Kleine update over de QP! Was een poosje stil, had er ook al een paar maand niet naar omgekeken. Maar omdat we auto in November weer in de benen moet op Papenburg wou ik even een aantal dingen aanpakken.
Als eerste heb ik de auto laten voorzien van een nieuwe brandstoftank. De oude lekte een beetje bij 100% vol, ook nog aan de uitlaatkant. Super gevaarlijk en absoluut niet zoals het hoort. Op het laatst reed ik uit nood nog maar met maximaal 20 liter brandstof maar wat was natuurlijk een noodoplossing van niks dus een nieuwe tank was de enige juiste oplossing. Die zit er nu inmiddels onder, dus kan met een gerust hart de auto weer volledig aftanken nu. Helaas geen foto's van de conversatie.
Ook ben ik vorig weekend naar een sessie vrij rijden op TT Assen geweest (ook hier helaas geen foto's van). Auto deed het verassend goed, zeker als je gewend bent dat de auto altijd weer stuk gaat. Wel steeg de olietemperatuur fors naar een ruime 140°C, nou was het die dat ook erg warm, maar ik heb eigenlijk maar twee rondes de auto flink de sporen gegeven (en toen weer rustig gereden). Deed mij beseffen dat aankomende winter die oliekoeler er nodig op gemonteerd moet worden. Alles ligt al klaar, en auto moet ook weer een oliebeurt hebben tzt, dus pak alles mooi mee dan.
Wat wel stuk ging was de radio. Omdat de auto onder alle omstandigheden toch al een tyfusherrie van jewelste maakt reed ik de laatste tijd voor mijn eigen comfort al rond met mijn noise cancelling headset, waarmee de radio min of meer al wat overbodig werd. Deze heb ik nu verwijderd en een 1DIN panel van een NGD DAF gemonteerd. Idee is mooi, maar wel viel mij op hoe tering schots en scheef zo'n E36 dashboard na ruim 30 jaar eigenlijk is
Not sure of dit nou een upgrade of niet is. Heb nog een 1DIN panel liggen met uitsparing voor drie meters (op het eeuwenoude lijste 'moet nog even'), hopelijk bied die tzt een esthetisch beter resultaat. Note to myself; de versterkerbekabeling wil ik er nog even uit trekken, verder wil ik alle vier speakers er uit schroeven. Bedrading daarvan laat ik wel zitten, in het geval de plannen in de toekomst weer veranderen gaan. Meeste gewicht zit ook in de speakers zelf, hoewel dat natuurlijk ook geen dikke kilo's scheelt (maar wie het kleine niet eert..).
Verder heb ik de auto deze week weer even naar de plaatwerker gebracht. Dezelfde jongen heeft paar jaar geleden mijn kooi overgeplaatst, de carrosserie verstevigd en een tweetal rotte plekjes hersteld (terug te lezen ergens eerder in het topic). We hebben daarna zelf de hele bodem kaal gemaakt en zorgvuldig geconserveerd met zinkspray, RGS en tectyl. Echter heb ik vorig jaar een ongelukje met een accu gehad welke iets gelekt heeft, waardoor de accubak alsnog is gaan roesten. Had de plaatwerker weer even een mooi klusje aan..
Uiteraard weer keurig afgewerkt met ribbeltjescoating, tectyl en kit op de randen. Kan de E36 er carosserietechnisch weer even tegenaan
Volgende update zal gaan over het onderstel. Over een kleine maand heb ik een afspraak met Rouke (voetbalboer187 hier op DF), welke mij de E36 gaat uitwegen en beter af stellen. Ik erger mij namelijk best wel aan de afstelling van het onderstel. De plentiness aan grip is bizar (denk dat het chassis nu ook prima overweg kan met 4-500 pk), maar speelsheid is ver te zoeken. Dit maakt het ook een bizar saaie auto soms. De twee E36 die ik eerder bezat (323ti ex Arjan exex JW exexexexex de rest van DF, later naar Philip gegaan, en de 328i welke ik geofferd heb voor deze auto) waren gevoelsmatig veel logger, maar daarom zooooveel leuker om te rijden. Dat mis ik enorm, en dat is ook wat ik weer wil in deze auto.
Ook zag ik een drupje bij de linkerzijde van het differentieel. Keerring vermoed ik. Lekt niet echt verder dus pak ik wel na Papenburg aan, maar wel een puntje van aandacht. Hoe kan zoiets al na 2 jaar en een krappe 5000 km lekken? Wellicht wordt het diff toch wel enorm warm met die acht sperplaten. Even in de gaten houden, anders moet daar ook in de toekomst aan ontwikkeld worden.
Tot de volgende update!