlijk omdat er in deze auto de aller slechtste stoelen zijn gemonteerd die Frankrijk ooit heeft gefabriceerd. Ze zijn recht, bieden geen zijdelingse steun en zijn niet geprofileerd. Echt troep en een schande dat ze in zo'n dure auto worden gemonteerd. Het stuur is op zichzelf wel fijn vormgegeven, je hebt voldoende grip en tijdens het betere bochtenwerk kun je gewoon je handen laten waar ze horen (kwart voor 3 in dit geval). Je hebt weinig omwentelingen nodig, dus dat is een pluspunt.

Wat wel lastig is tijdens het sturen op bijvoorbeeld rotondes is het richting aangeven. Je zit eerder op de + flipper te duwen, dan op de richtingaanwijzer. Na 3 rotendes geloof je het wel en laat je de richtingaanwijzers voor wat ze zijn.

Het stuur is in hoogte te verstellen, maar welke positie ik ook koos, ik kon nooit het volledige dashboard aflezen. In de lage stand kon ik niet zien op het digitale tellertje hoe hard ik reed en in de hogere stand zag ik de toerenteller niet. Ik vind het klokkenspel trouwens afschuwelijk lelijk ontworpen, net als de rest van het dashboard. Het is een onsamenhangend geheel, waarbij het lijkt alsof er 10 designers hun eigen 25 vierkante centimeter aan elkaar mochten plakken, want niets sluit op elkaar aan. De materialen die gebruikt zijn, die zijn lelijk, goedkoop en cabrio onwaardig. Citroen probeerd het wiel hier opnieuw uit te vinden, maar het wordt er niet mooier op, maar ook niet des-Citroens, aparter. Het is gewoon alleen maar lelijk! Het enige dat ik nog wel grappig vind voor de dames zijn de luchtroosters die je 2 verschillende looks kunt geven door ze te verdraaien... (ja precies, BOEIEND!)

Mijn linkervoet begon na een uur in slaap te vallen. Niet door het ontbreken van een koppelingspedaal, maar door het bijbelvak in de deur. Voor kaarten is dat vak te groot, dus ik denk dat je daarin de bijbel moet vervoeren, of je Chihuahua met een leuk Burberry jasje aan! Enig nietwaar?

Ik moest mee met het pondje. Een paar meisjes stonden te giechelen toen ze mij in die auto zagen. Ik voelde me ook behoorlijk homofiel en dan was de auto nog babyblauw ook. Ik vind dat een schitterende kleur vooral bij exclusieve roadsters van vroeger, maar bij deze auto past het niet echt. Op de pond had ik de motor uitgezet, maar ook ging direct de radio uit, dus sleutel 1 stand gedraaid, radio weer aan.

Dat is nog niets nieuws, maar toen mochten we aan de andere oever weer rijden en dus starte ik de Pluriel... althans, de startmotor draaide overuren, maar de auto sloeg niet aan. Er zat geen startonderbreker op, dus ik dacht dat het misschien op de afstandsbediening zat... ook niet. Schijtauto, start nog gewoon!! Achter me werden mensen al ongeduldig en die meisjes zaten me nu echt uit te lachen. Wat bleek nou, ik moest het contact eerst helemaal uitzetten (stond op standje radio) en vervolgens mocht ik eindelijk starten, systeempje he?!

Op de dijk viel me op dat de wegligging gemiddeld was. De auto voelt redelijk neutraal aan, maar daar is ook alles mee gezegd. Echt een scheurijzer is het niet, maar op de dijk voelde je wel dat de auto zich daar het beste thuis voelt. Het lekkerste voelt de auto aan door hem gewoon in 1 versnelling te laten staan, dan raak je het minst geirriteerd. Het kost je een hoop brandstof, maar dan ben jij de baas en niet de versnellingsbak.

Gedurende de hele rit vroeg ik me af voor wie deze auto nou op de markt was gezet. Voor mensen die een 2cv hebben gereden en nu iets moderners willen? Nee die kunnen beter een Berlingo pakken met een open dak, veel leuker om in te rijden, veel praktischer en veel eigenwijzer zonder dat het stoort. Voor mensen in de stad die een beetje hip willen zijn dan? Nee, deze auto laat zich zonder hulp van buitenaf niet inparkeren in de krappe parkeerplaatsen.

Nou dan is de auto bedoeld om dagelijks mee te rijden! Ja slimmerd, is iedere auto daar tegenwoordig niet voor bedoeld? Tja deze auto is denk ik voor mensen die iedere dag over een auto willen beschikken die opvalt, om te bouwen is tot cabrio en die alle nadelen voor lief nemen, zodat ze in de zomer opvallen als ze over de boulevard van Cannes cruisen. Nou dat denk ik ook niet, want iedere Pluriel die ik tot nu toe heb gezien had zijn dak dicht en ik ben bang dat je komende zomer in Zuid Frankrijk helemaal gek wordt van de hoeveelheid Pluriels die er rond zullen rijden.

Nee de enige die ik me kan bedenken voor wie deze auto is gemaakt is de man/vrouw die toestemming heeft gegeven om deze zinloze auto, met dit verschrikkelijk ingewikkelde en onhandige dak op de markt te zetten.

En voilá, het verkoopt, dus wie geeft hem ongelijk?! Ik zal die Fransen nooit begrijpen, want C3 Pluriel is wat mij betreft synoniem aan Die Pleurisauto.

Salut

Denis



P.s. En daarvoor vond ik de Picasso de slechtste auto die ik ooit had gereden (en dat zijn er nogal wat). Maar die Fransen wisten dat te overtreffen, ongelooflijk!!!
---

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22258
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 17 apr 2008, 01:07

Je hebt best gave citroentjes erbij:

BX Sport
CX GTI/Turbo
Visa Chrono
C4 (sportieve uitvoering)
C6
Nieuwe Picasso is ook goed gelukt

Alleen het blijft echt in elkaar gehobbied. Ooit een keer een koppeling van een BX vervangen en sindsdien blijf ik er heeeeel erg ver van :!: Man wat een constructie :roll:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 17 apr 2008, 01:20

Dat lucht vast op dennis :lol: wat een drama inderdaad, heb er al meer over gehoord, maar die reclame zat schijnbaar zo leuk in elkaar dat je erg benieuwd werd naar zo'n ding, ik herinner me die reclame nog wel.

Feit blijft dat ik in m'n auto leven 116 auto's heb gehad en redelijk wat merken, maar nog nooit een citroën :wink: alhoewel ik wel eens long time ago naar de Chrono keek en de GT versies, kleine rappe bakkies, maar nooit 1 gekocht heb.

sommige zweren erbij, en echt verkeerd zullen ze niet zijn, en ieder z'n ding natuurlijk, maar ze hebben me al tijden niet geraakt zeg maar, dus hoop eens dat ze wat leuks op de markt zetten en niet alleen kampioenen af leveren in de rally's.

hier een waardig filmpje wat je zoal voor leuks met de C3 pluriel kan doen>>

http://video.google.nl/url?docid=-36832 ... 0YORNzreDA

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 17 apr 2008, 08:49

De enige leuke Citroën's: Citroën SM & 2CV.

Alhoewel de Saxo VTS was ook wel een leuk karretje. Goede wegligging.

Tom
Berichten: 21737
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 17 apr 2008, 09:16

De kans dat ik ooit een Citroen koop is ERG klein..vind het echt niks...

Alleen de C6 vind ik qua design cool.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 17 apr 2008, 10:28

Ik heb gisteren de halve dag door Wallonië gereden (*kuch* DF toertocht uitzetten *kuch*), ben langs een stuk of tien garages gekomen waarvan er toch zeker wel acht een Citroën garage waren.
Als je op de wegen daar rijdt, snap je ook waarom dat zo is. :mrgreen:
Route degradee, oh goh, is dit dan toch nog een weg ja? :D

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 17 apr 2008, 17:07

Wordt het dan een toertocht op de fiets. Meeste auto's hier zijn toch wel straf afgesteld. :o

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 17 apr 2008, 19:12

Alle deelnemers op een skateboard was de bedoeling. 8)

slibbe
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:07
Locatie: Mokum

Bericht door slibbe » 21 apr 2008, 22:06

Heb wel enige ervaring met Citroëns, Saxo's en Berlingo. Maar dat zijn eigenlijk gewoon Peugeots.

Was de C4 vtr niet x secondes sneller op Zandvoort dan een Mini Cooper S tijdens een AutovisieKerst-test enkele jaren terug?

Maar ja, hun aanbod qua RWD-personenwagens is nooit erg groot geweest :)

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 21 apr 2008, 22:23

Had de Traction Avant geen achterwielaandrijving?

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 21 apr 2008, 22:31

Was dat niet juist 1 van de eerste FWD?

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 21 apr 2008, 22:59

Was-ie te droog? ;)

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 21 apr 2008, 23:16

Shit, weet ik toch een feitje over Citroen... :oops:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 22 apr 2008, 08:50

Diep weggestopt heeft Elmar de droom ooit een Citroën te mogen rijden. Zonder ondergewaardeerde supermobiel die z'n BMW en Amerikaanse slagschip tot snot rijdt. Geloof dat het om een C3 Pluriel gaat. :shock:

Gebruikersavatar
Hendrik Kinderman
Berichten: 1504
Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
Locatie: Enschede

Bericht door Hendrik Kinderman » 22 apr 2008, 11:13

Saxo VTS:D

die moet nog wel leuk zijn

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4518
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 22 apr 2008, 18:09

Ik moet bekennen dat ik een zwak heb voor de Mehari. De prijzen die ze tegenwoordig vragen voor die krengen gaat helemaal nergens over. (Dus ja, ik kijk daar wel eens naar.)

Gebruikersavatar
Niki
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 okt 2007, 13:29
Locatie: Limburg

Bericht door Niki » 22 apr 2008, 18:52

Als Saxo-rijder (sinds kort en puur toeval eigenlijk... :oops: ) moet ik mij toch even in dit draadje melden geloof ik. Citroën heb ik nooit echt een interessant merk gevonden, maar vooral de C6 is in mijn ogen een zeer geslaagd model. De keuze voor een Saxo had voornamelijk te maken met een financieel buitenkansje via een bevriende verkoper van een dealer in de buurt... O ja, gekocht bij een Fiat-dealer...

Al eerder werd aangehaald dat de Saxo vooral een Peugeot is, dus eigenlijk heb ik hier ook weer geen recht van spreken. :lol:

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 19 jul 2008, 19:48

Doorsnee Citroën rijder:

[img:800:533]http://www.autoweek.nl/images/800/c/149 ... 2f2e9c.jpg[/img]

Hier de toelichting van Jelmer over zijn Citroën ZX:

http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=691&cache=no

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Miesjel
Berichten: 2218
Lid geworden op: 29 jul 2007, 15:15
Auto: MX5, RAV4, Starlet

Bericht door Miesjel » 19 jul 2008, 19:53

Ik heb echt he-le-maal niets met Citroën.. er is gewoon geen enkel model wat mij ook maar een heel klein beetje aanspreekt.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 19 jul 2008, 20:03

Michel Huisman schreef:Ik heb echt he-le-maal niets met Citroën.. er is gewoon geen enkel model wat mij ook maar een heel klein beetje aanspreekt.
Is ook eigenlijk maar 1 model >>

[img:202:234]http://www.groenteman.net/citroen.gif[/img]

je krijgt er ook een zure smaak van in de mond vind ik... :lol:

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 19 jul 2008, 20:20

Citroën :oops: OMFG wat heb ik een slechte ervaringen met dat merk. Verschillende C3's gereden, maar géén van allen wist ook maar één positief indrukje achter te laten.
Eens een full option C3 gereden met automaat, ik snap wel dat die dingen geen fatsoenlijke acceleratie tijden hebben, want die bak schakelt niet in tienden of honderdsten van seconden maar gewoon serieus een volle seconde! Kickdown bij die automaat, dat kan hij in die computer gewoon niet bij elkaar brengen. Kickdown, hmm ok. Het kan zijn dat de bestuurder nu dus wil versnellen. Dan moet ik twee tanden terug om hem tevreden te stellen. Uhhh ohja ik moest terugschakelen. Nou daar gaat hij dan, *floep*. Dan denk je dus, kickdown, dit wordt 'em! Helaas, je kan gewoon met de digitale teller mee tellen alsof het een seconde wijzer is.
Over de ergonomie van het interieur nog maar te spreken. De schakelaars voor de elektrische ramen zit zo ver en diep naar voren dat je met je hoofd bijna onder het dashboard moet. De ramen achter zijn daarentegen heel makkelijk te openen door helemaal onder de middenarmsteun en achter in de hoek van de middenconsole te zoeken en er, in combinatie met een 2e elleboog, op te kunnen drukken.
Weggedrag is heel simpel samen te vatten: nvt. Bij 175kmh heb je écht wel een hele rijbaan nodig om hem de zelfde kant op te houden. Bij een rotonde kreeg ik het 'eend-gevoel', help ik val om!

Dus mocht je eens willen lachen, doe een proefrit in een C3.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 20 jul 2008, 09:38

Geen idee, heb zelf niets met Franse auto's.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 22 jul 2008, 16:27

Dan heb je het draadje over de Megan R26-R zeker gemist !

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1920
Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:18
Locatie: NL centraal

Re: Citroën wordt ondergewaardeerd op DF

Bericht door Erik » 27 aug 2008, 22:33

ik heb laatst een week in een citroen C4 gereden en ik moet zeggen ik loop er niet meer in een boog omheen...............................























































































































IK KEER TEGENWOORDIG OM AL MOET IK 10KM OMLOPEN

DAT SOORT AUTOS ZOUDEN PREVENTOEF GERUIMD MOETEN WORDEN

ENIG PLUSPUNT IS DAT JE ER GOED EN HARD MEE OVER DREMPELS KUNT BLAFFEN, MAAR HEE DAN KOMT WEL JE INTERIEUR NAAR BENEDEN

zo

:banaan:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten