Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Van keiharde Radicals tot zachte ronde Aston Martins, dit is het forum voor Engelse automobielen.
Plaats reactie
leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door leonard » 09 mei 2009, 14:21

Goed verslag Rico!!

wat zou de levertijd zijn van een RS ???

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34567
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door JP » 09 mei 2009, 14:27

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Heeft hij gewoon de 305pk's ingevuld bij kw? Of zou hij een 415pk RS te koop hebben?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1496
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door mrbbs » 09 mei 2009, 15:44

Net ook de testrit achter de rug met de focus rs, een witte. Moet zeggen hij ziet er echt bruut uit. Volgens mij de kleur waar hij best in uitkomt.
Als je het wat beschaafder wil hebben en wat minder wil opvallen koop je voor mij best de blauwe.

Zoals hierboven gezegd vind ik ook de zit positie wat te hoog. Heb wel gezien dat je de voorkant van de zetel nog wat lager kunt zetten (via het rail-mechanisme).
Dat zal al iets helpen. Jammer dat je het stuur niet zo heel dicht naar je toe kunt trekken. Ik zelf ben 1m94 en heb daar toch wel wat last van.
Het rijden zelf dan.. wel ik moet zeggen dat ik wel versteld sta van de souplesse van de motor, voor je het weet zit je aan 160kph zonder dat het moeite lijkt te kosten.
Echter heeft dat wel als nadeel dat je minder sensatie voelt, maar de soepele motor laat je wel toe om de wagen ook iedere dag te gaan gebruiken. De turbo zit niet constant te duwen zodat hij nerveus aanvoelt en je alleen maar wilt "duwen".
Torque-steer is beperkt, maar nog steeds voelbaar, zeker op wegen met wat bolling (wat je natuurlijk in Nederland minder last van hebt).
Wegligging is best heel goed, snelle sluitende bochten aan 140-150kph geven je echt wel het vertrouwen omdat ook zo snel te gaan doen.
Alleen het speelse heb ik nog niet kunnen ontdekken, de wagen is niet gemaakt om te schuiven of erg onnozel te gaan doen. Wel om erg snel te gaan.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 09 mei 2009, 16:14

lancerevoclub.org schreef:Net ook de testrit achter de rug met de focus rs, een witte. Moet zeggen hij ziet er echt bruut uit. Volgens mij de kleur waar hij best in uitkomt.
Als je het wat beschaafder wil hebben en wat minder wil opvallen koop je voor mij best de blauwe.

Zoals hierboven gezegd vind ik ook de zit positie wat te hoog. Heb wel gezien dat je de voorkant van de zetel nog wat lager kunt zetten (via het rail-mechanisme).
Dat zal al iets helpen. Jammer dat je het stuur niet zo heel dicht naar je toe kunt trekken. Ik zelf ben 1m94 en heb daar toch wel wat last van.
Het rijden zelf dan.. wel ik moet zeggen dat ik wel versteld sta van de souplesse van de motor, voor je het weet zit je aan 160kph zonder dat het moeite lijkt te kosten.
Echter heeft dat wel als nadeel dat je minder sensatie voelt, maar de soepele motor laat je wel toe om de wagen ook iedere dag te gaan gebruiken. De turbo zit niet constant te duwen zodat hij nerveus aanvoelt en je alleen maar wilt "duwen".
Torque-steer is beperkt, maar nog steeds voelbaar, zeker op wegen met wat bolling (wat je natuurlijk in Nederland minder last van hebt).
Wegligging is best heel goed, snelle sluitende bochten aan 140-150kph geven je echt wel het vertrouwen omdat ook zo snel te gaan doen.
Alleen het speelse heb ik nog niet kunnen ontdekken, de wagen is niet gemaakt om te schuiven of erg onnozel te gaan doen. Wel om erg snel te gaan.
Aha, dezelfde ervaring wat betreft de motor, de souplesse. Daarom kon ik de snelheid niet zo goed inschatten in vergelijk met de 2003 versie. Wit zou ook mijn voorkeur zijn, met antraciet wielen.

Later komt er waarschijnlijk een optie met witte wielen en cup banden.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1496
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door mrbbs » 09 mei 2009, 17:53

ik moet wel zeggen dat ik de vorige motor veel leuker vond. Vind die nieuwe Volvo motor de zwaar wegen op de neus. Ik had liever een doorontwikkelde 2.0l duratec gezien.

Mark
Berichten: 1200
Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Mark » 09 mei 2009, 19:39

Ook ik heb er een middagje mee kunnen stoeien, bovenstaand klinkt bekend in de oren. De Focus waar ik mee reed (blauw, zou mijn keus ook zijn) had de stoel wat lager in het stoelframe staan, dit was door de Ford dealer gedaan dus ik verwacht geen enge verhalen als door Rico geschetst. De zitpositie was voor mij perfect in te stellen en de drie meters boven op het dashboard zijn een mooie verwijzing naar de Escort RS Cosworth.

Volgens mij ben ik de enige die het exterieur tegen valt. Het kwam me een beetje plastic-fantastic over; nep roostertjes etc. Dit had van mij niet gehoeven en bij de Cosworth ben ik beter gewend. Verder is de Focus een grote auto, naast mijn Cos viel dat heel erg op en bijna vond ik de Cos subtiel worden.

Het rijsensatie vind ik in een woord super. Nog geen enkele auto heeft zo'n indruk op me gemaakt qua bochtsnelheid en tractie. De vorige RS vond ik leuk maar niet spectaculair, dit wel. De RS valt echt op de milimeter precies in te sturen en geeft heel veel vertrouwen, veel meer dan een EVO 8 of Impreza (uit 2005). FWD; in dit geval kan ik er goed mee leven!

Gebruikersavatar
Chris van S.
Berichten: 2065
Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
Locatie: Reeuwijk

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Chris van S. » 09 mei 2009, 20:20

Joop schreef: Afgelopen weekend reed er ook een Engelse Focus ST (vorige generatie Focus) mee met de Dutch Spring Run. Die Focus is inmiddels ook door de eigenaar opgevoerd tot 300PK, maar op de limiet gaat de voortrein toch stuiteren bij hard de bocht uit accelererend. Limiet is dan toch echt bereikt.
Zelfs in standaard spec gaat de voortrein van de ST op limiet stuiteren.
Als je bijvoorbeeld een lange 180gr bocht niet mooi zuiver pakt heb je kans lekker rechtdoor te vliegen.
De voorwielen verliezen hun tractie na de APEX zodra de motor vol vermogen leverd.

Ford heeft een mooie prestatie geleverd door met de RS dit nadeel te minimaliseren.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22516
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Niels » 09 mei 2009, 22:40

De Recaro's zijn dermate aftermarket dat ze waarschijnlijk echt los op een slede te monteren zijn. Met een beetje geluk kun je ze dan misschien nog wat lager kunt zetten en dan zou dat geen probleem moeten zijn met eventuele claims. Je maakt dan immers gewoon gebruik van de verstel mogelijkheden. Ik kan er naast zitten maar het zou kunnen :wink:

De voorwielophanging is voorzien van het RevoKnuckle systeem evenals de R26R. Gequote van autowereld.com:
RevoKnuckle
Het is vrij ongewoon om 300 pk op de voorwielen los te laten. Ford heeft dan ook overwogen om vierwielaandrijving toe te passen, maar het extra gewicht wat dit met zich meebrengt heeft de ingenieurs doen zoeken naar een andere oplossing. Zo krijgt de Focus RS de beschikking over de innovatieve ‘RevoKnuckle’ voorwielophanging. Deze ophanging is ontworpen om ‘torque steering’, een effect wat optreed wanneer je te veel vermogen op een voorwiel aangedreven auto los laat, te verminderen. Samen met het Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip differentieel moeten de 300 paarden zonder problemen verwerkt kunnen worden. Ford claimt dan ook dat ze de best presterende en best sturende auto in hun klasse hebben ontwikkeld.
Afbeelding

Standaard McPherson:
Afbeelding

Zo'n RS maakt nog wel eens kans om op de oprit te komen als ie binnen mijn budget gaat vallen :shakeit:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Hans R » 10 mei 2009, 10:14

Harrie schreef:Ook ik had al met de nieuwe RS mogen rijden, maar had gewacht met een review omdat ik eerst de reacties hier wilde weten. Ik kan me in enkele bevindingen wel vinden. Een vergelijk met een 130i, tja.,...waarom niet. Een vergelijk RWD FWD vind ik niet helemaal op zijn plaats, maar daar kom ik nog op terug.

In de praktijk vind ik de auto niet anders dan het gevoel wat ik met de foto's had. Van voor vind ik het een brute verschijning. De vormgeving van het model Focus II blijf ik helemaal niks vinden. Van achter wel dik, maar niet echt mooi. Maar het blijft een dikke verschijning. Van binnen zijn de materiaal weer van een klasse hoger dan in de Focus I. De vormgeving vind ik echter saai. De extra meters op het dashboard vind ik een rommeltje, maar ben wel bij dat er die meters extra inzitten. Helaas is de turbometer niet betrouwbaar, is gewoon een leuke gadget. De stoelen....fantastische zit!! Inderdaad is de zit te hoog, is ook al bij de Focus ST en de Fiesta ST. Maar....de Recaro's in de RS zijn met een trukje een stukje lager te zetten. Je moet enkele schroefjes los halen, er zijn al enkele gaatjes voorzien. :wink:

Starten, een dik geluid, en verandert in een machtig geluid met gasgeven tijdens rijden.

Rijden, de auto voelt veel zwaarder aan dan de RS mk1. Minder agiel, en minde llchtvoetig. Ondanks dat het een turbo is hangt ie wel goed aan het gas. Is ie sneller...weet ik niet. Er zijn een paar dingen daardoor ik het niet durf te zeggen. Met de RS mk1 komt de versnelling explosiever in. De RS2009 gaat geleidelijker maar maakt daarentegen een machtig geluid. Ik had helaas de PDA niet bij me, kon het dus ook niet snel even meten. De meetgegevens van Evo geven aan dat beide tot 160 even snel zijn. In de hernemingen is de 2009 versie sneller.

Een dik pluspunt tov de RS mk1 is toch wel de tractie in de 1e versnelling. Ik mag wel zeggen dat dat bij de RS2003 er eigenlijk niet is, en bij de 2009 versie is dat gewoon goed geregeld.

Sturen; nu kom ik op het punt RWD of FWD. Als je verwacht dat je tijdens uitbreken het gas los halen de auto weer in lijn hebt dan ben je niet geboren voor een RS. Daar is maar 1 remedie voor. VOL OP HET GAS!! Dat is wat deze auto's fabulous maken. Je moet de ballen hebben om op het gas te blijven staan. Liften, en je bent verloren. De bochten snelheid van zo'n RS is veel hoger dan welke RWD dan ook. Dat is wat ik zoek in een dikke hothatch. De Duitsers hebben daar een prachtige zin voor. Wie auf Schienen.

Ben je een fan van driften dan is inderdaad een RWD auto je keus en is deze RS niets.

50.000 euro. Ik vind het teveel, ook voor het gebodene. Koop ik hem? Nee, nu zeker niet. Ik wacht af over pakweg 2-3 jaar en wat de mogelijkheden met deze auto verder zijn, maar ik heb al begrepen dat 400+ PK redelijk simpel te verkrijgen zijn.
+1 :thumbup:

Mooi verslag, en idd gassen met FWD! De GP is ook zo lekker tailhappy gas erop en gaan! 8)
En wat je zegt deze RS is voor het mooie net te zwaar, ik denk dat RS mk1 leuker is.. (beide nog nooit gereden trouwens)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Aernoudt » 10 mei 2009, 11:47

Afbeelding

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22516
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Niels » 10 mei 2009, 11:51

Dat is een mooi plaatje :thumbup: :thnx:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Aernoudt » 10 mei 2009, 11:58

Heb er helaas geen versie van waar het Alfa systeem (zoals wat er in een 147 / 156 zit) naast staat, die hebben ook een aangepaste McPhurson constructie. Qua verfijning vind ik het Alfa systeem mooier omdat het tevens een deel van de krachten weghaalt bij de topmount.

Verder blijft het fwd; best leuk, kunt er zeker lol mee hebben, maar haalt het niet bij de rwd beleving en 'total control'.

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Mark Nauta » 10 mei 2009, 14:23

Mooie verslagen heren!! Ik heb de auto alleen nog maar gezien en niet gereden. Qua looks overtuigd de auto zeer zeker. Leuk om te lezen dat hij ook qua rijden prima z'n werk doet, natuurlijk binnen de grenzen van fwd.

Gijs
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Gijs » 11 mei 2009, 10:44

Mooie verslagen! Weet ik alvast een beetje wat ik kan verwachten.
Ik was in eerste instantie een beetje verbaasd dat een 130i zo goed kan bijblijven, maar als ik de metingen van AMS vergelijk tussen de RS en 130i dan is het een 0-200 in 25,4 resp. 26,0 sec. dus dat klopt gewoon precies met Rico's ervaring. Blijkbaar heeft een RS op hogere snelheid (veel) meer last van de luchtweerstand en is een 130i gewoon erg snel voor z'n vermogen.
Hoe gek het misschien ook klinkt, ik ben blij dat de RS ook voor dagelijks gebruik een makkelijke auto is gebleken, aangezien ik hem toch ook 'normaal' wil gaan gebruiken, samen met m'n huidige auto. En die stoel, ach, die krijgen we vast nog wat omlaag.
Voor de pure brute fun hou ik het lekker bij de Cossie, waarvan ik me eigenlijk nu pas realiseerde dat die zich qua acceleratie toch echt in een different league bevindt.

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 11 mei 2009, 11:46

Ja hallo zeg. Een 400 pk Cosworth die 1200 kg weegt. Ik mag ook inderdaad wel hopen dat die een klap sneller is. :wink:

Prestaties vielen mij wel een beetje tegen. Maar ik heb ook al een testverslag gezien waar de RS2009 in 21 seconden op de 200 zat. Ik wil dus nog even de tijd afwachten om daar echt een oordeel over te kunnen geven.

Maar als ik zo bekijk dat AMS, SportAuto en EVO geen geweldige tijden hebben......... :?

Gijs
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 mar 2008, 21:17

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Gijs » 11 mei 2009, 12:53

Harrie schreef:Ja hallo zeg. Een 400 pk Cosworth die 1200 kg weegt. Ik mag ook inderdaad wel hopen dat die een klap sneller is. :wink:
En als het goed is binnenkort zelfs een dikke 500++pk 8) 8) 8)
Maar, uiteraard is een 20 jaar oude Cossie geen match voor de RS als het op driveability en weggedrag aankomt.
Ik ben benieuwd naar wat ik straks kan klokken voor 0-200 e.d. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat de meeste acceleratiecijfers van erg jonge exemplaren komen, en daarom wat aan de hoge kant zijn. Wellicht dat een lekker 'los' exemplaar zomaar een aantal seconden kan pakken op een 0-200 sprintje.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43428
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Arthur » 11 mei 2009, 12:55

En anders maar niet :wink: Als ik het verslag zo lees is het gewoon een superfijne kar :thumbup:

Harrie
Berichten: 1908
Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Harrie » 12 mei 2009, 11:26

Een witte met zwarte wielen. Ziet er goed uit!

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door RVV » 12 mei 2009, 11:36

Gijs met die insteek denk ik dat je als Ford liefhebber heel veel plezier zult hebben van de RS !

Zoals ik al schreef, je krijgt geen spijt van zo'n auto.

Hunter
Berichten: 1448
Lid geworden op: 10 okt 2007, 12:22
Locatie: Nieuwegein

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Hunter » 12 mei 2009, 12:39

Inderdaad de beste combi Harrie! Prachtig! 8)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Focus II RS

Bericht door Macboy » 18 mei 2009, 16:41

Rico schreef:(...)

Conclussie:

Is dit een auto voor mij ? Als ik alleen maar FWD auto's of AWD auto's was gewend, dan was het een kanshebber. Maar de auto in deze vorm kent voor mij teveel nadelen. Nadelen die een ander minder zwaar zal laten wegen, maar waar ik nu eenmaal niet aan voorbij kan en wil gaan,. De aandrijving is voor een FWD zeer goed, maar ik mis het gevoel van het werken met de hele auto dmv het gas op de achterwielen. De auto kent teveel ergonomische missers, en dan heb ik het over de zit en de bediening van de pook. De looks zijn IRL toch dik in orde, maar het is een attentiehoer. Daar moet je wel van houden, toevallig doe ik dat. Verder is de auto best groot. Voor of nadeel laat ik in het midden..

Dan de 50000 euro vraag.. is dit een auto die ik Andre zou afraden.. op basis van wat ik heb gezien en heb ervaren.. ja. Maar gelijktijdig zeg ik, dat iedereen die ondertussen een Focus RS heeft besteld, en ook al heb je er niet in gereden.. JE KRIJGT GEEN SPIJT van deze auto.. want voor de liefhebber die dit concept zoekt is er gewoon niks beters te verkijgen (afgezien van de Megane R26R die ik net zo hoog inschat)

Nog even terugkomend op de vraag 130i of Focus RS.. ik kies voor de 130i.. Maar dat is puur op persoonlijke gronden, niet omdat de 130i de betere auto is.. op sportief vlak en prestatie vlak wast de Focus RS de 130i de oren. Maar ik ben nu eenmaal een BMW man.. en blijf er bij dat de enige juiste aandrijving, achterwielaandrijving is.
Geweldig verslag Rico. Maar één ding: hoe zou je conclusie zijn als de prijs EUR 39.000,= zou zijn ? En dat is wat ie eigenlijk zou moeten kosten volgens de ons omringende landen. Tuurlijk veranderen de woorden niet, maar feit is wel dat je hem zou overwegen voor 50k, maar voor 39k zou het dan toch een must buy moeten worden ?

Andre
Berichten: 11412
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Andre » 18 mei 2009, 17:22

Ja voor dat geld zou het een mooie auto voor erbij zijn dat zeker.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 17:30

Ondanks FWD? :shock:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12633
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Snipe » 18 mei 2009, 17:37

Hans GP schreef:Ondanks FWD? :shock:
Hahaha, laten we het in dit topic nog even overdoen :hosanna:

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !

Bericht door Hans R » 18 mei 2009, 17:39

Hehe.. :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten