Het grote DF cryptocurrency topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Jinx

Re: Het grote DF cryptocurrency topic

Bericht door Jinx » 01 mar 2025, 18:12

Elise schreef: 01 mar 2025, 17:08
Elise schreef: 01 mar 2025, 11:56 Vandaag betaal je voor je boodschappenkar levensmiddelen 1btc, volgende week voor dezelfde kar 2btc, en voila daar heb je je inflatie.
Jinx schreef: 01 mar 2025, 12:50 @ Elise, je kunt niet de definitie van inflatie veranderen. :)
Dus jij durft te beweren dat als je vandaag 1btc voor die kar boodschappen betaalt en volgende week 2btc er geen sprake is van inflatie?
Serieus?

Jij denkt toch niet dat inflatie alleen van toepassing is op fiat geld en dat het niet geldt voor bitcoin omdat dat niet bijgedrukt kan worden?
Ik mag hopen van niet.
Dat is inderdaad geen inflatie…

Diezelfde boodschappen kar kan de week erna 0,5 btc kosten. Fiat geld kan maar 1 kant op: omlaag. Dat is inflatie.

Elise

Bericht door Elise » 01 mar 2025, 18:52

Jinx schreef: 01 mar 2025, 18:12
Elise schreef: 01 mar 2025, 17:08
Elise schreef: 01 mar 2025, 11:56 Vandaag betaal je voor je boodschappenkar levensmiddelen 1btc, volgende week voor dezelfde kar 2btc, en voila daar heb je je inflatie.
Jinx schreef: 01 mar 2025, 12:50 @ Elise, je kunt niet de definitie van inflatie veranderen. :)
Dus jij durft te beweren dat als je vandaag 1btc voor die kar boodschappen betaalt en volgende week 2btc er geen sprake is van inflatie?
Serieus?

Jij denkt toch niet dat inflatie alleen van toepassing is op fiat geld en dat het niet geldt voor bitcoin omdat dat niet bijgedrukt kan worden?
Ik mag hopen van niet.
Dat is inderdaad geen inflatie…

Diezelfde boodschappen kar kan de week erna 0,5 btc kosten. Fiat geld kan maar 1 kant op: omlaag. Dat is inflatie.
En met deze uitspraak is het voor mij helemaal duidelijk :)

Tom

Bericht door Tom » 01 mar 2025, 19:01

Ik volg Jinx in dit laatste stukje ook niet?

Inflatie kun je aanwakkeren via diverse manieren, o.a. schaarste (bijv. in economisch goede tijden, mensen hebben meer geld en dus meer vraag naar bepaalde goederen waardoor de prijzen worden verhoogd) of door juist meer van je valuta in omloop te brengen. In beide gevallen: met hetzelfde geld koop je minder.

Omdat je BTC niet kunt bijdrukken is het enkel minder gevoelig voor inflatie. Maar het begrip inflatie blijft bestaan.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 mar 2025, 19:54

Ik volg de Oostenrijkse definitie van inflatie, waarin wordt gesteld dat inflatie puur en alleen de vergroting van de geldhoeveelheid is. Meer geld wat jaagt op schaarste goederen zorgt vervolgens voor prijsstijgingen. Dat is de primaire reden dat alles duurder wordt. Ook bitcoin kent in die definitie enige inflatie: elke 10 minuten komt er wereldwijd 3,125 btc bij dus ook de hoeveelheid bitcoin in omloop neemt toe. Maar deze uitgifte wordt elke 4 jaar door de halvering steeds trager waardoor de inflatie binnen bitcoin afneemt en eigenlijk al verwaarloosbaar is.

Jinx

Bericht door Jinx » 01 mar 2025, 21:00

Bitcoin is by design een deflattoir systeem, gecreëerd om de problemen van het huidige niet werkende inflattoire systeem op te lossen.

Knip en plak:

Bitcoin is the ultimate example of a deflationary cryptocurrency. From the moment of Bitcoin’s creation in early 2009, there was a hard limit of 21 million BTC available for mining. No more BTC will ever exist.

As of late 2022, fewer than 2 million BTC are left for mining. Mining difficulty has increased substantially, and as a result, each new BTC is increasingly expensive, making BTC deflationary.

As the overall supply decreases, the intrinsic value of the currency increases, and its purchasing power goes up accordingly. This makes deflationary cryptos good choices for longer-term investing.

Just because BTC has an increasing intrinsic value does not mean that its market value will not decrease. Indeed, there have been several crypto market crashes over the years. But during those crashes, BTC retained total value better than non-value, inflationary cryptocurrencies.

Additional factors contribute to BTC’s deflationary status. The primary factor is that a large portion of the total BTC supply has been lost over time (up to 20%, according to some estimates).

Elise

Bericht door Elise » 01 mar 2025, 23:25

Wouter81 schreef: 01 mar 2025, 19:54 Ik volg de Oostenrijkse definitie van inflatie
Mijn god, pakken we gewoon de definitie die het beste aansluit bij waar je in geloofd?
Helemaal van de pot gerukt, anders kan ik het niet uitdrukken. Sorry :bloemetje:

Inflatie heeft geen zak te maken met fiat geld, goud, bitcoin, geiten, schapen, kamelen of een mud aardappelen, feitelijk zijn het allemaal ruilmiddelen.
Op het moment dat je vandaag X ruilmiddel moet betalen voor je boodschappenkar en volgende week 2X ruilmiddel moet betalen is er sprake van inflatie. Moet je volgende week 1/2ruilmiddel betalen voor die boodschappenkar is er sprake van deflatie.

edit:typo
Laatst gewijzigd door Elise op 01 mar 2025, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 01 mar 2025, 23:31

In het tempo wat Wouter beschrijft, is het minen klaar ergens begin 2027.
Er zijn er 21 miljoen, en we zitten op 19.83 miljoen momenteel. De volgende halving wordt in 2028 verwacht.
Het worden interessante tijden als er niks meer bijkomt.

Elise

Bericht door Elise » 01 mar 2025, 23:31

Ja ik weet, ik ben kritisch. Understatement.
Maar mensen die claimen vele (duizenden) uren studie in bitcoin gestoken te hebben, plaatjes en grafiekjes presenteren die niets anders zijn dan propaganda, simpele vragen niet kunnen of willen beantwoorden en een begrip als inflatie/deflatie niet begrijpen?
Ik word er een beetje moe van.

Zie bijvoorbeeld deze posting van mij waarin ik aantoon dat de gepresenteerde plaatjes/cijfers gewoon niet kloppen
viewtopic.php?p=1678678#p1678678
reactie: nul komma nul niks. :bag:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 mar 2025, 00:03

Elise schreef: 01 mar 2025, 23:25
Wouter81 schreef: 01 mar 2025, 19:54 Ik volg de Oostenrijkse definitie van inflatie
Mijn god, pakken we gewoon de definitie die het beste aansluit bij waar je in geloofd?
Helemaal van de pot gerukt, anders kan ik het niet uitdrukken. Sorry :bloemetje:

Inflatie heeft geen zak te maken met fiat geld, goud, bitcoin, geiten, schapen, kamelen of een mud aardappelen, feitelijk zijn het allemaal ruilmiddelen.
Op het moment dat je vandaag X ruilmiddel moet betalen voor je boodschappenkar en volgende week 2X ruilmiddel moet betalen is er sprake van inflatie. Moet je volgende week 1/2ruilmiddel betalen voor die boodschappenkar is er sprake van deflatie.

edit:typo
"Helemaal van de pot gerukt." Als dat je reactie is, dan is verder discussiëren totaal kansloos. Jinx, Tom en ik proberen hier genuanceerd informatie te delen en maken continue duidelijk dat we hier niet zitten om mensen te overtuigen. Hiermee zeg je zelfs dat één van de grootste economen ooit (Mises) "van de pot gerukt is": https://mises.nl/misvattingen-over-inflatie/ Maar jij weet het natuurlijk beter. Wat een enorme arrogantie en zelfoverschatting. Zoek het lekker uit gast.

@Smiley, nee: de laatste wordt in 2140 gemined. Zie https://river.com/learn/what-will-happe ... oin-mined/
Laatst gewijzigd door Wouter81 op 02 mar 2025, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise

Bericht door Elise » 02 mar 2025, 00:13

Wouter81 schreef: 02 mar 2025, 00:03 Als dat je reactie is, dan is verder discussiëren totaal kansloos.
Dat bedoel ik, discussiëren is totaal kansloos als je plaatjes/cijfers presenteert die gewoon niet kloppen en als je ermee geconfronteerd wordt je niet reageert (je kop in het zand steekt).

Ook andere kritische opmerkingen die ik plaats wordt niet op gereageerd, te moeilijk?
Ik krijg er een Witje gevoel van.

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 mar 2025, 00:14

Elise schreef: 02 mar 2025, 00:13
Wouter81 schreef: 02 mar 2025, 00:03 Als dat je reactie is, dan is verder discussiëren totaal kansloos.
Dat bedoel ik, discussiëren is totaal kansloos als je plaatjes/cijfers presenteert die gewoon niet kloppen en als je ermee geconfronteerd wordt je niet reageert (je kop in het zand steekt).

Ook andere kritische opmerkingen die ik plaats wordt niet op gereageerd, te moeilijk?
Ik krijg er een Witje gevoel van.
Lees dit even: https://mises.nl/misvattingen-over-inflatie/ Misschien leer je nog iets. Of snappen Mises en Friedman er ook niets van?

En verder reageer ik niet meer op jou. Geen zwaktebod of gebrek aan argumenten maar je bent zeer irritant. Totaal geen zin meer in.

Elise

Bericht door Elise » 02 mar 2025, 00:17

Wouter81 schreef: 02 mar 2025, 00:14 En verder reageer ik niet meer op jou. Geen zwaktebod of gebrek aan argumenten maar je bent zeer irritant. Totaal geen zin meer in.
Ha, dat niet reageren doe je al veel langer, eigenlijk al sinds mijn eerste kritische posting betreffende bitcoin.
Snap dat je daar geen zin in hebt, meelopers zijn zo veel makkelijker.

smiley

Bericht door smiley » 02 mar 2025, 00:18

My bad. Dikke vingers op de calculator.
Dus verwatering door nieuwe bitcoins is 0.82%. Een pak lager dan fiat inflatie.
Dikke kans dat die laatste na de volgende halving niet eens meer gemined gaan worden, gezien er nu al 6.4 miljoen Kwh nodig is voor eentje.

Jinx

Bericht door Jinx » 02 mar 2025, 00:22

Elise schreef: 01 mar 2025, 23:25 Op het moment dat je vandaag X ruilmiddel moet betalen voor je boodschappenkar en volgende week 2X ruilmiddel moet betalen is er sprake van inflatie. Moet je volgende week 1/2ruilmiddel betalen voor die boodschappenkar is er sprake van deflatie.
Nogmaals, bij fiat geld is er alleen maar sprake van inflatie. Geldontwaarding is 100% gegarandeerd. Deflatie, dat je geld meer waard word, is onmogelijk in dit systeem. Je hoeft er niet op te rekenen dat je boodschappen de helft goedkoper worden volgende week, ze worden altijd duurder toch? Jouw geld word minder waard en je koopkracht word kleiner.

Bij bitcoin schommelt de waarde op dagelijkse basis, soms hevig, maar op de lange termijn en sinds zijn bestaan is er alleen maar sprake van deflatie geweest. Je geld word meer waard en je koopkracht groter. Zo is het systeem gebouwd en dat is dus 1 van de core fundamentals die jij kennelijk niet kunt bevatten.

En net als Wouter was dit voorlopig ook weer even mijn laatste toevoeging want ik word er moe van. Ik heb mezelf gequote wat ik in 2017 gepost had in dit topic, wat ik in 2021 gepost had in dit topic en in 2030 zal ik mijn berichten van vandaag en gisteren weer quoten voor je. 1 ding is 100% zeker; jouw geld is dan minder waard geworden. Mijn geld kan alle kanten op. En ik heb er vertrouwen in, omdat ik genoeg onderzoek heb gedaan, dat de prijs op de lange termijn blijft stijgen. :thumbup:

Wouter81

Bericht door Wouter81 » 02 mar 2025, 00:25

Elise schreef: 02 mar 2025, 00:17
Wouter81 schreef: 02 mar 2025, 00:14 En verder reageer ik niet meer op jou. Geen zwaktebod of gebrek aan argumenten maar je bent zeer irritant. Totaal geen zin meer in.
Ha, dat niet reageren doe je al veel langer, eigenlijk al sinds mijn eerste kritische posting betreffende bitcoin.
Precies. Praat liever met open minded mensen die prima kritisch mogen zijn en hun vragen mogen hebben maar niet meer met negatief zuigend volk. Jij gaat op ignore. De eerste ooit (en hopelijk ook de laatste). Dag. :thumbup:
smiley schreef: 02 mar 2025, 00:18 My bad. Dikke vingers op de calculator.
Dus verwatering door nieuwe bitcoins is 0.82%. Een pak lager dan fiat inflatie.
Dikke kans dat die laatste na de volgende halving niet eens meer gemined gaan worden, gezien er nu al 6.4 miljoen Kwh nodig is voor eentje.
Er zal altijd gemined worden en de hashing power bereikt absolute recordstanden op dit moment. Bitcoin is met afstand het meest krachtige computernetwerk ter wereld. Echter zullen miners altijd locaties uitzoeken waar ze goedkoop kunnen minen (dus niet west-Europa). Zou de miningpower inzakken omdat het niet meer rendabel is voor sommige miningbedrijven, dan zorgt de tweewekelijkse difficulty-adjustment ervoor dat de 'moeilijkheidsgraad' van het netwerk zich hierop aanpast zodat er nog steeds gemiddeld eens per 10 minuten een block wordt gemined. Dus al zou de helft of zelfs 90% van de miningcapaciteit wegvallen (totaal onwaarschijnlijk), dan is er nog niets aan de hand. Dus nee, je hoeft niet bang te zijn dat er niet meer gemined gaat worden.

Elise

Bericht door Elise » 02 mar 2025, 00:31

Wouter81 schreef: 02 mar 2025, 00:25
Elise schreef: 02 mar 2025, 00:17
Precies. Praat liever met open minded mensen die prima kritisch mogen zijn en hun vragen mogen hebben maar niet meer met negatief zuigend volk. Jij gaat op ignore. De eerste ooit (en hopelijk ook de laatste). Dag. :thumbup:
Q.E.D.

Jinx

Bericht door Jinx » 02 mar 2025, 00:50

Wouter81 schreef: 02 mar 2025, 00:25 Precies. Praat liever met open minded mensen die prima kritisch mogen zijn en hun vragen mogen hebben maar niet meer met negatief zuigend volk. Jij gaat op ignore. De eerste ooit (en hopelijk ook de laatste). Dag. :thumbup:
Inderdaad.. Niet ingestapt toen de koers 2000 was, 5000 was, 10.000 was, 15.000 was, etc. Jaloers op rendementen waar je met aandelen of wat dan ook alleen maar van kunt dromen.. Compleet de boot gemist. En dan alleen nog maar negatief kunnen zijn en zuurpruimen erover, nog steeds zonder enige kennis te hebben over de theorie of filosofie of fundamentals achter het product. Erg vermoeiend.

Je hebt ook een paar keer gezegd ‘ik krijg hier witje gevoelens bij’ maar wat witje deed was het shillen van een altcoin. Als je goed hebt opgelet in de berichten van mij en van Wouter heb je gelezen dat je ver weg moet blijven van altcoins. Vergelijk altcoins niet met bitcoin.. En mij en Wouter niet met witje. :coffee:

JP

Bericht door JP » 02 mar 2025, 02:58

Als investering twijfel ik nog tussen 5kg goud, 5 BTC of 5kg wit anders..….. :hmmm:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 mar 2025, 05:00

Achteraf gezien blijft het natuurlijk zonde en jammer dat ik destijds niet ook een paar btc heb gekocht voor het enorme rendement maarja achteraf is mooi wonen ;)

Ik vraag mij wel nog steeds af of btc ooit een normaal betaalmiddel kan zijn ipv fiatgeld als het hele stuk over deflator systeem klopt is het een mooie belegging voor toekomstige rendementen uitgedrukt in fiat geld. Maar een deflatoire munt in de reeele economie stopt de hele economie want deflatie wakkert uitstel gedrag aan immers alles wat je koopt is morgen goedkoper en geen spullen kopen is per definitie slecht voor de industrie want geen omzet/afzet is geen winst, geen werkgelegenheid enz.

Hoe wordt daar dan naar gekeken vanuit de bitcoin filosofie? (Serieuze vraag, ik zit hier niet om bitcoin onderuit te halen wel om wat te leren hoe je het anders moet zien dan alleen een investering die drijft op vertrouwen van schaarste zonder andere interesieke waarde)

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 02 mar 2025, 06:21

Zolang BTC nog uitgedrukt blijft worden in X-aantal Euro’s, Dollars, etc is er totaal geen sprake van een ander betaalmiddel en niks anders dan bijvoorbeeld een aandeel.

Je koopt BTC voor x fiat en hoopt er later meer x fiat voor terug te krijgen.

smiley

Bericht door smiley » 02 mar 2025, 10:10

Vergelijkbaar met goud als Store of Value, maar niet geschikt als betaalmiddel door de te grote fluctuatie.
https://www.forbes.com/sites/digital-as ... -inflation

Jinx

Bericht door Jinx » 02 mar 2025, 10:25

Martijn_bmw schreef: 02 mar 2025, 05:00 (Serieuze vraag, ik zit hier niet om bitcoin onderuit te halen wel om wat te leren hoe je het anders moet zien dan alleen een investering die drijft op vertrouwen van schaarste zonder andere interesieke waarde)
Dat is een goede, legitieme en geïnteresseerde vraag en die kun je in dit topic altijd stellen. :thumbup:

Zoals hierboven al gezegd zal btc nooit een betaalmiddel worden van dag tot dag, daarvoor zijn de transactiekosten te hoog en het netwerk te traag. Het is een store of value, zoals goud (met goud gaan we ook niet meer van dag tot dag betalen) bedoeld als investering voor de lange termijn.

Als er een crypto munt doorbreekt als betaalmiddel van dag tot dag zal het een inflattoire crypto zijn zoals ethereum of ripple en ruil je simpelweg een stukje bitcoin voor 100 van die dagelijkse betaal muntjes. Op het moment zijn die dagelijkse betaal muntjes nog euro’s.
Laatst gewijzigd door Jinx op 02 mar 2025, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Jinx

Bericht door Jinx » 02 mar 2025, 10:26

Dubbel

SlowCo

Bericht door SlowCo » 02 mar 2025, 10:54

Hoe zit het met het 'eigendom' van je (deeltje van) Bitcoin? Raak je dat kwijt als er weer een of ander handelsplatform gehackt wordt? Of is btc beter beschermd daartegen dan andere crypto?

Jinx

Bericht door Jinx » 02 mar 2025, 10:57

SlowCo schreef: 02 mar 2025, 10:54 Hoe zit het met het 'eigendom' van je (deeltje van) Bitcoin? Raak je dat kwijt als er weer een of ander handelsplatform gehackt wordt? Of is btc beter beschermd daartegen dan andere crypto?
Je kunt het laten staan op de exchange, maar als de Exchange gehackt word ben je het kwijt.

Je kunt het opslaan in een digitale wallet op je computer, maar dat is ook niet 100% veilig tegen hackers.

Het beste kun je als je meer dan 1000 euro erin hebt zitten kiezen voor een hardware wallet, zoals een ledger nano s. Dan is het onmogelijk om geld te versturen uit jouw wallet zonder dat jij een fysiek apparaatje erbij pakt, verbind aan je computer en daar een pincode op invoert.

Plaats reactie