F1 Seizoen 2021 MAX VERSTAPPEN WDC 2021
- Knot
Re: F1 Seizoen 2021 MAX VERSTAPPEN WDC 2021
Als Hamilton zo goed was had ie op die oude harde banden met zn mercedes power toch een verdedigende lijn kunnen rijden en Verstappen op vermogen af kunnen houden?
Mercedes dacht echt dat ze dit uitzonderlijke seizoen een finishfoto van een Aston Martin zouden krijgen.
Mercedes dacht echt dat ze dit uitzonderlijke seizoen een finishfoto van een Aston Martin zouden krijgen.
-
Denk dat ze anders met brandstof niet uitkomen?Martijn_bmw schreef: 13 dec 2021, 10:49 Wat eigenlijk in zijn algemeenheid raar is vind ik dat de ronden achter SC doortellen.
Ik zou zeggen pas weer rondjes gaan tellen als SC er weer af is.
- Martijn_bmw
Ja zal idd zoiets wel zijn, het zou wel zo'n rare situatie voorkomen van geen of 1 ronde race voor het einde.Emiel schreef: 13 dec 2021, 10:53Denk dat ze anders met brandstof niet uitkomen?Martijn_bmw schreef: 13 dec 2021, 10:49 Wat eigenlijk in zijn algemeenheid raar is vind ik dat de ronden achter SC doortellen.
Ik zou zeggen pas weer rondjes gaan tellen als SC er weer af is.
- SanderZ
- Auto: Leon FR
Heeft dit niet te maken met het feit dat er nog marshalls op de baan aan het vegen waren en dus qua veiligheid dit later gedaan hebben?Bram schreef: 13 dec 2021, 10:40 Het was sowieso al vreemd dat lapped cars niet er voorbij mochten. Dat dat vervolgens teruggedraaid wordt is, zonder de regelementen uit m'n hoofd te kennen, niet raar toch?
-
Onlinefrankie
Dan is het allemaal toch een non-discussie. Mercedes heeft gegokt op een langere safetycar situatie en afvlaggen van de wedstrijd onder safetycar. Helaas verkeerd gegokt. Niks meer, niks minder.ADV schreef: 13 dec 2021, 10:41Sterker nog, op de boorradio zeiden ze, er zitten nu nog 5 auto's tussen, die moeten er straks eerst nog voorbij, het is maar de vraag of ze dat redden binnen het aantal ronden en of de race herstart zal worden of afgevlagd achter de safetycar..frankie schreef: 13 dec 2021, 10:20Dit zei Norris:
Maar volgens mij was daarover op het moment dat Lewis kon pitten helemaal nog geen beslissing genomen of informatie gegeven door de wedstrijdleiding. Dus is niet van invloed geweest op het wel of niet pitten van Lewis.Als die beslissing (om de vijf auto's tussen Verstappen en Hamilton te laten) Mercedes ertoe heeft bewogen om Hamilton geen pitstop te laten maken, dan denk ik dat dit niet acceptabel is. Ik weet niet precies wat er gezegd en gedaan is, maar het was een controversieel einde, dat is alles wat ik kan zeggen
Luister maar:
- Hielke
Max op nieuwe rode banden en Lewis op 40 ronden oude witte banden. Zelfs Mazepin was er voorbij gekomen. Je relaas slaat dus als een tang op een varken. En kijk ook nog even hoe Max er uiteindelijk toch weer met een semi-divebomb voorbij gaat. Had helemaal niet gehoeven.zegmaarboris schreef: 13 dec 2021, 09:42
Foutje Max bij start heeft hij weer goed gemaakt met z'n racecraft in de laatste ronde. Louis in mijn ogen weer laten zien dat hij absoluut het racen niet (meer?) kan, de gemakzucht in de laatste ronde straalde er ook weer vanaf. Jammer want laat ook goed zien dat een hoop van zijn verdiensten vooral bij de auto en niet bij de racer zaten. Als chauffeur doet hij natuurlijk nog altijd een paar knappe dingen in termen van informatieverwerking en handelingssnelheid, maar even zelf bedenken wat een verdedigende lijn is, dat je niet rustig lift and coast-end je laatste ronde kan afwerken... Snurker ben je dan, de media is echt veel te mild voor die man.
- WJ
SanderZ schreef: 13 dec 2021, 10:57Heeft dit niet te maken met het feit dat er nog marshalls op de baan aan het vegen waren en dus qua veiligheid dit later gedaan hebben?Bram schreef: 13 dec 2021, 10:40 Het was sowieso al vreemd dat lapped cars niet er voorbij mochten. Dat dat vervolgens teruggedraaid wordt is, zonder de regelementen uit m'n hoofd te kennen, niet raar toch?
Yep, toen Horner vroeg waarom ze niet mochten inhalen zei Massi iets van; Give me a second, okay? my main one is to get this incident clear
RB heeft de gok genomen om te pitten, Mercedes niet.
De teams hebben eerder al besloten om proberen zo min mogelijk races achter een safety car te laten eindigen.
Laatst gewijzigd door WJ op 13 dec 2021, 11:07, 3 keer totaal gewijzigd.
- ADV
Hielke schreef: 13 dec 2021, 10:48Denk dat je het verkeerde geluidsfile post. Hier wordt niks over auto's gezegd die er nog wel of niet voorbij moeten.ADV schreef: 13 dec 2021, 10:41
Sterker nog, op de boorradio zeiden ze, er zitten nu nog 5 auto's tussen, die moeten er straks eerst nog voorbij, het is maar de vraag of ze dat redden binnen het aantal ronden en of de race herstart zal worden of afgevlagd achter de safetycar..
Luister maar:
Edit: nu heb je de goeie.

Ik kijk nu 21 jaar F1 ofzo, en dit is toch wel het gekste seizoen op regel gebied ever. Ik denk niet dat het met Charlie zover was gekomen. Ik snap wat Masi wil en dat hij wil laten racen en niet teveel inperken. Toch vind ik het vreemd hoe inconsistent dit seizoen is gehandeld. Ik hoop echt dat dat volgend jaar duidelijk wordt.
Ik vond de race typerend voor het seizoen, het hele seizoen is Max eigenlijk de beste, in, zeker de eerste helft, de beste auto. Door een paar dingen buiten zijn eigen schuld (HUN en BAK) niet gefinisht, en dan silverstone laat ik even in het midden, hij had daar, achteraf, beter eieren voor z'n geld kunnen kiezen en tweede worden. Nu werd de race gedomineerd door Lewis, in wellicht de makkelijker te rijden/snellere auto, maar door mazzel kwam de overwinning bij Max terecht. Knap hoe mercedes het tij heeft gekeerd, de afgelopen races waren ze echt de snellere.
Een bijzonder seizoen, waarin ik hoop dat ook Max heeft geleerd dat het soms ook goed genoeg is om tweede te worden, of om een aanval op een later, beter moment te plaatsen (bijv die in bahrein, als hij daar had gewacht tot een DRS was hij er ook gewoon voorbij gekomen, maar nu door het inhalen buiten de baan en van de lijn gaan en met vieze banden proberen het terug te krijgen was gewoon niet handig).
Lewis heeft het in alle opzichten slimmer en volwassener gespeeld in mijn optiek, maar Max was de snellere en misschien wel meer racer. Een waardig kampioen, en dat was in beide gevallen zo geweest.
Toch wel blij dat Max het heeft gered, na de start had ik de moed al in mijn schoenen zitten..
- MParallel
- Auto: BMW
Hamilton heeft niet gepit voor nieuwe banden omdat ze die beslissing namen op basis van de (wat zij dachten) geldende regels.
Whatever, het was een waanzinnige einde, nog nooit zo op het puntje van me stoel gezeten en toen die auto's tussen Max en Ham voorbij de safety car mochten sprongen we hier op van de bank.
Dit was nog mooier dan het EK88.
Whatever, het was een waanzinnige einde, nog nooit zo op het puntje van me stoel gezeten en toen die auto's tussen Max en Ham voorbij de safety car mochten sprongen we hier op van de bank.
- MParallel
p.s. Wat ging die Hamilton wel ongelofelijk snel op die harde banden vs Max op softs. Of ze hebben tijdens de qualificatie een spel lopen spelen en weer van "They [RB] were faster than us" wetenende dat ze voor de race nog een konijn in de hoge hoed hadden zitten.
Want Ham liep zo dik uit op Max, ondanks die hardere band. Halverwege de race hadden we zoiets van, sja die Ham is gewoon terecht winnaar. Niet wetenende wat voor film (Liberty Media) einde er nog aan zat te komen.
Tuurlijk was die SC op het einde geluk, maar dat is autosport. You win some, you lose some. Over het hele seizoen genomen was Max de betere en daarom ook wel de terechte winnaar.
Want Ham liep zo dik uit op Max, ondanks die hardere band. Halverwege de race hadden we zoiets van, sja die Ham is gewoon terecht winnaar. Niet wetenende wat voor film (Liberty Media) einde er nog aan zat te komen.
Tuurlijk was die SC op het einde geluk, maar dat is autosport. You win some, you lose some. Over het hele seizoen genomen was Max de betere en daarom ook wel de terechte winnaar.
-
Wat een heerlijke, objectieve samenvatting van een liefhebber!ADV schreef: 13 dec 2021, 11:01Hielke schreef: 13 dec 2021, 10:48Denk dat je het verkeerde geluidsfile post. Hier wordt niks over auto's gezegd die er nog wel of niet voorbij moeten.ADV schreef: 13 dec 2021, 10:41
Sterker nog, op de boorradio zeiden ze, er zitten nu nog 5 auto's tussen, die moeten er straks eerst nog voorbij, het is maar de vraag of ze dat redden binnen het aantal ronden en of de race herstart zal worden of afgevlagd achter de safetycar..
Luister maar:
Edit: nu heb je de goeie.Ja ik dacht luister hem nog even, had idd verkeerde. Maar goed, ze gingen dus voor track positie in de hoop dat de race niet meer gestart werd. Lewis besefte het ook meteen.
Ik kijk nu 21 jaar F1 ofzo, en dit is toch wel het gekste seizoen op regel gebied ever. Ik denk niet dat het met Charlie zover was gekomen. Ik snap wat Masi wil en dat hij wil laten racen en niet teveel inperken. Toch vind ik het vreemd hoe inconsistent dit seizoen is gehandeld. Ik hoop echt dat dat volgend jaar duidelijk wordt.
Ik vond de race typerend voor het seizoen, het hele seizoen is Max eigenlijk de beste, in, zeker de eerste helft, de beste auto. Door een paar dingen buiten zijn eigen schuld (HUN en BAK) niet gefinisht, en dan silverstone laat ik even in het midden, hij had daar, achteraf, beter eieren voor z'n geld kunnen kiezen en tweede worden. Nu werd de race gedomineerd door Lewis, in wellicht de makkelijker te rijden/snellere auto, maar door mazzel kwam de overwinning bij Max terecht. Knap hoe mercedes het tij heeft gekeerd, de afgelopen races waren ze echt de snellere.
Een bijzonder seizoen, waarin ik hoop dat ook Max heeft geleerd dat het soms ook goed genoeg is om tweede te worden, of om een aanval op een later, beter moment te plaatsen (bijv die in bahrein, als hij daar had gewacht tot een DRS was hij er ook gewoon voorbij gekomen, maar nu door het inhalen buiten de baan en van de lijn gaan en met vieze banden proberen het terug te krijgen was gewoon niet handig).
Lewis heeft het in alle opzichten slimmer en volwassener gespeeld in mijn optiek, maar Max was de snellere en misschien wel meer racer. Een waardig kampioen, en dat was in beide gevallen zo geweest.
Toch wel blij dat Max het heeft gered, na de start had ik de moed al in mijn schoenen zitten..
Heb ook genoten van het seizoen, van zowel Max als Lewis.
-
Onlinefrankie
Niet op basis van de (wat zij dachten) geldende regels, maar op basis wat zij dachten dat ging gebeuren, finishen onder safetycar.MParallel schreef: 13 dec 2021, 11:06 Hamilton heeft niet gepit voor nieuwe banden omdat ze die beslissing namen op basis van de (wat zij dachten) geldende regels.
- MParallel
Dat zijn dus de geldende regels. Lappes cars die zich mogen unlappen en de SC komt dan de volgende ronde (pas) binnen.
-
Eigenlijk is alles al gezegd. Geweldig seizoen, wat een spanning tot het eind en wat een helden zijn Hamilton en Verstappen! Beide toppers. Het team Mercedes daarintegen minder, slechte verliezers. Het hele seizoen was Max sterker. Deze race had Hamilton het beter voor elkaar, hoe hij weg reed in het begin van de race op hardere banden... niet normaal. Prachtig einde! Hele seizoen al stuivertje wisselen, dan de laatste race met gelijke punten starten en vervolgens in de laatste ronde een inhaalactie. Natuurlijk geholpen door de safety car maar je moet het wel binnen een ronde doen, met de juiste strategische calls zoals de bandenwissel. Perez trouwens ook geweldig gedaan.
Die gasten bij Drive to Survive hoeven weinig te doen, die kunnen gewoon onbewerkt de beelden erin gooien van dit seizoen. Extra drama toevoegen is niet nodig.
Die gasten bij Drive to Survive hoeven weinig te doen, die kunnen gewoon onbewerkt de beelden erin gooien van dit seizoen. Extra drama toevoegen is niet nodig.
-
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
Je ziet in het handelen van Hamilton het hele seizoen dat hij gewoon een oude sluwe vos is. Ben het niet vaak met Jacques Villeneuve eens, maar die zei vorige week ook iets in dezelfde strekking. Hamilton weet hoe hij streken uit moet halen én er mee weg te komen, die scheidslijn is flinterdun en weet dat vaak heel subtiel te benutten.
Max zit nog een beetje in de fase dat hij het ook probeert en er dan achter komt dat gelijk hebben en gelijk krijgen heel vaak toch twee verschillende zaken zijn. Heb dit seizoen ook vaak genoeg geschreeuwd/gemompeld/gedacht "pas nou op Max, dit gaat weer een penalty opleveren".
De race is gisteren echt niet gewonnen door de snelste coureur, dat was absoluut Hamilton, echter horen SC's er ook gewoon bij. Mercedes durfde niets qua pitstop tactiek, Red Bull had niets te verliezen en kon dus prima gokken door nog een pitstop te maken. Daarvoor viel het kwartje gisteren alsnog in de richting van Max.
Over het hele jaar gezien ook gewoon terecht. Meeste poles, meeste overwinningen, meeste snelle ronden, meeste ronden aan de leiding gelegen etc. Daarnaast ook wat pech (al dan niet terecht) met uitvallen en straffen.
Mercedes daarnaast ook gewoon terecht de titel bij de constructeurs, want die auto was gemiddeld genomen toch echt wel de betere.
Max zit nog een beetje in de fase dat hij het ook probeert en er dan achter komt dat gelijk hebben en gelijk krijgen heel vaak toch twee verschillende zaken zijn. Heb dit seizoen ook vaak genoeg geschreeuwd/gemompeld/gedacht "pas nou op Max, dit gaat weer een penalty opleveren".
De race is gisteren echt niet gewonnen door de snelste coureur, dat was absoluut Hamilton, echter horen SC's er ook gewoon bij. Mercedes durfde niets qua pitstop tactiek, Red Bull had niets te verliezen en kon dus prima gokken door nog een pitstop te maken. Daarvoor viel het kwartje gisteren alsnog in de richting van Max.
Over het hele jaar gezien ook gewoon terecht. Meeste poles, meeste overwinningen, meeste snelle ronden, meeste ronden aan de leiding gelegen etc. Daarnaast ook wat pech (al dan niet terecht) met uitvallen en straffen.
Mercedes daarnaast ook gewoon terecht de titel bij de constructeurs, want die auto was gemiddeld genomen toch echt wel de betere.
- daNpy
Opvallend aan de Mercedes fanaten is dat ze een enorm kort geheugen hebben, en dat wat Lewis doet "slim en geslepen" is, maar als Max _exact_ hetzelfde doet, is het buiten het boekje.Hielke schreef: 13 dec 2021, 11:00 Max op nieuwe rode banden en Lewis op 40 ronden oude witte banden. Zelfs Mazepin was er voorbij gekomen. Je relaas slaat dus als een tang op een varken. En kijk ook nog even hoe Max er uiteindelijk toch weer met een semi-divebomb voorbij gaat. Had helemaal niet gehoeven.
Dat zijn een boel badkamers zonder spiegel.
- Martijn_bmw
+1 Perfecte samenvatting Arjan.k33z schreef: 13 dec 2021, 11:11Wat een heerlijke, objectieve samenvatting van een liefhebber!ADV schreef: 13 dec 2021, 11:01Hielke schreef: 13 dec 2021, 10:48
Denk dat je het verkeerde geluidsfile post. Hier wordt niks over auto's gezegd die er nog wel of niet voorbij moeten.
Edit: nu heb je de goeie.Ja ik dacht luister hem nog even, had idd verkeerde. Maar goed, ze gingen dus voor track positie in de hoop dat de race niet meer gestart werd. Lewis besefte het ook meteen.
Heb ook genoten van het seizoen, van zowel Max als Lewis.
-
Ze konden het risico ook niet nemen om track position op te geven.MParallel schreef: 13 dec 2021, 11:06 Hamilton heeft niet gepit voor nieuwe banden omdat ze die beslissing namen op basis van de (wat zij dachten) geldende regels.
Had niks gescheeld of ze waren niet meer gaan racen.
Hoe het zat tijdens de virtual safetycar ben ik meer benieuwd naar.
Die duurde toch ook wel eventjes. Hadden ze niet in de 2e ronde van de virtual kunnen pitten?
-
Dat zei ik zaterdag al, maar aangezien hij 55 ronden heeft gereden vraag ik het me af.MParallel schreef: 13 dec 2021, 10:10 Benieuwd waarom ze Pereze binnen haalde. Bang dat zijn auto een andere (V)SC zou veroorzaken en alles daarmee te niet zou doen.
Lees ook 'geruchten' dat die minder fuel aan boord zou hebben dan voor een volledige race, om zo sneller te zijn. Als je de auto dan retired, hoef je ook geen min. hoeveelheid brandstof aan te tonen.
Elise schreef: 11 dec 2021, 18:05 Ik zou Checo morgen met een half tankje brandstof op pad sturen, net voldoende voor 2 setjes rood![]()
- Hielke
- Djessey
Dat verhaal van Checo ben ik ook wel benieuwd naar ja
- JP
Ze moeten iets in het vervolg. Of een paar ronde reserve rijden als er in de laatste 10ronden wat gebeurt. Daarbij dan de regel opschroeven naar min. 5 liter brandstof over houden. Of zet ze na 75% van de race igv een SC stil op het rechte stuk in racevolgorde. Dan ook geen gekut met gratis banden of andere versnaperingen met de step.
-
Dit,SanderZ schreef: 13 dec 2021, 10:57Heeft dit niet te maken met het feit dat er nog marshalls op de baan aan het vegen waren en dus qua veiligheid dit later gedaan hebben?Bram schreef: 13 dec 2021, 10:40 Het was sowieso al vreemd dat lapped cars niet er voorbij mochten. Dat dat vervolgens teruggedraaid wordt is, zonder de regelementen uit m'n hoofd te kennen, niet raar toch?
Is ook een keer aangegeven gisteren.
-
Mooie troll ben je tochHielke schreef: 13 dec 2021, 11:00 Max op nieuwe rode banden en Lewis op 40 ronden oude witte banden. Zelfs Mazepin was er voorbij gekomen. Je relaas slaat dus als een tang op een varken. En kijk ook nog even hoe Max er uiteindelijk toch weer met een semi-divebomb voorbij gaat. Had helemaal niet gehoeven.

Op de juiste (verdedigende) lijn gaan rijden kan ook met oude banden, dat je niet op 80meter meer kunt remmen snap ik, maar op 200-300 meter even rustig liften met de deur open? Ik geloof ik niet dat die move z'n enige optie was. Als Lewis niet instructies krijgt - wat nu niet gebeurde omdat team focus (terecht?) had op wedstrijdleiding - weet hij niet wat hij moet doen of bedenkt hij het te laat en is de uitvoering slecht (zie DRS-ronde-teruggeef-grap vorige race, ook eentje voor de FIA om op te lossen trouwens).
- JP
Sommige dingen, als je dat vantevoren wist dan wou je geen WDC meer worden….