Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)
-
- Berichten: 9434
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Ligt nu een nieuw blad in de winkel (Supercars), zelfs daar maken ze die fout.romo schreef:Top gear gaat hem van de zomer aan de tand voelen, klein foutje in het bericht over de V6 van de E46 M3, nou ja zeg![]()
But the big news is what's hiding under that bonnet bulge - a 420bhp V8. BMW has finally ditched its tried-and-tested V6 and upgraded to a 4.0-litre eight-cylinder engine
http://www.topgear.com/content/news/stories/1751/

-
- Berichten: 11407
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
sailin' home across the ocean
sailin' home we're going to be free
down below the crew's in motion
to defy the violence of the sea
feelin' young, feelin' strong
at the height of the fight,
so nothing can go wrong
we know we always wanna be
fighting the sea
giant waves are rolling higher
it's gonna be a cold and rainy night
hands on deck are raw and tired
praying for a sign of distant light
feelin' young, feelin' strong
and the might of the night is pounding dark and long
we know we always wanna be
fighting the sea
but there's the light, and there's the fire
the harbour's key shines dimly on the shore
we can see the steeply spire
and now we know we won the fight once more
feelin' young, feelin' strong
and tonight came out right,
tommorrow could be wrong
we know we always wanna be
fighting the sea
so young, so strong
so hard, so long
sailin' home we're going to be free
down below the crew's in motion
to defy the violence of the sea
feelin' young, feelin' strong
at the height of the fight,
so nothing can go wrong
we know we always wanna be
fighting the sea
giant waves are rolling higher
it's gonna be a cold and rainy night
hands on deck are raw and tired
praying for a sign of distant light
feelin' young, feelin' strong
and the might of the night is pounding dark and long
we know we always wanna be
fighting the sea
but there's the light, and there's the fire
the harbour's key shines dimly on the shore
we can see the steeply spire
and now we know we won the fight once more
feelin' young, feelin' strong
and tonight came out right,
tommorrow could be wrong
we know we always wanna be
fighting the sea
so young, so strong
so hard, so long
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Heb nu even de tijd om alle posts goed te bekijken en zonodig hierop te reageren (in Valencia wel even vluchtig gevolgd maar geen tijd om te reageren).
http://www.m3post.com/forums/attachment ... 1175613598
Volgens mij ook niet door iedereen gelezen, de M-principes: dus dat een M zowel voor dagelijks gebruik als voor circuitgebruik geschikt is, dus bij deze nogmaals:
Je geeft hetzelf eigenlijk al aan remmen zijn de beperkende factor, maar zit je veel op het circuit (zoals vele M3 rijders op de NS) dan pas je deze toch aan, als het goed is is dit ook een van de verbeterpunten van de nieuwe M3, op het volgende plaatje lijkt dit ook het geval te zijn:Rico v Velzen schreef:Een BMW M heeft ook niks op het circuit te zoeken hoor.
Een e46 M3, M5, M6 zijn gewoon straatauto's, een e46 M3 zou zich nog wel lekker kunnen voelen ware niet dat de remmen en banden de grote spelbreker zijn. Een M5 en M6 hebben net zo min iets te zoeken op een circuit als een AMG. ...
http://www.m3post.com/forums/attachment ... 1175613598
Volgens mij ook niet door iedereen gelezen, de M-principes: dus dat een M zowel voor dagelijks gebruik als voor circuitgebruik geschikt is, dus bij deze nogmaals:
Joop schreef:Een M met een AMG vergelijken dat kan natuurlijk al helemaal niet. Bij AMG draait het alleen maar om veel vermogen en loeihard gaan (in een rechte lijn), voor de rest helemaal niets. Dat je daar uiteindelijk een wat exclusievere auto aan over houdt is mooi meegenomen. Comfort is voor Mercedes te belangrijk om overboord te gooien. Wat dat aangaat zijn de RS'sen van Audi een betere vergelijking met de M-producten.
Voordat we nu de E92 M3 op voorhand afbranden is het zaak dat je precies weet van de basisprincipes van een M nou daadwerkelijk zijn.
Als we de basisprincipes van een M nog even op een rijtje zetten:
1. Motor: Aan de basis van een M-Car ligt een hoogtoerige motor, N/A, voor een turbine-achtige loopkarakteristiek met een vloeiend verloop van de koppelcurve tot gevolg hebbend. Waarbij deze het gevoel moet geven dat je nooit power te kort komt
2. Agiliteit: Precies sturen en perfect gebalanceerd onderstel (50:50). Een van de aspecten om deze twee punten te verbeteren is het verbeteren van de vermogen/gewicht verhouding. Door gebruik te maken van nieuwere lichtere materialen moet het zwaartepunt om laag komen te liggen met een nog betere wegligging tot gevolg. (Ultieme stuurauto dus.)
3. Feedback and Response: Auto moet direct reageren op de commando's die je geeft en daarentegen moet de auto in staat zijn om weginformatie ook terug te geven (bijvoorbeeld via het stuur).
4. Innovatie: Proberen twee of meerdere uiteenliggende doelen via innovatie tot één doel terug te brengen: een compromisloze sportwagen voor dagelijks gebruik welke gebruik op een circuit niet schuwt.
Wanneer je nu naar bovenstaande punten kijkt. Lijkt de E92 M3 daar prima in te passen.
1. Hoogtoerig concept klopt nog steeds; 420PK bij 8400rpm/min. Over het verloop van de koppel- en vermogenskromme hebben we al het een en ander voorbij zien komen: verloopt vloeiend en max. koppel over een breed toerental uitgespreid
2. Je kunt je natuurlijk wel afvragen of bijvoorbeeld: het reeds aangehaalde verschil in ledig gewicht van +40kg nu moet worden opgevangen door een V8 met nog meer vermogen (+80PK).
Daarentegen is de wellicht uiteindelijk zwaardere V8 (met alles erop en eraan) wel compacter waardoor deze vrij te verplaatsen is in het vooronder om zo de balans van de auto te verbeteren (50:50).
3. Onderstel is aangepast t.o.v. de E46. Is reeds merkbaar in standaard 1er en 3er modellen. Dit levert tot nu toe al een strakker sturende auto op met communicatief onderstel
4. Innovatie. Dit is nou zo'n punt waarbij de marketing iets te veel om de hoek komt kijken bij de nieuwe M3. Bijvoorbeeld wat wordt er nou uiteindelijk toegepast van "het gebruik van lichtgewicht materialen". We weten allemaal dat het gebruik van lichtgewicht materialen aan de koets en onderstel (afgeveerd gewicht) en met name lichtgewicht materialen in de wielen en wielophanging (onafgeveerd gewicht) maken dat o.a. het zwaartepunt naar beneden verplaatst en daar door de auto beter in balans en vaster op de weg komt te liggen waardoor de handling om hoog zou moeten gaan. Dit gaat mijns inziens toch vaak de verkeerde kant op doordat vaak toch de balans richting comfort geschoven wordt en dat dit boven sportiviteit gesteld wordt, terwijl een M nou net om sportiviteit begonnen is. In het geval van de E46-M3 moest een CSL versie dit alles weer recht trekken, maar wordt door mensen die een M als exclusieve auto zien toch vaak als een te hardcore sportwagen gezien.
Bekijkend op bovenstaande punten lijkt de E92 M3 de verkeerde kant op te gaan, maar dit is enkel met zekerheid te zeggen wanneer het definitieve ontwerp op de IAA staat in september.
Tot nu lijkt de Z4M Coupe uit de huidige M-reeks het meest te voldoen aan de M-basisprincipes. Een eventuele M-versie van de 1er (of:2er) zal in de basis al een hit zijn op basis van de M-principes, wanneer je de huidige 130i M-sport als uitgangspunt ziet.
Op basis van de basisprincipes zou er natuurlijk ook nooit een M-versie van bijvoorbeeld een 7er, een X3/X5 kunnen komen. Simpelweg omdat dit soort auto's van begin af aan niet als sportief bedoeld zijn. Dat ze sportieve aspiraties hebben is totaal iets anders dan het ook daadwerkelijk zijn.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Wellicht gaat dit beter in een Diesel ja... Een BMW is ook bedoeld voor het betere bochtenwerk, dat blijkt iedere keer uit de diverse autotests in vergelijk met andere merken (Audi Mercedes) dat de dynamiek van een BMW beter is dan de rest. Las dit ook weer in AutoBild een vergelijk tussen de nieuwe C-klasse en de E90 3er.Rebel schreef:Rico v Velzen schreef:Rob weet je wat ik belachelijk vind ?
Nog niet eens die prijzen, ging het me niet om, maar dat BMW Rear, front en side camera's aanbied op de e92 M3 onder het motto drivers assistents..
Dit gaat g*dv*rd*mme toch helemaal nergens meer over![]()
Om een beetje fatstoenlijk te kunnen rijden mot je dat ding vol met talpa camera's hangen.
Een M3 vol met camera's ik pleur zowat van mijn stoel af van verbazing.
Rico, ook dit is onzin.
Mensen die dit soort auto's kunnen betalen willen ook de hedendaagse luxe erop. Jij verward twee dingen.
Het is niet alleen een sportieve auto om zo nu en dan eens een aantal rondjes op een circuit te rijden, maar daarnaast is het ook een perfecte reisauto c/q auto voor dagelijks gebruik.
Waarom heb jij achteruitrijcensors op je auto? Gemak dient de mens?
Jij schildert de nieuwe M3 af als een raceauto pur sang.
Het is een een sportieve coupe, met de laatste nieuwe technologie op rijgebied. niks mis mee.
Weet je wat ik belachelijk vind? Met een M3 rechtuitbranden op de duitse autosnelweg. Ik snap niet wat daar voor een funfactor aan te beleven valt c/q te bewijzen valt. Dat kan ook makkelijk met een 535d of een X5 (diesel)
Trusten
Wat betreft die opties: er zijn meer mensen die hun M3 niet mee naar het circuit nemen en meer voor de luxe gaan, dat is hun goed recht. Wil je een circuitracer pur sang dan sloop je alles uit die auto en zet je er een rolkooi in en klaar. Weet zeker dat deze auto dan niet voor een Porsche o.i.d. onderdoet.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
- romo
- Berichten: 27064
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Dit stond wellicht verderop in het draadje M3 brakes of niet...?romo schreef:Ik ook wel.
Even over die remmen, dit haal ik van E90 post;
Brakes, front Single-piston swing-calliper compound disc brakes. 360 x 30, vented and cross-drilled
Brakes, rear Single-piston swing-calliper compound disc brakes. 350 x 24, vented and cross-drilled
Dan lijkt het er op dat ze wat dat betreft nog weinig lering uit het verleden getrokken hebben. Remupgrade zal dan het eerste zijn als je regelmatig een circuit wil bezoeken.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Heb het in het persbericht van BMW over de technische gegevens van de nieuwe M3 ook teruggevonden. Precies zoals jij het overgenomen had. Dus klopt wel.romo schreef:Er is idd verwarring op E90post tav de remmen.
We zullen moeten wachten op meer info.

Echter bij normaal (dagelijks) gebruik is dit meer dan goed genoeg..
Dan is eigenlijk nog de vraag hoe lang de remmen Fade-vrij blijven bij zware belasting zoals rijden op de NS. Ook dit zal voor de hardcore NS-rijder belangrijker zijn dan voor de rest (95%) van de M3-rijders

Hierbij het hele persbericht:
http://www.bmwusa.com/NR/rdonlyres/E2DF ... BMW_M3.pdf
Laatst gewijzigd door Joop op 09 apr 2007, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Ik bedoelde ermee te zeggen dat als je een sportwagen zoekt in een M3 je niet alle gewichtsverhogende zaken hoeft aan te vinken op de optielijst. 'k zou zeggen neem gewoon een basis M3 (dus zonder opties).Rico v Velzen schreef:Oke maar een raceauto is weer het andere uiterste.
Dat je hierdoor de auto wellicht moeilijker of tegen een veel lager bedrag inruilt bij de dealer is natuurlijk een keus die ieder voor zich moet nemen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
OnlineBram
- Berichten: 16611
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
1 remzuiger maar?Rico v Velzen schreef:Rebel schreef:Rico v Velzen schreef:Rob na 2 rondjes compleet aan de kook, vraag Arthur maar. En dat zijn dan CSL remmenSchrok er zelf ook van. En dan ook nog na de laatste bocht langzaam uitgereden wat ik altijd doe.
http://www.autointernationaal.nl/artike ... d=3805&n=2
.....Verder is de M3 standaard uitgerust met koolstof-keramische remmen ...
Rob er zitten geen koolstof-keramische remmen op, zelfs niet als optie te verkrijgen, zo'n, setje kost bij Porsche tussen de 12000 en 15000 euro.
Er zitten wel compound remmen op.
Enkel pots zwevende remklauw met compound remschijven 360x30 geventileerd voor.
En 350x30 geventileerd achter.
Berichtje van auto internationaal klopt dus niet.
Op mijn auto zit hetzelfde remsyteem maar dan met 345x28 voor en 328x28 achter.
Remt dat dan wel lekker? Wordt dat niet veel te heet?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Als je schijven groot genoeg zijn niet. Het voordeel is dat je bij meer pots klauwen een gelijkere druk op de blokken hebt, dus ze slijten wat rechter af en deze hebben er vaak bruggen tussen zitten waardoor de klauw stijver is, tov een enkelpots klauw die bedoeld is om te schuiven. Maar enkelpots zwevend is weer ongevoelig voor knock back, waar meerpots klauwen dit wel zijn.
Ander nadeel is dat die enkelpots dingen bij BMW meestal van staal zijn en de meerpots brembo/AP/Movit klauwen van aluminium zijn. Ook heb je kleinere zuigers in plaats van 1 massieve grote. Hierdoor is de hele handel een stuk lichter, dit kan zo oplopen naar 8-10 KG per kant.
Ander nadeel is dat die enkelpots dingen bij BMW meestal van staal zijn en de meerpots brembo/AP/Movit klauwen van aluminium zijn. Ook heb je kleinere zuigers in plaats van 1 massieve grote. Hierdoor is de hele handel een stuk lichter, dit kan zo oplopen naar 8-10 KG per kant.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Bij knock back worden de zuigers terug in de klauwen gedrukt als je door de bocht gaat door zijwaarde krachten en vervorming in het onderstel. Als dat gebeurd heb je dus heel even geen remdruk omdat je eerst het systeem op druk moet brengen. Is wel lullig als je met 220 op een bocht aan komt en je moet een seconde wachten, want dan ben je wel al 60 meter verder.
Stoptech heeft daar een hele goede uitleg over:
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_knockback.shtml
De meeste fabrikanten gebruiken veren achter de zuigers om dit te minimaliseren en de blokken weer op hun plek te drukken. Maar dit is 1 van de problemen waar je tegenaan kan lopen als je gaat racen met goedkope immitatieklauwen. Wat je tegenwoordig ook wel ziet zijn zelf-centrerende schijven, zoals het AP strapdrive systeem.
Stoptech heeft daar een hele goede uitleg over:
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_knockback.shtml
De meeste fabrikanten gebruiken veren achter de zuigers om dit te minimaliseren en de blokken weer op hun plek te drukken. Maar dit is 1 van de problemen waar je tegenaan kan lopen als je gaat racen met goedkope immitatieklauwen. Wat je tegenwoordig ook wel ziet zijn zelf-centrerende schijven, zoals het AP strapdrive systeem.
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 09 apr 2007, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten