Hmm, ik ben het met je eens wat betreft eigen verantwoordelijkheid. Maar hoeveel wetten zijn er de afgelopen 10 jaar wel niet doorheen gejast om juist ALLE eigen verantwoordelijkheid van de burger af te nemen? Toevallig loop ik vandaag weer tegen die nieuwe wet stilzwijgend verlengen aan van de PvdA.HansD schreef:Dus? Het dan maar volledig uit handen geven aan derden die er naar eigen inzicht mee mogen spelen? Ik ben toch meer voor de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Als ze het dan niet goed regelen is het hun eigen verantwoordelijkheid, als het nu niet goed geregeld wordt heb je daar geen enkele invloed op. Ik beheer het liever zelf zodat ik ook zelf verantwoordelijk ben.
Ook zoiets wat elke individu zijn eigen verantwoordelijkheid hoort te zijn (contracten aangaan en weer opzeggen), maar toch ineens bij wet geregeld moet worden. En voordat men open deuren intrapt: als er vanuit de consument grote vraag is naar een product met geen stilzwijgende verlenging, dan kunnen bedrijven op die vraag inspringen en daar (grof) geld mee verdienen. Een andere oplossing is gewoon op tijd opzeggen of als je het toch maar tijdelijk wilt, een contract aangaan en die direct weer opzeggen per verlengdatum. Kleine moeite toch? Ja blijkbaar.......
Algeheel rookverbod in de horeca? Wat is er mis met kroegen dit zelf te laten bepalen, waardoor er vanzelf rookvrije kroegen ontstaan als hier grote vraag naar lijkt te zijn. Als die er niet komen, is er geen markt voor en daar dus niet voldoende vraag naar.
Zo kan je nog 3784 voorbeelden verzinnen.
Pensioen ligt overigens iets lastiger denk ik. Je kiest voor een monetair beleid, waarvan iedereen kan profiteren of een individueel beleid. Dat laatste betekent ook meteen dat het hele huidige pensioenstelsel overboord kan. De huidige werkgeneratie betaalt nu voor de mensen die met pensioen zijn.