Wereldzaken, oorlogen, politiek, waarvan je denkt...

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Maus335i

Re: Wereldzaken, oorlogen, politiek e.d. waarvan je denkt...

Bericht door Maus335i » 15 jun 2011, 12:43

HansD schreef:Dus? Het dan maar volledig uit handen geven aan derden die er naar eigen inzicht mee mogen spelen? Ik ben toch meer voor de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Als ze het dan niet goed regelen is het hun eigen verantwoordelijkheid, als het nu niet goed geregeld wordt heb je daar geen enkele invloed op. Ik beheer het liever zelf zodat ik ook zelf verantwoordelijk ben.
Hmm, ik ben het met je eens wat betreft eigen verantwoordelijkheid. Maar hoeveel wetten zijn er de afgelopen 10 jaar wel niet doorheen gejast om juist ALLE eigen verantwoordelijkheid van de burger af te nemen? Toevallig loop ik vandaag weer tegen die nieuwe wet stilzwijgend verlengen aan van de PvdA.

Ook zoiets wat elke individu zijn eigen verantwoordelijkheid hoort te zijn (contracten aangaan en weer opzeggen), maar toch ineens bij wet geregeld moet worden. En voordat men open deuren intrapt: als er vanuit de consument grote vraag is naar een product met geen stilzwijgende verlenging, dan kunnen bedrijven op die vraag inspringen en daar (grof) geld mee verdienen. Een andere oplossing is gewoon op tijd opzeggen of als je het toch maar tijdelijk wilt, een contract aangaan en die direct weer opzeggen per verlengdatum. Kleine moeite toch? Ja blijkbaar.......

Algeheel rookverbod in de horeca? Wat is er mis met kroegen dit zelf te laten bepalen, waardoor er vanzelf rookvrije kroegen ontstaan als hier grote vraag naar lijkt te zijn. Als die er niet komen, is er geen markt voor en daar dus niet voldoende vraag naar.

Zo kan je nog 3784 voorbeelden verzinnen.

Pensioen ligt overigens iets lastiger denk ik. Je kiest voor een monetair beleid, waarvan iedereen kan profiteren of een individueel beleid. Dat laatste betekent ook meteen dat het hele huidige pensioenstelsel overboord kan. De huidige werkgeneratie betaalt nu voor de mensen die met pensioen zijn.

HansD

Bericht door HansD » 15 jun 2011, 13:09

De reden dat er -te veel- wet- en regelgeving is die de verantwoordelijkheid bij de burger/consument uit handen nemen wil natuurlijk niet zeggen dat het dan met de pensioenen ook maar zo moet gaan. Lijkt me een goede start om te beginnen die tendens om te draaien :tooth: .

Die wet stilzwijgende verlenging vind ik dan persoonlijk niet verkeerd, maar dat zal wel komen omdat ik geen eigen bedrijf heb dat abonnementen aanbiedt, maar bijv het roken in kroegen geef ik je volledig gelijk.
De huidige werkgeneratie betaalt nu voor de mensen die met pensioen zijn.
Puur wat de AOW betreft wel ja. En dat gaat alleen nog maar meer worden met de extra verhoging van de AOW, meer ontvangers en minder werkenden die het op moeten brengen. Voor de aanvullende pensioenen hebben de ontvangers zelf gespaard.

Pensioen wordt beschouwd als achterstallig loon toch? Wie is eigenlijk de wettelijke eigenaar van dat geld voordat het uitgekeerd wordt?

Luco

Bericht door Luco » 15 jun 2011, 13:23

HansD schreef:

Dus? Het dan maar volledig uit handen geven aan derden die er naar eigen inzicht mee mogen spelen? Ik ben toch meer voor de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Als ze het dan niet goed regelen is het hun eigen verantwoordelijkheid, als het nu niet goed geregeld wordt heb je daar geen enkele invloed op. Ik beheer het liever zelf zodat ik ook zelf verantwoordelijk ben.

Er is bijv geen enkele ondergrens wat dekkingsgraad betreft afgesproken. Even gechargeerd zou het kunnen dat een pensioenfonds 100% van zijn kapitaal in 1 riskante belegging stopt en dan maar hopen dat het goed gaat. Dat zal vast niet gebeuren maar het is wel een mogelijkheid. Of een bestuurder/trader die zijn bonus voor dat jaar nog even veilig moet stellen en daardoor onverantwoorde risico's neemt. Een belegging die mis loopt en om het terug te verdienen worden steeds meer risico's genomen, Barings bank is er dankzij een trader failliet aan gegaan.

Heeft iemand overigens al uitgerekend/gelezen wat die extra AOW stijging netto per maand gaat kosten voor de op dat moment werkenden?

Hans, in principe met je eens.
Laat iedereen het zelf regelen, alleen dan ontstaat het volgende probleem.

Meneer A ontzegt zich dingen voor een goed pensioen.
Dus moet er dingen voor laten om er later van te genieten.

Meneer B verzuipt, hoer, snoert, regelt niks dus leeft er op los en heeft met zijn 65 een ton schuld en heeft niks geregeld.

Hoe denk je dat dit dan gaat?

Hetzelfde scenario als bv mijn oma, heeft zuinig geleefd en had ruim 4 ton op de bank.
Buurman heeft nooit niks gedaan en gespaard, dus meneer B

Komen allebei in een verzorgingstehuis
Van oma wordt bijna 4 ton afgepakt, want je kan het betalen.
Meneer B krijgt dezelfde zorg en betaald niks.

Goed geregeld toch?
Ja voor meneer B wel.

Elise

Bericht door Elise » 15 jun 2011, 13:29

HansD schreef:Dus? Het dan maar volledig uit handen geven aan derden die er naar eigen inzicht mee mogen spelen? Ik ben toch meer voor de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Als ze het dan niet goed regelen is het hun eigen verantwoordelijkheid, als het nu niet goed geregeld wordt heb je daar geen enkele invloed op. Ik beheer het liever zelf zodat ik ook zelf verantwoordelijk ben.
Eigen verantwoordelijkheid? Laat me niet lachen.
De kranten staan vol over mensen die financiële problemen hebben, in de schuldsanering zitten of hun normale rekeningen niet meer kunnen betalen en het Nibud draait overuren.
Juist het huidige stelsel zorgt ervoor dat ook die groep mensen iig nog iets aan pensioen kunnen opbouwen.

Je zult ze de kost moeten geven die iedere maand weer reikhalzend uitkijken als het salaris weer gestort is, die niks achter de hand hebben. Die al een probleem hebben als er een nieuwe vaatwasser aangeschaft moet worden..... en deze op afbetaling moeten kopen......
Dirk Scheringa had een hoop van dit soort klantjes......

Daarnaast is het ook nog zo dat velen denken dat ze het allemaal zoveel beter kunnen als de pensioenfondsen, maar dat dat in de praktijk gewoon vies tegenvalt.

Nee, laten we het lekker zo laten zoals het is.
En voor degene die denken dat ze wel de verantwoordelijkheid kunnen dragen is er altijd nog de mogelijkheid om zelfstandig aanvullend te sparen voor een pensioen.

Elise

Bericht door Elise » 15 jun 2011, 13:38

Maus335i schreef:Ook zoiets wat elke individu zijn eigen verantwoordelijkheid hoort te zijn (contracten aangaan en weer opzeggen), maar toch ineens bij wet geregeld moet worden. En voordat men open deuren intrapt: als er vanuit de consument grote vraag is naar een product met geen stilzwijgende verlenging, dan kunnen bedrijven op die vraag inspringen en daar (grof) geld mee verdienen. Een andere oplossing is gewoon op tijd opzeggen of als je het toch maar tijdelijk wilt, een contract aangaan en die direct weer opzeggen per verlengdatum. Kleine moeite toch? Ja blijkbaar.......
Vroeger had je verzekeringen die 10 jaar liepen....vergeet je die op te zeggen dan zat je er weer aan vast voor 10jaar.
Persoonlijk vind ik dat kwalijker dat dat het nu per wet geregeld is......

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 15 jun 2011, 13:40

Sparen voor je pensioen lijkt me ook knap lastig om zelf te doen.

Als je stopt met werken op je 65e en je wordt 75, dan wil het nog wel. Maar wat als je 100 wordt?
Kun je in die +/-40 werk jaren dan zoveel sparen dat je die 35 jaar (incl inflatie) kunt overbruggen?

Wordt knap lastig denk ik. Maar ook het huidige pensioen stelsel is waardeloos, die bubbel knalt ook nog wel een keer. Ik zie dat ook als een groot piramide spel.

Mensen die nu werken vullen het vat, maar aan de onder kant stroomt het er de helft sneller uit. En dit wordt alleen nog maar erger de komende jaren.

Ik zie er bijna tegen op om als ik straks aan het werk ben om verplicht bij te dragen aan dat pensioen geneuzel, omdat de kans er dik in zit dat ik misschien wel helemaal geen pensioen heb. Dan maar zelf regelen, maar dan kom ik weer bij punt 1......

Luco

Bericht door Luco » 15 jun 2011, 13:44

Kijk iedereen krijgt aow of je nu zelfstandig bent of niet, op dit moment is dit iets van 800 euro per maand als ik het goed heb.
Dus eigenlijk is je pensioen via je werk al een soort extra voorziening, die je wel nodig hebt want van 800 euro doe je niet veel.

Ik moet dat extra stukje dus zelf regelen als zelfstandige, maar vergis je niet, dat kost serieus knaken :evil:En dan regel je het zo dat je met je 60ste kan stoppen dan steekt de regering daar weer een stokje voor dat je daar alleen geld voor mag gebruiken wat voor 2003 ofzo gespaard is, weg dus eerder stoppen :bag:

Je wordt hier alleen maar gestraft als je werkt :cry:

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 15 jun 2011, 13:54

Pennucciracing Luco schreef:Kijk iedereen krijgt aow of je nu zelfstandig bent of niet, op dit moment is dit iets van 800 euro per maand als ik het goed heb.
Dus eigenlijk is je pensioen via je werk al een soort extra voorziening, die je wel nodig hebt want van 800 euro doe je niet veel.

Ik moet dat extra stukje dus zelf regelen als zelfstandige, maar vergis je niet, dat kost serieus knaken :evil:En dan regel je het zo dat je met je 60ste kan stoppen dan steekt de regering daar weer een stokje voor dat je daar alleen geld voor mag gebruiken wat voor 2003 ofzo gespaard is, weg dus eerder stoppen :bag:

Je wordt hier alleen maar gestraft als je werkt :cry:
+1000 vertel mij wat.

En ik wil niet weer in herhaling vallen van wie IK denk dat de schuldigen zijn.... :evil:

Elise

Bericht door Elise » 15 jun 2011, 13:55

Pennucciracing Luco schreef:Kijk iedereen krijgt aow of je nu zelfstandig bent of niet, op dit moment is dit iets van 800 euro per maand als ik het goed heb.
Precies, met die 800 euro doe je niet veel......dus je wil je het wel enigszins (goed) voor elkaar hebben zul je een aanvullend pensioen moeten hebben.

En laten we dat alsjeblieft niet laten afhangen van de eigen verantwoordelijkheid van de mensen.....want dan kun je er vergif op innemen dat tegen die tijd wel weer subsidie nodig is voor de mensen die toch net niet helemaal in staat waren om die eigen verantwoordelijkheid te dragen.......

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 15 jun 2011, 13:58

.want dan kun je er vergif op innemen dat tegen die tijd wel weer subsidie nodig is voor de mensen die toch net niet helemaal in staat waren om die eigen verantwoordelijkheid te dragen.......
Ik durf het nog wel grover te stellen....

Dan krijg je mensen die het er van nemen omdat ze weten dat de overheid toch wel weer klaar staat met een vangnet :bag:

Robin

Bericht door Robin » 15 jun 2011, 14:05

Richardt. schreef:
.want dan kun je er vergif op innemen dat tegen die tijd wel weer subsidie nodig is voor de mensen die toch net niet helemaal in staat waren om die eigen verantwoordelijkheid te dragen.......

Dan krijg je mensen die het er van nemen omdat ze weten dat de overheid toch wel weer klaar staat met een vangnet :bag:
HEB. Welkom in Nederland. :evil:

Luco

Bericht door Luco » 15 jun 2011, 14:05

Richardt. schreef:

Zie voorbeeld een aantal posts naar boven.
Dus +1000

Robin

Bericht door Robin » 15 jun 2011, 14:09

Nu zijn we lekker bezig een groot aantal historische fabuleuze kontnueker nazaten 't hoofd boven water te laten houden en zo niet dan flikkeren we met z'n allen in 't ravijn.....

Elise

Bericht door Elise » 15 jun 2011, 14:12

Robin schreef:Nu zijn we lekker bezig een groot aantal historische fabuleuze kontnueker nazaten 't hoofd boven water te laten houden en zo niet dan flikkeren we met z'n allen in 't ravijn.....
Vandaar dat Jan Kees de Jager zich zo inspant...... :bag:
(sorry, inkoppertje :D )

Robin

Bericht door Robin » 15 jun 2011, 14:20

Elise schreef:
Robin schreef:Nu zijn we lekker bezig een groot aantal historische fabuleuze kontnueker nazaten 't hoofd boven water te laten houden en zo niet dan flikkeren we met z'n allen in 't ravijn.....
Vandaar dat Jan Kees de Jager zich zo inspant...... :bag:
(sorry, inkoppertje :D )

Verrek, didn't see that coming :D

Was ie niet een paar weken geleden uit de kast gekomen toch? Boeie, man doet toch wél z'n best in deze fokking shitchaos, vind ik, toch....

WJ

Bericht door WJ » 15 jun 2011, 15:05

http://www.nu.nl/buitenland/2540527/gri ... ogers.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat lekker daar.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 15 jun 2011, 16:02

Elise schreef:
Maus335i schreef:Ook zoiets wat elke individu zijn eigen verantwoordelijkheid hoort te zijn (contracten aangaan en weer opzeggen), maar toch ineens bij wet geregeld moet worden. En voordat men open deuren intrapt: als er vanuit de consument grote vraag is naar een product met geen stilzwijgende verlenging, dan kunnen bedrijven op die vraag inspringen en daar (grof) geld mee verdienen. Een andere oplossing is gewoon op tijd opzeggen of als je het toch maar tijdelijk wilt, een contract aangaan en die direct weer opzeggen per verlengdatum. Kleine moeite toch? Ja blijkbaar.......
Vroeger had je verzekeringen die 10 jaar liepen....vergeet je die op te zeggen dan zat je er weer aan vast voor 10jaar.
Persoonlijk vind ik dat kwalijker dat dat het nu per wet geregeld is......
Dat is veranderd zonder die wet en met de komst van internet -> transparantie. Tegenwoordig is het ontzettend makkelijk om verzekeringen (of willekeurig ander product) te vergelijken, er zijn zelfs websites die voorwaarden en vergoedingen vergelijken die alleen voor jou van belang zijn.

@HansD, concurrentie zorgt er voor dat in onze markt jaarcontracten niet zo heel gebruikelijk meer zijn. Het wordt bij steeds meer producten gebruikelijk dat je per maand een contract aangaat en kan opzeggen. Let wel: de wetgeving betreft alleen stilzwijgende verlengingen, er wordt niet gesproken over de eerste termijn.

Ook zonder die wetgeving had de markt zichzelf in dit soort regels gedwongen. Er is blijkbaar grote vraag naar maandcontracten, dus er komt simpelweg ook aanbod.

Elise

Bericht door Elise » 15 jun 2011, 16:13

Maus335i schreef:Dat is veranderd zonder die wet en met de komst van internet -> transparantie.
Die wijziging is van voor het internet en ook van bovenaf opgelegd.
Meen dat het van 10 jaar naar maximaal 2 of 3 jaar is gegaan.
(uit mijn hoofd ergens was dit ergens rond 1996)

Elise

Bericht door Elise » 15 jun 2011, 16:15

WJ schreef:http://www.nu.nl/buitenland/2540527/gri ... ogers.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat lekker daar.
Ga jij eens even heel snel weer aan het werk, er moet geld verdient worden om die Grieken te helpen :wink:

WJ

Bericht door WJ » 15 jun 2011, 17:10

Hahaha....ha..........ha.....h...a :(

HansD

Bericht door HansD » 15 jun 2011, 17:12

Het vertrouwen in de medeburgers is weer gigantisch groot lees ik al :D . Of je vertrouwt jezelf -en je medeburger- of een anoniem pensioenfonds waarbij je hoopt dat degene die aan de touwtjes trekt jouw belang voorop stelt ipv andere belangen. Dat zijn wat mij betreft de twee opties, ik geloof dat ik wel weet waar ik mijn geld liever aan toevertrouw.

Een vangnet -de AOW- is er voor iedereen die lang genoeg in NL gewoond heeft. Dit gaat puur over aanvullend pensioen wat in principe je eigen geld is en dan wil daar ook zelf over beslissen als er toch geen garanties tegenover staan als een ander beslist voor mij.
Desnoods storten ze het op een rekening waarvan niet opgenomen kan worden oid zodat je voorkomt dat mensen het consumeren ipv te gebruiken voor hun pensioen. Dan wordt er maximaal niets geïnvesteerd maar groeit het potje -te- langzaam maar mensen die er wel een investering/belegging mee willen doen hebben die keuze maar zijn dan uiteraard wel zelf verantwoordelijk.

Alu hoedje op
De pensioenfondsen schijnen nogal wat geld in Griekenland (en andere zuidelijke landen) te hebben geïnvesteerd wordt continu vanuit regeringsbronnen gemeld. Eerst even de pensioengaranties afschaffen en dan geen geld meer naar Griekenland zoals de meerderheid van NL wil? :shithappens:
Alu hoedje af

HansD

Bericht door HansD » 15 jun 2011, 17:17

Ook zonder die wetgeving had de markt zichzelf in dit soort regels gedwongen. Er is blijkbaar grote vraag naar maandcontracten, dus er komt simpelweg ook aanbod.
Dan zie ik het probleem met de wet niet zo. Wat je hierboven beschrijft is gewoon marktwerking.

Dat werkt in jou markt wellicht maar bij bijv verzekeringen, tijdschriftabonnementen en energie is/was het toch een ander verhaal.
Het wordt bij steeds meer producten gebruikelijk dat je per maand een contract aangaat en kan opzeggen.
Dat per maand opzeggen snap ik maar wordt er dan elke maand een nieuw contract getekend?

Kleine zijstap van het oorspronkelijke onderwerp maar ok. Als de regering zulk soort wet- en regelgeving aan gaat passen richting de eigen verantwoordelijkheid van de burger vind ik het prima als ze deze wet ook meenemen :cool:

Riceaux

Bericht door Riceaux » 15 jun 2011, 17:18

Elise schreef:
WJ schreef:http://www.nu.nl/buitenland/2540527/gri ... ogers.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gaat lekker daar.
Ga jij eens even heel snel weer aan het werk, er moet geld verdient worden om die Grieken te helpen :wink:
Wat ik me dan af vraag, zijn al die politiemensen niet tegen de bezuinigingen?

Luco

Bericht door Luco » 15 jun 2011, 17:46

HansD schreef:Het vertrouwen in de medeburgers is weer gigantisch groot lees ik al :D . Of je vertrouwt jezelf -en je medeburger- of een anoniem pensioenfonds waarbij je hoopt dat degene die aan de touwtjes trekt jouw belang voorop stelt ipv andere belangen. Dat zijn wat mij betreft de twee opties, ik geloof dat ik wel weet waar ik mijn geld liever aan toevertrouw.

Een vangnet -de AOW- is er voor iedereen die lang genoeg in NL gewoond heeft. Dit gaat puur over aanvullend pensioen wat in principe je eigen geld is en dan wil daar ook zelf over beslissen als er toch geen garanties tegenover staan als een ander beslist voor mij.
Desnoods storten ze het op een rekening waarvan niet opgenomen kan worden oid zodat je voorkomt dat mensen het consumeren ipv te gebruiken voor hun pensioen. Dan wordt er maximaal niets geïnvesteerd maar groeit het potje -te- langzaam maar mensen die er wel een investering/belegging mee willen doen hebben die keuze maar zijn dan uiteraard wel zelf verantwoordelijk.

Alu hoedje op
De pensioenfondsen schijnen nogal wat geld in Griekenland (en andere zuidelijke landen) te hebben geïnvesteerd wordt continu vanuit regeringsbronnen gemeld. Eerst even de pensioengaranties afschaffen en dan geen geld meer naar Griekenland zoals de meerderheid van NL wil? :shithappens:
Alu hoedje af
Hans zie mijn voorbeeld over sparen.

Als iemand niks regelt kan die van die 800 euro ook niet rondkomen, hoe ga je dat oplossen dan?
Ze laten verhongeren?

HansD

Bericht door HansD » 15 jun 2011, 18:21

Dat probleem is er nu ook al. Sommigen moeten idd van alleen een AOW rondkomen terwijl anderen een riant aanvullend pensioen daarbovenop ontvangen. Wat dat aangaat veranderd er niets.

En zoals ik al schreef desnoods stort je de pensioenbijdrage op een rekening waarvan het niet opgenomen kan worden voor consumptie. Het rendement is dan niet genoeg voor een pensioen volgens de regels zoals die nu gelden (middelloon) maar dat is dan hun eigen keuze. het potje staat er in ieder geval nog wel.

Het is flauw om te zeggen maar waarom moet oma ruim 4 ton op haar rekening hebben? Als het inkomen navenant was is het niet overdadig maar als ze zichzelf haar hele leven alles ontzegd heeft om te sparen vraag ik me af waarom. Het laatste hemd heeft geen zakken. Er zijn ook verschillende schenkingsmogelijkheden die fiscaal aantrekkelijk zijn als er teveel kapitaal op een rekening niets staat te doen ;-).
Met de aankomende differentiatie in de zorg en uitkleding van het pakket is het overigens niet onvoorstelbaar dat dat geld idd levensverlengend is tov dhr B.

Plaats reactie