Kijk voor de grap maar eens op mobile.de en je zult zien dat er amper een 718 in Duitsland te vinden is voor onder de €70k. Ook in Duitsland gaat de 718 S met opties met gemak richting de €80/90k.
Er is bijna niemand die een “beetje aangeklede” Porsche wil. En dus heel weinig mensen die een 4-cilinder Porsche willen rijden juist omdat ze geld hebben voor meer. En kennelijk loopt het met de verkopen in Duitsland ook niet storm, getuige het feit dat ze scherpe lease tarieven daar willen aanbieden.
Conclusie: het lijkt me heel verstandig van Porsche om niet veel op de opties te willen verdienen en gewoon de verkopen van de 718 te boosten en dat kan alleen als de opties gewoon “voor niets” worden aangeboden. Kortom tijd om wat te stunten met de prijzen.
Dat het in Nederland duurder is dan in Duitsland is helder, maar maakt geen verschil. In Duitsland is de 718 namelijk net zo duur als de 981 met 6-cilinder terwijl in Nederland de 718 rond €7500 goedkoper was dan de 981. En je zou dan verwachten dat het met de verkopen beter gaat. Niets is minder waar, omdat mensen die dit uitgeven genoeg te besteden hebben en toch al €90k konden uitgeven.
Die €7500 is dus alleen interessant voor iemand als ik. Die helaas niet meer dan €70k aan een leaseauto kan uitgeven en toch heel graag Porsche wil rijden. Dat soort gekken zijn er niet zoveel vrees ik.
En dan rij ik alsnog niet in een 718 maar in een Mini