Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
-
- Berichten: 11412
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Focus II RS
hahaha ja man ik sta vooraan te dringen:)
lol straks valt het zo dik tegen.
:d
lol straks valt het zo dik tegen.
:d
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Focus II RS
ESP Is niet uit te schakelen 

- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Focus II RS
Als een proefritje van half negen tot na middernacht duurt zal het wel goed bevallen.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Focus II RS
Hahaha.. net thuis.. en ik laat in alle rust de RS indruk op mij inwerken.
Vanavond kwam ik aan bij de kartbaan en praktisch gelijktijdig kwam een gifgroene RS aanrijden. Welke RS het precies is laat ik in het midden, er zijn ook geen foto's of filmpjes gemaakt van de auto omdat diegene die er mee aankwam dat liever niet wilde. Dat respecteer ik uiteraard. De RS is IRL toch een hele dikke verschijning, mooi ,niet mooi het blijft een kwestie van smaak, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het toch in het echt een mooie dikke, maar wel heel opvallende auto vind. Iedereen die deze auto alleen al voor de looks koopt scoort 100 punten. De buitenkant is erg dik en de auto staat best mooi op de wielen, beetje hoekig.. Kleur vond ik niet mooi, maar dat is persoonlijk. De RS stond achter de 130i van Andre en mij,en wat opvalt is dat het ook een grote auto is
Laat ik het zo zeggen de 130i oogt een klasse kleiner. Een M paket op een 130i is best dik, maar in vergelijk tot de RS trim.. is het maar prut. De RS is hoger, breder, gewoon veel dikker.. Da's verder geen nadeel ofzo. Uiterlijk klopt wel aan alle kanten. Dan de binnenkant. Zo op het oog lijkt het wel sportief. Recaro stoelen, bekend soort want BMW heeft ze ook in het assortiment. (performance) De zit van de stoelen is ansich goed voor mijn postuur, maar Andre die een stukje langer is klaagde gelijk over een te hoge zit.. Ik vond de zit ook hoog, Dat was me ook al eens opgevallen in de ex Focus St van Arthur. Afwerking en materiaal gebruik vind ik minder, maar daar moet het niet om gaan. Wat ik wel een grote misser vind is de algemene ergonomie van de auto. Een 130i trek je als een handschoen aan, geld overigens voor de meeste BMW's en een Focus RS, daar zit je als het ware in de auto op een bankje. Axiale verstelling van het stuur is onvoldoende en de handrem zit op een onlogische plek. Ook het grijpen naar de versnellingspook lijkt van bovenaf te gebeuren. Verder was het zoeken naar de knopjes om het een en ander in te stellen. Oke weet je dat eenmaal klaar, maar op je gevoel vind je ze niet,.
Andre ging rijden en ik zei, wacht even, dan rij ik achter je aan.. want ik was namelijk ook erg nieuwsgierig in het performance verschil tussen de 130i en de RS.. Door er achter te rijden, wetende dat Andre alles uit de RS zou persen kon ik er mooi achter komen. Andre had iemand naast zich, en voor een eerlijk vergelijk heb ik ook een pasagier meegenomen.. Het was gelijk van kiet en Andre spoot weg met de RS. Wat je zag gebeuren was dat de RS heel snel weg is door veel mechanische grip en de overbekende turbopower die er direct inklapt. De BWM 130i en de Focus RS zijn nagenoeg even zwaar, maar de Focus heeft 40pk meer (265pk tov 305 pk) ik had dus echt niet de illusie dat de 130i netzo snel zou zijn of de Focus überhaupt kon bijhouden. Andre was op bekend terrein, ging wat eerder op het gas.. en de inkomende turbo katapulteerde hem naar voren.. de 130i heeft minder koppel.. moet het vermogen echt opbouwen waarvan je boven 4000 toeren pas echt van de snelheid kan profiteren.
Op het korte bochten werk is het explosieve van de RS dik in het voordeel. Ik had er ook een hard hoofd in of de 130i überhaupt een kansje maakte.. maar goed gemutst toch proberen. We draaide de snelweg op en de RS spoot weg.. eindelijk kon ik doortrekken naar 7000 toeren om snelheid te maken. De Focus sloeg en gat.. maar liep daarna niet uit.. we trokken verder door en het voordeel van de lange atmo adem kwam naar voren. Tot 180 was de Focus sneller en had die de ruimte gepakt. Maar boven de 200 km/h is het domein toch voor de atmo 3 liter. Tussen de 200 en 250 begon de 130i gewoon in te lopen op de RS.. sterker nog het oorspronkelijke gat van ca 200 meter was helemaal dichtgereden.. op mijn teller 262 km/h reed ik de begrenzer in.. en dat was maar goed ook anders was ik in de kofferbak van de RS gereden..
Op de afritten en klaverbladen rondom Heerenveen kon ik heel mooi zien hoe Andre de RS op de limiet kon rijden... De 130i hield zich kranig qua bijhouden, maar de gekigheid van Andre doe ik ook niet na. Ik zat op de eerste rang om te zien waar de RS los in de kont begint te worden.. ook zag ik gelijk goed waar één van zijn (voor mij) dan manco's liggen. Je kunt, hoe goed ook een FWD auto ook is, niet de achterkant met het gas sturen. De mechanische grip om zo te zien is enorm. De carroserie ligt er strak en de auto had weinig tot geen bodyroll. Breekt de auto uit dan is de eerste reactie met de auto normaal gesproken gaslos..en de neus trekt weer mooi naar binnen, Andre gaat net even een stapje verder er trapt gewoon nog door op het gas om te voelen wat de auto doet qua lift over steer. En uiteraard hoe op te vangen. Of Andre dit lollig en leuk vind ? Ik denk het niet, de berperkende factor van FWD komt gewoon keihard naar voren. Om echt mee te gooien en smijten op hoge snelheid zeg maar boven de 100 km/h is het ook niet de auto denk ik.
Aangekomen op een industrieterrein.. zag ik gelijk Andre's 2e natuur.. PROBEREN dwars te gaan,, te gooien,, maar dan is er maar 1 oplossing en dat is flicken.. en dat flicken zag er nou niet bepaald vloeiend uit.. Ook hier zag je heel goed dat de Focus RS een ongekende mechanische grip heeft.. je moet deze auto gewoon de vier wielen op het asfalt laten.. doe je dat, en laat het spelen, balanceren uit je hoofd dan geeft de auto behoorlijke kicks. Ik denk dat tot de 140 km/h.. op het korte bochtenwerk, landweggetjes binnendoor er gewoon niks sneller is dan deze Focus RS. Met een standaard 130i hou je hem gewoon onmogelijk bij.
Als je een RS hebt hoef je je eigenlijk ook niet druk te maken of iemand je bij kan houden op het korte bochtenwerk. Tenminste niet een andere FWD auto (een Megane R26R zou kunnen) en ook niet een RWD auto.. tenzij deze zoveel vermogen heeft en optimale grip. De M3 CS zou ook geen partij zijn.
Ik had de eer om ook even te mogen rijden. Vond ik een leuke ervaring, Ik ben best kritisch geweest over de RS in dit draadje.. er zijn mensen geweest die hem zonder te rijden hebben gekocht.. als het goed is tientallen.. En ik, mocht er eventjes in rijden.. niet dat ik nou zo snel onder de indruk ben..in meerdere 500pk dikke baffers gereden en soms maakte me die me de pis ook niet lauw. Ik zou normaliter geen moeite doen om in een RS te rijden, maar nu had ik de kans.
Ik zegde toe dat ik relatief rustig zou rijden, beetje een vertrouwenskwestie, want jan en allemaal kon er echt niet in rijden in dit stadium, staat nog maar 2 weken op kenteken. Direct vielen me de ergonomische missers weer op.. die ik ook in de ST opmerkte.. de zit is gewoon echt TE hoog.. ik knap daar gewoon op af.. Een auto moet je passen.. je moet er niet op zitten.
Toen het rijden.. 305pk op de voorwielen is geen nadeel meer.. alle vooroordelen die ik had over FWD auto's met meer dan 250pk zijn weg.. mits ze het zo goed voor mekaar hebben als bij deze RS. De mechanische grip is ongekend. Onderstuur binnen het kader waarin ik reed, af en toe toch een beetje scherp en snel, was niet merkbaar. Het vermogen kan de auto erg goed kwijt op de voorwielen.. helaas voelt de achterkant een beetje levenloos aan.. kom ik weer terug op de eeuwige discussie FWD of RWD.. en dan blijf ik erbij niets is mooier dan de achterkant van de auto te kunnen sturen met het gas. De RS is een katje die je zonder handschoenen aanpakt. Iedereen kan met deze auto, zonder heel veel rijkunde er heel hard mee rijden. Een erg toegangelijke auto die dagelijks optimaal inzetbaar is. Maar ik denk wel als je het kunstje van het hard rijden een beetje in de vingers hebt, en je wat verder wilt gaan, je aanloopt tegen de beperkingen van een makkelijk snel te rijden auto.. en dat is het gevaar dat het rijden saai zal worden. Ik kreeg in het korte ritje een beetje het gevoel dat de auto als een trein op rails reed. Dat kun je als een compliment zien. Maar als het ritje steeds hetzelfde is ook als een nadeel. Want uit balans brengen vind de auto niet fijn, en op de limiet (of daar dicht bij) zit je zo.
Conclussie:
Is dit een auto voor mij ? Als ik alleen maar FWD auto's of AWD auto's was gewend, dan was het een kanshebber. Maar de auto in deze vorm kent voor mij teveel nadelen. Nadelen die een ander minder zwaar zal laten wegen, maar waar ik nu eenmaal niet aan voorbij kan en wil gaan,. De aandrijving is voor een FWD zeer goed, maar ik mis het gevoel van het werken met de hele auto dmv het gas op de achterwielen. De auto kent teveel ergonomische missers, en dan heb ik het over de zit en de bediening van de pook. De looks zijn IRL toch dik in orde, maar het is een attentiehoer. Daar moet je wel van houden, toevallig doe ik dat. Verder is de auto best groot. Voor of nadeel laat ik in het midden..
Dan de 50000 euro vraag.. is dit een auto die ik Andre zou afraden.. op basis van wat ik heb gezien en heb ervaren.. ja. Maar gelijktijdig zeg ik, dat iedereen die ondertussen een Focus RS heeft besteld, en ook al heb je er niet in gereden.. JE KRIJGT GEEN SPIJT van deze auto.. want voor de liefhebber die dit concept zoekt is er gewoon niks beters te verkijgen (afgezien van de Megane R26R die ik net zo hoog inschat)
Nog even terugkomend op de vraag 130i of Focus RS.. ik kies voor de 130i.. Maar dat is puur op persoonlijke gronden, niet omdat de 130i de betere auto is.. op sportief vlak en prestatie vlak wast de Focus RS de 130i de oren. Maar ik ben nu eenmaal een BMW man.. en blijf er bij dat de enige juiste aandrijving, achterwielaandrijving is.
Vanavond kwam ik aan bij de kartbaan en praktisch gelijktijdig kwam een gifgroene RS aanrijden. Welke RS het precies is laat ik in het midden, er zijn ook geen foto's of filmpjes gemaakt van de auto omdat diegene die er mee aankwam dat liever niet wilde. Dat respecteer ik uiteraard. De RS is IRL toch een hele dikke verschijning, mooi ,niet mooi het blijft een kwestie van smaak, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het toch in het echt een mooie dikke, maar wel heel opvallende auto vind. Iedereen die deze auto alleen al voor de looks koopt scoort 100 punten. De buitenkant is erg dik en de auto staat best mooi op de wielen, beetje hoekig.. Kleur vond ik niet mooi, maar dat is persoonlijk. De RS stond achter de 130i van Andre en mij,en wat opvalt is dat het ook een grote auto is

Andre ging rijden en ik zei, wacht even, dan rij ik achter je aan.. want ik was namelijk ook erg nieuwsgierig in het performance verschil tussen de 130i en de RS.. Door er achter te rijden, wetende dat Andre alles uit de RS zou persen kon ik er mooi achter komen. Andre had iemand naast zich, en voor een eerlijk vergelijk heb ik ook een pasagier meegenomen.. Het was gelijk van kiet en Andre spoot weg met de RS. Wat je zag gebeuren was dat de RS heel snel weg is door veel mechanische grip en de overbekende turbopower die er direct inklapt. De BWM 130i en de Focus RS zijn nagenoeg even zwaar, maar de Focus heeft 40pk meer (265pk tov 305 pk) ik had dus echt niet de illusie dat de 130i netzo snel zou zijn of de Focus überhaupt kon bijhouden. Andre was op bekend terrein, ging wat eerder op het gas.. en de inkomende turbo katapulteerde hem naar voren.. de 130i heeft minder koppel.. moet het vermogen echt opbouwen waarvan je boven 4000 toeren pas echt van de snelheid kan profiteren.
Op het korte bochten werk is het explosieve van de RS dik in het voordeel. Ik had er ook een hard hoofd in of de 130i überhaupt een kansje maakte.. maar goed gemutst toch proberen. We draaide de snelweg op en de RS spoot weg.. eindelijk kon ik doortrekken naar 7000 toeren om snelheid te maken. De Focus sloeg en gat.. maar liep daarna niet uit.. we trokken verder door en het voordeel van de lange atmo adem kwam naar voren. Tot 180 was de Focus sneller en had die de ruimte gepakt. Maar boven de 200 km/h is het domein toch voor de atmo 3 liter. Tussen de 200 en 250 begon de 130i gewoon in te lopen op de RS.. sterker nog het oorspronkelijke gat van ca 200 meter was helemaal dichtgereden.. op mijn teller 262 km/h reed ik de begrenzer in.. en dat was maar goed ook anders was ik in de kofferbak van de RS gereden..
Op de afritten en klaverbladen rondom Heerenveen kon ik heel mooi zien hoe Andre de RS op de limiet kon rijden... De 130i hield zich kranig qua bijhouden, maar de gekigheid van Andre doe ik ook niet na. Ik zat op de eerste rang om te zien waar de RS los in de kont begint te worden.. ook zag ik gelijk goed waar één van zijn (voor mij) dan manco's liggen. Je kunt, hoe goed ook een FWD auto ook is, niet de achterkant met het gas sturen. De mechanische grip om zo te zien is enorm. De carroserie ligt er strak en de auto had weinig tot geen bodyroll. Breekt de auto uit dan is de eerste reactie met de auto normaal gesproken gaslos..en de neus trekt weer mooi naar binnen, Andre gaat net even een stapje verder er trapt gewoon nog door op het gas om te voelen wat de auto doet qua lift over steer. En uiteraard hoe op te vangen. Of Andre dit lollig en leuk vind ? Ik denk het niet, de berperkende factor van FWD komt gewoon keihard naar voren. Om echt mee te gooien en smijten op hoge snelheid zeg maar boven de 100 km/h is het ook niet de auto denk ik.
Aangekomen op een industrieterrein.. zag ik gelijk Andre's 2e natuur.. PROBEREN dwars te gaan,, te gooien,, maar dan is er maar 1 oplossing en dat is flicken.. en dat flicken zag er nou niet bepaald vloeiend uit.. Ook hier zag je heel goed dat de Focus RS een ongekende mechanische grip heeft.. je moet deze auto gewoon de vier wielen op het asfalt laten.. doe je dat, en laat het spelen, balanceren uit je hoofd dan geeft de auto behoorlijke kicks. Ik denk dat tot de 140 km/h.. op het korte bochtenwerk, landweggetjes binnendoor er gewoon niks sneller is dan deze Focus RS. Met een standaard 130i hou je hem gewoon onmogelijk bij.
Als je een RS hebt hoef je je eigenlijk ook niet druk te maken of iemand je bij kan houden op het korte bochtenwerk. Tenminste niet een andere FWD auto (een Megane R26R zou kunnen) en ook niet een RWD auto.. tenzij deze zoveel vermogen heeft en optimale grip. De M3 CS zou ook geen partij zijn.
Ik had de eer om ook even te mogen rijden. Vond ik een leuke ervaring, Ik ben best kritisch geweest over de RS in dit draadje.. er zijn mensen geweest die hem zonder te rijden hebben gekocht.. als het goed is tientallen.. En ik, mocht er eventjes in rijden.. niet dat ik nou zo snel onder de indruk ben..in meerdere 500pk dikke baffers gereden en soms maakte me die me de pis ook niet lauw. Ik zou normaliter geen moeite doen om in een RS te rijden, maar nu had ik de kans.
Ik zegde toe dat ik relatief rustig zou rijden, beetje een vertrouwenskwestie, want jan en allemaal kon er echt niet in rijden in dit stadium, staat nog maar 2 weken op kenteken. Direct vielen me de ergonomische missers weer op.. die ik ook in de ST opmerkte.. de zit is gewoon echt TE hoog.. ik knap daar gewoon op af.. Een auto moet je passen.. je moet er niet op zitten.
Toen het rijden.. 305pk op de voorwielen is geen nadeel meer.. alle vooroordelen die ik had over FWD auto's met meer dan 250pk zijn weg.. mits ze het zo goed voor mekaar hebben als bij deze RS. De mechanische grip is ongekend. Onderstuur binnen het kader waarin ik reed, af en toe toch een beetje scherp en snel, was niet merkbaar. Het vermogen kan de auto erg goed kwijt op de voorwielen.. helaas voelt de achterkant een beetje levenloos aan.. kom ik weer terug op de eeuwige discussie FWD of RWD.. en dan blijf ik erbij niets is mooier dan de achterkant van de auto te kunnen sturen met het gas. De RS is een katje die je zonder handschoenen aanpakt. Iedereen kan met deze auto, zonder heel veel rijkunde er heel hard mee rijden. Een erg toegangelijke auto die dagelijks optimaal inzetbaar is. Maar ik denk wel als je het kunstje van het hard rijden een beetje in de vingers hebt, en je wat verder wilt gaan, je aanloopt tegen de beperkingen van een makkelijk snel te rijden auto.. en dat is het gevaar dat het rijden saai zal worden. Ik kreeg in het korte ritje een beetje het gevoel dat de auto als een trein op rails reed. Dat kun je als een compliment zien. Maar als het ritje steeds hetzelfde is ook als een nadeel. Want uit balans brengen vind de auto niet fijn, en op de limiet (of daar dicht bij) zit je zo.
Conclussie:
Is dit een auto voor mij ? Als ik alleen maar FWD auto's of AWD auto's was gewend, dan was het een kanshebber. Maar de auto in deze vorm kent voor mij teveel nadelen. Nadelen die een ander minder zwaar zal laten wegen, maar waar ik nu eenmaal niet aan voorbij kan en wil gaan,. De aandrijving is voor een FWD zeer goed, maar ik mis het gevoel van het werken met de hele auto dmv het gas op de achterwielen. De auto kent teveel ergonomische missers, en dan heb ik het over de zit en de bediening van de pook. De looks zijn IRL toch dik in orde, maar het is een attentiehoer. Daar moet je wel van houden, toevallig doe ik dat. Verder is de auto best groot. Voor of nadeel laat ik in het midden..
Dan de 50000 euro vraag.. is dit een auto die ik Andre zou afraden.. op basis van wat ik heb gezien en heb ervaren.. ja. Maar gelijktijdig zeg ik, dat iedereen die ondertussen een Focus RS heeft besteld, en ook al heb je er niet in gereden.. JE KRIJGT GEEN SPIJT van deze auto.. want voor de liefhebber die dit concept zoekt is er gewoon niks beters te verkijgen (afgezien van de Megane R26R die ik net zo hoog inschat)
Nog even terugkomend op de vraag 130i of Focus RS.. ik kies voor de 130i.. Maar dat is puur op persoonlijke gronden, niet omdat de 130i de betere auto is.. op sportief vlak en prestatie vlak wast de Focus RS de 130i de oren. Maar ik ben nu eenmaal een BMW man.. en blijf er bij dat de enige juiste aandrijving, achterwielaandrijving is.
-
- Berichten: 11412
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Focus II RS
LOL nee zo lang hebben we niet gereden. haha. Ik had nog een feestje de opening van de mini showroom bij de beier dus ben net terug.
Rico zal wel mooi uitgebreid verslag doen. Daar ben ik helaas niet zo goed in.
Qua looks zo verschrikkelijk mooi dat toen ik wegliep heb ik maar niet meer achterom gekeken anders het misschien toch nog geld gekost.
Aan de buitenkant klopt echt alles aan die auto. Maar aan de binnenkant schort er nogal wat aan. De stoel zit is veel te hoog. Het stuur kan je niet ver genoeg naar je toe trekken. Dat zijn toch zaken die ik heel belangrijk vindt zeker in een sportauto van dit kaliber.
Dan het interieur kwaliteit dat staat in schril contrast tot de buitenkant. De uitstraling en kwaliteits gevoel die die auto aan de buitenkant heeft mis ik toch echt binnenin. De plastic deurpanelen doen toch wel heel erg afbreuk aan het geheel.
Dan het rijden.
Ja das ronduit geweldig. DE BESTE fwd die ik ooit heb gereden. Geen heel gek torque steer. Tis wel aanwezig maar niet dermate storend. Gas los levert een mooie slide op. De balans is mooi. Hij is niet saai maar ook absoluut niet giftig zoals bijv. een civic type R.
Zou ik een focus RS kopen? Als de beslissing alleen aan de buitenkant zat. Dan hoef ik nog niet eens 1 sec te twijfelen. Maar voor mij is een auto zoveel meer dan alleen een buitenkant. Ik herken zoveel nadelen in de fwd layout dat ik mij ondanks de fantastische looks daar niet overheen kan zetten. Maar de auto mag daar zeker niet negatief beoordeeld worden. Mensen die van een clio RS een leon cupra komen die zullen met verbazing zo n focus RS rijden en zullen een smile op hun gezicht hebben van oor tot oor.
Rico zal wel mooi uitgebreid verslag doen. Daar ben ik helaas niet zo goed in.
Qua looks zo verschrikkelijk mooi dat toen ik wegliep heb ik maar niet meer achterom gekeken anders het misschien toch nog geld gekost.

Aan de buitenkant klopt echt alles aan die auto. Maar aan de binnenkant schort er nogal wat aan. De stoel zit is veel te hoog. Het stuur kan je niet ver genoeg naar je toe trekken. Dat zijn toch zaken die ik heel belangrijk vindt zeker in een sportauto van dit kaliber.
Dan het interieur kwaliteit dat staat in schril contrast tot de buitenkant. De uitstraling en kwaliteits gevoel die die auto aan de buitenkant heeft mis ik toch echt binnenin. De plastic deurpanelen doen toch wel heel erg afbreuk aan het geheel.
Dan het rijden.
Ja das ronduit geweldig. DE BESTE fwd die ik ooit heb gereden. Geen heel gek torque steer. Tis wel aanwezig maar niet dermate storend. Gas los levert een mooie slide op. De balans is mooi. Hij is niet saai maar ook absoluut niet giftig zoals bijv. een civic type R.
Zou ik een focus RS kopen? Als de beslissing alleen aan de buitenkant zat. Dan hoef ik nog niet eens 1 sec te twijfelen. Maar voor mij is een auto zoveel meer dan alleen een buitenkant. Ik herken zoveel nadelen in de fwd layout dat ik mij ondanks de fantastische looks daar niet overheen kan zetten. Maar de auto mag daar zeker niet negatief beoordeeld worden. Mensen die van een clio RS een leon cupra komen die zullen met verbazing zo n focus RS rijden en zullen een smile op hun gezicht hebben van oor tot oor.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Verslag staat er al. LOL
-
- Berichten: 11412
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
hahah je bent me net voor:)
mooi verslag trouwens.
En nu moet ik maffen:)
mooi verslag trouwens.
En nu moet ik maffen:)
- Arthur
- Berichten: 43428
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Mooi verslag, Rico.
-
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Focus II RS
Zou je dit nog willen toelichten Andre? Ik weet met deze omschrijving niet hoe ik de auto precies moet plaatsen.Andre schreef:Gas los levert een mooie slide op. De balans is mooi. Hij is niet saai maar ook absoluut niet giftig zoals bijv. een civic type R.
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Mooi verslag!
Alleen beetje jammer van dat eeuwige vergelijk met een 130i

Alleen beetje jammer van dat eeuwige vergelijk met een 130i

- Arthur
- Berichten: 43428
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Dat zou je kunnen denken maar in dit geval was er een 130i beschikbaar, bestuurd door iemand die hem ook aardig weet te gebruiken. Dus is dat best een aardig vergelijk. Jij was er niet met 1 van je auto's? 

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Hoi Hans hier hadden we het gisteren al over, moet je hem met de 130i vergelijken. Andre wilde het daar al liever niet over hebben. Ik vond vergelijk valide omdat Andre voor de keuze staat/stond om zijn 130i weg te doen voor de RS.Hans GP schreef:Mooi verslag!![]()
Alleen beetje jammer van dat eeuwige vergelijk met een 130i
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Denk dat het stond wordtRico schreef:Hans GP schreef:...
Hoi Hans hier hadden we het gisteren al over, moet je hem met de 130i vergelijken. Andre wilde het daar al liever niet over hebben. Ik vond vergelijk valide omdat Andre voor de keuze staat/stond om zijn 130i weg te doen voor de RS.

- Downforce Hans
- Berichten: 12609
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Ik denk dat ik ook maar eens een proefrit samen met Laurens ga maken in de ford.
Ben benieuwd wat onze snelle man die zelfs met een Dacia hard gaat er van vind
:
Grtz,Hanz06
Ben benieuwd wat onze snelle man die zelfs met een Dacia hard gaat er van vind

Grtz,Hanz06

-
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 09:07
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Dank voor de verslaggeving Rico en Andre...........
Overweeg deze auto serieus, maar ben een tikje teleurgesteld over de "hoge zit" !
Daar is toch wel iets aan te modificeren voor iemand met maatvoering 6 feet 6 ?
Overweeg deze auto serieus, maar ben een tikje teleurgesteld over de "hoge zit" !

Daar is toch wel iets aan te modificeren voor iemand met maatvoering 6 feet 6 ?
- Snipe
- Berichten: 12633
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Die hoge zit was me op de RAI al opgevallen inderdaad - en in iedere andere Focus overigens ook. Wat dat betreft blijft het natuurlijk een Focus.
En vergelijken met een 130i..... Qua prijsniveau is hij nou eenmaal vergelijkbaar.
@ Rico & Andre: duidelijk en uitgebreid verslag, als Ford te weinig RS'en beschikbaar heeft voor proefritten moeten ze maar gewoon jullie verslag doorsturen aan potentiële klanten.
En vergelijken met een 130i..... Qua prijsniveau is hij nou eenmaal vergelijkbaar.
@ Rico & Andre: duidelijk en uitgebreid verslag, als Ford te weinig RS'en beschikbaar heeft voor proefritten moeten ze maar gewoon jullie verslag doorsturen aan potentiële klanten.
- Niels
- Berichten: 22516
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
De zitpositie is niet perfect in de Focus maar dat valt des te meer op omdat (voor mij) de zitpositie in de 130i echt perfect is. Overigens heeft de Clio RS deze stoelen er ook in met een dergelijke hoge zit. Erg jammer! Wel erg lekker dat er momenteel dergelijke auto's door Ford en Renault gemaakt worden
Deze RS vind ik gewoon zo gruwelijk gaaf om te zien 


- Joop
- Berichten: 9070
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Duidelijk verhaal heren.
Afgelopen weekend reed er ook een Engelse Focus ST (vorige generatie Focus) mee met de Dutch Spring Run. Die Focus is inmiddels ook door de eigenaar opgevoerd tot 300PK, maar op de limiet gaat de voortrein toch stuiteren bij hard de bocht uit accelererend. Limiet is dan toch echt bereikt.
Hoe is dat met de RS?
Die apparaten blijven er super uit zien overigens, zeker in de kekke oranje of gifgroene kleur
:, hieronder de ST van Eric:


Afgelopen weekend reed er ook een Engelse Focus ST (vorige generatie Focus) mee met de Dutch Spring Run. Die Focus is inmiddels ook door de eigenaar opgevoerd tot 300PK, maar op de limiet gaat de voortrein toch stuiteren bij hard de bocht uit accelererend. Limiet is dan toch echt bereikt.
Hoe is dat met de RS?
Die apparaten blijven er super uit zien overigens, zeker in de kekke oranje of gifgroene kleur

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
De stoelen die er in zitten, van Recaro kun je dus ook in de Mini krijgen en ook BMW heeft ze in het performance assortiment. Zet je die stoel in een 1 serie dan heb je helaas ook een hogere zit. Het is vooral de stoelconstructie van Recaro die afbreuk doet aan die hoge zit.Niels schreef:De zitpositie is niet perfect in de Focus maar dat valt des te meer op omdat (voor mij) de zitpositie in de 130i echt perfect is. Overigens heeft de Clio RS deze stoelen er ook in met een dergelijke hoge zit. Erg jammer! Wel erg lekker dat er momenteel dergelijke auto's door Ford en Renault gemaakt wordenDeze RS vind ik gewoon zo gruwelijk gaaf om te zien
Verder ben ik het volledig met je eens dat het fantastisch is dat Ford en ook Renault zo'n produkt neerzetten.. we hadden het er gisteren nog over dat het best waardeloos is dat BMW die alles in huis heeft om hetzelfde te doen zoiets gewoon na laat. En wat BMW heeft gedaan is gewoon een accesoirelijn opzetten onder de noemer Performance, maar dat is uiteindelijk gewoon een bij mekaar gezocht zooitje, waarvan de echte liefhebber niets moet hebben, al was het alleen maar omdat het gewoon cash cows zijn, eenvoudig spul in een veel te duur jasje.
Of stoelen lager kunnen, ik twijfel, de technische constructie laat het denk ik niet toe.
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Wat betreft die hoge zit: Dat lees je echt overal, maar is er dan nog steeds geen alternatief te koop om die stoel omlaag te krijgen?!
En RIco en André, ik lees niets over de geluidsbeleving. Kunnen jullie daar nog wat over schrijven?
Stephan
En RIco en André, ik lees niets over de geluidsbeleving. Kunnen jullie daar nog wat over schrijven?
Stephan
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Geluidsbeleving.. ik was er verder niet van onder de indruk, zo'n turbo dempt toch veel geluid. Uitlaat geluid, aanwezig, maar je merkt gewoon aan alles dat de auto onder zware geluids emisie eisen gebukt gaat.
Niet om weer over de 130i te zeuren, maar ik heb bij de 130i een stekkertje losgetrokken waardoor beide uitlaatdempers continue bij de les blijven (anders sluit een klep 1 pijp af).. de auto heeft daardoor een veel dikker indringend uitlaat geluid.. alsof 265pk klinkt als 350pk. dat miste in bij de Focus RS.
Geluid is gewoon typisch voor een turbo. Maar qau uitlaat geluid zal er wel veel meer winst te behalen zijn. De liefhebbers zullen dat ook wel doen.
Joop, het onderstel van een ST is echt niet vergelijkbaar met van de RS. De ST is niet gemaakt voor zoveel vermogen op de voorwielen. De RS kan gevoelsmatig nog makkelijk 50 pk meer aan zonder in de problemen te komen qua tractie.
Niet om weer over de 130i te zeuren, maar ik heb bij de 130i een stekkertje losgetrokken waardoor beide uitlaatdempers continue bij de les blijven (anders sluit een klep 1 pijp af).. de auto heeft daardoor een veel dikker indringend uitlaat geluid.. alsof 265pk klinkt als 350pk. dat miste in bij de Focus RS.
Geluid is gewoon typisch voor een turbo. Maar qau uitlaat geluid zal er wel veel meer winst te behalen zijn. De liefhebbers zullen dat ook wel doen.
Joop, het onderstel van een ST is echt niet vergelijkbaar met van de RS. De ST is niet gemaakt voor zoveel vermogen op de voorwielen. De RS kan gevoelsmatig nog makkelijk 50 pk meer aan zonder in de problemen te komen qua tractie.
- mrbbs
- Berichten: 1496
- Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
- Locatie: belgie
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
met wat geluk rijd ik straks ook een focus rs, het verslag lees je hier dan wel.
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Ook ik had al met de nieuwe RS mogen rijden, maar had gewacht met een review omdat ik eerst de reacties hier wilde weten. Ik kan me in enkele bevindingen wel vinden. Een vergelijk met een 130i, tja.,...waarom niet. Een vergelijk RWD FWD vind ik niet helemaal op zijn plaats, maar daar kom ik nog op terug.
In de praktijk vind ik de auto niet anders dan het gevoel wat ik met de foto's had. Van voor vind ik het een brute verschijning. De vormgeving van het model Focus II blijf ik helemaal niks vinden. Van achter wel dik, maar niet echt mooi. Maar het blijft een dikke verschijning. Van binnen zijn de materiaal weer van een klasse hoger dan in de Focus I. De vormgeving vind ik echter saai. De extra meters op het dashboard vind ik een rommeltje, maar ben wel bij dat er die meters extra inzitten. Helaas is de turbometer niet betrouwbaar, is gewoon een leuke gadget. De stoelen....fantastische zit!! Inderdaad is de zit te hoog, is ook al bij de Focus ST en de Fiesta ST. Maar....de Recaro's in de RS zijn met een trukje een stukje lager te zetten. Je moet enkele schroefjes los halen, er zijn al enkele gaatjes voorzien.
Starten, een dik geluid, en verandert in een machtig geluid met gasgeven tijdens rijden.
Rijden, de auto voelt veel zwaarder aan dan de RS mk1. Minder agiel, en minde llchtvoetig. Ondanks dat het een turbo is hangt ie wel goed aan het gas. Is ie sneller...weet ik niet. Er zijn een paar dingen daardoor ik het niet durf te zeggen. Met de RS mk1 komt de versnelling explosiever in. De RS2009 gaat geleidelijker maar maakt daarentegen een machtig geluid. Ik had helaas de PDA niet bij me, kon het dus ook niet snel even meten. De meetgegevens van Evo geven aan dat beide tot 160 even snel zijn. In de hernemingen is de 2009 versie sneller.
Een dik pluspunt tov de RS mk1 is toch wel de tractie in de 1e versnelling. Ik mag wel zeggen dat dat bij de RS2003 er eigenlijk niet is, en bij de 2009 versie is dat gewoon goed geregeld.
Sturen; nu kom ik op het punt RWD of FWD. Als je verwacht dat je tijdens uitbreken het gas los halen de auto weer in lijn hebt dan ben je niet geboren voor een RS. Daar is maar 1 remedie voor. VOL OP HET GAS!! Dat is wat deze auto's fabulous maken. Je moet de ballen hebben om op het gas te blijven staan. Liften, en je bent verloren. De bochten snelheid van zo'n RS is veel hoger dan welke RWD dan ook. Dat is wat ik zoek in een dikke hothatch. De Duitsers hebben daar een prachtige zin voor. Wie auf Schienen.
Ben je een fan van driften dan is inderdaad een RWD auto je keus en is deze RS niets.
50.000 euro. Ik vind het teveel, ook voor het gebodene. Koop ik hem? Nee, nu zeker niet. Ik wacht af over pakweg 2-3 jaar en wat de mogelijkheden met deze auto verder zijn, maar ik heb al begrepen dat 400+ PK redelijk simpel te verkrijgen zijn.
In de praktijk vind ik de auto niet anders dan het gevoel wat ik met de foto's had. Van voor vind ik het een brute verschijning. De vormgeving van het model Focus II blijf ik helemaal niks vinden. Van achter wel dik, maar niet echt mooi. Maar het blijft een dikke verschijning. Van binnen zijn de materiaal weer van een klasse hoger dan in de Focus I. De vormgeving vind ik echter saai. De extra meters op het dashboard vind ik een rommeltje, maar ben wel bij dat er die meters extra inzitten. Helaas is de turbometer niet betrouwbaar, is gewoon een leuke gadget. De stoelen....fantastische zit!! Inderdaad is de zit te hoog, is ook al bij de Focus ST en de Fiesta ST. Maar....de Recaro's in de RS zijn met een trukje een stukje lager te zetten. Je moet enkele schroefjes los halen, er zijn al enkele gaatjes voorzien.

Starten, een dik geluid, en verandert in een machtig geluid met gasgeven tijdens rijden.
Rijden, de auto voelt veel zwaarder aan dan de RS mk1. Minder agiel, en minde llchtvoetig. Ondanks dat het een turbo is hangt ie wel goed aan het gas. Is ie sneller...weet ik niet. Er zijn een paar dingen daardoor ik het niet durf te zeggen. Met de RS mk1 komt de versnelling explosiever in. De RS2009 gaat geleidelijker maar maakt daarentegen een machtig geluid. Ik had helaas de PDA niet bij me, kon het dus ook niet snel even meten. De meetgegevens van Evo geven aan dat beide tot 160 even snel zijn. In de hernemingen is de 2009 versie sneller.
Een dik pluspunt tov de RS mk1 is toch wel de tractie in de 1e versnelling. Ik mag wel zeggen dat dat bij de RS2003 er eigenlijk niet is, en bij de 2009 versie is dat gewoon goed geregeld.
Sturen; nu kom ik op het punt RWD of FWD. Als je verwacht dat je tijdens uitbreken het gas los halen de auto weer in lijn hebt dan ben je niet geboren voor een RS. Daar is maar 1 remedie voor. VOL OP HET GAS!! Dat is wat deze auto's fabulous maken. Je moet de ballen hebben om op het gas te blijven staan. Liften, en je bent verloren. De bochten snelheid van zo'n RS is veel hoger dan welke RWD dan ook. Dat is wat ik zoek in een dikke hothatch. De Duitsers hebben daar een prachtige zin voor. Wie auf Schienen.
Ben je een fan van driften dan is inderdaad een RWD auto je keus en is deze RS niets.
50.000 euro. Ik vind het teveel, ook voor het gebodene. Koop ik hem? Nee, nu zeker niet. Ik wacht af over pakweg 2-3 jaar en wat de mogelijkheden met deze auto verder zijn, maar ik heb al begrepen dat 400+ PK redelijk simpel te verkrijgen zijn.
Laatst gewijzigd door Harrie op 09 mei 2009, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Re: Focus II RS -> testrit op pagina 37 !
Dat kan mischien, maar niet geheel zonder risico. Als blijkt dat je de stoelverstelling heb veranderd, afwijkend van de fabrieksspecificaties vervalt alle aansprakelijk daarop. Stel je krijgt een ongeluk dan en het is ernstig, blijvende invalideit.. en de verzekeringsmaatscahppij gaat op onderzoek uit.. en men komt er achter dat je dit hebt verandert dan loop je risico dat je niets vergoed krijgt. en ook Ford trekt dan zijn handen er volledig af.. (heb ik uit de eerste hand gehoord)de Recaro's in de RS zijn met een trukje een stukje lager te zetten. Je moet enkele schroefjes los halen, er zijn al enkele gaatjes voorzien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten