Wereldwijde crisis + halfslachtige aanpak NL/Europa
-
Tom
Re: Wereldwijde recessie op komst, of niet?
Dankje Knot eh Duifjes eh Rico 
- RVV
Pensioenen bende is helemaal een grote boevenzooi..
-
Christoph
Sorry maar waarom ben jij bezig met je pensioen? Je luier is net uit en je wilt al stoppen met werken?Tom schreef:Hier waren er een aantal die zich zorgen maken over het pensioen.
De meeste hadden toen een combinatiefonds gekozen maar dat is ook hard naar beneden gegaan.
Binnenkort komt die pensioendude langs om nog wat dingen duidelijk te maken en bij te praten.
Ik maakte me er niet druk over eigenlijk. Je praat over zo'n lange perioden en de economie trekt ook wel weer bij (gaat altijd met ups en downs..). Over een periode van 30-40 jaar gezien zal de economie gewoon een stijgende lijn hebben. Zolang er geen hele rare dingen gebeuren (oorlogen etc.) trekt het wel weer bij.
Of moet ik me wel zorgen maken?
Nee serieus, Pensioen is echt niet iets waar jij je nu druk over moet maken, ook al is er een flinke klap uitgedeeld mbt dekkingsgraad, als je dit soort zaken over 40 jaar uitsmeert is er geen reden tot paniek.
Mocht je eerder met pensioen gaan dan over 40 jaar, dan ben je ws. al binnen en maak je je al lang niet meer druk
ps: Ik bied 16k voor dat hok van je.
-
Tom
Christoph, precies ben het helemaal met je eens. Maar de rest hier vond het nodig om aan de bel te trekken bij die pensioenfiguren. Van mij hoeft dat niet maar ik ga er wel ff bijzitten, kijken wat die knakker te vertellen heeft.
-
M@rcel
Precies, ze krijgen geen cent van me...regel mijn pensioen zelf wel.Rico schreef:Pensioenen bende is helemaal een grote boevenzooi..
Vanaf mijn 70e ga ik lekker in een huurappartementje zitten....eet alles op 8)
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Ik wil het ook wel zelf regelen ( en deels heb ik dat ook gedaan), maar ik zit in een verplicht pensioen fonds ( en geen beste kan ik je zeggen)M@rcel schreef:Precies, ze krijgen geen cent van me...regel mijn pensioen zelf wel.Rico schreef:Pensioenen bende is helemaal een grote boevenzooi..
Vanaf mijn 70e ga ik lekker in een huurappartementje zitten....eet alles op 8)
-
HSR
Dennis Cavallino schreef:Warren Buffet kan wel eens gelijk krijgen, aangezien de aandelenmarkt in de VS nog iets voor loopt op die van ons denk ik. Maar ik heb zelf 't idee, dat ie vooral spreekt als Orakel inderdaad, net als dat hij dat in 't verleden al meerdere keren heeft gedaan om er zelf heeeeel veel geld aan te verdienen. Dat is 't verschil tussen hem en mij, naar hem luistert iedereen.
Stoppen met handelen en allemaal naar Dennis luisteren, dan is die crunch voor de kerst voorbij!
- Dennis Cavallino
Rico, je hebt helemaal gelijk hoor dat je op de werkvloer e.d. niemand over Afrika hoort en ik maak me daar ook schuldig aan. Maar in dit draadje gaat 't over de economie. Afrika is een apart topic waard, wat je ook iedere dag zou kunnen vullen imho. Weet je wat 't is, er worden in Afrika altijd geweldadige strijden gevoerd, waar we ons soms niets bij voor kunnen stellen. Dankzij wat films zie je jaren later wat er in landen als Rwanda is gebeurd, maar de geur van lijken, al 't bloed, 't extreme geweld, de verkrachtingen, dat raakt ons netvlies niet direct, sterker nog veel beelden mogen hier amper worden uitgezonden. Pure censuur. VN troepen hebben amper mandaat om iets te doen, om allerlei redenen (angst, politieke stabiliteit, en nog veel meer onzin). De echte waarheid zou onze tere zieltjes aantasten? Afrika is gewoon een kansloos, niet meer te redden, continent, dat wordt echt nooit meer wat. Heel triest. Alleen hele kleinschalige projecten zijn kansrijk, hoe groter een project, hoe meer er mis gaat door corruptie, afpersing en 't gebrek aan structuur, financieel-economische en politieke stabiliteit. Veel projecten om Afrika te verbeteren zijn al mislukt omdat ons westers denken niet aansluit met de gedachtegang van de gemiddelde Afrikaan. De instellingen hier geven liever, dan dat ze 't geduld hebben om structureel iets te veranderen. Maar vergis je niet in bedrijven als Unilever die in Afrika op zeer succesvolle wijze omzet halen, door zo kleinschalig mogelijk te werken, maar wel verspreid over diverse landen. Een inmense operatie, waar ze volgens mij decennia voor hebben uitgetrokken. In diverse productgroepen zijn ze marktleider. Best interessant om te zien hoe ze dat aanpakken.
- RVV
Dennis, ik wil er zeker ook geen Afrika draadje van maken. Voor Afrika had ik ook wel een of andere aardbeving ergens ter wereld kunnen invullen.
Wat ik bedoel te zeggen is dat het zo overheersend word. 8 uur journaal, toch een beetje een rustpunt om bij de koffie om alle wereld ellende te volgen.. en waar gaat het over ? Juist ja.. alleen maar.. crisis
De krant.. elke dag grote koppen met crisis..
Nieuwswebsite's alleen maar crisis..
Alsof er niks meer anders is..
Het stompt ook een beetje af..
Wat ik bedoel te zeggen is dat het zo overheersend word. 8 uur journaal, toch een beetje een rustpunt om bij de koffie om alle wereld ellende te volgen.. en waar gaat het over ? Juist ja.. alleen maar.. crisis
De krant.. elke dag grote koppen met crisis..
Nieuwswebsite's alleen maar crisis..
Alsof er niks meer anders is..
Het stompt ook een beetje af..
- Dennis Cavallino
So true.
Even over pensioenen:
Nout Wellink (DNB) en Hans Hoogervorst (AFM) leggen momenteel verantwoording af aan de Vaste Kamercommissie Financien. Lees verder voor de highlights tot nu toe.
Highligts:
DNB Wellink: gem dekkingsgraad NL pensioenfondsen is 109%
DNB Wellink: dekking pensioenfondsen hoort ca 125% te zijn
AFM Hoogervorst: wil beter detectiesysteem manipulatie
AFM Hoogervorst: sterke vermoedens marktmanipulatie in VK
AFM Hoogervorst: nog geen bewezen geval v marktmanipulatie
DNB Wellink: financiele sector is sterk en solide
DNB Wellink: niet ontevreden over fin buffers NL banken
DNB Wellink: Basel II had sneller moeten worden ingevoerd
DNB Wellink: VS deels verantwoordelijk voor uitstel Basel II
DNB Wellink: financieel toezicht in VS heeft gefaald
DNB Wellink: toezicht in VS ontbrak op groot deel kredieten
DNB Wellink wil banken niet dwingen tot kapitaalinjectie
---
Er zal later wel iemand zijn die dit kan samenvatten. Maar de pensioenfondsen komen nu dus iets tekort, zodra de markt aantrekt trekt dat ook weer bij natuurlijk. De vraag is even of je hier al jan boerenlul wakker van moet liggen of niet. Ik denk 't niet, dan moeten we echt richting doemscenario's gaan en daar is nog geen sprake van volgens iedereen. Het heeft in ieder geval de aandacht en dat moet de nodige rust scheppen voorlopig, lijkt me. Ik heb mijn pensioen totaal kut geregeld, moet ik nog eens doen.
Even over pensioenen:
Nout Wellink (DNB) en Hans Hoogervorst (AFM) leggen momenteel verantwoording af aan de Vaste Kamercommissie Financien. Lees verder voor de highlights tot nu toe.
Highligts:
DNB Wellink: gem dekkingsgraad NL pensioenfondsen is 109%
DNB Wellink: dekking pensioenfondsen hoort ca 125% te zijn
AFM Hoogervorst: wil beter detectiesysteem manipulatie
AFM Hoogervorst: sterke vermoedens marktmanipulatie in VK
AFM Hoogervorst: nog geen bewezen geval v marktmanipulatie
DNB Wellink: financiele sector is sterk en solide
DNB Wellink: niet ontevreden over fin buffers NL banken
DNB Wellink: Basel II had sneller moeten worden ingevoerd
DNB Wellink: VS deels verantwoordelijk voor uitstel Basel II
DNB Wellink: financieel toezicht in VS heeft gefaald
DNB Wellink: toezicht in VS ontbrak op groot deel kredieten
DNB Wellink wil banken niet dwingen tot kapitaalinjectie
---
Er zal later wel iemand zijn die dit kan samenvatten. Maar de pensioenfondsen komen nu dus iets tekort, zodra de markt aantrekt trekt dat ook weer bij natuurlijk. De vraag is even of je hier al jan boerenlul wakker van moet liggen of niet. Ik denk 't niet, dan moeten we echt richting doemscenario's gaan en daar is nog geen sprake van volgens iedereen. Het heeft in ieder geval de aandacht en dat moet de nodige rust scheppen voorlopig, lijkt me. Ik heb mijn pensioen totaal kut geregeld, moet ik nog eens doen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Voor Afrika had ik ook wel een of andere aardbeving ergens ter wereld kunnen invullen.
Ja, die in Groningen van ochtend....................................
120 Teletekst do 30 okt
Kort nieuws binnenland
De provincie Groningen is opgeschrikt
door een aardschok in de buurt van
Loppersum en Westeremden,op twintig
kilometer ten noordoosten van de stad
Groningen.De schade is gering.
- Dennis Cavallino
Gelukkig hebben mensen daar goede matrassen, voel je d'r niets van. 
- Niels
- Auto: Prius+
Dat zijn "Welvaart" schokjes Romo
Bron: http://www-static.shell.com/static/nld/ ... _q308_.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
5,5 miljard is afkomstig van gasproductieHet resultaat van Royal Dutch Shell over het derde kwartaal van 2008 op basis van
geschatte actuele kosten was $ 10,9 miljard
Bron: http://www-static.shell.com/static/nld/ ... _q308_.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- romo
Ik maar speculeren dat er een matrassen toko in het Noorden des lands ingestort was en aldus de oorzaak van deze beving .
ANP Persbericht 11-10-2008
Een matrassen zaak is gistermorgen ineengestort nadat hier weken lang overvolle matrassen met spaargeld waren ingeleverd. De huidige crediet crisis moet als reden worden gezien dat het geld massaal van de banken wordt gehaald en in matrassen bij de voornoemde zaak werden ingeleverd.
Het gebouw kon deze lasten niet meer dragen waarna een totale vernietiging volgde. Of dit ook de oorzaak is van de aarbeving in deze regio wordt momenteel onderzocht. Een medewerker van het KNMI noemde het in een verklaring opmerkelijk dat het epicentrum van de beving onder voornoemde zaak lag.
Einde persbericht

Een matrassen zaak is gistermorgen ineengestort nadat hier weken lang overvolle matrassen met spaargeld waren ingeleverd. De huidige crediet crisis moet als reden worden gezien dat het geld massaal van de banken wordt gehaald en in matrassen bij de voornoemde zaak werden ingeleverd.
Het gebouw kon deze lasten niet meer dragen waarna een totale vernietiging volgde. Of dit ook de oorzaak is van de aarbeving in deze regio wordt momenteel onderzocht. Een medewerker van het KNMI noemde het in een verklaring opmerkelijk dat het epicentrum van de beving onder voornoemde zaak lag.
Einde persbericht
- Tom V
romo schreef:Ik maar speculeren dat er een matrassen toko in het Noorden des lands ingestort was en aldus de oorzaak van deze beving .
Einde persbericht
![]()
- romo
107 Teletekst vr 31 okt
Tientallen claims na aardschok
` Bij de eigenaar van de matrassen zaak zijn
na de aardschok van
gisteren in Groningen enkele tientallen
schademeldingen binnengekomen.Het gaat
vooral om scheuren aan binnen- en
buitenmuren.Meestal valt de schade mee.
Een speciaal bureau beoordeelt of
mensen recht hebben op een vergoeding.
De aardschok van gisteren had een
kracht van 3,2 op de Schaal van Richter
en werd gevoeld in de omgeving van
Loppersum en Westeremden.
In de provincie Groningen komen vaker
aardschokken voor.Die worden meestal
veroorzaakt door aardgaswinning.De schok van gisteren
is mogelijk veroorzaakt door de ingestorte matrassen zaak.
Mensen hebben drie maanden de tijd om hun
schade bij deze zaak te melden.
De eigenaar, de heer R. v V. was hedenochtend
niet bereikbaar voor commentaar.

Tientallen claims na aardschok
` Bij de eigenaar van de matrassen zaak zijn
na de aardschok van
gisteren in Groningen enkele tientallen
schademeldingen binnengekomen.Het gaat
vooral om scheuren aan binnen- en
buitenmuren.Meestal valt de schade mee.
Een speciaal bureau beoordeelt of
mensen recht hebben op een vergoeding.
De aardschok van gisteren had een
kracht van 3,2 op de Schaal van Richter
en werd gevoeld in de omgeving van
Loppersum en Westeremden.
In de provincie Groningen komen vaker
aardschokken voor.Die worden meestal
veroorzaakt door aardgaswinning.De schok van gisteren
is mogelijk veroorzaakt door de ingestorte matrassen zaak.
Mensen hebben drie maanden de tijd om hun
schade bij deze zaak te melden.
De eigenaar, de heer R. v V. was hedenochtend
niet bereikbaar voor commentaar.
- Iceman
Het gaat de goede kant op met deze thread :--)
- Fernando
slaap je al wat beter ijsman?
- SteV6
Ik heb wel gemerkt dat stapeltjes nieuwe bankbiljetten, bijeengehouden door PTT-elastiek, minder lekker slapen dan gebruikte biljetten gepropt in een grote zak als matras
SteV6
SteV6
- romo
115 Teletekst vr 31 okt
Rabobank:grijp in op huizenmarkt
` Rabobank-topman Heemskerk wil dat
minister Bos maatregelen neemt om
onrust onder huiseigenaren weg te
nemen.Iedereen met een huis zou zich
verplicht moeten verzekeren tegen een
dalende huizenprijs,heeft Heemskerk
tegen de Volkskrant gezegd.
Een verzekerde die zijn hypotheek niet
meer kan betalen blijft niet zitten met
een schuld als hij zijn huis verkoopt.
In de VS hadden velen door de dalende
huizenprijs niet genoeg aan de verkoop
van hun huis om de bank te betalen.
De verplichte verzekering tegen waarde-
vermindering van een huis zou gemiddeld
zo'n 300 euro per jaar kosten.
Nou das dan weer slim bedacht; een win-win situatie voor de bank.....................................
Rabobank:grijp in op huizenmarkt
` Rabobank-topman Heemskerk wil dat
minister Bos maatregelen neemt om
onrust onder huiseigenaren weg te
nemen.Iedereen met een huis zou zich
verplicht moeten verzekeren tegen een
dalende huizenprijs,heeft Heemskerk
tegen de Volkskrant gezegd.
Een verzekerde die zijn hypotheek niet
meer kan betalen blijft niet zitten met
een schuld als hij zijn huis verkoopt.
In de VS hadden velen door de dalende
huizenprijs niet genoeg aan de verkoop
van hun huis om de bank te betalen.
De verplichte verzekering tegen waarde-
vermindering van een huis zou gemiddeld
zo'n 300 euro per jaar kosten.
Nou das dan weer slim bedacht; een win-win situatie voor de bank.....................................
- SteV6
En de premie kost .....
precies (!) even veel als de te verwachten waardedaling zeker?!
Denk even met me mee. Een huizeneigenaar wordt verplicht om zich te verzekeren tegen een waardedaling. Die premie is dus een bepaald percentage van de huidige (?) marktwaarde van het huis. Gezien het huidige risico zal dat geen promille zijn zoals in dit bericht.
Nu het rampscenario: De werkelijke economie komt in zwaar weer. Massa-ontslagen, mensen kunnen daardoor de hypotheek niet meer betalen. Dus extreem veel huizen in de verkoop. Daardoor stort de huizenmarkt werkelijk in, dan is de huizeneigenaar verzekerd en kan dus de bank ook netjes aflossen. Maar als de huizenmarkt implodeert dan gaat de verzekeraar op de fles, want die miljarden zijn domweg niet voorhanden! En dus krijgt de huizeneigenaar geen verzekeringsuitkering en blijkt de hypotheek richting de bank ook niet gedekt.
Geldklopperij ten top. En waarschijnlijk staan in de kleine lettertjes een groot aantal beperkende voorwaarden zodat de verzekeraar eindeloos kan procederen om onder uitkering uit te komen.
(Ja, ik heb het door eigen ervaringen helemaal niet meer op verzekeraars).
SteV6
precies (!) even veel als de te verwachten waardedaling zeker?!
Denk even met me mee. Een huizeneigenaar wordt verplicht om zich te verzekeren tegen een waardedaling. Die premie is dus een bepaald percentage van de huidige (?) marktwaarde van het huis. Gezien het huidige risico zal dat geen promille zijn zoals in dit bericht.
Nu het rampscenario: De werkelijke economie komt in zwaar weer. Massa-ontslagen, mensen kunnen daardoor de hypotheek niet meer betalen. Dus extreem veel huizen in de verkoop. Daardoor stort de huizenmarkt werkelijk in, dan is de huizeneigenaar verzekerd en kan dus de bank ook netjes aflossen. Maar als de huizenmarkt implodeert dan gaat de verzekeraar op de fles, want die miljarden zijn domweg niet voorhanden! En dus krijgt de huizeneigenaar geen verzekeringsuitkering en blijkt de hypotheek richting de bank ook niet gedekt.
Geldklopperij ten top. En waarschijnlijk staan in de kleine lettertjes een groot aantal beperkende voorwaarden zodat de verzekeraar eindeloos kan procederen om onder uitkering uit te komen.
(Ja, ik heb het door eigen ervaringen helemaal niet meer op verzekeraars).
SteV6
- romo
Ik zeg; De Rabo is de volgende die de hand op houdt bij Bos...................................Hoeveel hebben we nog ( 10 miljard voor ING, 3 miljard voor Aegon..................................oeps nog 7 te verdelen.........................ze mogen wel snel zijn voor het op is...........................
)
Ik denk ook dat dit aangeeft hoe groot de paniek in de bankaire wereld is; een kat in het nauw maakt rare sprongen, die bank zit serieus in de shit of de shit zit er aan te komen...........................................
Ja idd; de consument zit echt te wachten op een "nieuw" product van uw bank...............................daarom verplichten we het ook
:twisted: 
Ik denk ook dat dit aangeeft hoe groot de paniek in de bankaire wereld is; een kat in het nauw maakt rare sprongen, die bank zit serieus in de shit of de shit zit er aan te komen...........................................
Ja idd; de consument zit echt te wachten op een "nieuw" product van uw bank...............................daarom verplichten we het ook
-
Dexter
Marktleider Rabobank heeft in 2008 tot nu toe 30% minder hypotheken verkocht.....dat zegt genoeg.
- romo
Dat bedoel ik............................................marktlijder dus..........................Dexter schreef:Marktleider Rabobank heeft in 2008 tot nu toe 30% minder hypotheken verkocht.....dat zegt genoeg.
- SteV6
En even ter herinnering:
De Rabo geen risicovolle hypotheken?! Ik noem even 2 producten op, alhoewel ik niet hun officiële naam ken:
- Carrière hypotheek (nu alvast lenen op het niveau van je te verwachten salaris
)
- Familie hypotheek of zoiets ... maar het komt erop neer dat ouders garant moeten staan voor tegenwaarde van de hypotheek
Als het niet goed gaat, dan zijn dit de eerste klappers omdat het DE hypotheken zijn die als eerste niet meer op te brengen zijn volgens mij.
Zit ik goed, of ben ik aan het doemdenken?
SteV6
De Rabo geen risicovolle hypotheken?! Ik noem even 2 producten op, alhoewel ik niet hun officiële naam ken:
- Carrière hypotheek (nu alvast lenen op het niveau van je te verwachten salaris
- Familie hypotheek of zoiets ... maar het komt erop neer dat ouders garant moeten staan voor tegenwaarde van de hypotheek
Als het niet goed gaat, dan zijn dit de eerste klappers omdat het DE hypotheken zijn die als eerste niet meer op te brengen zijn volgens mij.
Zit ik goed, of ben ik aan het doemdenken?
SteV6