Alle (on)zin over Hybride !

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Marius

Re: Alle (on)zin over Hybride !

Bericht door Marius » 27 jan 2011, 16:39

Maus335i schreef:Marius, die "goederen" vertegenwoordigen geen waarde. Het is alleen waard wat iemand anders er voor geven wil, niks meer of minder.

Wat ik probeer te zeggen benadruk je met jouw post: er zijn ontzettend veel variabelen waar je mee rekening moet houden voordat je dit soort uitspraken kan doen. Gaat veel onderzoek in zitten en kan je niet in een paar regels samenvatten.
Tuurlijk vertegenwoordigen die goederen waarde. Zoniet, dan kom ik ze graag bij je ophalen.

Verder mee eens. Keep it simple werkt meestal het meest efficient. En dat is 99 van de 100 keer het geval wanneer niet een groep figuren (overheden) zich er mee bemoeit die het wel even zullen regelen door eerst geld (=bezit, zie eerdere posts) van mensen af te nemen, en vervolgens via allerlei regelingen gaan trachten naar hun inziens (en vaak wel op basis van hele simpele redeneringen als "er zijn meer nieuwe auto's verkocht dus is het goed") dingen te 'stimuleren', wat zo goed als altijd voor ongeziene nare bijeffecten zorgt. Alleen al het feit dat het allemaal geregeld moet worden aan de hand van wetten en regelingen waar men zich aan moet houden anders volgens er boetes/straffen etc, geeft aan dat een land/bevolking er eigenlijk helemaal geen behoefte aan heeft.

Oh, voor de mensen die de engelse taal machtig zijn en de discussie over het wel of niet gebruiken van de term 'roverheid' volgen, hier nog een interessant stukje filosofie over (de samenstelling van) overheden:
http://www.lewrockwell.com/orig6/molyneux4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Maus335i

Bericht door Maus335i » 27 jan 2011, 17:14

Macboy schreef:Ik wist niet dat de regels in Friesland anders waren dan in de rest van Nederland :)
Maus335i schreef:Die 14% is niet je maximale bijtelling, maar je minimale. Als je de auto meer dan die 14% gebruikt, moet je dus ook méér bijtellen. Dat niemand extra betaalt voor zn extra privé kilometers zal best, maar dat betekent niet dat het ook mag.
Zijn ze niet. Staat gewoon op de website van de Belastingdienst: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&b ... e8550ac669" onclick="window.open(this.href);return false;

@Marius, ik heb sowieso altijd geroepen dat ik vind dat een overheid zich maar met 4 dingen moet bemoeien: zorg, onderwijs, veiligheid en infrastructuur. De rest moeten ze met rust laten. Maar dat is in Nederland een utopie :(

Het feit dat een "hybride" auto meer belastingkorting krijgt dan een dieselauto die notabene zuiniger rijdt........ politiek lijkt tegenwoordig alleen nog maar om de stemmen te draaien. Dat gezeik over afghanistan is weer zo'n prachtvoorbeeld, maar een heel ander onderwerp :)

Marius

Bericht door Marius » 27 jan 2011, 17:29

Maus, ik neig ook naar die gedachte, maar als ik heel kritisch ben, en dat mag denk ik gezien de enorme hoeveelheid welvaart die er wordt afgestaan om dingen voor 'ons' te regelen ben ik pessimistisch.

zorg.
Stijgende zorgpremie's, financiele missers (als laatste voorbeeld het EPD)
Ga eens op bezoek bij een grote profi dierenkliniek. Waarom draaien die wel efficient, hebben die ook de modernste apparatuur (ecg scanners noem alles maar op), en zijn mensen veel meer tevreden over de behandelingen? Omdat de klant kan kiezen waar hij zijn geld aan uitgeeft.

onderwijs.
Wie er het idee heeft dat er nu echt intelligente personen van onze nationale opleidingen afkomen, laat het maar weten. Diverse regelingen hebben er alleen maar voor gezorgd dat er inholland achtige situatie's ontsaan. Daarnaast worden leraren niet echt gemeten op prestatie. En mocht een docent echt ondermaats presteren dan krijgt hij in het ergste geval een vervroegde pensioenregeling. Omdat te betalen moet in de prive sector straks tot het 67e levensjaar worden doorgewerkt. Zal wel onder de noemer solidariteit valllen....
Het grappige is dat Amerika, voordat het onderwijs genationaliseerd werd, altijd in de top 3 scoorde van wereldwijde ranglijst op wiskunde/economie/etc. Nu 2 decenia later staan ze ergens achter in de top 20. Ik durf te wedden dat er voor NL hetzelfde geldt als voor de US.Landen waar het onderwijs daadwerkelijk door de student zelf/familie betaald wordt (en je dus ook veel kritischer bent naar welk opleidinginstituut je gaat, want het zijn je eigen centen), hebben de top 5 overgenomen. Compleet andere situatie dus dan de studenten die hier in NL staan te demonstreren om de roverheid te stimuleren om nog meer geld (=bezit) van de werkende af te nemen om een of andere flutopleiding te kunnen doen en van de studiefinanciering in de kroeg te hangen. Je zou maar een schoonmaker zijn voor een ruksalaris en tot je 67e voor dit soort mafketels een groot deel van je inkomsten moeten afstaan.......

veiligheid
Hoe functioneert de politie momenteel? Niet, zoals iedereen weet. Overigens tot het groot verdriet van veel agenten; ondergesneeuwd in regelgeving en papierwerk. Slechts 5 procent van de aangiften wordt opgelost. En dan te bedenken dat er ook nog eens een ontmoedigingsbeleid (althans zo blijkt in de praktijk) is om aangifte te doen.
Geen wonder dat het aantal beveiligingsbedrijven als kool uit de grond schiet. Ondertussen vraagt de politie om meer geld bij een verminderde prestatie.

iinfrastructuur -
NS ov-chipkaart (oveheidsinitiatief), 40jr doen over besluitvorming om een snelweg te verlengen (A4), ritregistratie failproject, betuwelijn, carpoolstroken, etc etc etc. Alles bagger.

Ik weet het niet hoor, maar ik neig er na de gedachte dat die sectoren aan overheden moeten worden toevertrouwd te laten gaan.

Michel P

Bericht door Michel P » 28 jan 2011, 08:43

Zorg, had nooit naar het huidige stelsel gemoeten! Idem voor infra structuur, energie, en post. Dat zijn eerste levensbehoeften.

Michel

Marius

Bericht door Marius » 28 jan 2011, 09:16

Michel P schreef:Zorg, had nooit naar het huidige stelsel gemoeten! Idem voor infra structuur, energie, en post. Dat zijn eerste levensbehoeften.

Michel
Mee eens, vooral wat betreft zorg. De huidige setup daarvan waarbij je bv, wanneer je geopereerd wordt niet eens de arts ontmoet die opereert en een nabesprekking krijgt met een of andere assistent die nergens vanaf weet.
Prijsbepaling van medicijnen en arbeid door zorgverleners nog steeds wordt gedaan door overheidsinstantie's is inderdaad verre van ideaal vwb een eerste levensbehoefte, wat zeg ik; zaken die draaien om je belangrijkste bezit je lichaam.
In geval dat zorg nodig heeft, wil ik veel meer zelf kunnen kiezen ipv op dat (meestal zwakke moment) overgeleverd te zijn aan mensen die het wel even voor me 'bedacht' hebben.
Maar verplicht betalen mag je wel via je werkgever en je zorgpremie, bakken met geld, zonder dat er duidelijk zicht op is waar je nu precies voor betaald.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 jan 2011, 14:39

Tenzij ik het verkeerd lees is 14%, in jouw voorbeeld, wel de maximale bijtelling. Deze quote komt uit dit artikel van de Belastingdienst.
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... er-21.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pas bij excessief privégebruik van de auto is de bijtelling meer dan 35% (bij auto's van 15 jaar en ouder), 25%, 20% (bij zuinige auto’s), 14% (bij zeer zuinige auto’s) of 0% (bij auto's zonder CO2-uitstoot).
Maus335i schreef:
Macboy schreef:Ik wist niet dat de regels in Friesland anders waren dan in de rest van Nederland :)
Maus335i schreef:Die 14% is niet je maximale bijtelling, maar je minimale. Als je de auto meer dan die 14% gebruikt, moet je dus ook méér bijtellen. Dat niemand extra betaalt voor zn extra privé kilometers zal best, maar dat betekent niet dat het ook mag.
Zijn ze niet. Staat gewoon op de website van de Belastingdienst: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&b ... e8550ac669" onclick="window.open(this.href);return false;

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 28 jan 2011, 14:50

Ik lees het volgens mij wel verkeerd maar ben er nog niet helemaal uit.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ ... P246_26469" onclick="window.open(this.href);return false;

En dan de artikelen aan de linkerkant aanklikken.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 28 jan 2011, 16:41

Maus335i schreef:

@Marius, ik heb sowieso altijd geroepen dat ik vind dat een overheid zich maar met 4 dingen moet bemoeien: zorg, onderwijs, veiligheid en infrastructuur. De rest moeten ze met rust laten. Maar dat is in Nederland een utopie :(

Het feit dat een "hybride" auto meer belastingkorting krijgt dan een dieselauto die notabene zuiniger rijdt........ politiek lijkt tegenwoordig alleen nog maar om de stemmen te draaien. Dat gezeik over afghanistan is weer zo'n prachtvoorbeeld, maar een heel ander onderwerp :)
klopt zo werkt de bijtellingregeling ;)

en dat geld ook voor de standaard 25% bijtelling cat....

als een ondernemer zichzelf 2 leaseauto's gunt kan de belastingdienst een van beide voor 100% bijtelling aanslaan aangezien er dan altijd minimaal 1 leaseauto ter beschikking staat voor prive gebruik ;)

tevens zijn 14% en 20% geen catogerieen maar een vastgestelde korting op de 25% cat. dus als er besloten wordt dat 25% naar 30% gaat gaat automatisch 14% ook naar 19% en 20% naar 25% ;)

Macboy

Bericht door Macboy » 28 jan 2011, 17:17

Inderdaad afgang voor mij Maus :oops:

Had het nooit zo geïnterpreteerd eigenlijk. Volgens mij is er ook geen hond in dit land die dit weet, zelfs de belastingdienst niet :)

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 28 jan 2011, 19:12

Moet je dit dan ook nog gaan aantonen?
Er is ook zo'n regeling dat je de belasting/een deel van de, terug kan krijgen als je de auto prive rijdt, en dus jezelf 19cent per km uitkeert.
Echter is dit wel in verhouding tot de km's die je rijdt, kortom totaal niet interesant.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 jan 2011, 22:44

Macboy schreef:Inderdaad afgang voor mij Maus :oops:

Had het nooit zo geïnterpreteerd eigenlijk. Volgens mij is er ook geen hond in dit land die dit weet, zelfs de belastingdienst niet :)
Daar heb jij dan weer gelijk in :D Ik heb inmiddels al een aantal mensen gehoord met belastinginspecteurs in familie/vriendenkring die aangeven er niks mee te doen. De bewijslast ligt bij de Belastingdienst, zij moeten aantonen dat je meer privé voordeel haalt uit je km's, en zie dat maar eens te bewijzen..... want als je bijtelling betaalt hoef je geen kmregistratie bij te houden.

Saillant detail is dan weer dat als je minder privé voordeel hebt, er natuurlijk geen mogelijkheid bestaat om dan ook minder bijtelling te betalen ;)

Anyway, ik denk dat weten jullie het even!

Maus335i

Bericht door Maus335i » 28 jan 2011, 22:52

Marius schreef:
Michel P schreef:Zorg, had nooit naar het huidige stelsel gemoeten! Idem voor infra structuur, energie, en post. Dat zijn eerste levensbehoeften.

Michel
Mee eens, vooral wat betreft zorg. De huidige setup daarvan waarbij je bv, wanneer je geopereerd wordt niet eens de arts ontmoet die opereert en een nabesprekking krijgt met een of andere assistent die nergens vanaf weet.
Prijsbepaling van medicijnen en arbeid door zorgverleners nog steeds wordt gedaan door overheidsinstantie's is inderdaad verre van ideaal vwb een eerste levensbehoefte, wat zeg ik; zaken die draaien om je belangrijkste bezit je lichaam.
In geval dat zorg nodig heeft, wil ik veel meer zelf kunnen kiezen ipv op dat (meestal zwakke moment) overgeleverd te zijn aan mensen die het wel even voor me 'bedacht' hebben.
Maar verplicht betalen mag je wel via je werkgever en je zorgpremie, bakken met geld, zonder dat er duidelijk zicht op is waar je nu precies voor betaald.
Dat is ook de reden waarom ik wil dat de overheid zorg regelt en dit niet privatiseert. De overheid hoeft geen winst te maken, heeft geen aandeelhouders of hoeft niet te concurreren.

Zoals je terecht opmerkt maken ze nu juist van die primaire taken er een potje van, maar dat zal ook wel komen door de ziekelijke drang van controle en bemoeizucht van onze regering. Het is gewoon "te veel". Je kan nog net een scheet laten zonder een vergunning, maar voor de rest is alles vastgelegd en belast. Eigen verantwoordelijkheid bestaat niet meer. Worden onze kinderen te dik? Dan gaan ze vet eten extra belasten. Zeg je je abonnementen niet op tijd op? Verbieden ze verlengingen gewoon met een nieuwe wet. Even 2 voorbeelden die me zo te binnen schieten, gaat nergens over.

Zorg, onderwijs, infrastructuur en veiligheid. Niks meer of minder.

Tom

Bericht door Tom » 24 aug 2011, 16:43

DF heeft weer een hybride rijder minder heb ik mij laten vertellen ;)

Sperdy

Bericht door Sperdy » 24 aug 2011, 16:54

Mijn vriendin is ook hybride:
- soms gebruikt ze iets electrisch,
- en soms echte manpower..

zo, we zijn er weer.

Stéphane

Bericht door Stéphane » 24 aug 2011, 21:44

Tom schreef:DF heeft weer een hybride rijder minder heb ik mij laten vertellen ;)
Hahaha :D Ik zag dit draadje staan en ik wist al waar het vandaan kwam.

<---- die Civic hier links wordt volgende week vervangen door een zwarte Alfa 159 Sportwagon 1750TBi inderdaad. Ik heb nog geen foto's maar het zal ongeveer zo er uitzien:

Afbeelding

Tom

Bericht door Tom » 24 aug 2011, 23:39

Prachtige auto die 159!
En heerlijk wagenpark zo.. mooie en fijne italiaan en een pure lotus :)

Stéphane

Bericht door Stéphane » 25 aug 2011, 00:05

Tom schreef:Prachtige auto die 159!
En heerlijk wagenpark zo.. mooie en fijne italiaan en een pure lotus :)
Ik vind het inderdaad ook een mooie auto. En met die motor ook wel een lekkere auto zo ;)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 aug 2011, 10:33

FerdiACS1 schreef:Mijn vriendin is ook hybride:
- soms gebruikt ze iets electrisch,
- en soms echte manpower..

zo, we zijn er weer.
OMG :lollerdelol: :roflol:

allen

Bericht door allen » 25 aug 2011, 13:11

Uit die post maak ik op dat hij niet altijd meer even goed presteert...

Michel P

Bericht door Michel P » 25 aug 2011, 13:29

allen schreef:Uit die post maak ik op dat hij niet altijd meer even goed presteert...
:wave:

dvh

Bericht door dvh » 25 aug 2011, 14:20

En net als in de autoindustrie, neigt het meer en meer naar het electrische.
Of niet Ferdi ??..... :tooth:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 06 sep 2012, 12:15

Dit kan weleens een interessante plug-in hybride worden voor mensen die een ruime auto zoeken en tot 1600 kg mag trekken: http://www.managersonline.nl/autonieuws ... uinig.html

Mitsubishi gaat een hoop trekhaken verkopen in NL...

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 08 sep 2012, 19:00

Dat is inderdaad een goede actie van Mitsubishi!

Gert-jan

Bericht door Gert-jan » 08 sep 2012, 20:45

Toch ben ik blij dat ik prive niet hybride rij. Van de zaak een Honda Civic Hybride, nu 4 jaar oud, 155.000km en het accu pakket kapot.

Wel goed dat het onder garantie gemaakt word (tot 175k km of 6jaar) reparatie normaal namelijk 3000-3500 euro :duh:

Joy

Bericht door Joy » 08 sep 2012, 23:59

Er komt over een aantal jaar een kentering in de aantrekkelijkheid van gebruikte hybrides. Met het uitzicht op versleten accu's gaan de restwaardes natuurlijk keihard onderuit. Oftewel waardeloze auto's voor privérijders.

Plaats reactie