Aangezien het al langer duidelijk is dat het puur om geld gaat en niet om milieu blijven mensen nog steeds de beste optie kiezen met de laagste kosten. Dus die EV ongemakken worden dan inderdaad weer een punt, want er staat geen korting tegenover.smiley schreef: 30 jan 2020, 10:54 Ik ben heel benieuwd wat het aanschafgedrag gaat worden met die 35k range als het 16% bijtelling is.
Dan zit de besparing niet zo ver meer van de reguliere benzine/diesel en wil ik wel eens zien of de EV ongemakken nog steeds van tafel geveegd worden.
Het grote Tesla-topic
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote Tesla-topic
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Het grote Tesla-topic
Nou! doe maar weer lekker negatief hoor!
Er is geen ev draadje met alleen maar halleluja...
Er is geen ev draadje met alleen maar halleluja...
- ADV
- Berichten: 3315
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Het grote Tesla-topic
Het wel of niet zelf betalen gaat het me niet om. Het is inderdaad gewoon een kostenplaatje dat bekeken wordt en daar zijn wij allemaal gierige Nederlanders voor toch?
Als ik naar mijn situatie kijk, ik heb nu een Model S voor de deur, laten we zeggen dat een kwh gemiddeld 23 cent kost. Om 1 kwh kan ik ongeveer 4km rijden (nu in de winter). Als je dat dan vertaalt naar benzine kosten, laten we zeggen 1.65 per liter, en je hebt een beetje gemiddelde auto die 1 op 15 doet.
Voor 15km ben je dus in je benzine een 1.65 kwijt, voor 15km in de EV ongeveer 0.90. Als dan al die EV kwh stations ook nog eens de prijzen omhoog flikkeren kan je gewoon beter een diesel gaan rijden of iets.
Blijft de MRB wel 0 voor EV? Vanaf 2026 is die dus ook weg en vraag me dus af of je dan nog EV wilt rijden. Ik vind EV rijden prima, want rij niet meer zoveel, maar irriteer me de tering als ik naar mijn ouders wil (200km verder op) en ik daar niet kan laden. Dan moet ik dus langs een supercharger, 20min stil staan. Thuis heb ik geen laadpaal of iets, dus ligt ie aan een stekker (komt straks in mijn nieuwe huis wel), maar laadt dus op met 11km/u.
Afgelopen weekend kwam mijn vriendin terug van haar ouders (170km) en ik moest daarna weg met de auto, nou dan is het maar goed dat ik nog een 130i heb staan, want thuis opladen met 11km/h schiet niet op
Ik vind het vooral een hele fijne reis auto, grappig eigenlijk, iedereen hoor je over vakanties, maar ik vond juist op vakantie gaan met de Model S super fijn, af en toe even stoppen, laden en weer door.. Voor de lange afstandsritten binnen NL vind ik het eigenlijk maar irritant en moet je daar wel je planning op aanpassen.

Als ik naar mijn situatie kijk, ik heb nu een Model S voor de deur, laten we zeggen dat een kwh gemiddeld 23 cent kost. Om 1 kwh kan ik ongeveer 4km rijden (nu in de winter). Als je dat dan vertaalt naar benzine kosten, laten we zeggen 1.65 per liter, en je hebt een beetje gemiddelde auto die 1 op 15 doet.
Voor 15km ben je dus in je benzine een 1.65 kwijt, voor 15km in de EV ongeveer 0.90. Als dan al die EV kwh stations ook nog eens de prijzen omhoog flikkeren kan je gewoon beter een diesel gaan rijden of iets.
Blijft de MRB wel 0 voor EV? Vanaf 2026 is die dus ook weg en vraag me dus af of je dan nog EV wilt rijden. Ik vind EV rijden prima, want rij niet meer zoveel, maar irriteer me de tering als ik naar mijn ouders wil (200km verder op) en ik daar niet kan laden. Dan moet ik dus langs een supercharger, 20min stil staan. Thuis heb ik geen laadpaal of iets, dus ligt ie aan een stekker (komt straks in mijn nieuwe huis wel), maar laadt dus op met 11km/u.
Afgelopen weekend kwam mijn vriendin terug van haar ouders (170km) en ik moest daarna weg met de auto, nou dan is het maar goed dat ik nog een 130i heb staan, want thuis opladen met 11km/h schiet niet op

- Arthur
- Berichten: 43015
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote Tesla-topic
Is NL zo’n grote EV markt? Of hebben andere landen ook subsidies op die dingen zodat ze als warme broodjes gaan?///Joost schreef: 30 jan 2020, 10:22 Daarom ook dat de grote fabrikanten allemaal rustig aan doen. Uiteindelijk zijn het de overheden die momenteel de EV-markt besturen. Een EV introduceren doe je niet voor 2 of 3 jaar, maar voor de lange termijn. Zolang de horizon nog grillig is, vind ik het niet onverstandig dat grote, stabiele fabrikanten zich er niet aan branden. Tesla moet wel, want dat is hun business model.
- smiley
- Berichten: 9560
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Het grote Tesla-topic
Interessant.
Als ik in je berekening die 23 cent voor de 79 cent van de duurste publieke lader reken, kost die 15km 3 euro.
De leaselader zal het aan zijn reet roesten, maar de particulier zonder laadpaal zou zich achter de oren moeten krabbelen.
Als ik in je berekening die 23 cent voor de 79 cent van de duurste publieke lader reken, kost die 15km 3 euro.
De leaselader zal het aan zijn reet roesten, maar de particulier zonder laadpaal zou zich achter de oren moeten krabbelen.
- Arthur
- Berichten: 43015
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote Tesla-topic
En d’r wordt daar nog wat leuks aangestipt; als je partner al weggeweest is met de auto en jij moet daarna op pad. Ik zit bv in ploegendienst, als mijn vrouw de auto meeneemt overdag en al een heel stuk van de range verbruikt? Geen tijd over om te laden, en dan? ‘Hoi chef, ik om ff wat later vandaag’ 

- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote Tesla-topic
Nederland is een relatief grote EV markt, vanwege het gunstige belastingvoordeel. In Duitsland hebben ze al sinds 2017 een aanschafsubsidie op EV's en PIH's, die het kabinet nog eens wil verhogen. Ook in andere delen van de wereld speelt het. Zo sprak ik gisteren een klant in India, en die vertelde dat de overheid daar ook steeds meer import van olie tegen houdt, om EV's te stimuleren.Arthur schreef: 30 jan 2020, 12:21Is NL zo’n grote EV markt? Of hebben andere landen ook subsidies op die dingen zodat ze als warme broodjes gaan?///Joost schreef: 30 jan 2020, 10:22 Daarom ook dat de grote fabrikanten allemaal rustig aan doen. Uiteindelijk zijn het de overheden die momenteel de EV-markt besturen. Een EV introduceren doe je niet voor 2 of 3 jaar, maar voor de lange termijn. Zolang de horizon nog grillig is, vind ik het niet onverstandig dat grote, stabiele fabrikanten zich er niet aan branden. Tesla moet wel, want dat is hun business model.
Model 3 was de #3 best verkopende auto in 2019 in Europa. In het land der blinden...

- Arthur
- Berichten: 43015
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Het grote Tesla-topic
Dank je
Nu de subsidie van de NL overheid nog ff afwachten voor de particulier.

- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Het grote Tesla-topic
Ik hoop dat je tijd en geduld hebt.....Arthur schreef: 30 jan 2020, 12:48 Dank jeNu de subsidie van de NL overheid nog ff afwachten voor de particulier.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote Tesla-topic
Dus jij zou ook gewoon een ongesubsidieerde Tesla prive aanschaffen?ArjandeV schreef: 30 jan 2020, 12:03 Het wel of niet zelf betalen gaat het me niet om. Het is inderdaad gewoon een kostenplaatje dat bekeken wordt en daar zijn wij allemaal gierige Nederlanders voor toch?![]()
Apart, want je hele verhaal eronder gaat over kosten en dat als laden duurder wordt het niet meer rendabel is, om vervolgens over de range te beginnen wat toch wel een nadeel is

Denk dat je voor 100.000 euro toch wel even verder kijkt als het je eigen geld is.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote Tesla-topic
Ik lees in Arjans verhaal gewoon dat hij het liever niet zelf betaalt (dus die eerste zin is inderdaad een beetje raar), en de voordelen voor hem opwegen tegen de nadelen. Niets meer en niets minder.
- ADV
- Berichten: 3315
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: Het grote Tesla-topic
Nee, ik zou zeker niet een tesla aanschaffen. Als ik het terug lees snap ik mijn zin ook niet haha. Wat ik denk ik bedoelde is dat is dat het verschil tussen EV en Diesel/Benzine weer kleiner wordt en een ICE heb je ook altijd "zelf moeten betalen" (de volle klap bijtelling moeten betalen)daNpy schreef: 30 jan 2020, 15:02Dus jij zou ook gewoon een ongesubsidieerde Tesla prive aanschaffen?ArjandeV schreef: 30 jan 2020, 12:03 Het wel of niet zelf betalen gaat het me niet om. Het is inderdaad gewoon een kostenplaatje dat bekeken wordt en daar zijn wij allemaal gierige Nederlanders voor toch?![]()
Apart, want je hele verhaal eronder gaat over kosten en dat als laden duurder wordt het niet meer rendabel is, om vervolgens over de range te beginnen wat toch wel een nadeel is
Denk dat je voor 100.000 euro toch wel even verder kijkt als het je eigen geld is.
Gisteren bij Tesla geweest, mijn voorste driveunit + motorsteunen zijn vervangen van de Model S. Blijkbaar zijn ze naar ander systeem overgestapt die de torque beter op kan vangen op de steunen.
Wel mooi, kom daar om 13.00 mijn auto brengen, ik ga er van uit dat het wat langer duurt, dus dat ik leen auto mee krijg. Maar goed, vooraf contact is niet mogelijk, want geen telefoonnummer. Kom ik daar, blijkt dus dat er 3 uur voor staat, minder dan een halve dag, en dus moet je er maar op wachten. Ben eerst geholpen door een niet zo'n leuke vrouw (en dan druk ik het mild uit), maar toen ik vanuit de lounge terugkwam om te vragen tot hoe laat het ongeveer zou duren, want ik moest toch echt mijn kleine ophalen van het KDV, ging de beste meneer het navragen. Hij had al beetje bekend gezicht. Anyway, hij kwam terug en had ervoor gezorgd dat 2 man eraan zouden werken waar mogelijk, in de hoop dat het wat sneller ging. Nou mooi.
Vervolgens was de auto om kwart voor 4 klaar ofzo, uiteindelijk 2 uur en 15min op de brug gestaan. Kwam die beste man de sleutels brengen. Ik zeg, ik vind het vervelend dat ik niet weet van te voren of ik wel of niet een auto mee krijg, en ik kan ook niet even bellen. Ik zeg dat is bij mijn vorige autos altijd wel anders geweest, daar loop ik de BMW dealer binnen en wordt ik of weggebracht of krijg auto mee. Hij vertelde dat hij hiervoor dus bij BMW werkte, ik dacht al dat ik hem eerder gezien had en ik had dus gelijk.. BMW Ekris in Veenendaal, heb daar mijn M135i ooit gebracht onder premium selectie.. Maar goed lang verhaal kort, hij vond Tesla uitdagender.. bij Tesla ging er aan de aandrijving bijna nooit wat stuk, maar al het andere was altijd een verrassing en daarom voor hem uitdagend.. Nahjah, zegt ook maar weer genoeg over de kwaliteit daarvan hehe

Ja dit klopt dus wel. Ik zei ook tegen die verkoper, ik denk niet dat ik zo snel weer EV zou gaan rijden. Als reisauto top auto, maar voor de langere afstanden binnen NL dus gewoon kut. Hij vond wel dat ik onzuinig reedt met mijn 270w/km.. Hij vertelde ook, tis immers verkoper, dat hij iedereen die EV had gereden nooit meer wat anders wilde. Nou, ik zeg dan ben ik de eerste die dat zegt.. Als de subsidie eraf is waarom zou ik dan niet gewoon een dikke 5 gaan rijden voor hetzelfde geld. Ik kan me voorstellen dat Elon op een gegeven moment nog gaat stunten en er nog een paar K afhaalt, maar nee als het financieel niet voordeliger is (MRB + Brandstof meegenomen) waarom zou ik dan EV gaan rijden?///Joost schreef: 30 jan 2020, 15:45 Ik lees in Arjans verhaal gewoon dat hij het liever niet zelf betaalt (dus die eerste zin is inderdaad een beetje raar), en de voordelen voor hem opwegen tegen de nadelen. Niets meer en niets minder.
- Knot
- Berichten: 40114
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Het grote Tesla-topic
Driveunit en motorsteunen zou eigenlijk af fabriek in orde moeten zijn en idd belachelijk dat er geen communicatie vooraf mogelijk is. Dat gaat echt nog wel veranderen als subsidies eraf gaan, dan moet het wel klantvriendelijker worden.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote Tesla-topic
Interessant om de ervaringen uit eerste hand te horen Arjan, zowel positief als negatief. Bedankt voor het delen.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Het grote Tesla-topic
Dit wordt nog groter, zeg maar moeilijker om je auto zelf te repareren.
Vooral de nieuwste modellen van Tesla hebben per onderdeel hun eigen computertje.
Waarin een wachtwoord zal staan.
Als je zelf je koplampunit gaat vervangen, zal de niet gaan branden, want die heeft zijn computertje met een eigen wachtwoord.
Kijk naar deze video van Amerikaanse boeren, die hun eigen tractor niet meer kunnen repareren.
https://www.youtube.com/watch?v=F8JCh0owT4w
Vooral de nieuwste modellen van Tesla hebben per onderdeel hun eigen computertje.
Waarin een wachtwoord zal staan.
Als je zelf je koplampunit gaat vervangen, zal de niet gaan branden, want die heeft zijn computertje met een eigen wachtwoord.
Kijk naar deze video van Amerikaanse boeren, die hun eigen tractor niet meer kunnen repareren.
https://www.youtube.com/watch?v=F8JCh0owT4w
- sitechris
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
- Locatie: http://www.driveaholic.nl
Re: Het grote Tesla-topic
Interessant om te zien of de service van Tesla de komende jaren gaat verbeteren. Nu hebben ze natuurlijk te maken met een enorme groeispurt van klanten en ik snap dat ze daar nooit tegen aan kunnen werken. Vind maar eens voldoende (gekwalificeerd) personeel. Bijna niet te doen. Komende jaren kunnen ze de organisatie uitbreiden en zwakke processen uit het proces halen. Ben heel benieuwd.
Ik zie mezelf overigens als particulier best wel een keer een Tesla Model 3 Performance aanschaffen op het moment dat autorijden steeds minder leuk wordt (snelheidslimieten, nog hogere boetes, nog hogere belastingen etc). Ik vind de Model 3 echt een fantastisch totaalpakketje. Hebben ze gewoon heel goed gedaan. Even los van de primarijkwaliteiten, neem bv de audio. Die is echt steengoed. Echt verbazingwekkend. Zou het alleen nu als particulier niet aandurven (service, kwaliteit etc). Maar over een paar jaar?
Ik zie mezelf overigens als particulier best wel een keer een Tesla Model 3 Performance aanschaffen op het moment dat autorijden steeds minder leuk wordt (snelheidslimieten, nog hogere boetes, nog hogere belastingen etc). Ik vind de Model 3 echt een fantastisch totaalpakketje. Hebben ze gewoon heel goed gedaan. Even los van de primarijkwaliteiten, neem bv de audio. Die is echt steengoed. Echt verbazingwekkend. Zou het alleen nu als particulier niet aandurven (service, kwaliteit etc). Maar over een paar jaar?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het grote Tesla-topic
Goed verhaal Arjan 

- Spijkerhard
- Berichten: 4053
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Het grote Tesla-topic
Bellen is lastig idd, je kunt ze wel mailen (stad_service@tesla.com), en als je wat gegevens "vergeet" of vraagt, bellen ze eventueel wel. Ik werd op Zolder zelfs snel "terug"gebeld. Doorverbinden van Tilburg naar Eindhoven is echter al onmogelijk binnen Tesla. Dus volgend mailtje....
Onderdelen sturen ze niet op, das natuurlijk vervelend als je remmen staal op staal zijn. Haal of brengservice ("valet-service") doen ze niet aan (Ook al staat er op de app een kopje "Uw auto ophalen" ) Dus dan vraag je om de mobiele service:
quote Tesla:
Mobile Service-ondersteuning
Om de service aan uw auto te kunnen uitvoeren op het moment en de locatie die ú het beste uitkomt breiden we onze vloot aan Mobile Service-voertuigen voortdurend uit. Als de reparatie kan worden uitgevoerd door een Mobile Service-monteur en deze is beschikbaar in uw regio bieden wij deze optie aan.
Wat zijn de voordelen van Mobile Service?
Mobile Service zorgt voor gemak en probleemloze service. Als wij uw servicebehoefte niet kunnen oplossen met een draadloze software-update, kan Mobile Service door middel van diagnose helpen een oplossing te vinden en uw algehele serviceproces versnellen.
Waar is Mobile Service beschikbaar?
Mobile Service is momenteel beschikbaar in heel Europa en wordt snel uitgebreid naar de rest van de wereld.
end quote Tesla
Daar hebben ze dus nog nooit van gehoord bij Tesla (aan de telefoon)
Dus uiteindelijk de remblokken maar afgehaald in Rotterdam (waarna ik na afhalen keurig gebeld werd dat de blokken helaas niet meer op voorraad waren
). En de blokken er elders onder laten zetten. (Gelukkig doen ze het wel gewoon Lucas).
Scheelt overigens wel, hoefde ik geen €130/uur af te rekenen.
Alles via de app regelen is natuurlijk heel efficiënt voor Tesla, maar een verschrikkelijk ervaring voor de gebruiker.
Nou, kom d'r maar in, webcare medewerker... mijn telefoonnumer is bekend (de enige M3p waarvoor nieuwe remblokken besteld zijn
)
Verder nog geen service nodig gehad de eerste 22dkm, dat dan weer wel.
Onderdelen sturen ze niet op, das natuurlijk vervelend als je remmen staal op staal zijn. Haal of brengservice ("valet-service") doen ze niet aan (Ook al staat er op de app een kopje "Uw auto ophalen" ) Dus dan vraag je om de mobiele service:
quote Tesla:
Mobile Service-ondersteuning
Om de service aan uw auto te kunnen uitvoeren op het moment en de locatie die ú het beste uitkomt breiden we onze vloot aan Mobile Service-voertuigen voortdurend uit. Als de reparatie kan worden uitgevoerd door een Mobile Service-monteur en deze is beschikbaar in uw regio bieden wij deze optie aan.
Wat zijn de voordelen van Mobile Service?
Mobile Service zorgt voor gemak en probleemloze service. Als wij uw servicebehoefte niet kunnen oplossen met een draadloze software-update, kan Mobile Service door middel van diagnose helpen een oplossing te vinden en uw algehele serviceproces versnellen.
Waar is Mobile Service beschikbaar?
Mobile Service is momenteel beschikbaar in heel Europa en wordt snel uitgebreid naar de rest van de wereld.
end quote Tesla
Daar hebben ze dus nog nooit van gehoord bij Tesla (aan de telefoon)
Dus uiteindelijk de remblokken maar afgehaald in Rotterdam (waarna ik na afhalen keurig gebeld werd dat de blokken helaas niet meer op voorraad waren

Scheelt overigens wel, hoefde ik geen €130/uur af te rekenen.
Alles via de app regelen is natuurlijk heel efficiënt voor Tesla, maar een verschrikkelijk ervaring voor de gebruiker.
Nou, kom d'r maar in, webcare medewerker... mijn telefoonnumer is bekend (de enige M3p waarvoor nieuwe remblokken besteld zijn

Verder nog geen service nodig gehad de eerste 22dkm, dat dan weer wel.
-
- Berichten: 2497
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: Het grote Tesla-topic
https://www.nu.nl/economie/6028279/koer ... lk_wrapper
Investeerders sprongen maandag massaal op het aandeel nadat de batterijentak waar Tesla samen met Panasonic in zit, bekendmaakte voor het eerst winst te hebben gemaakt. Ook verhoogde onderzoeksbureau Argus Research het koersdoel van 556 dollar (ongeveer 503 euro) naar 800 dollar.
-
- Berichten: 9420
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
-
- Berichten: 55040
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Het grote Tesla-topic
Prachtig gemaakt.

Lord Tripathy1 dag geleden
As a person who works at Tesla in Fremont CA i can say that even the forklift drivers think they are some kind of NASA employee.
Beantwoorden• 368
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het grote Tesla-topic
Haha! Briljant.

-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Het grote Tesla-topic
Haha, mooi.
- JP
- Berichten: 34195
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Het grote Tesla-topic
Jezus leeft ?
- Downforce Hans
- Berichten: 12606
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Het grote Tesla-topic
Is dat Wimo?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten