BMW 1 Serie M Coupé

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
WJ

Re: BMW 1 Serie M Coupé

Bericht door WJ » 15 jun 2015, 23:02

tomgtr schreef:Kafsbeek zit in Schiedam. 1 keer geweest toen ik X3 voor vrouw kocht. Inruil op Smax lag iets van 7000 Euro lager dan Breeman. Nog een keer gebeld of dat echt wel klopte en hij hier niks aan kon doen. Nee hoor dat was het maximale. Ok, weg gegaan en nooit meer terug gekomen. Nu X5 en M4 in Amsterdam gekocht. Ja glazen paleis. Maar prima behandelt, prima inruil en makelijk zaken doen. Is net als Den Haag geen dealer overigens maar gewoon onderdeel van BMW Duitsland volgens mij.

Maar welk stuk heb ik gemist dan. Of hebben jij en Ilja een ander stuk van de discussie gemist?
Je draagt nu in je post precies aan waar "wij voor zijn", de mogelijkheid tot het shoppen bij een andere aanbieder (in eigenland). Jij nam ook niet genoegen met die inruil prijs bij Kalfsbeek, je ging naar iemand anders. Waarom dat niet op grotere schaal?
Waarom laat je de ene dealer vallen voor een betere deal bij een ander, maar vind je het best dat 1 importeur die al deze dealers "in handen heeft" niet scherp (concurentie) word gehouden door een andere importeur met betere prijzen/service?

tomgtr

Bericht door tomgtr » 15 jun 2015, 23:19

Maar wie zegt datde NL prijzen niet scherp zijn? De prijzen in NL zijn ontzettend laag. Omdat BMW op een paar modellen een grote marge legt zijn de auto's te duur hier? Maar waarom zou BMW GmbH meerdere importeurs toelaten? Zodat er een concurentislag komt waardoor ze gezeik krijgen over afnemende service door uitgeknepen marges? Het gezeik kunnen oplossen van een failliete importeur? Een enigzins nivelerende werking is er door het gemak van grijze import. Voor de rest zouden ze wel gek zijn om meerdere importeurs aan te stellen. Gebeurt in andere landen volgens mij ook niet. En is denk ik in de meeste branches niet echt gebruikelijk. Bij Subaru heb of had je 2 verschillende dealer netwerken. 1 via de importeur en een groep van specilisten. Nou dat wekte geweldig zeg. Not.

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 16 jun 2015, 00:10

tomgtr schreef:Kafsbeek zit in Schiedam. 1 keer geweest toen ik X3 voor vrouw kocht. Inruil op Smax lag iets van 7000 Euro lager dan Breeman. Nog een keer gebeld of dat echt wel klopte en hij hier niks aan kon doen. Nee hoor dat was het maximale. Ok, weg gegaan en nooit meer terug gekomen. Nu X5 en M4 in Amsterdam gekocht. Ja glazen paleis. Maar prima behandelt, prima inruil en makelijk zaken doen. Is net als Den Haag geen dealer overigens maar gewoon onderdeel van BMW Duitsland volgens mij.

Maar welk stuk heb ik gemist dan. Of hebben jij en Ilja een ander stuk van de discussie gemist?
Schiedam is ruk, Kalfsbeek Brielle is top. Breeman alleen geweest met een event dus geen ervaring mee betreffende verkoop behandeling.

Wat ik voornamelijk niet snap is dat we zo gigantisch veel dealers dicht op elkaar hebben zitten. Waarom niet een aantal officiëlle onderhouds punten ivm "dealeronderhouden". En voor bijvoorbeeld de regio Rotterdam, dordrecht etc. een groot showroom complex. Dat lijkt mij kostentechnisch een stuk interresanter voor de importeur en voor de klant een breder beeld van het merk.

Andre

Bericht door Andre » 16 jun 2015, 01:48

Het lijkt dat de dealer je hier een goeie prijs voor je inruiler geeft. Maar als je nieuwe m3 koopt moet je eerst even 9 ruggen eraf trekken. Kijk dan even wat je dan voor je inruiler terug krijgt!

Toen ik een nieuwe rs3 heb besteld. Kijk ik eerst ook even naar de Duitse prijzen. Die komen beter overeen bij audi dan bij bmw!

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 jun 2015, 08:36

Dan blijft die 9k dus idd bij de dealer en niet Den Haag? Wat geeft "Duitsland" overigens voor je inruiler? Niet jij persoonlijk maar in het algemeen.
Dan is het nog beter te vergelijken, de meesten hebben een inruiler. Die je wss wel zal moeten exporteren maar dat zou een voordeeltje op kunnen leveren, bpm teruggaaf.
Blijft een hoop gedoe, afhankelijk van wat er onder de streep over blijft.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 16 jun 2015, 08:50

Nou ok dan. Het is de schuld van de dealer, alright. Mea culpa.
Ben blij dat ik 'm met de kop eraf heb gehaald toendertijd.
Ik denk dat ik er nog wel weer die prijs voor terugkrijg. :hungry: :tooth:

Maar hedentendage worden dealers ook uitgemolken en die doen dat weer bij hun klanten, weet ik alles van jammergenoeg.

:coffee:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 16 jun 2015, 08:58

Heb je een keertje geluk :) Als je de prijzen ziet dan zul je vast niet (te) veel afschrijven. Hoe lang heb je hem nu en al veel gereden?
Maar je wilt vast wel (ooit) weer eens wat anders. Wordt een lastige dit keer?

Robin

Bericht door Robin » 16 jun 2015, 09:32

Arthur schreef:Heb je een keertje geluk :) Als je de prijzen ziet dan zul je vast niet (te) veel afschrijven. Hoe lang heb je hem nu en al veel gereden?
Maar je wilt vast wel (ooit) weer eens wat anders. Wordt een lastige dit keer?
In december heb ik 'm 3 jaar, dus 2,5 jaar nu.
Ik kocht 'm bij 17k km en staat nu op 49k ofzo. Ik rij verrekte weinig de laatste jaren. Maar ik glij des te meer:)

Nu wil ik 'niks', ding is geweldig nog steeds. Ja wat ik wil is M2/3/4 in volgorde van belangrijkheid (en realiteit) voor mij(hoe mooi C63, GT3RS, GT4 en 488 ook zijn roflol, just kidding) maar bij die eerste moet ik eerst maar eens even gaan proefrijden en de boel op 'n rijtje zetten financieel gezien en wat ik dan eigenlijk voor 'icoon' wegdoe. Dit klinkt cheesie en lullig want 't is maar blik met wielen etc. Maar als je 'm hebt en er van geniet is 't wat begrijpelijker denk ik. En dat is 't voor 99% (hier) niet want niet mee gereden etc. Dat snap ik ook hoor.:)

Robin

Bericht door Robin » 16 jun 2015, 09:47

Oh ja, de P Zeros.
Geweldige sportzomerband vind ik.
Net wat lichter in de besturing dan de PS2s, maar zeer zeker qua grip bochtsnelheden hetzelfde naar mijn idee(droog), qua feel iets minder robuust en zwaar, PS2 was nogal erg zwaar aanvoelend in 't stuur.
Verder enorme tractie en iets minder 'n on/off knop qua grip/slip dan PS2 dus eigenlijk wat ik ook wilde in 'n sportzomerband. Nat is gewoon goed/prima. Ik kan wel hele sportauto testquotes aanhalen, maar heeft geen zin.
Ook 'n stille band voor wat het is, 245 35 v en 265 35 a op 19 inch. Zijn wel lappen:)

Mooiste is wel de Achilles driftband 225 45 18 rondom of de winter Mastersteel in dezelfde maat.
Is wel veel meer mijn ding, ik voel 'm dan ook beter aan wat ie gaat doen, maar je mist precisie en bochtsnelheden voor wat dat dan weer waard is.

Binnenkort de Pagid geels en die SRF remvloeistof erin en Stig Blomqvist Junior kan met z'n openface pothelm met drukknoppen uit 1978 weer even de beest uithangen:)

Macboy

Bericht door Macboy » 17 jun 2015, 00:12

Tom inderdaad wat WJ zegt. Buiten dat worden we vooral door de overheid genaaid natuurlijk.

Andre

Bericht door Andre » 17 jun 2015, 01:27

Dit heeft niks met de overheid te maken.

Netto prijzen heeft BMW NL op sommige modellen hier gigantisch verhoogd tov Duitse prijzen

Btw en bpm staat hier dan los van!

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 17 jun 2015, 08:25

Robin schreef:Oh ja, de P Zeros.
Geweldige sportzomerband vind ik.
Net wat lichter in de besturing dan de PS2s, maar zeer zeker qua grip bochtsnelheden hetzelfde naar mijn idee(droog), qua feel iets minder robuust en zwaar, PS2 was nogal erg zwaar aanvoelend in 't stuur.
Verder enorme tractie en iets minder 'n on/off knop qua grip/slip dan PS2 dus eigenlijk wat ik ook wilde in 'n sportzomerband. Nat is gewoon goed/prima. Ik kan wel hele sportauto testquotes aanhalen, maar heeft geen zin.
Ook 'n stille band voor wat het is, 245 35 v en 265 35 a op 19 inch. Zijn wel lappen:)

Mooiste is wel de Achilles driftband 225 45 18 rondom of de winter Mastersteel in dezelfde maat.
Is wel veel meer mijn ding, ik voel 'm dan ook beter aan wat ie gaat doen, maar je mist precisie en bochtsnelheden voor wat dat dan weer waard is.

Binnenkort de Pagid geels en die SRF remvloeistof erin en Stig Blomqvist Junior kan met z'n openface pothelm met drukknoppen uit 1978 weer even de beest uithangen:)
Dat die Pirelli lichter stuurt wil ik wel geloven want je ruilt hem om voor een versleten Michelin, dus zou hij sowieso lichter moeten sturen.
Toen ik enige tijd geleden mijn oude Michelins verving voor nieuwe stuurde hij ook lichter en mijn voorbanden zijn nog een stukkie breder als die "lappen" die jij achter heb.
Ik ben wel benieuwd hoe die Pagids geel remmen en hoeveel herrie en stof ze maken. Nu heb ik performance friction en die remmen goed ( veel beter dan pagid Blue die ik even gehad heb) maar beginnen op hun end te raken en ook wel te piepen.

Grtz, Hanz06

Robin

Bericht door Robin » 17 jun 2015, 08:37

Hans, dat kan inderdaad 'n placebo effect zijn bij mij hoor.
Maar ik wisselde de laatste maanden nogal eens van banden, en ik herinner mij toendertijd ook de nieuwe PS2 als zwaarder sturend in 't geheel(?) En daar komt nog bij dat m'n voorbanden nog niet écht superversleten waren tov de achterbanden:)

Macboy

Bericht door Macboy » 17 jun 2015, 11:45

We worden gewoon door iedereen genaaid :)

Dat gezegd hebbende: de netto catalogusprijzen in Nederland zijn toch vrijwel laagste van Europa. Dus daar ligt het natuurlijk niet aan. Maar bepaalde modellen werden onnodig hoog geprijsd zoals de 1M. Vervolgens gaat daar weer overheen de overheid.

Robin

Bericht door Robin » 17 jun 2015, 11:49

Ilija, netto catalogus prijzen de laagste, allemaal mooi, maar wat heeft de burger/persoon die 'm aanschaft daaraan? Dat zijn de brutoprijzen die tellen.

Macboy

Bericht door Macboy » 17 jun 2015, 17:32

Snap ik. Maar dus gaat al het geld niet naar de importeur en verdienen dealers niet extreem veel aan een auto. Om even de 'andere kant' tegemoet te komen in de redenering.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 17 jun 2015, 22:21

Dus even resumerend:

1) De nederlandse overheid gooit een belachelijke hoeveelheid belasting op auto's en zeker auto's uit het luxere en/of meer verbruikende segment.

2) om nog iets te verkopen zijn daardoor de ex belasting prijzen bij de meeste auto's extra laag in Nederland.

3) om nog af en toe een paar knaken extra te verdienen gooit BMW op een auto die zo uitverkocht was een paar duizend extra marge.

Ik ben nog verbaasd nog geschokt over bovenstaande feiten. Ik hoor geen van die mensen bv zeggen dat Porsches veel te duur zijn. En als je naar de winstmarges van Porsche per auto kijkt vs bijna alle andere merken zou dat een veel geloofwaardiger commentaar zijn.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 17 jun 2015, 22:33

Nou ja, iedereen wil geld verdienen en ook BMW Nederland. Maar waar 'de vrije markt' in dezen faalt is dat de BMW importeur feitelijk een monopolist is. Er is geen concurrentie binnen Nederland, er is geen keuze met welke importeur je in zee gaat. Binnen zekere grenzen kunnen ze nu vragen wat ze willen, je hebt (op import na) toch geen keus. Was ook zo bij mijn V60 Hybridehok, half Nederland wou voor 31 december zo'n ding op kenteken (ik ook) dus we hebben zeker 10.000 euri per auto teveel betaald, de importeur had bijna carte blanche wat ze voor die hokken konden vragen. Leuk voor de importeur natuurlijk maar soms wel een tikje zuur. Het BPM voordeel op mijn auto (de korting door de overheid dus) is er door de importeur weer doodleuk bij op gegooid. Tja. :)

Nou ja, ik zou misschien (waarschijnlijk...) hetzelfde hebben gedaan in hun positie. Maar voor de marktwerking en voor ons als consument zou het beter zijn als er niet 1 importeur per land zou zijn.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 17 jun 2015, 23:01

Is het in een ander land anders dan? En hoe werkt dat als dealer. Kan je dan je auto's bij verschillende importeurs betellen? Of hoort bij elke importeur een eigen dealernetwerk? Er zijn nu al te veel dealers en veel kunnen al nauwelijks poepen van de honger.

Robin

Bericht door Robin » 18 jun 2015, 06:45

tomgtr schreef:Dus even resumerend:

1) De nederlandse overheid gooit een belachelijke hoeveelheid belasting op auto's en zeker auto's uit het luxere en/of meer verbruikende segment.

2) om nog iets te verkopen zijn daardoor de ex belasting prijzen bij de meeste auto's extra laag in Nederland.

3) om nog af en toe een paar knaken extra te verdienen gooit BMW op een auto die zo uitverkocht was een paar duizend extra marge.

Ik ben nog verbaasd nog geschokt over bovenstaande feiten. Ik hoor geen van die mensen bv zeggen dat Porsches veel te duur zijn. En als je naar de winstmarges van Porsche per auto kijkt vs bijna alle andere merken zou dat een veel geloofwaardiger commentaar zijn.
Zoiets ja.
Dikgedrukt: Ik zal even het betreffende draadje erbij gaan zoeken :tooth:

Wat is 'te duur'. Porsches zijn over 't algemeen voor mij 'te duur' voor wat 't biedt in 't geheel, in Nederland.
Zitten wel 'n paar tussen die ik wel blief, maar die ik echt 'te duur' vind voor wat 't is, in Nederland.Met een M2/3/4 ben ik ook prima bediend, beleef ik meer lol van daily tot track en driften. Maar da's voor iedereen anders. M2/3/4 zijn ook niet gratis, maar bieden ook 'n complete package, naar mijn idee, die mij meer past.

:coffee:

ErikS

Bericht door ErikS » 18 jun 2015, 08:34

M2/3/4 zijn ook niet gratis, maar bieden ook 'n complete package, naar mijn idee, die mij meer past.
Een Porsche kan je ook niet naast deze wagens leggen inderdaad.
Misschien wel kwa 0-100 0-200 tijden etc. maar niet als totaal package. (Toch die familie die mee moet kunnen..... :tooth: )

@Tomgtr; Helemaal eens. Overal moet olie tussen de lagers blijven zitten.

Snipe

Bericht door Snipe » 18 jun 2015, 09:04

Wouter81 schreef:Nou ja, iedereen wil geld verdienen en ook BMW Nederland. Maar waar 'de vrije markt' in dezen faalt is dat de BMW importeur feitelijk een monopolist is. Er is geen concurrentie binnen Nederland, er is geen keuze met welke importeur je in zee gaat.
Monopolist? Als je de BMW-importeur te duur vindt, koop je toch gewoon een Audi of een Mercedes? En als je met alle geweld een BMW zou willen hebben, heb je ook nog de keus om 'm zonder veel extra moeite uit ieder willekeurig Europees land te halen.

Robin

Bericht door Robin » 18 jun 2015, 09:25

ErikS schreef:
M2/3/4 zijn ook niet gratis, maar bieden ook 'n complete package, naar mijn idee, die mij meer past.
Een Porsche kan je ook niet naast deze wagens leggen inderdaad.
Misschien wel kwa 0-100 0-200 tijden etc. maar niet als totaal package. (Toch die familie die mee moet kunnen..... :tooth: )

@Tomgtr; Helemaal eens. Overal moet olie tussen de lagers blijven zitten.
Dikgedrukt. Er zijn nogal wat Porsches die ik niet verruil met de 1M. En dan kom ik nogal eens op drift en trackdays. Overschat 'een Porsche' niet en onderschat een 'M3/4' niet voor wat 't is.

Dit zal wel weer zwaar verkeerd geinterpreteerd worden door een paar, maar so be it. :D

ErikS

Bericht door ErikS » 18 jun 2015, 10:19

Dikgedrukt. Er zijn nogal wat Porsches die ik niet verruil met de 1M. En dan kom ik nogal eens op drift en trackdays. Overschat 'een Porsche' niet en onderschat een 'M3/4' niet voor wat 't is.
Dat is nou juist wat ik ook probeer te zeggen;
Juist een M is geschikter voor dat werk. Een trackday? GT4. Straat fun + driftfun etc; BMW M.

Een Porsche gaat dan al snel veeels te gek volgens mij.

Robin

Bericht door Robin » 18 jun 2015, 10:58

ErikS schreef:
Dat is nou juist wat ik ook probeer te zeggen;
Juist een M is geschikter voor dat werk. Een trackday? GT4. Straat fun + driftfun etc; BMW M.

Een Porsche gaat dan al snel veeels te gek volgens mij.
GT4 is meer dan fenomenale trackdayauto en meer niet (zo zie ik 't ):)

Een Porsche gaat te gek? Hoe bedoel je dat?

Plaats reactie