Huisdieren
- Joy
Re: Huisdieren
Het punt is dat wij, als mens, in staat zijn om onderscheid te maken tussen een inbreker of een kind wat per ongeluk op het erf is beland. Een beschermende hond ziet beide als indringer en reageert hetzelfde.
Ik heb zelf 4 voorvallen gehad met honden en dat waren gek genoeg alleen maar Rottweilers. Ik ben er niet bang van geworden of vooringenomen terughoudend maar het was telkens weer een aanval op basis van even niet opletten van de baas (krant bezorgen op boerenerf, krant bezorgen sportschool, fietsen langs een gezin met Rottweiler en een baasje wat boven even wat ging pakken en mij bij de hond achter liet). Daarom vind ik het een risico om zulke honden (de agressieve) vrij rond te laten lopen ook al denkt het baasje goed op te letten.
Bij Luco is het nog wat anders omdat ie ze op eigen terrein kan houden en je wel erg dedicated moet zijn om op het terrein te komen. Als je maar beseft dat je een verantwoording hebt mbt de veiligheid van onschuldige omstanders.
Ik heb zelf 4 voorvallen gehad met honden en dat waren gek genoeg alleen maar Rottweilers. Ik ben er niet bang van geworden of vooringenomen terughoudend maar het was telkens weer een aanval op basis van even niet opletten van de baas (krant bezorgen op boerenerf, krant bezorgen sportschool, fietsen langs een gezin met Rottweiler en een baasje wat boven even wat ging pakken en mij bij de hond achter liet). Daarom vind ik het een risico om zulke honden (de agressieve) vrij rond te laten lopen ook al denkt het baasje goed op te letten.
Bij Luco is het nog wat anders omdat ie ze op eigen terrein kan houden en je wel erg dedicated moet zijn om op het terrein te komen. Als je maar beseft dat je een verantwoording hebt mbt de veiligheid van onschuldige omstanders.
- Fernando
Luco schreef:Fernando schreef:Het is bij dat soort honden per definitie de schuld van die wandelende schijtfabrieken dan wel de eigenaar en zeker niet van een 5-jarige meisje....
Begrijp me niet verkeerd fernando, vaak is dat ook het geval, alleen met deze info (van dit geval) kan je daar naar mijn mening niet over oordelen.
Overigens zou ik mijn hond dan ook in laten slapen.
een voorbeeldje.
Wij hebben al 30 jaar honden, onze eerste grote hond was een Bandog (kruising pitbull/mastino) staan bekend als zeer agressief en gevaarlijk, die van ons heeft 1 keer naar een kind gegromd, verder niks, en hoe kwam dat?
Visite, hond lag lief te slapen en het kind van de visite (5 jaar) vond het leuk om aan de staart te gaan trekken, moeder en kind lachen want dat is toch leuk?
hond laat het toe, wij zeggen er wat van (zou eigenlijk die kutmoeder moeten doen) maar die lacht alleen.
Kind blijft aan de staart trekken en moeder blijft lachen.
Na 20 keer trekken gromt de hond, stel dat die had gebeten?
Is het dan de schuld van de eigenaar of de hond?
Naar mijn mening niet, verschillende keren gewaarschuwd en moeder doet niks om het kind te corrigeren.
Natuurlijk bereik je een punt dat zo'n hond het ook genoeg vindt en hapt maar ik zou mijn kind bij vrienden/kennissen met zo'n hond niet in de buurt ervan laten komen, better save than sorry. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat een 5 jarig meisje twee van die staffords ziet lopen en dan iets richting die honden doet wat aanleiding geeft om aan te vallen. Ze zien er nou niet zo aaibaar uit als een labrador oid...
- Luco
Ja het waren portiekgenoten, dus misschien kenden ze de honden en speelde er misschien wel vaker mee, het is allemaal speculatie.
Blijft natuurlijk triest, alleen heeft iedereen zijn verantwoordelijkheid, niet alleen de hondeneigenaar.
Blijft natuurlijk triest, alleen heeft iedereen zijn verantwoordelijkheid, niet alleen de hondeneigenaar.
- Fernando
Heb je helemaal gelijk in....
- Peric
Punt is wel dat onze kleine ook opgroeit met 2 honden die er niks om geven als 'ie op hun kop loopt te meppen. Hij weet niet beter dan dat 'ie dat bij elke hond dan kan doen. Wie weet was die kleine van 5 wel gewend om met honden om te gaan. Dus dan rennen ze ook op andere honden af. Die weten dat onderscheid nog niet.
Maar zoals Luco schrijft, we weten niet in welke omstandigheid dit gebeurt is.
Maar zoals Luco schrijft, we weten niet in welke omstandigheid dit gebeurt is.
- dvh
Als je al weet dat je hond vreemden kan aanvallen. Dan is het gewoon altijd de verantwoording van de eigenaar.
Ook al loopt ie op eigen terrein.
Stel dat wat kinderen uit de buurt wat vriendjes over hebben. En die zijn op straat wat aan het voetballen. Bal vliegt bij iemand in de tuin. Hond ligt in een hoekje te slapen. Kind weet niet dat er een hond ligt. Eigenaar is net ff naar binnen of wat dan ook. Hond schikt wakker, ziet het kind in zijn tuin en valt hem aan.
Of het poortje blijft een keer per ongeluk in een onbewaakt moment open staan. Iemand loopt langs de poort , hond schiet erop af..
Leuk hoor. Zo'n waakhond. Maar als je zo'n beest hebt en je weet dat deze zo reageert dan dien je hem gewoon vast te leggen. Sneu voor het beest natuurlijk. Maar zeker als je in een bewoonde omgeving woont. Dan dien je hier gewoon rekening mee te houden. Of gewoon niet zo'n hond nemen ... :-/...
Ik ben een groot hondenliefhebber. Zou hem alleen nooit zo'n hond nemen. Of je moet ergens afgelegen op een boerderij wonen. Prima. Maar niet in een druk bewoonde omgeving.
My 2 cents.
Iedereen is vrij om te doen wat ie wil maar zo denk ik erover.
Ook al loopt ie op eigen terrein.
Stel dat wat kinderen uit de buurt wat vriendjes over hebben. En die zijn op straat wat aan het voetballen. Bal vliegt bij iemand in de tuin. Hond ligt in een hoekje te slapen. Kind weet niet dat er een hond ligt. Eigenaar is net ff naar binnen of wat dan ook. Hond schikt wakker, ziet het kind in zijn tuin en valt hem aan.
Of het poortje blijft een keer per ongeluk in een onbewaakt moment open staan. Iemand loopt langs de poort , hond schiet erop af..
Leuk hoor. Zo'n waakhond. Maar als je zo'n beest hebt en je weet dat deze zo reageert dan dien je hem gewoon vast te leggen. Sneu voor het beest natuurlijk. Maar zeker als je in een bewoonde omgeving woont. Dan dien je hier gewoon rekening mee te houden. Of gewoon niet zo'n hond nemen ... :-/...
Ik ben een groot hondenliefhebber. Zou hem alleen nooit zo'n hond nemen. Of je moet ergens afgelegen op een boerderij wonen. Prima. Maar niet in een druk bewoonde omgeving.
My 2 cents.
Iedereen is vrij om te doen wat ie wil maar zo denk ik erover.
- Luco
Tja dat jij je kinderen zo opvoed dat ze zomaar bij een ander het terrein op mogen, dan heb ik er geen meelij mee, zielig voor het kind, maar had je het maar op moeten voeden.
Niemand heeft hier op mijn terrein iets te zoeken zonder mijn toestemming, en de poort hier kan niet per ongeluk open blijven staan.
Ik ga mijn hond op mijn terrein niet vastleggen omdat anderen niet van mijn hek af kunnen blijven, het moet niet gekker worden.
De wet is hier overigens ook heel duidelijk over, gelukkig maar
Niemand heeft hier op mijn terrein iets te zoeken zonder mijn toestemming, en de poort hier kan niet per ongeluk open blijven staan.
Ik ga mijn hond op mijn terrein niet vastleggen omdat anderen niet van mijn hek af kunnen blijven, het moet niet gekker worden.
De wet is hier overigens ook heel duidelijk over, gelukkig maar

- dvh
Reken maar dat het ook zielig voor de eigenaar is mocht het mijn kind betreffen...
Owja.

Owja.

- Luco
Dus jij voed je kind zo op dat het maar zomaar mag om bij een ander het terrein op te mogen, en als daar dan een waakhond loopt is het de schuld van de eigenaar, beetje krom, jouw kind heeft daar niks te zoeken.
-
Balk in je oog, Luco?
- dvh
Luco. Als jij denkt dat wanneer een kind een bal uit iemands tuin haalt een kwestie van opvoeden is. Dan begrijp jij kinderen niet zo goed.
Het zegt ook wel iets over de persoon Luco. Met z'n gevaarlijke hond die een kind kan aanvallen wanneer er een voorval voordoet zijn argument 'hij had daar niks te zoeken' is.
Het zegt ook wel iets over de persoon Luco. Met z'n gevaarlijke hond die een kind kan aanvallen wanneer er een voorval voordoet zijn argument 'hij had daar niks te zoeken' is.
- Luco
Een kind weet donders goed wat wel en niet mag, een kind van 4 of 5 zonder toezicht laten spelen zodat die zomaar andermans terrein op kan zegt ook iets over de opvoeding door de ouders en een kind wat ouder is dan een jaar of vijf en wat zonder toezicht op straat kan spelen, kan ook lezen.
Jouw opmerking over mij zegt meer over jouw, jij vind dat iedereen maar rekening moet houden met kinderen, niet dus, die moet je opvoeden, maar bij veel mensen schort dat er nog wel eens aan.
Maar als ik jouw was zou ik de regels er even op nakijken wie er schuldig is als iemand hier zonder toestemming het terrein op komt en wordt gebeten, wij voldoen aan alle regels.
Jouw opmerking over mij zegt meer over jouw, jij vind dat iedereen maar rekening moet houden met kinderen, niet dus, die moet je opvoeden, maar bij veel mensen schort dat er nog wel eens aan.
Maar als ik jouw was zou ik de regels er even op nakijken wie er schuldig is als iemand hier zonder toestemming het terrein op komt en wordt gebeten, wij voldoen aan alle regels.
- Luco
Leg eens uit Erik, de wet is hier heel duidelijk over, maar ja de hondeneigenaar is altijd fout bij sommige mensen.ErikS schreef:Balk in je oog, Luco?
- Luco
Een onderzoek van 164 duidelijk bijticidenten, waarvan 40 een stamboom haddenIn Nederland leven maar liefst 1,9 miljoen honden. Twintig procent van de huishoudens heeft één of meerdere honden. Al deze honden worden uitgelaten in parken, bossen en in wijken en leven binnen met het gezin (wel of niet met kinderen) in huis. Vaak gaat dit goed en beschouwt men de hond als een extra gezinslid. Soms gaat het echter mis en wordt er een gezinslid of derden gebeten. Jaarlijks worden er ongeveer 150.000 meldingen gedaan van een bijtincident. In werkelijkheid zal dit aantal nog vele malen hoger liggen, aangezien de incidenten binnenshuis veelal niet gemeld worden.
Kinderen worden in verhouding vaker gebeten dan volwassenen. Uit publieksonderzoek van TNS NIPO blijkt dat kinderen veelal in het gezicht worden gebeten en zo'n bijtincident kan leiden tot blijvende verminking en psychische schade. In de afgelopen 25 jaar zijn er 29 personen overleden door een bijtincident. Maar liefst 20% van de overleden slachtoffers was jonger dan 5 jaar. Dit is een schrikbarend hoog percentage als je weet dat deze leeftijdsgroep slechts 6,5% van de bevolking uitmaakt. De jonge dodelijke slachtoffers overlijden vaak aan de directe gevolgen van de verwondingen terwijl volwassenen veelal in een later stadium overlijden, waarschijnlijk als gevolg van infecties.
64% van de slachtoffers die het bijtincident niet overleefden werd gebeten door de eigen hond en in 89% van deze gevallen gebeurde dit in of rondom het eigen huis. Wanneer het een bijtincident met een kind betrof was er bij de helft van de bijtincidenten geen volwassene aanwezig. Jonge kinderen worden veelal gebeten door honden die zij kennen en de meeste bijtincidenten spelen zich af in het eigen huis of in de directe omgeving.
Maar liefst 57% van de slachtoffers van een bijtincident gaven aan dat zij zich met de hond bemoeid hadden direct voordat deze beet.
Dan de 40 bijters met zeker een stamboom nader bekeken. Het betreft hier:
Rottweiler
9
Golden en Labrador Retriever
6
Duitse Herdershond
2
Mechelaar
2
Engelse Cocker Spaniel
2
Newfoundlander
1
Berner Sennenhond
1
Engelse Bulldog
1
Tervuerense Herder
1
Bouvier
1
Bearded Collie
1
Duitse Staande Hond
1
Grote Münsterländer
1
Dashond
1
Rhodesian Ridgeback
1
Akita Inu
1
Samojeed
1
Schnauzer
1
Bull Terrier
1
American Staffordshire Terrier
1
Jack Russell Terrier
1
Border Terrier
1
Cavalier King Charles Spaniel
1
Yorkshire Terrier
1
"Van 1993 tot 2008 waren Pitbull-achtige honden in Nederland verboden. In die periode zijn honderden honden, velen gewoon lieve gezinshonden, afgemaakt puur op basis van hun uiterlijk. Dit verbod is opgeheven omdat enerszijds het verdwijnen van deze honden niet resulteerde in het terugdringen van het aantal bijtincidenten en anderzijds leidde tot onnodig leed. Vanaf dat moment is de focus verschoven van de hond, en het specifieke ras, naar de eigenaar.
-
De bal over de schutting, per ongeluk, zegt mij al genoeg hoe jij daar over denkt.Luco schreef:Leg eens uit Erik, de wet is hier heel duidelijk over, maar ja de hondeneigenaar is altijd fout bij sommige mensen.ErikS schreef:Balk in je oog, Luco?
- Luco
Natuurlijk kan dat gebeuren Erik, maar dan bel je netjes aan, je gaat toch niet zomaar andermans terrein op, dat bedoel ik ook, wij hebben er alles aan gedaan, maar als mensen alle waarschuwingen en beveiligingen negeren kan je dat toch niet bij de eigenaar neerleggen?ErikS schreef:De bal over de schutting, per ongeluk, zegt mij al genoeg hoe jij daar over denkt.Luco schreef:Leg eens uit Erik, de wet is hier heel duidelijk over, maar ja de hondeneigenaar is altijd fout bij sommige mensen.ErikS schreef:Balk in je oog, Luco?
Niet alleen de hondeneigenaar heet verplichtingen en verantwoordelijkheden, die hebben ouders van kinderen ook, nu wordt alles bij de hondeneigenaar neergelegd.
-
Ok, ik loop door het hek om aan te bellen bij je voordeur, wat mijn logische gedachte zou zijn.......
- Luco
De bel zit hier buiten het hek, zelfs twee stuksErikS schreef:Ok, ik loop door het hek om aan te bellen bij je voordeur, wat mijn logische gedachte zou zijn.......

En zelfs zo laag dat kinderen ook kunnen bellen

-
Dat begrijp ik.
Maar een kind rent door het hek. Want dat doen ze tuis ook, en overal eigenlijk kan je gewoon door de tuinpoort zonder te bellen..... Ik begrijp je wel, Luco, maar een vals beest hoort aan een ketting, behalve 's nachts misschien.
Maar een kind rent door het hek. Want dat doen ze tuis ook, en overal eigenlijk kan je gewoon door de tuinpoort zonder te bellen..... Ik begrijp je wel, Luco, maar een vals beest hoort aan een ketting, behalve 's nachts misschien.
- Luco
Tja jij noemt het vals, ik vind dat mensen met kinderen ook hun kinderen op gevaren moeten wijzen, dat gebeurd vaak niet. En een kind pakt thuis ook zelf drinken of een koekje, mogen ze dat bij een ander ook?
Ik krijg nu het idee dat heel de wereld er maar rekening mee moet houden dat kinderen nu eenmaal vreemde dingen doen, prima hoor, maar als het dan een keer fout gaat kan het niet zo zijn dat het altijd maar aan een ander ligt.
In dit geval de hondeneigenaar.
Ik hoop dat het nooit gebeurd, maar ik heb alle voorzorgsmaatregelen getroffen en voldoe aan alle regels, meer kan ik niet doen, andermans kinderen zijn niet mijn verantwoording.
Ik krijg nu het idee dat heel de wereld er maar rekening mee moet houden dat kinderen nu eenmaal vreemde dingen doen, prima hoor, maar als het dan een keer fout gaat kan het niet zo zijn dat het altijd maar aan een ander ligt.
In dit geval de hondeneigenaar.
Ik hoop dat het nooit gebeurd, maar ik heb alle voorzorgsmaatregelen getroffen en voldoe aan alle regels, meer kan ik niet doen, andermans kinderen zijn niet mijn verantwoording.
- Fernando
T'is maar goed dat de kans verdomd klein is dat je als lief klein kind terecht komt in dat gat genaamd Babyloniënbroek... 

- Luco
Tja, je kan er om lachen, maar uiteindelijk is het natuurlijk belachelijk dat blijkbaar altijd de hondeneigenaar schuldig is bij sommige mensen (zelfs op eigen terrein)
Maar nogmaals is de regelgeving gelukkig voor ons, duidelijk.
Dus hou de kinderen maar weg want je hebt geen poot om op te staan
Maar nogmaals is de regelgeving gelukkig voor ons, duidelijk.
Dus hou de kinderen maar weg want je hebt geen poot om op te staan

- Joy
Luco schreef:
Dus hou de kinderen maar weg want je hebt geen poot MEER om op te staan

- Fernando
Ligt er natuurlijk ook aan wat voor soort hekwerk je hebt. Heb je een hekje waar zelfs een kind van 4 nog overeen komt dan ben je mentaal niet helemaal in orde als je dan zegt: "eigen schuld dikke bult". Heb je een hekwerk waar je met veel pijn en moeite overeen komt (kinderen dus al niet) dan is het al heel wat anders...
- Luco
Joy schreef:Luco schreef:
Dus hou de kinderen maar weg want je hebt geen poot MEER om op te staan

Fernando, is gewoon 1,25 hoog en aan de binnenkant voorzien van schrikdraad en appelbomen met leien tot 2 meter hoog (op looppoortstuk en draaipoort na, die zijn 1,25), lijkt me dat een kind wat niet kan lezen daar niet overheen kan.
Maar deze discussie kom je toch niet uit, kinderen zijn klaarblijkelijk heilig en mogen alles, als het misgaat is het andermans schuld, ja daar heb je wat aan

Mij lijkt het verstandiger om kinderen op bepaalde regels en gevaren te wijzen ipv maar goed te keuren dat ze zomaar afgesloten terreinen oplopen omdat ze dat thuis ook doen.
Maar goed de wereld schijnt zo in elkaar te zitten dat bepaalde mensen denken dat iedereen maar met hun en hun kinderen rekening moet houden en als je dat niet doet ben je nog niet jarig.
Het zal wel, hoop voor die mensen dat het nooit fout gaat.