BMW M3 GTS

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Downforce Hans

Re: BMW M3 GTS

Bericht door Downforce Hans » 23 aug 2010, 11:29

Macboy schreef:Dan rest mij niets dan een LOL uit te spreken voor Metin die owned was over het verkeerde nummer, maar natuurlijk helemaal Hans die owned was vanwege de geniale Kiss reply van Metin !

Wat een leuk forum kan het soms zijn :clap:
Toen ik Metin zijn reply las dacht ik ook even "k#t" heeft hij weer het laatste woord.......... :mrgreen:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 aug 2010, 11:44

steve smith schreef:
....maar je hebt wel tijd nodig om dat ding omhoog te zetten (zoals ik in de test ook lees gezien de referentie naar langere veerwegen) en dus ook uit te wegen. Zoals je zelf weet ben je daar gewoon anderhalf a twee uur mee zoet. Vind de wijze waarop de test uitgevoerd absoluut een flater voor BMW, maar ook een gigantische flater voor SportAuto. In de haast "de eerste" te zijn is er half werk geleverd, getuige ook de "nasshandling" tijd. Dat ding moet plankhard dichtgedraaid hebben gestaan. Leuk dat alles verstelbaar is en dus extremer, maar zorg dan wel dat die afstelling een beetje in de buurt komt van wat je er mee gaat doen, en reken de auto er niet op af als deze verkeerd ingesteld staat. Wij sturen toch gvd geen UK e46 M3 op KW-clubsport naar buiten een natte NS op terwijl alles nog op "Spa/Droog/Cups" staat?
Ik weet de exacte woorden in de test niet. Ik had hier namelijk ook al even over gefilosifeerd maar het leek mij het meest logische als Sportauto van de rijhoogte afgebleven was, omdat dat nogal veel invloed heeft op je onderstuur/overstuur karakteristiek. Daarbij zet je hem hoger dan verlies je juist uitgaande veerweg, dat heb je juist nodig. Ingaande natuurlijk ook maar als je maar van de bumpstops af blijft dan zou het prima moeten zijn. Als er een schroefset op zit met vrij strakke veren dan heb je die uitgaande veerweg evengoed niet (en vrij weinig ingaande veerweg)

Ben dat ook met Andre eens, ze hadden er wat simpelers op moeten zetten, kijk bijvoorbeeld naar een CSL daar is zo ongeveer niks aan af te stellen en die deed het ook prima.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 aug 2010, 11:56

Hielke schreef:
romo schreef:Wat moet je nu nog meer zeggen;

Andre noemde het vele malen en ik ook; massa...................en daar is er helaas te veel van..................

Geen slechte auto, geen slechte motor, geen beroerde wegligging.................allemaal dik voormekaar....................maar met 300kg minder was het geen slechte auto, maar een van de beste ..........
300 kg is een no go, maar ook niet nodig om GT3 Ringtijden te evenaren. 100 kg is al meer dan genoeg om een seconde of 10 te pakken. Misschien is zelfs 50 - 75 kilo al genoeg om het bestaande gat te dichten.

Je vraagt je dan een aantal zaken af. Wie runt de M afdeling van BMW? Marketingbobo's met rekenmachines?
Hebben ze bij BMW tijdens de ontwikkelings en testfase zitten slapen? Hebben ze het effect van de Ringtijden van Saurma durven onderschatten?

En mischien de vraag om de andere vragen overbbodig te maken. Was het nu echt zo moeilijk om die 50 - 100 kilo te vinden? Immes, of ze nu 20 miljoen euro op die 150 GTS-en winnen of verliezen, op de totale omzet doet het er niet toe. De imagoschade hakt er financieel waarschijnlijk veel zwaarder in.

Laat ik eens de aanzet tot een antwoord geven:

1. Vervang de zware en gevoelloze DSG bak door een gerobotiseerde CSL versnellingsbak.
2. Monteer keramische remmerij. Remprobleem ook direct opgelost.
3. Monteer ipv alleen een achterdemper een volledige lichtgewicht uitllaat.

Deze drie elementen opgeteld wegen samen ongeveer 70 kilo. Het effect van de draaiende massa van de keramische remmen mag daarbij niet onderschat worden.

En waarom de motor in vergelijking met de standaardmotor minder dan 105 pk per liter levert snap ik ook niet.

Resumerend: de kansen lagen er maar bij BMW hebben ze zitten slapen.
Punt 1: Als je naar tijden kijkt dan is de DKG denk ik gewoon de snelste simpel zat. Gewicht van een SMG 6 bak + toebehoren is ook niet weinig als je het opzoekt bij Getrag. Handbak zou lichter zijn, maar als je bijvoorbeeld naar een CSL kijkt, 1 van de redenen dat die auto's zo makkelijk te rijden zijn is die bak, je hoeft niet meer zelf te schakelen met tussengas, elke newbie kan er vrij snel heel hard mee gaan. Het bespaart de rijder gewoon een hoop werk.

Punt 2: Keramische remmen heeft niet altijd nut, ze kunnen niet de temperaturen van staal aan, ze zijn alleen lichter. Ook duur om te vervangen. Veel Porsche circuitrijders doen er weer staal op omdat de kosten anders uit de hand lopen.

Punt 3: is wel een goede, GT4 uitlaat oid. Je zit tegenwoordig met geluidslimieten op circuits dus je kan niet helemaal open en ultralicht gaan.

Volgens mij heb je helemaal geen exotische spullen nodig om 70 KG te vinden. Minder elektronica en voor gewone gebruikers het klimrek achterin er uit en je komt ook al een heel eind :)

Waarom die motor minder levert heb ik wel een idee naar, inhoud is waarschijnlijk vergroot door een langere slag, dan word veel toeren draaien kritischer omdat de krachten op je krukas en drijfstangen groter worden. Je kan dan dus minder doen op dat gebied. In de racerij zijn de rebuild intervallen korter maar in feite is dit een motor waar je gewoon 2 ton op zou moeten kunnen zetten. Wel veel meer koppel door de extra inhoud zou ik denken.

Hielke

Bericht door Hielke » 23 aug 2010, 12:12

Ben het voor de verandering eens niet met je commentaar eens Bert.

Ook omdat je commentaar op mijn post levert natuurlijk :lol:

DSG bak is voor circuitwerk op de limiet gewoon te zwaar. Echte racers rijden met sequentiële racebakken, dat is heel wat anders dan de op comfort gerichte dsg dingen.

Dure vervanging keramische schijven is wederom een financiële afweging.

Je motor verhaal is quatsch. Porsche haalt uit een grotere cylinderhoud per cylinder juist wel die pk's.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 aug 2010, 12:28

Porsche heeft ook een ander type motor. Je zou boring x slag moeten vergelijken. De GTS motor is in de basis gewoon een E92 M3 motor met een vergrote inhoud. Er zitten limieten aan wat je met zoiets kan doen ivm krachten op je drijfwerk en dingen als harmonische trillingen die een probleem worden op hogere toerentallen. De E46 GTR had met een 4.0 motor al 500 PK dus ze weten wel hoe het werkt bij M, maar gaan niet zo ver voor een auto voor op straat.

Ook eigen belang van BMW waarschijnlijk. Als je 150 van die dingen maakt dan moet je ook spare parts hebben, BMW wil er waarschijnlijk geen magazijn aan onderdelen aan over houden voor als die motoren in elkaar draaien. Wat terugschroeven is dan logisch. Porsche heeft een veel groter aantal auto's rondrijden dus dat maakt het makkelijker.

Wbt die DKG bak. Natuurlijk willen echt racers een seq bak, die zijn maar 30-35 KG in plaats 60+ wat een E90 handbak weegt. Alleen dit is geen auto voor de 'echte racers' voor amateur gebruikers weegt het gewichtsverschil niet op tegen het gemak dat het geeft. Een echte seq bak moet elke 50 uur uit elkaar en daar zit je ook niet op te wachten. Ik denk dus dat BMW wel zeker de juiste keuze gemaakt heeft door met de DKG te gaan.

Maw niet zozeer een verhaal van wat is er mogelijk maar meer wat is er praktisch.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 aug 2010, 12:32

Hoeveel kg ie lichter moet weet ik niet, de 300kg die ik noemde is speculatief..................zijnde dan +/- 1250 kg voor zo`n kar....................kijk dan praten we ergens over.........

De M3 is gewoon te groot geworden, te lang, te veel volume; kortom daardoor ook te veel massa.......terug naar compact, gedrongen, agressief en minder gewicht ...........

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 aug 2010, 12:36

1250 KG ga je gewoon niet redden als er ook 444 PK in moet zitten.

Een WTCC auto staat op de grid met 1180 KG, maar als je kijkt wat die moeten doen om dat gewicht te halen, diffs aandrijfassen etc komen allemaal bij een 316i vandaan. Hou je M3 techniek, dus grote remmen dikke aandrijfassen etc dan red je die 1250 KG never nooit niet. Dat er ook nog een interieur in zit helpt ook niet :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 23 aug 2010, 12:39

Daarom is 300kg speculatief

Daarom moet de hele auto compacter

Daarom moet de auto af van een platform waar 10 jaar geleden een 7er nog jaloers op zou zijn geweest

En als bonus kun je dan ook nog met minder PK`s toe...................

Luco

Bericht door Luco » 23 aug 2010, 12:50

Verschil tussen een dsg achtige bak of sequentieel mag niet onderschat worden, dat is zomaar 40 kg.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 23 aug 2010, 12:51

In het voordeel van de sequentiele bak?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 23 aug 2010, 12:52

Ja, die dingen zijn superlicht, komen vaak in een magnesium behuizing etc.

Luco

Bericht door Luco » 23 aug 2010, 12:55

Ja, bij de seat scheelt het ruim 40 kilo, dus bij een bak die 450 pk aan moet kunnen zal het waarschijnlijk nog meer schelen.

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 23 aug 2010, 13:00

Dat is inderdaad flink wat! :shock:

Tom

Bericht door Tom » 23 aug 2010, 13:07

NONDEKNETTER!
:mrgreen:

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 aug 2010, 13:09

Tom schreef:NONDEKNETTER!
Huh :hmmm: , liet je vriendin een windje :?:

Michel P

Bericht door Michel P » 23 aug 2010, 13:17

Downforce Hans schreef:
Tom schreef:NONDEKNETTER!
Huh :hmmm: , liet je vriendin een windje :?:

Een kötscheet (c) johan derksen :banaan:

Tom

Bericht door Tom » 23 aug 2010, 13:24

Niet offtopic heren :hammer:

Tom de moderator :police:
:roflol:

romo

Bericht door romo » 23 aug 2010, 13:41

Knetterde die GTS maar zo.............................. :roflol:

Tom van H.

Bericht door Tom van H. » 23 aug 2010, 17:27

Las ergens dit:

Speed comparison between CSL and GTS:

Schwedenkreuz 245Km/h - 250km/h
Aremberg 101Km/h - 98km/h
Fuchsröhre 232Km/h - 237km/h
Metzgesfeld 162Km/h - 154km/h
Bergwerk 106Km/h - 96km/h
Kesselchen 222Km/h - 226km/h
Klostertal 1 167Km/h - 163km/h
Klostertal 2 90Km/h - 91km/h
Pflanzgarten 190Km/h - 186km/h
Galgenkopf 138Km/h - 134km/h
Döttinger Höhe 255Km/h - 261km/h

Döttinger Höhe wordt natuurlijk ook meegenomen in de test van Sport Auto, waar de GTS door zijn extra paardjes naturlijk in het voordeel is. Zou dus zomaar kunnen dat het verschil BTG nog kleiner is dan 2 seconden :oops:

Snipe

Bericht door Snipe » 23 aug 2010, 17:38

Tom van H. schreef:Las ergens dit:
Dat stond al een paar dagen op de frontpage.
http://www.driving-fun.com/1010/the-kno ... gring.aspx

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 23 aug 2010, 18:04

Maar het is wel een goed punt wat Tom aanhaalt. Als het verschil over een hele ronde maar 2 secondes is en je ziet de snelheidsverschillen op Döttinger Höhe, dan zou het zelfs kunnen (als ik de bochtensnelheden bekijk) dat de CSL nog sneller is ook in een BTG rondje.

Zou wel shocking zijn.

Downforce Hans

Bericht door Downforce Hans » 23 aug 2010, 19:33

Wouter81 schreef:Maar het is wel een goed punt wat Tom aanhaalt. Als het verschil over een hele ronde maar 2 secondes is en je ziet de snelheidsverschillen op Döttinger Höhe, dan zou het zelfs kunnen (als ik de bochtensnelheden bekijk) dat de CSL nog sneller is ook in een BTG rondje.

Zou wel shocking zijn.

Maar ook wel leuk :mrgreen:

dvh

Bericht door dvh » 23 aug 2010, 19:38

7:26.70 Nissan GT-R (2009) !
Goedkoper dan de Porsche en de BMW, en in de praktijk, net zo snel ?

wjn

Bericht door wjn » 23 aug 2010, 20:48

Neuh, die hebben ze sinds de introductie ook al aardig teruggeschroefd, o.a. geen super launchcontrol meer etc. Vanwege houdbaarheid of zo.

Topfuel

Bericht door Topfuel » 23 aug 2010, 20:48

Toch vind ik de tijden over het algemeen niet slecht, zie de vergelijking hieronder:

Nurburgring - 7:48

The September issue of the german publication Sport Auto has hit the stands today and contains several tests of the M3 GTS, including laps on the Nurburgring and Hockenheim tracks. The best time they were able to achieve with the M3 GTS was 7:48 on the Nurburgring.

Although this is a good time, most were probably expecting an even better lap time. This lap time is only 2 seconds faster than the E46 M3 CSL, showing just how good the CSL was in its time.

Other comparison times:
7:46 - Lamborgini Gallardo Superleggera
7:47 - Ferrari 599 GTB Fiorano
7:49 - Chevrolet Corvette C6 Z06
7:50 - Porsche 911 Carrera S (PCCB, PDK, Sport Chrono Plus, Michelin Cup tires)

Hockenheim - 1:12.5

The M3 GTS fared better at Hockenheim's shorter track as Sport Auto was able to run the M3 GTS in 1:12.5 minutes. For comparison, the standard M3 (Cup+) runs Hockenheim in 1:14.3 and the M3 Competition ZCP (PS2) does it in 1:14.2.

The E46 M3 CSL was good for 1:13.5 at Hockenheim.

Other comparison times:
1:12.0 - Ferrari 599 GTB Fiorano
1:12.2 - Lamborghini Gallardo SE
1:12.2 - Mercedes SL65 AMG Black Series
1:12.7 - Ferrari F430
1:12.7 - Audi R8
1:12.7 - Audi R8 V10 Spyder
1:13.5 - BMW M3 CSL (E46)
1:14.0 - MW M3 (E92) DKG
1:14.3 - BMW M3 (E92)

Slechts een seconde trager dan de zeer competente Ferrari 599 en een seconde sneller dan de grandioze, alom geprezen Z06! Op Hockenheim sneller dan een F430 en een volle seconde op de CSL. Voor zo'n klein baantje niet verkeerd lijkt me.... :hmmm:

Wellicht wordt de negativiteit allemaal wat overdreven, en komen er veel oordelen ter (computer)tafel van mensen die niet eens de rijeigenschappen van een CSL kennen... Laat staan van deze door journalisten geprezen GTS!

Zoals ik al zei, ik schrijf hem niet af. Exclusiviteit heeft nou eenmaal een prijs. Of dit gerechtvaardigd is, is een 2e. Een standaard M3 kost al veel te veel knaken. Wellicht kan iemand op df er een regelen bij de Beier o.i.d. voor een DF proef meet, :banaan: kunnen we er met zijn allen nog langer over doorlullen maar dan met de juiste kennis…

Gr. TF

Plaats reactie