F1 seizoen 2016

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
daNpy

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door daNpy » 24 jul 2016, 21:27

Arthur schreef:Als de stewards er nu geen straf in zien. Waarom kun je dan je "klok er op gelijk zetten" dat ie dat wel gaat krijgen? Het is toch geen optelsom?
Ik dacht ook dat ie fout zat, maar als je niet bestraft wordt dan was de actie toch correct? Lijkt me niet dat je daardoor in een latere race alsnog bestraft wordt, omdat je het vorige week ook al deed. Zou ik raar vinden.
Elke race zijn er andere (lokale) marshalls die de strafmaat bepalen.

Wat mij meer opvalt is dat de topteams minder straf krijgen dan de kleine teams....

Luco

Bericht door Luco » 24 jul 2016, 21:50

Arthur schreef:Als de stewards er nu geen straf in zien. Waarom kun je dan je "klok er op gelijk zetten" dat ie dat wel gaat krijgen? Het is toch geen optelsom?
Ik dacht ook dat ie fout zat, maar als je niet bestraft wordt dan was de actie toch correct? Lijkt me niet dat je daardoor in een latere race alsnog bestraft wordt, omdat je het vorige week ook al deed. Zou ik raar vinden.
Ik denk dat de stwards het ook zien en de een vind het net kunnen en de ander niet, dus uiteindelijk krijgt die dan een keer de schijn tegen.
Canada was al op het randje
vandaag was tegen/over het randje, ja dan kan het een optelsom worden.
Vandaar mijn opmerking dat je je klok erop gelijk kan zetten.
Doet die dit nog een keer of twee krijgt die gewoon straf, let maar op.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 jul 2016, 22:06

Ben ik alweer met Luco eens, dit kan een optelsom gaan worden.

En ook met Peter over de wat arrogante uitspraken betreffende zijn vijfde plaats. Het benaderen/omschrijven van een teleurstellend resultaat (en dat is inmiddels een vijfde plaats al) moet ie echt nog leren. Gelukkig maar, tis geen machine, hij is nog maar 18.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 24 jul 2016, 22:23

Ik vind het maar aparte regels vwb de verdediging, het zag er gelikt, gedurfd, ervaren, ik laat mij de kop niet gek maken uit..

Ik kende die hele regel niet, maar in het verleden zijn er grote mannen van de F1 geweest die wel meer regels aan hun gas laars gelapt hebben, zwarte vlag genegeerd en nog meer van dat soort fratsen.

Wellicht tekent dat (opnieuw) de (toekomstige) winnaar tov van de rest van het veld.

Hielke

Bericht door Hielke » 24 jul 2016, 22:33

De regel mbt dat incident (aanremmen T1) is heel logisch. Je mag in de aanremfase niet meer de lijn veranderen omdat je hiermee het risico loopt op de racelijn van een aanvallende rijder te komen. Als dit wel gebeurt, en het gebeurde inderdaad, dan zal één van de rijders kortstondig van z'n lijn moeten om een aanrijding te voorkomen. Meestal is dit de achteropkomende rijder omdat deze vol zicht op afstanden en situatie heeft. In dit geval was het Kimi die de rem loste en naar links ging waardoor hij de bocht bijna miste.

Waarom moet één van de rijders de rem lossen? Omdat maximaal remmen en sturen volgens de wetten van de natuurkund niet samengaan.

Had Max correct willen verdedigen dan had ie eerder naar binnen gemoeten.

ErikS

Bericht door ErikS » 25 jul 2016, 08:07

De eerste keer ging hij eerst naar buiten, en toen wel héél vroeg naar binnen. Niet in één vloeiende beweging inderdaad, waardoor het toch wat begint te lijken op twee maal van richting veranderen. insturen had hij normaal gesproken niet zó vroeg gedaan waardoor het wel heel erg op het randje was. Maar hé, makke schapen zijn er ook al genoeg, op het randje is niet erover. Tot nu toe komt hij altijd fair over met verdedigen & de rest laat nogal snel iemand voorbij. Ik vind het wat spanning brengen in een race, want verder was er geen kloot aan gisteren. Ik denk toch dat het gewoon té warm was voor de Bull's, dan lijken ze wat minder te presteren kwa banden slijtage. (Net als Baku) En dan was dit circuit in het voordeel v/d Bulls.... Matige race.

Echt een circuit van er naar toe rijden & er niet voorbij kunnen.

Voor mij was toch echt Kimi de man v/d race. Goede strategie en 14 -> 6.
Dat 'ie dan Max niet voorbij kwam...... Tja, er werd niet veel ingehaald dus dat heeft wat mij betreft weinig invloed. Max reed als een Grandma, en heeft dat de hele race gedaan.

Overigens; Hamilton met z'n pace niet kunnen vinden. En dan na de race roepen dat dat 'de bedoeling' was en alles onder controle..... Ja, vandaar dat piepstemmetje halverwege.... :mrgreen:

Snipe

Bericht door Snipe » 25 jul 2016, 08:58

Peter Tunissen schreef:"5e of 6e maakt me geen zak uit."

Dat zal best, maar op de fabriek werken 1000 man zich iedere dag weer helemaal de tering voor een 2e plaats in het constructeurskampioenschap. Die zien een direct gevecht met hun concurrent voor die plek en springen een gat in de lucht voor die vijf punten die ze als team nu weer inlopen.
Het zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn, maar dit komt wel een beetje arrogant over zo.
Zal ook wel automatisch gaan als 100 miljoen man je al de nieuwe Senna, Schumacher of Vettel noemen na één gelukkige overwinning, maar het zou toch mooier zijn als het niet zo zou gaan.
Ik vind het wel mooi juist. Je racet om te winnen, dus als je niet op het podium eindigt is dat duidelijk niet gelukt. Mag je dan teleurgesteld zijn?
Ik zie dit (veel) liever dan al die klojo's die parade rijden en als tiende of vijftiende of zo eindigen, maar vervolgens direct na de race alle correcte antwoorden geven met het petje van de sponsor precies recht en alle andere logo's eveneens keurig in beeld. Dat stoort mij dan weer ;-)

Macboy

Bericht door Macboy » 25 jul 2016, 10:19

Met alle electronische hulpmiddelen en vele andere onzin regels is onbegrijpelijk dat ze bij gele vlaggen niet gewoon motorisch ingrijpen. Dat komt de veiligheid ten goede. Al die andere onzin er weer uit.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jul 2016, 10:41

Voordat ie straf krijgt moet ie eerst under investigation komen. En zelfs die melding was er nu niet. En reken maar dat ze beide keren gezien hebben. Bovendien zijn ze er niet bepaald bang voor om Max een straf te geven hebben we van het verleden geleerd, dus denk dat ze reglementair geen grond zagen om een onderzoek te beginnen.

Of ze hadden het op een artikel 5 moeten gooien ;)

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2016, 11:19

Snipe schreef: Ik zie dit (veel) liever dan al die klojo's die parade rijden en als tiende of vijftiende of zo eindigen, maar vervolgens direct na de race alle correcte antwoorden geven met het petje van de sponsor precies recht en alle andere logo's eveneens keurig in beeld. Dat stoort mij dan weer ;-)
helemaal mee eens, ik hou niet van 'politiek' correcte taal, thats boring, spreek met je hart op dat moment :D

Luco

Bericht door Luco » 25 jul 2016, 11:19

24 juli 2016 – De manier waarop Max Verstappen zijn positie verdedigde ten opzichte van Kimi Raikkonen in de slotfase van de Hongaarse Grand Prix valt niet in de smaak bij beide coureurs van het Italiaanse team. Zowel Raikkonen als zijn teamgenoot Sebastian Vettel toonde zich na de race kritisch over de Nederlander.

Raikkonen kwam na zijn laatste stop snel richting de achtervleugel van Verstappen. Hij was duidelijk sneller op zijn versere banden, maar de Red Bull-coureur verdedigde zijn positie met verve. Maar: volgens Raikkonen ging de Nederlander daarbij over de grens. Bij een eerste inhaalpoging verloor de Fin een deel van zijn voorvleugel, enkele rondjes later moest hij rechtdoor schieten in de eerste bocht om contact met de Red Bull te voorkomen. "Volgens mij is het zo dat je één keer van je lijn mag afwijken, als je verdedigt. Ik maakte mijn 'move' en daarna is het voor mij heel lastig om terug te gaan. Maar als de andere auto dan jouw kant op komt, is het heel moeilijk om een botsing te vermijden. Bij beide incidenten was het eigenlijk hetzelfde verhaal."

De vraag of Verstappen de regels overtrad, en of de stewards dus een onderzoek hadden moeten starten, beantwoordt Raikkonen met de nodige spot. "Er zijn regels, maar die kan je altijd anders interpreteren. En deze gelden soms voor de één wel en voor de ander niet, dat hebben we dit weekend al een aantal keer gezien. Soms mag iets wel, soms niet. Maar voor mijn gevoel was wat er hier gebeurde niet correct."

Teamgenoot Sebastian Vettel had de beelden van het duel tussen Raikkonen en Verstappen ook gezien en was het met de Fin eens. "Kimi is één van de meest faire coureurs van het veld", zei de Duitser toen hem gevraagd werd naar een reactie op het felle duel om de vijfde plaats. "Maar wat de auto voor hem deed, was niet fair." Sowieso was de Duitser kritisch op de wedstrijdleiding in Boedapest. Hij vindt het ook onbegrijpelijk dat Nico Rosberg zijn pole-position mocht behouden, hoewel de Mercedes-coureur zijn snelste tijd neerzette op het moment dat er 'dubbel geel' hing. "Het slechtste eraan is dat wij het voorbeeld stellen voor de jeugd. Als er volgende week ergens een kartrace is en er met gele vlaggen gezwaaid wordt omdat hulpverleners op of langs de baan lopen, denken die jongens dat even 'liften' ook wel genoeg is. Dat bevalt me hier niet aan."
Nou FIA werk aan de winkel

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2016, 11:25

ach stelletje oude wijven, racen en niet zeuren als je er niet langs kan komen :tooth:

RutgerK

Bericht door RutgerK » 25 jul 2016, 11:26

Luco schreef:
24 juli 2016 – De manier waarop Max Verstappen zijn positie verdedigde ten opzichte van Kimi Raikkonen in de slotfase van de Hongaarse Grand Prix valt niet in de smaak bij beide coureurs van het Italiaanse team. Zowel Raikkonen als zijn teamgenoot Sebastian Vettel toonde zich na de race kritisch over de Nederlander.

Raikkonen kwam na zijn laatste stop snel richting de achtervleugel van Verstappen. Hij was duidelijk sneller op zijn versere banden, maar de Red Bull-coureur verdedigde zijn positie met verve. Maar: volgens Raikkonen ging de Nederlander daarbij over de grens. Bij een eerste inhaalpoging verloor de Fin een deel van zijn voorvleugel, enkele rondjes later moest hij rechtdoor schieten in de eerste bocht om contact met de Red Bull te voorkomen. "Volgens mij is het zo dat je één keer van je lijn mag afwijken, als je verdedigt. Ik maakte mijn 'move' en daarna is het voor mij heel lastig om terug te gaan. Maar als de andere auto dan jouw kant op komt, is het heel moeilijk om een botsing te vermijden. Bij beide incidenten was het eigenlijk hetzelfde verhaal."

De vraag of Verstappen de regels overtrad, en of de stewards dus een onderzoek hadden moeten starten, beantwoordt Raikkonen met de nodige spot. "Er zijn regels, maar die kan je altijd anders interpreteren. En deze gelden soms voor de één wel en voor de ander niet, dat hebben we dit weekend al een aantal keer gezien. Soms mag iets wel, soms niet. Maar voor mijn gevoel was wat er hier gebeurde niet correct."

Teamgenoot Sebastian Vettel had de beelden van het duel tussen Raikkonen en Verstappen ook gezien en was het met de Fin eens. "Kimi is één van de meest faire coureurs van het veld", zei de Duitser toen hem gevraagd werd naar een reactie op het felle duel om de vijfde plaats. "Maar wat de auto voor hem deed, was niet fair." Sowieso was de Duitser kritisch op de wedstrijdleiding in Boedapest. Hij vindt het ook onbegrijpelijk dat Nico Rosberg zijn pole-position mocht behouden, hoewel de Mercedes-coureur zijn snelste tijd neerzette op het moment dat er 'dubbel geel' hing. "Het slechtste eraan is dat wij het voorbeeld stellen voor de jeugd. Als er volgende week ergens een kartrace is en er met gele vlaggen gezwaaid wordt omdat hulpverleners op of langs de baan lopen, denken die jongens dat even 'liften' ook wel genoeg is. Dat bevalt me hier niet aan."
Nou FIA werk aan de winkel
Vanaf de vaste cameraposities ziet het er allemaal niet zo spectaculair uit. Aanrijding tussen Max en KImi was te voorkomen. Kimi deed een dummy op de buitenlijn en wilde vervolgens naar binnen komen. Toen Max niet op die dummy reageerde door de auto langer te laten staan had Kimi geen ruimte meer om de binnenlijn te pakken.
Vettel is sowieso wat veel aan het janken.

JP

Bericht door JP » 25 jul 2016, 11:52

Afbeelding

Ja Vettel die jankt de laatste tijd aover de radio nou werkelijk over alles...... :ga weg:

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 25 jul 2016, 13:02

daNpy schreef: Wat mij meer opvalt is dat de topteams minder straf krijgen dan de kleine teams....
Mij ook.
RutgerK schreef:
Vettel is sowieso wat veel aan het janken.
Dat ook. Maar hij heeft wel een punt over de gele vlag.

dvh

Bericht door dvh » 25 jul 2016, 14:37

JP schreef:Afbeelding

Ja Vettel die jankt de laatste tijd aover de radio nou werkelijk over alles...... :ga weg:
40mil per jaar en dan nog zo sip..

Tom V

Bericht door Tom V » 25 jul 2016, 16:13

JP schreef: Ja Vettel die jankt de laatste tijd aover de radio nou werkelijk over alles...... :ga weg:
Dat wordt ook wel zo ge-edit natuurlijk. Overigens geeft hij zelf nog een toelichting en is hij best realistisch.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jul 2016, 16:22

dvh schreef:
JP schreef:Afbeelding

40mil per jaar en dan nog zo sip..
Wat wil je in zo'n rood autootje waar iedereen elk jaar aan het begin van het jaar teveel van verwacht? ;)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 25 jul 2016, 17:59

@dvh: ik begrijp de connectie met geld nooit zo goed? Zure (Nederlandse) reactie :wink:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jul 2016, 18:34

Als je het toch over geld wil hebben, dan over het bedrag wat Ferrari meer krijgt dan de rest en ook verstookt. En de verwachtingen, ook van rijders die erheen gaan. Alonso dacht er zijn carrière te eindigen en vertrok zwaar gedesillusioneerd (naar McLaren, komt ook ooit misschien wel weer goed ;) ). Vettel en Raikkonen balen natuurlijk ook dat Red Bull ze nu verslaat ipv. dat ze Mercedes naar de kroon steken. En niet alleen de rijders, het hele team en de hogere bazen en vooral de fans, pers en Italianen in het algemeen willen/eisen meer. Ik denk niet dat het heel gezellig is daar, en juist die druk(die er eigenlijk jaar in jaar uit is) zorgt er volgens mij voor dat er fouten gemaakt worden die niet nodig zijn voor een fabrieksteam met een buidel om U tegen te zeggen. Mercedes is er nog maar een paar jaar, en Red Bull is niet eens fabrieksteam(= op zijn minst mindere integratie van motor en chassis) en heeft een motor die nog niet eens bij is.

Ik vind ook dat ze moeten blijven, niet vanwege de historie, dat is toch verleden. Maar ik kan veel plezier beleven aan het gestuntel. De vijf vette jaren met team Byrne-Brawn-Todt-Schumi schrijf ik dan ook meer toe aan die mensen dan het zwarte peerd. Ik vind het wel zonde van Vettel, maar daar heb ik me ook maar bij neergelegd. Ik hoor Vettel in Canada nog zeggen(in het interview met die dame waar hij weer over de meeuwen begint): "Everbody loves Ferrari" (untrue ;) ), zou hij dat ook denken als hij weer eens achter Daniel of nieuwkomer Max eindigt? :lollerdelol:

JP

Bericht door JP » 25 jul 2016, 18:56

Ach.....der Niki is ook uit zijn graf gekropen......
Die Auseinandersetzung zwischen Mercedes und Red Bull entwickelt sich zum Dauerbrenner. Am Wochenende giftete Mercedes-Teamaufsichtsratchef Niki Lauda in Richtung der Bullen. Sein Vorwurf: Red-Bull-Teamchef Christian Horner habe gezielt das Gerücht gestreut, Sebastian Vettel würde 2018 zu den Silberpfeilen wechseln. "Der rührt halt immer gerne um", sagte Lauda. "Das wurde von Christian glaube ich extra gezündet." Nämlich um Unruhe sowohl bei Mercedes als auch bei Ferrari zu schüren, so Laudas Vermutung.
Bei Mercedes hätte Horner damit keinen Erfolg gehabt, da Mercedes noch vor dem Wochenende die Vertragsverlängerung mit Rosberg bekanntgegeben habe. "Das Einzige, was er erreicht hat, ist Instabilität bei Vettel, der sich darüber sicher ärgert", meint Lauda. "Und vielleicht auch noch etwas bei Ferrari." Vettel reagierte im Fahrerlager des Hungaroring genervt bis amüsiert auf das Thema.
RTL.de

Dus Christian Horner zou geruchten de wereld in gebracht hebben dat Vettel in 2018 naar Mercedes zou gaan.
Daardoor zou Vettel het hele weekend geïrriteerd zijn, en daardoor minder gepresteerd hebben..... :lol: :lol:

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jul 2016, 19:25

JP schreef:Ach.....der Niki is ook uit zijn graf gekropen......

Dus Christian Horner zou geruchten de wereld in gebracht hebben dat Vettel in 2018 naar Mercedes zou gaan.
Daardoor zou Vettel het hele weekend geïrriteerd zijn, en daardoor minder gepresteerd hebben..... :lol: :lol:
Dat was naar wat ik hoorde gewoon bij een interview, dus Horner heeft het echt gezegd. Dat Vettel en in mindere vorm Ferrari daar last van hebben zegt genoeg over hoe lekker ze zich daar voelen. :)

Sterker nog, Horner geeft zelf aan dat het maar een grap was:
http://www.pitpass.com/56782/Horner-Vet ... -a-wind-up" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ja zei Niki niet ook dat Hamilton zijn complete kamer aan gort had geslagen in Baku na zijn q crash? Dat trok hij later ook in, en of het nou waar is of niet, dit betuigt ook niet van veel pers-vaardigheid...

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 25 jul 2016, 20:02

Het zit de Finnen en Italianen wel diep

Raikkonen voor het eerst driver of the day :lollerdelol: :clap: :ziek:

daNpy

Bericht door daNpy » 25 jul 2016, 21:05

GTRene schreef:ach stelletje oude wijven, racen en niet zeuren als je er niet langs kan komen :tooth:
2 bijna afgeschreven huilies, die moeten nog iets roepen om uberhaupt in beeld te komen :tong:

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 25 jul 2016, 21:20

Mari Oh Oh! schreef:Het zit de Finnen en Italianen wel diep

Raikkonen voor het eerst driver of the day :lollerdelol: :clap: :ziek:
In mijn ogen terecht. Zijn racepace was zo'n beetje het beste van allemaal.

Plaats reactie