Bericht
door Enzo » 19 nov 2023, 23:27
Ik weet niet waarom ik plots voorbij dit topic terecht kom, maar heb e.e.a. even doorgelezen en zie dat er veel weerstand is tegen de Islam hier. Ik onthoud me normaliter van iedere vorm van politieke uiting en al helemaal online. Echter, er moet mij wel wat van het hart als ik dit zo lees. Er zijn veel Palestijnse Christenen, maar ik weet niet of dat hier bekend is. Palestijn betekent niet automatisch moslim. Israeliër is wel automatisch jood, want Israël staat voor een 'all jewish state'. Ikzelf ben van mening dat de Palestijnen al jarenlang onderdrukt worden en Hamas een hele nare uiting is van dit kwaad. Ik denk ook dat de huidige politiek van Netanyahu ervoor zal zorgen dat de komende decennia meer haat jegens Israel kan ontstaan, een soort Hamas 2.0 zal opstaan vrees ik.
Voor velen zal gelden dat ze met afschuw keken naar de slachting die Hamas aanrichtte, maar dat ze ook niet achter de Israëlische genocide (want dat is het nu gewoon) staan. Let overigens op: mensen die zeggen 'dan had je daar maar niet moeten gaan wonen', snappen niet dat Israël voor Palestijnen beslist of je een paspoort krijgt en üerbaupt of je kunt vliegen/studeren/zorg krijgen. Zo makkelijk is het daar niet wegkomen, laat staan als je familie daar zit.
Ik kan zelf als Amsterdamse Nederlander, werkend in een bekende Joodse buurt in Amsterdam, zeggen dat ik soms (lees: dikwijls) problemen heb met Joodse opvattingen, uitlatingen, manieren. Er wordt doorgaans erg dwingend gesproken richting anderen en dan kun je er nog voor gestudeerd hebben, eigenlijk wordt alles wat je zegt in twijfel getrokken en doe je het nooit goed. Op de een of andere manier is het bij veel mensen bekend dat Islamitische vrouwen door het leven gaan met een hoofddoekje en dat wordt als 'anders' gezien, maar het dragen van een pruik door een Joodse vrouw is dan weer 'normaal' (?). Mij wordt overigens vaak door Joodse vrouwen en mannen gevraagd of ik in God geloof, en als ik zeg van niet, waarom ik een ongelovige ben.
Ik vind het jammer dat we vaak met 2 maten meten.