BMW M4 Concept

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie

BMW M4 Concept

Hebben-hebben-hebben!
6
16%
Jammer, maar die varkensneus sla ik over!
14
37%
Een 435i met M Performance-pk's is wel genoeg
0
Geen stemmen
Die M's kennen we wel, het wordt tijd voor een 911
8
21%
Bel maar terug als ze met een M2 komen
4
11%
Beter dan de 1 M wordt het niet
6
16%

Totaal aantal stemmen: 38

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: BMW M4 Concept

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 12:08

Goed verhaal Romo, laat je niet door mij en anderen van de wijs brengen, maar ook niet door Macboy:)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 feb 2016, 12:08

Robin schreef:
romo schreef:[De rest is afwchten idd, M2 niet goed, dan weer de volgende, ik kan snel schakelen zoals bekend
Net zo snel als DCT?:)

Sneller uiteraard :lol:

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 12:09

6800 woorden voor 6800 euro. Het is je gelukt:)

Tom

Bericht door Tom » 06 feb 2016, 12:13

Robin natuurlijk hoef je het niet altijd met iedereen eens te zijn, maar vind het wel grappig dat je Romo's betoog over het tegenvallen van de GTS destijds graag leek te horen omdat Porsche ook niet de heilige graal is (en dat is het ook niet!), en nu er een kritische noot komt richting M het allemaal aan Romo en Macboy ligt :tooth:

Verder is het ook maar een mening, daar is DF voor, je ervaringen delen. Positief of negatief, liefst van mensen die met meerdere merken/modellen ervaring hebben en er objectief over kunnen schrijven. Verhaal over slechte ergonomie bij Porsche herkende ik ook niet, maar zoiets zet ik niet weg als onwaar, iedereen is anders en heeft er andere verwachtingen bij. Over DCT kan ik niet oordelen... uiteindelijk telt zelf ervaren, maar DCT zou voor mij ongereden al met minpunten starten, ik ben meer liefhebber van een handbak. Dat jij voor DCT kiest is ook prima en begrijpelijk.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 06 feb 2016, 12:14

Joop schreef:Wat me opvalt is dat er de kwalicaties van een sportwagen verwacht worden van de huidge (en vorige generatie) M3/M4, terwijl we geloof ik met zijn allen hier op DF roepen dat het geen sportwagen is...

...dan lijkt me ook dat daar het verwachtingspatroon op afgestemd moet worden. Dat de PDK sneller en beter schakelt is dan ook hulde aan Porsche die daarmee wel kan voldoen aan het op de weg zetten van een sportwagen. Dat je daarmee goed je best moet doen om daar enige DF uit te halen omdat een aantal zaken zodanig perfect zijn uitgewerkt is eigenlijk ook wel een van de kwalificaties van een echte sporter.

De DCT bak is zeker niet perfect, dat heb ik in dit topic of doe van de M2 ook al eens geroepen, maar zolang je er niet mee gaat driften en snel van vooruit naar achteruit hoeft te schakelen doet de bak meer dan prima zijn werk en past de bak ook perfect bij het karakter van een zeer sportieve GT.

Ik hoop overigens wel dat je er nog wel wat lol van gaat beleven nu je de M4 toch dit weekend voor de deur heb staan.
Ik ga zeker nog wel een tank of wat leegrijden........

Maar na gisteren met toch snel weer dik 400 km rijden is me snel duidelijk geworden dat mijn menig over grote karren gestaafd is.

Pracht kar is het, maar ik hoef hem niet.

romo

Bericht door romo » 06 feb 2016, 12:16

Tom schreef:Robin natuurlijk hoef je het niet altijd met iedereen eens te zijn, maar vind het wel grappig dat je Romo's betoog over het tegenvallen van de GTS destijds graag leek te horen omdat Porsche ook niet de heilige graal is (en dat is het ook niet!), en nu er een kritische noot komt richting M het allemaal aan Romo en Macboy ligt :tooth:

Verder is het ook maar een mening, daar is DF voor, je ervaringen delen. Positief of negatief, liefst van mensen die met meerdere merken/modellen ervaring hebben en er objectief over kunnen schrijven. Verhaal over slechte ergonomie bij Porsche herkende ik ook niet, maar zoiets zet ik niet weg als onwaar, iedereen is anders en heeft er andere verwachtingen bij. Over DCT kan ik niet oordelen... uiteindelijk telt zelf ervaren, maar DCT zou voor mij ongereden al met minpunten starten, ik ben meer liefhebber van een handbak. Dat jij voor DCT kiest is ook prima en begrijpelijk.

Kijk, ik probeer mijn mening op papier te zetten, en er zijn heel veel goede punten aan zowel de Porker als de M4, dat hoeft geen nader betoog.

Maar er zijn ook wat mindere punten, die behoeven wel uitleg en of motivatie, ook gedaan.

De kern van het verhaal;

Van de dubbele koppelingen en hoe ze software matig zijn ingesteld prefereer ik de PDK boven de DCT !

Das geheel subjectief uiteraard.......... :lol:

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 12:22

Tom schreef:Robin natuurlijk hoef je het niet altijd met iedereen eens te zijn, maar vind het wel grappig dat je Romo's betoog over het tegenvallen van de GTS destijds graag leek te horen omdat Porsche ook niet de heilige graal is (en dat is het ook niet!), en nu er een kritische noot komt richting M het allemaal aan Romo en Macboy ligt :tooth:

Ik had 'n HB gekozen als de prijs in NL reeel was geweest.
Ik doe track en driftdagen en leg mij dan maar uit wat de beleving van 'n DCT is tov handbak. Graag de handbak dus. Maar DCT is weer eens wat anders, sneller, effectiever etc etc. En kost 'niks'.
Dat Macboy Joost en mij 'in de hoek zette als rechtuitbranders en geen verstand van autorijden' ofzo, heb ik keurig en luchtig gepareerd dacht ik? Ik zie dit probleem ook niet als 'n probleem. Want er is geen probleem(bij mij niet!) Macboy heeft z'n zegje gedaan, mooi toch? Romo gaat nog rijden en 't is weer klaar.

Tim N

Bericht door Tim N » 06 feb 2016, 12:28

Maar waarom dan niet in D kopen Robin?

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 12:30

Tim N schreef:Maar waarom dan niet in D kopen Robin?
In D zijn nog véél langere wachtrijen(zit dagelijks op D fora)
Gedoe met invoer dus
Wil 'm op kenteken meteen

Nog meer vragen?:)

dvh

Bericht door dvh » 06 feb 2016, 13:14

Ik mis wel een beetje de opgenomen filmpjes in deze....
Eentje sturen , andere filmen. Kunnen we allemaal de flippers + overschakelmomenten goed beoordelen.

Zo gepiept ! Dus ff niet zo ouderwets doen en hop , filmpjes maken.
En niet vergeten te posten natuurlijk....

Joost

Bericht door Joost » 06 feb 2016, 13:15

Met de DCT bak in de M3 heb ik absoluut geen probleem. Hij is zoals ik al eerder heb aangegeven minder snel dan de PDK van Porsche (die ik ken van de GT3) maar sloom of langzaam vind ik hem zeker niet. Ik rijd de M3 inderdaad 95% van de tijd in de automaatstand op de drukke wegen in de Randstad om van A naar B te komen. Het betere en leukere sturen doe ik op andere tijdstippen en plekken met andere auto's (op de GT3 na overigens allemaal met handbak).

Of het overigens een eerlijke vergelijking is om de GT3 PDK te vergelijken met de M3/M4 DCT weet ik niet. Een GT3 kost het dubbele van een M3/M4. Daar zal ongetwijfeld een deel van in de bak zitten. Of de PDK in de GT3 dezelfde is als die in een 'normale' 911 of Cayman (en dus net zo snel is) dat weet ik niet.

Je noemt mij pro DCT? Waarom? Omdat er een M3 met DCT voor de deur staat? Ik heb aangegeven dat in de E92 M3 de motor in mijn ogen veel beter tot zijn recht komt met een DCT bak. De huidige M3/M4 ken ik niet anders dan met een DCT bak, simpelweg omdat er in Nederland niet 1 handgeschakelde M3/M4 beschikbaar was (en volgens mij nog steeds niet is).
Laatst gewijzigd door Joost op 06 feb 2016, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 06 feb 2016, 13:21

Is de ZF 8HP dan misschien een betere keuze voor een auto als de M3/M4? Wat ik uit de filmpjes haal gaan de upshifts wel redelijk direct bij de DCT bak, alleen de downshifts zit inderdaad wat vertraging in.

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 13:26

Kan softwarematig zijn. Heb de vraag aangaande het 'probleem' ook op 't Duitse 1erforum M2 gedeelte gesteld. Zit ook wel wat kennis.

Nogmaals ik merkte er toendertijd nul van: Talud af met 180 en van 5 naar 2 'bebouwde kom' bocht in, waarom is mij dat niet opgevallen? Da's meer 'n retorische vraag.

Als laatste (non)issue: Wat doet 'n M4 GTS met 'n 7DCT, 7:28 op de NS, al sla je me dood...

Joost

Bericht door Joost » 06 feb 2016, 13:35

Opmerking betreft het zijn van een rechtuitbrander zal ik maar niet te serieus nemen!

Luco

Bericht door Luco » 06 feb 2016, 13:36

Ik neem aan dat je de schakeltijden gewoon aan kan passen net als bij vag

Riceaux

Bericht door Riceaux » 06 feb 2016, 13:38

Ook wel mooi dat het enige videomateriaal wat MacBoy aanlevert een filmpje is waar het beeld net van camera verandert op het moment van terugschakelen. :tooth:

Joop

Bericht door Joop » 06 feb 2016, 14:05

Zoveel mensen, zoveel wensen. Gewoon lekker je eigen lijn trekken Romo! :thumbup:
Robin schreef:Driften lukt prima met M3/4 DCT Joop.....

Hiero:)

Maar ja, is dat als kwaliteit van de bak toe te schrijven...? :wink:

Robin

Bericht door Robin » 06 feb 2016, 14:29

Joop schreef:Zoveel mensen, zoveel wensen. Gewoon lekker je eigen lijn trekken Romo! :thumbup:
Robin schreef:Driften lukt prima met M3/4 DCT Joop.....

Hiero:)

Maar ja, is dat als kwaliteit van de bak toe te schrijven...? :wink:
Volgens mij zei jij dat je er niet mee moet gaan driften...ik vond dat al wat een raar betoog. Dus ik liet even zien dat een DCT bak daar inderdaad betrekkelijk weinig mee te maken heeft, snap je?:)

Joop

Bericht door Joop » 06 feb 2016, 14:38

Snap 'm.

Had even wat toelichting nodig... :tooth:

tomgtr

Bericht door tomgtr » 06 feb 2016, 15:20

Ff drukke dag dus weinig tijd om te reageren. Maar hier even de dingen die me opvallen.

1) Romo, heb je wel dat knopje onder de schakelpook met die 3 streepjes gevonden?? Daarmee stel je schakelrespons in. Mocht het in stand 3 nog steeds langzaam gaan dan is de bak kaduuk, simpel.

2) Ik kom uit een GTR die niet echt bekend stond om z'n rotbak. M4 doet er niet voor onder.

3) De discussie over grotere vs kleinere auto's komt echt zo m'n oren uit. Ja een kleinere auto is door korte wielbasis speelser. Anderen noemen het slechtere wegligging. Het over it. M2 is speelser dan M3/M4. M3/M4 is speelser dan M5/M6. Doh! Maar om een kwispelgrage hooligan maar ook combi cruiser combinatie als M4 weg te zetten als doods is idioot. Een Caterham is speelser dan een M2. Maakt dat een M2 een boot? Nee, het is alleen de compromis die bij jouw leven paste kennelijk.

4) Ilja, de hogepriester van de hanbakkenkerk en Rob die als geen ander z'n eigen keuze kan bevestigen met de prachtigste stukjes proza om die een paar maanden later volledig om te draaien en de keuze om dezelfde auto weg te doen ook kan verdedigen met pagina's overpeinzingen niet het meest objectief zijn als het gaat om iets anders te testen dan een M2 met handbak.

RVV

Bericht door RVV » 06 feb 2016, 15:38

Ilja, de hogepriester van de hanbakkenkerk

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 06 feb 2016, 16:46

Op naar de http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 2#p1122432" onclick="window.open(this.href);return false;

romo

Bericht door romo » 06 feb 2016, 17:54

Net terug van een middagje flink raggen en de kar en bak gebruiken waar ze voor bedoeld zijn;

De auto went erg snel, das toch wel een mooie verdienste IMHO, het rijdt allemaal zeer glikt, zeer makkelijk, zeer gefilterd, waardoor de (snelheid) beleving minimalistisch is terwijl het al (oerend) hard gaat :tooth:

Op de 31 (U allen bekend :tooth: ) even helemaal los en de 300 aangetikt, het gaat zo verdomd makkelijk, dit alles in S3 dan vind ik de bak het dichts in de buurt van de standaard PDK komen.
Als je er voor gaat zitten doet de bak het wel goed (wel, zoals gemeld trager dan de PDK) inde S stand. De D stand vind ik het minst, met name op snelheid aanrijden gaat de bak te traag in de verzetten terug, wil je wegrijden zoekt ie nog naar het juiste verzet, ga ik met de streepjes spelen klopt het IMHO ook allemaal net niet, maar goed, het zal wel wennen als je je er veel mee rijdt. (de D stand DCT kan niet wedijveren met de D stand PDK, daar blijf ik bij)

Dat is toch typisch BMW, heel knap wederom hoe goed de kar in elkaar steekt, ja het is wel fors, jar je merkt de wielbasis en het ietwat lompe wat daarmee gepaard gaat, buiten dat; het is gewoon en puike rijmachine, dat moet gezegd.

Nu zit deze uitvoering werkelijk helemaal vol, op de CCB na, zit ie volgens mij helemaal vol, incluis LDW, HUD (briljant moet ik zeggen).

Zeer goede stoelen, wel even goed instellen (zitvlak wel wat te kort), zeer snelle en toegankelijke elektronica middels de iDrive, het werk echt tadellos !

Ook mijn broer laten rijden, die vind het een prachtige en brute kar, ook groot en ietwat lomp qua sturen, de paddels wat dicht aan het stuur tov de GTS (hij kan de vingers er net achter krijgen, en hij heeft echt geen worst vingers :lol: )
We zijn het beide eens dat het een hele goede GT is, die helaas dan weer gegroeid is tov de vorige generatie, de Porker is de echte sportkar met een wat brutere PDK actie. Wellicht is daar ook het verschil in te verklaren. Dan is het idd een mindset probleem en niet zo zeer een PDK vs DCT probleem.

Op de vraag of hij voor een nieuwe M3-4 of een nieuwe M2 zou gaan werd het toch een M2 gezien het iets kleinere formaat, maar de Porker is zijn favoriet, maar idd, wel als 2e kar erbij !

We hebben ons goed vermaakt, morgen doe ik het nog een keer dunnetjes over.

RVV

Bericht door RVV » 06 feb 2016, 19:25

Waarom vergelijk je de auto (steeds) met de Porsche?

Macboy

Bericht door Macboy » 06 feb 2016, 19:28

Weet je wat nu het allergrappigste is aan dit draadje ? Dat gewoon mijn punten van kritiek worden bevestigd, behalve door Robin. Wel jammer dat af en toe wat zaken door elkaar worden gehaald tussen wat ik heb gezegd en wat Romo heeft gezegd. Ik ben Romo niet. Dus wat Romo zegt moeten jullie aan Romo toeschrijven. Aub niet over een kam scheren.

Romo vond de Porsche niet wat het moet zijn. Ik ben het daar volstrekt mee oneens. Ik vond de Porker juist geweldig. Ik was alleen wat kritisch over de PDK omdat ik meen dat een handbak meer bij die auto hoort. Na het rijden met de PDK (nee we hebben het niet over de GT3 PDK !) was ik al wel om. Die PDK is echt wel briljant. Romo heeft het vervolgens over agiel en dan reageert Robin dat je kan driften met een M4. Wederom ben ik Romo niet. Heb ik daar iets over gezegd ? Nee.

Als ik nu een Porsche zou bestellen, zou ik vrijwel zeker de PDK overwegen. Daarnaast rij ik zelf in een automaat. Ben ik dan zo'n handbak liefhebber die blind is voor al het andere ? Nee, want dan zou ik toch geen automaat rijden ? Romo heeft daarentegen de DCT ongereden besteld. Kan je daaruit afleiden dat het een handbak liefhebber is ? Nee. Dus beetje onterecht wat TomGTR mij verwijt denk ik.

Maar ik raakte dus wel verwend door de PDK en de schakeltijden daarvan. En ik ken diverse draadjes op BMW lovers fora waarin de PDK met de DCT wordt vergeleken. Naar nu gebleken is volstrekt ten onrechte. Maar is het zo gek dat ik daar melding van maak ?? Ik had heel veel van die DCT verwacht. Op zijn minst dat ie in de buurt zou komen van de PDK.

Cijfer PDK: 9
Cijfer DCT: 4

Vele malen word ik hier afgeschilderd als poetser en interieurfreak. Maar geloof me ik kan best wel een potje sturen. Je hoeft geen drifter te zijn om sportief te kunnen rijden. Dat gezegd hebbende gaat de M3 gewoon enorm dwars. Heel simpel en ideaal driftauto.

Maar het begint wel een beetje apart te worden hoe - vooral Robin - zijn keuze voor DCT bevestigd wil zien omdat je ermee kan driften terwijl ik hier nooit heb gezegd dat je met een M3 niet kan driften. Wat is dan het nut van het plaatsen van driftfilmpjes als ik nooit gezegd heb dat je er niet mee kan driften ? Wat probeer je daarmee dan duidelijk te maken ?

Ik heb juist willen betogen dat ik mij erover heb verbaasd dat BMW een M onwaardig systeem (DCT) heeft gebouwd. Puur en alleen gebaseerd op sportief rijgedrag. Inhoudende dat de DCT zo traag schakelt - en dan vooral terugschakelt !! - dat je dit niet sportief mag noemen. Om dit vervolgens te pareren met "ja het is een luxe GT en in automaat stand schakelt hij snel hoor" moet op het VIVA forum kunnen maar op DF trappen we daar niet in.

Dan mag dvh met een onzin argument komen dat hij nooit in dure autos heeft gereden maar dat heeft er geen drol mee te maken. Elke gek zou dit meteen moeten merken als ie ook maar een beetje kijk op autos heeft.

Of je bent een sportieve rijder en je merkt dat die (terug)schakeltijden extreem tegenvallen;
Of je bent minder een sportieve rijder maar meer als daily sportief in automaat stand.

Nou zó kan ik mij die M3 reviews echt niet herinneren hoor !!!!!! Maar dat zegt toch alles ?

Natuurlijk kan je roepen ik ben wél een echt sportieve rijder maar ik gebruik toch alleen de automaat. In mijn ogen heb je het dan niet helemaal begrepen. Dat is gewoon meer een GT beleving dan echt een sportieve beleving. Als je echt sportief rijdt als een sportwagen dan ga je gewoon manueel flipperen. Ik ken de reviews van de M3 nog heel goed en iedereen was lyrisch over de DCT. Ik kan me niet herinneren dat dit enkel voor de automaat gold. In het M2 draadje zaten ook aardig wat mensen met DCT is geen automaat bla bla bla DCT geweldig bla bla bla. Nou alles behalve dus ...

Maar gaan we nu dan serieus de M3 geen sportwagen noemen ? Is het nu opeens een luxe GT ? Tja de tering naar de nering zetten dus. Nu Macboy behoorlijk klaagt is het opeens een GT. Als het uitkomt is het weer een ultieme drifter. Zal allemaal wel. Maar hij schakelt gewoon traaaaaaaaaaaaaag. Dat was mijn enige punt.

Conclusie: er deugt iets niet aan de DCT maar je hoort er niemand over. Mogelijk dat Robin zich een beetje gepasseerd voelt dat hij dit zelf niet durft te roepen, maar wat ik constateer is gewoon een feit.

Sterker nog, iedereen hier bevestigt dat ook gewoon. Zowel Joost als Tom als Andre bevestigen hier dat de M4 gewoon in elk geval traag terugschakelt. Je kunt lullen als brugman en zeggen dat het meevalt, maar mijn belangrijkste klacht over de DCT wordt dan toch gewoon bevestigd ?

Vervolgens krijg ik ook nog eens het verwijt dat ik Joost en Robin rechtuitbranders noem. Pardon ? Waar staat dit ? Lekker omgekeerde wereld. Ik roep dat de DCT schakeltijden pre historisch zijn, vervolgens post Robin een filmpje van een M4 die de snelweg opdraait en van 0-300 rijdt of zo. Mijn reactie daarop is vol verbazing dat dat juist over rechtuitbranden gaat. Inkopper toch ? Ik heb immers nooit gezegd dat de M3 langzaam is.

Het gaat nu juist over het echt sportieve rijden, terugschakelen voor bochten en rotondes, dat hooligan gedrag. Waarom dan een filmpje posten van een M4 die op de snelweg aan het knallen is ?

Ik klaag over het belachelijk trage terugschakelen. Daar heb je dus op de snelweg geen last van dus post dan niet als "bewijs" een snelweg filmpje en dan zielig lopen doen dat ik iemand rechtuitbrander noem, want ik reageer alleen maar op het filmpje.

Tja of dat iets over mij zegt of over de pro DCT mensen laat ik dan in het midden.

tomgtr schreef:1) Romo, heb je wel dat knopje onder de schakelpook met die 3 streepjes gevonden?? Daarmee stel je schakelrespons in.
Als je goed had gelezen had je gezien dat we dat gevonden hebben. Maakt amper iets uit en geeft vooral een kunstmatige duw, maar absoluut geen korte schakeltijd. Zie ook het filmpje van Chris Harris bij 2 minuut 14. Ik zou graag betere filmpjes willen laten zien, maar op YouTube rijdt bijna iedereen alleen in automaat stand. Ja dan snap ik wel waarom niemand zeurt over de manuele stand. Maar als ik op internet zie dat de schakeltijden tegenvallen en Joost en Andre bevestigen dat gewoon. Moet ik dan nog steeds iets bewijzen ??
Joost schreef:Opmerking betreft het zijn van een rechtuitbrander zal ik maar niet te serieus nemen!
Nogmaals, ik heb niemand een rechtuitbrander genoemd. Ik heb alleen puur gereageerd op een filmpje van Robin waarin hij een autobahn (=rechtuitbrand rit) filmpje post om mijn ongelijk te bewijzen terwijl hij daarmee juist mijn verwijt bevestigt. Met M3 lekker snelweg kilometers maken in automaat stand. Lol. Voor de duidelijkheid Joost maar als een gemiddelde autoliefhebber een M3 mee krijgt voor het weekend gaat hij echt niet het weekend in met de gedachte: lekker weekendje cruisen, maar lekker weekendje knallen !
Joost schreef:Ik rijd de M3 inderdaad 95% van de tijd in de automaatstand op de drukke wegen in de Randstad om van A naar B te komen. Het betere en leukere sturen doe ik op andere tijdstippen en plekken met andere auto's (op de GT3 na overigens allemaal met handbak).
Daarmee bevestig je dus toch gewoon wat ik roep ? DCT prima automaatbak. Voor het echte leuke sturen en schakelen heb je iets anders.
Joop schreef:Wat me opvalt is dat er de kwalicaties van een sportwagen verwacht worden van de huidge (en vorige generatie) M3/M4, terwijl we geloof ik met zijn allen hier op DF roepen dat het geen sportwagen is...
Goed dan heb ik de afgelopen jaren onder een put geleefd denk ik, maar voor mij en volgens mij voor 80% van de mensen hier is de M3 gewoon een sportwagen. Een M6 is meer een luxe GT ja. Maar de M3 is en was altijd een icoon. Hoeveel mensen niet een moord zouden doen voor een weekend in een M3. Nou dat zal vast niet zijn om lekker luxe te gaan cruisen in een GT ? Wederom tering naar de nering.
Joop schreef:De DCT bak is zeker niet perfect, dat heb ik in dit topic of doe van de M2 ook al eens geroepen, maar zolang je er niet mee gaat driften en snel van vooruit naar achteruit hoeft te schakelen doet de bak meer dan prima zijn werk.
Robin hier kan je dus lezen dat de DCT prima bak is, behalve als je er snel mee wil schakelen. Nou en dát is nou precies datgene wat een sportieve rijder wil doen: snel schakelen. En dat kan dus niet met de DCT. Dat is dan toch het enige punt dat ik wilde maken ? Echt zo apart dit. Uitgelachen worden en vervolgens gewoon precies datgene bevestigen waar ik een punt over maak.

Blijft opmerkelijk dat je er bijna NIEMAND over hoort terwijl het hier behoorlijk bevestigd wordt. Nou sorry maar voor mij dan geen DCT. Joop maakt overigens duidelijk dat het voor hem een luxe GT is. Dan snap ik het wel. Maar ben dan reuze benieuwd wat de DCT in de M2 gaat doen. Want dat is toch geen luxe GT ? Of aan we in de M2 enkel in de automaat stand rijden ? Ben wel benieuwd wat jullie reactie hierop is.

Conclusie: de DCT past meer bij een GT zoals de M3 (niet mijn woorden want zie de M3 echt wel als sportwagen) want dan hoef je toch niet veel te flipperen, meer luxe sportieve wagen met automaatstand waarin die snel schakelt. Daarmee betoog je dus eigenlijk ook dat hij niet in de M2 past. Want de M2 is geen luxe GT en dus wil je daar veel zelf schakelen maar dat wordt hem niet want dat ding is traag !
Robin schreef:Dus da's mijn kant, dat Romo en Macboy zich 'druk' maken, spijt mij voor hun, maar mijn beleving/perceptie is anders.
Heb je tijdens de proefrit veel geflipperd Robin ? Of veel in automaatstand gereden ? Heb je veel rotondes uitgeprobeerd ? Jouw kennende heb je flink doorgereden toch ? Nogmaals ik heb jouw rijkunsten hoog staan dat weet je. Jij had het altijd over die Joure rotonde of zo toch ? Of was dat meer een doordraaier ? Ben zeer benieuwd naar je antwoorden. En vooral je beleving als je hem eenmaal hebt. Waarbij ik erop vertrouw dat je gewoon eerlijk zult zijn.
dvh schreef:Het lijkt mij ook wreed irritant dat wanneer je terugschakelt er een dergelijke vertraging in zit. Dat heeft een Smart ook.. Schakel je terug dan duurt het een halve minuut.. Gaat nergens over. Zo zou je het niet verwachten in een M4. Zou gewoon 'tak tak tak' moeten zijn ala Ferrari.
Mega irritant dvh en je hoort er NIEMAND over ! En nu ik erover begin word ik uitgelachen maar tegelijk wordt het gewoon keihard bevestigd. Voor mij een raadsel waarom ik dit niet eerder heb gehoord.
RVV schreef:Mijn opmerkingen zijn iig niet kinderachtig bedoeld. Terdege serieus... Romo kocht een GTS en gaf achteraf aan dat die auto heel veel nadelen voor hem kende. De M3 e92 een paar jaar eerder idem dito (meen ik me te herinneren).. De M4 valt blijkbaar ook heel erg tegen. Over het algemeen een auto die "WE" blind durven te kopen.. De M2 is eigenlijk nog een groot vraagstuk voor Romo. Of een handbak de M2 tot zijn recht laat komen is misschien wel aannemelijk maar niet vanzelfsprekend. Maar de "hamvraag" zal de M2 dezelfde agiliteit kennen als de 1M? Of zal die veel meer lijken qua rijden op M4?! Dit allemaal bedoeld in de context en beleving van Romo en zijn kijk op autorijden. (Geen rant op de M2 want dat bedoel ik ZEKER niet).
Rico fijn dat je mij en Romo niet over één kam scheert. Ik vond de M3 destijds geweldig. Romo vond hem iets te groot en vooral de overbrenging van de handbak onder de maat. De M4 viel mij helemaal niet tegen. Geweldige wagen in álle opzichten behalve de DCT die je al het plezier in deze auto ontneemt. En dat roep ik als M liefhebber. Je wil niet weten hoe vaak ik gedroomd heb over een M3. Droomauto in alle opzichten. En dan ga je een dag in zon ding rijden en na 100meter weet je al dat het een baggerbak is. Komende uit de ritjes in de PDK kan ik je vertellen dat het een grote teleurstelling is. Vooral na alle verhalen hier ook over de DCT. En iedereen die maar meeloopt. DCT in de pers als top afgeschilderd. Dus o wee als iemand kritiek heeft. Dat idee een beetje.
RVV schreef:Maar Romo waarom zou een M2 dan wel fantastisch moeten zijn in jouw beleving? In ieder geval zo fantastisch dat je hem zonder een fatsoenlijke proefrit koopt?! Mischien voelt de M2 wel bijna net zo aan als de M3/M4 in jouw beleving?! Ben je mooi klaar mee straks. De 1M rechtstreeks projecteren op de M2 is dus ook geen garantie want die mannen bij M gmhb weten gezien je ervaring die je hierboven schrijft ook niet waar ze mee bezig zijn.
Rico even voor mezelf sprekend: Romo heeft altijd al gezegd hoe lichter en kleiner hoe beter. Ook ik zie Romo het liefst in een 640i of zo. Maar daar houdt hij gewoon oprecht niet van. Hij rijdt nu al weken in een 116d dus hij weet dondersgoed hoe de 1 aanvoelt (en dus ook de 2).

Ik kan je dit vertellen: voor mij is de M3 absoluut wel een sportwagen en kan je er zeer makkelijk mee driften. Maar toen ik uit de M3 in de 120d stapte wist ik het meteen: de M3 is absoluut een veel grotere en logger aanvoelende auto. Dat voel je gewoon meteen na 20 meter.
Andre schreef:DCT was inderdaad niet het rapste bij terug schakelen.
I rest my case.

Plaats reactie