Totnutoe weet ik 't niet, kan wel, maar wat schiet ik ermee op:)
ik heb niet 't hebbe gevoel wat ik bij de E46 M3 en 1M wel had(en nu bij F80 M3, die ik 'met de kop eraf' ook wel leuk vind)
Maar 't kan nog komen.
Ik heb een kleine 500km in 'n nagelnieuwe facelift 116d gereden deze kerstdagen, vanwege ruimte/5 man, spullen mee naar m'n zwager in Vlaardingen.
Daar zaten 225 45 R 18 rondom op, handbak. 'Mooie kar', bijna fully loaded, Urban uitvoering. En tuurlijk is de satnav moderner, en tuurlijk is de 1.5 3 pitter 116pk ongeveer onhoorbaar bij doortrekken(grote klasse echt, wat 'n comfort, je rijdt gewoon 140 in z'n 4 bij bijna 4000rpm om bij de les in toch 30 sec door te trekken naar 170 lol en je hoort alleen de wind) Superzuinig. Etc etc etc. Motor houdt qua trekkracht vol bepakt niet over natuurlijk he dat moge duidelijk zijn.
To the point: Besturing, zitpositie en weggedrag: Electrische besturing ipv hydraulisch, da's gewoon bijna Amerikaans uit de 70s, zo 'vaag', ivm weggedrag(225 18 'dikke' wielen) had ik er NUL mee, geen rijbeleving zoals BMW was, zoals 'n 1er was, daar schrok ik van. Rest dikke prima dus. Maar het rijden en sturen...
Zitpositie wel ok.
Raar gedrag in koppelingspedaal ivm doorrollen in 2, alsof ie de kracht niet heeft, bijnas afslaat maar electronisch wakker blijft(motor), kan ik niet mee leven, serieus.
Nu weet ik dat de M4 ook 'vager' voelde en natuurlijk TOP instuurde voor zo'n brede dikke kar, dus niet vergelijkbaar hoop ik.
Stap ik weer in de 1M, ook van zacht 225 40 R18 winterrubber voorzien en buiten de motorkracht en sound: Wat een mechanische kwaliteitsbeleving , schakelen, pedalen, besturing, wegligging, directheid: Tering wat 'n 'sportwagen'. (Wat 't ook is, maar dat mogen we op DF niet zo noemen, da's alleen voorbestemd aan auto's uit Zuffenhausen en verder niet:-))
Kortom :Eerst rijden. Heb nu 'n limited icoontje, dik stoer 'mooi' in mijn ogen, rijd en glijdbaar als geen ander.
Zal wel aan mij liggen:)
Neemt niet weg dat ik in z'n eigen klasse de M2 gewoon het dikste lekkerste karretje is wat je nu kan kopen, geen discussie daarover natuurlijk.